Filosoferar kring sadlar och utprovning

alice

Trådstartare
Det finns många "ska" och "måste" när det gäller sadelutprovning, framför allt här på buke. Det ska vara på ett visst sätt mm. Folk visar bilder för att få råd om hur deras sadlar ligger på deras hästar och det finns dom som, i all välmening, försöker ge tips och råd utifrån deras kunskaper. Det är väl ok så länge man ser det som tips och inte som den absoluta sanningen!

Jag själv har grävt ner mig ganska långt i sadelträsket och passerat vissa stadier i min utveckling som hästägare. I början var jag jätterädd för att ha en outpassad sadel till min häst och såg därför till att prova ut en till hästen. Det valet föll på en sadel utan kilbossor, då jag trodde det skulle "skada" hästen pga hennes byggnad, och som noga följde hästens ryggprofil i stallgången.

Allt var frid och fröjd, trodde jag! Hästen var väl ok att rida. Inte helt lätt att få att jobba korrekt, ffa eftersom jag inte är någon världsmästare. Fick ofta rida "skiten" ur mig för att få henne att jobba genom ryggen, men ofta föll det samman till enbart "halskrök". Det var svårt att få "en häst" i arbetet, utan fram och bakdel hade en förmåga att arbeta separat. Tänkte inte så mycket på det då eftersom jag trodde att hästen fungerade så. Nu har dock hjärnan börjat arbeta på högvarv ang detta.

På "chansning" köpte jag mig en beg dressyrsadel för jag upplevde att jag inte kunde rida ordentligt i min hoppsadel. När jag fick hem sadeln från säljaren la jag den på hästryggen och kände längs panelerna...trycket lättade precis nedanför manken och en bit bak, för att senare öka igen under bossorna. "Herregud! Den här passar ju inte alls!" tänkte jag. Detta gäller provning i stallgången!!! Jag beslöt ändå att provrida sadeln några gånger för att känna efter hur det kändes och vad hästen sa.

Sagt och gjort! Jag började med att rida ut och pga min skada blev det mkt skritt. Arbetade henne på kort tygel och blev rejält förvånad! Utan några protester höjer hästen manken, trampar under bak (jag känner riktigt hur rumpan försvinner in under mig :eek: ) och arbetar på som aldrig förr!
Provade ett kort tag efter det på ridbanan, som pga kylan tyvärr tjälat på rejält. Samma sak här! Det räckte med att få en ärlig ställning så kom manken upp, baken ner och jag kände ett "sug" i bettet som kom ovanifrån. Svårt att förklara i ord. Ska tillägga att hästen jobbas enbart i låg unghästform. Provade att trav lite lite och samma sak här! Ställa och manken kommer upp och jag får "EN HÄST"! Bakdel och framdel jobbar gemensamt! Pga underlaget kunde jag inte prova speciellt länge...även om jag var sugen pga den otroliga känslan! :love: Det som var mest otroligt var att jag inte behövde rida ihjäl mig för att uppnå resultat. Hästen jobbade mer frivilligt än tidigare.

Nu har detta hållt i sig trots att jag ridit i sadeln i en månad! I galoppen är det samma sak. Ärlig ställning och hästen kommer till ett korrekt arbete utan att jag behöver slita som ett djur som tidigare!

Så, vad ville jag säga....ja, eg ville jag bara dela med mig och filosofera över det här lite hysteriska letandet efter den "perfekta" sadeln...i stallgången! Jag tolkar min erfarenhet så att den sadeln som låg perfekt i stallgången låg inte perfekt under arbete på min häst. Eftersom den följde hästens rygglinje så "perfekt" hämmade den hästen när denne bads att arbeta med ryggen.
Som alltid är sadelutprovning individuellt. Detta gäller min häst! På forumet visas ofta bilder på hästars ryggprofil med följande fråga "vilka sadlar kan tänkas passa?". Är det inte bättre då att visa bilder på hästen i rörelse utan sadel? För det är ju sadeln ska passa och inte i stallgången. Sen som som visar en bild på sin hästs rygg och någon svarar; "min har liknande rygg och på min häst passar märke XXX". Sadelutprovning ska ske, enlig mig, i verkligheten och inte via bilder över nätet. Den som ändå sist och slutligen måste bli den som bestämmer är hästen!

Jag har provat några olika sadlar på min häst och konstaterat att de sadlar hästen går bäst med är de som i stallgången upplevs som för raka! De som följt ryggprofilen alt varit lite för böjda har inte hästen jobbat lika bra med. Nu har jag iof inte provat tilllräckligt många för att få ett bra underlag, rent statistiskt. Men det jag lärt mig är iaf att min häst behöver ha plats under sadeln för att ryggen ska kunna arbeta korrekt! En annan häst som ser ut som min i ryggen kanske arbetar annorlunda och därför kräver en annan typ av sadel.

Hästar är individer med olika behov och rörelsemönster!

//Alice
 
Sv: Filosoferar kring sadlar och utprovning

Kan bara säg att mitt resonomang stämmer rätt bra med ditt! Provar runt bland sadlar o så o kollar efter men i slutändan e de minsann underbar som bestämmer vad han vill ha! Men samtidigt nu när jag ska leta sadel så ska jag leta en som passar oss BÅDA! Förvisso är hästen viktig men samtidigt viktigt att det är något jag trivs i =P

Sen kan jag ju säg att jag e en av dom som haft bilder uppe men bara för tipsen, sanningen får underbar stå för ;)
 
Sv: Filosoferar kring sadlar och utprovning

Ja! Det är otroligt viktigt att ni båda trivs! Jag gjorde ju misstaget med hoppsadeln (som jag misstänker inte passar henne eg) att blunda för att jag inte trivdes 100 i den. Jag trodde jag kunde vänja mig, och idag är sadeln till salu.

Ja, jag minns dina bilder och jag minns även att jag tipsade dig om att prova alla på din lista för att det är omöjligt att tipsa från bilder just pga att alla hästar rör sig lite olika. ;) Hoppas du hittar något som ni båda är nöjda med!

//Alice
 
Sv: Filosoferar kring sadlar och utprovning

Yes, nu e "alla" mina sadlar sålda så nu e de tillbaka in i djungeln o leta :angel: Tjohoo, kan ju bli spännande värre :smirk:

Bestämt mig för att jag ska hitta "DEN" :love: sadlen o innan jag hittat den så köper jag ingen ;)
 
Sv: Filosoferar kring sadlar och utprovning

Håller med dig. Men på min häst är det tvärtom, står han i stallgången ser han ut att passa i en lite rakare sadel, men så fort han rör sig så puttar han dom dels framåt med bakdelen, dels trycks ryggen ned och han sätter upp huvudet och sänker ryggen. Och om man känner igenom ryggen efter ett tag så ömmar han längst där den för raka sadelns bossor tryckt. Så han måste ha en sadel som har rundbossor och som lättar lite bak när han står i gången. Annars får han ont.

Tyvärr är det mkt sällan man verkligen får provrida en ny sadel så noggrant som det behövs..... Så då blir det att köpa och sälja tills man hittar rätt. Vilket är dyrt!! Sen kan man inte lita på en sadelmakare heller, trots att dom är erkänd duktiga så gör dom fel....
 
Sv: Filosoferar kring sadlar och utprovning

Precis! Alla hästar är olika! Det som fungerar på min, fungerar inte på nästa osv. Det är därför det är så viktigt att lyssna på hästen och inte gräva ner sig i en massa "ska" och "måste".

Givetvis kan sadelmakare/utprovare göra fel! De är ju inte mer än människor! De känner inte heller hästen och har då svårt att läsa signaler. Det är ägarens roll! Därför är det viktigt att inte lita blint på en utprovare, men lita på sin häst. Det känns som det ofta glöms bort i denna diskussion ang sadlar och utprovning....

//Alice
 
Sv: Filosoferar kring sadlar och utprovning

Ja, det är ju liksom hästen som ska ha sadeln, så jag tycker det är a och o att fråga sig själv, gillar min häst verkligen dne här sadeln? Och med jämna mellanrum känna igenom ryggen så det inte finns ömma punkter eller spända muskler.

Sen kvittar det (nästan då) hur sadeln Ser Ut att ligga!
 
Sv: Filosoferar kring sadlar och utprovning

Min häst har en normalrak rygg men vill ha en svängd bom... Jag åkte till m*stang och prövade en massa olika, du har rätt i det du säger.
 
Sv: Filosoferar kring sadlar och utprovning

Mitt första fullblod provade jag mängder av sadlar på. De låg bra, men han tyckte in om dem. Vägrade röra sig, blev spänd, irriterad.:mad: Vi åkte skytteltrafik med sadlarna. Dyra märken, billiga märken. Till slut blev det begagnade sadlar. EN hopp och en dressyr. Båda väl använda och mjuka och smidiga. Då rörde sig hästen. Han talad eom mycket tydligt att nu kändes det bra. Inte de sadlar jag hade valt till mej, men jag hade inget att säga till om. De jag gillade tyckte han inte om. Punkt slut.
Så småningom tyckte jag hoppsadeln var för trång och hade den på en annan häst. Sökte ny. Vi fastnade för pessoa flatback. Vi jublade båda när ajg provred den. Hästen var lycklig och jag också. Kollade knappt hur den låg (i stallgången), var han nöjd så var sadeln bra och dessutom var den bland det skönaste jag ridit i.
Tacka vet jag såna hästar. :smirk:
 
Sv: Filosoferar kring sadlar och utprovning

Fast det du säger tror jag många redan ahr förstått. Det är därför man anlitar utprovare som springer med och checkar av om sadeln klämmer eller nyps.

Sedan så kan man simulera hur hästens rygg ser ut under arbete genom att trycka under magen vid sadelgjordsläget. Det ger en väldigt bra bild av hur rygglinjen ser ut under arbete.
 
Sv: Filosoferar kring sadlar och utprovning

Diabolical_Kitten skrev:
Fast det du säger tror jag många redan ahr förstått. Det är därför man anlitar utprovare som springer med och checkar av om sadeln klämmer eller nyps.

Sedan så kan man simulera hur hästens rygg ser ut under arbete genom att trycka under magen vid sadelgjordsläget. Det ger en väldigt bra bild av hur rygglinjen ser ut under arbete.
Det verkar inte så, om man ser till alla de mängder med inlägg och trådar ang sadelutprovning. Men det är bara min tolkning av vad jag läser och ser här på buke samt att jag själv varit där! Jag har själv gjort misstaget att prova ut sadlar i gången och trott att det varit ok!

Ja, det kan man och det ger en bra "hint", även om det långt ifrån är ett 100% säkert knep. Och det är som Centaur säger; Nya sadlar kan man inte provrida på det sätt som man borde för att kunna få en korrekt bedömning från hästens sida. Tills man hittar rätt kan det bli ett evigt köpande och säljande innan man hittar rätt. Där är fördelen med begagnat!

//Alice
 
Sv: Filosoferar kring sadlar och utprovning

Jag tycker många har blivit medvetna om fördelarna att kontakta en utprovare (nu menar jag en som är bra och inte bara är ute efter att tjäna pengar) och även om man ju först kollar vilka sadlar som passar på stallgången så ska man ju alltid provrida en sadel innan köp.

Man kan ju inte säga att man inte kan provrida nya sadlar på ett vettigt sätt, det beror ju på vem som säljer dom! I södra Sverige finns det så många utprovare och butiker som samarbetar så man får provrida nya sadlar med stigläder! Det enda jag ahr träffat på är att man inte får sitta ner i trav eller galopp hos något för att inte trycka ihop ullstoppningen. Men jag ahr fått låna hem helt nya sadlar i en vecka och provrida i lugn och ro.
Nackdelen med begagnat är att sadeln är formad efter en annan häst! Den kan vara sned, fel i stoppningen, eller anpassad för en annan häst. Dessutom får man ingen bra bild av vilken bomvidd man ska ha då den kanske är uttöjd. Så om man ska prova begagnat ska man prova de begagnade sadlar man kan tänka sig köpa, men man ska inte prova begagnade sadlar för att se om märket passar, då ska man ha nya sadlar!
 
Sv: Filosoferar kring sadlar och utprovning

:bow: :bow: :bow: :bow:

Har precis samma erfarenhet! Många hästar skiljer sig enormt i formen mellan slö-stående till arbete i form.
Fast tilläggas bör väl att en korrekt utförd sadelinprovning även omfattar att sadeln kontrolleras under ryttare vid arbete... :p
 
Sv: Filosoferar kring sadlar och utprovning

låter bra.

Jag ska iaf till Mustang på lördag och prova ut nya sadlar weiiiii:banana:
 
Sv: Filosoferar kring sadlar och utprovning

skuggi skrev:
Fast tilläggas bör väl att en korrekt utförd sadelinprovning även omfattar att sadeln kontrolleras under ryttare vid arbete... :p
Fast det är långt ifrån alla sadelutprovare som verkligen ser det den ska vid provridning. ;)

Det är eg upp till ryttaren/ägaren att känna sin häst. Det är också rejält svårt! Jag misslyckads första gången och bara för att jag tror att jag hittat rätt denna gång finns det inte några garantier för att jag "läst" min häst korrekt.

//Alice
 
Sv: Filosoferar kring sadlar och utprovning

Diabolical_Kitten skrev:
Nackdelen med begagnat är att sadeln är formad efter en annan häst! Den kan vara sned, fel i stoppningen, eller anpassad för en annan häst. Dessutom får man ingen bra bild av vilken bomvidd man ska ha då den kanske är uttöjd. Så om man ska prova begagnat ska man prova de begagnade sadlar man kan tänka sig köpa, men man ska inte prova begagnade sadlar för att se om märket passar, då ska man ha nya sadlar!
Visst är det så! Absolut!

Bara för att märke X passar min häst då märke X är beg behöver det inte per automatik betyda att en ny sadel av märke X passar, men chansen att den gör det är tämligen stor, eller hur? ;)

Ja, bomvidden kan vara förvillande på en begagnad då stoppningen kan ha plattat till sig så att bomvidden vidgats ordentligt mm. Det finns ju alltid risker med att köpa begagnat, men så är det ju med allting man köper, eller hur? ;)

//Alice
 
Sv: Filosoferar kring sadlar och utprovning

Jovisst, det är ju bättre att prova en begagnad än inget alls, men jag menar bara att om man vill veta vilket märke som passar hästen ska man alltid utgå från originalmodellen så man ser vad som ev kan justeras. På en begagnad kanske det redan är trixat med så mkt det går.
 
Sv: Filosoferar kring sadlar och utprovning

Tycker det verkar klokt tänkt ang. häst i och utan arbete. Dessutom håller jag med om att sadelutprovare jobbar väldigt olika och det är inte alltid en garanti på att det blir bra. Man får oftast provrida alldeles för lite i de nya sadlarna. Man måste få rida med stigläder för det är något annat än utan. En ny sadel kostar ju ändå en hel del pengar.
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 626
Senast: caballus
·
Utrustning Efter 30 år som ryttare har jag för första gången fått ridsår, i ljumskarna. Sadeln är utprovad och ny, jag hamnar i en korrekt sits i...
2
Svar
20
· Visningar
2 109
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
836
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 667
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp