Fin i pälsen, ett par tips.

T

Tican

Ville bara skriva några tips, om hur man kan få en häst fin i pälsen...
1. Borsta bara bort leran innan du rider, rykta noggrant efter, då är hästen varm och då är huden inte lika "åhrd" = effektivare rykt.
2. Använd en hårborste istället för piggborste till man och svans, det sliter inte lika mycket på den.
3. B-vitaminer kan häten aldrig få för mycket av! Om du skulle ge för mycket går det överflödiga rakt igenom hästen. B-vitaminer är bra för päls och hovar.
4. Att klippa hästen är väldigt effektivt. Även om du inte rider så mycket kan det vara bra, så är det till exempel lättare att upptäcka små sår, och hästarna torkar fortare och är lättare att hålla rena.
5. Bra borstar är viktigt! Så många borstar som möjligt kan vara i svinborst, tagel eller gethår, det tar även bort statiskt elektricitet, plastborstar ger statisk elektricitet stället...
6. Att rida hästen svettig ett par dagar i veckan är bra för en blank och fin päls.
7. På utställning eller tävling kan man smörja in fuxar och bruna med lite jodobax på hushållspapper. Men inte under sadeln, det färgar av sig på schabraket!
8. Bra saxar är alltid praktiskt. Hovskägg, manar, svansar, öronhår eller känselhår är fint om man trimmar, iaf på fullblod och halvblod. En ardenner med trimmat hovskägg kan se lite underlig ut...
9. Bra hovolja kan du göra genom att blanda matolja, eller solrosolja, med tjära.
10. Varning för hovfett! det torkar lätt ut hovarna, inte motsatsen!
11. Pälsglans är till stor hjälp när man reder ut svansar.
12. Fläta svansen på natten så slipper du spån eller halmstrån i den.

:banana: Kram! :banana:
 
min isis är naturligt fin utan en massa borstning klippning färgning trimning inoljning mm... kratsar hovarna och kollar igenom så det inte är några sår...sen umgås vi utan att jag förbättrar (förändrar) det naturen gett honom... vi är nöjda med det båda två... :)
 
Det bästa sättet att få en fin glansig häst är att se till att den trivs. Jag borstar min väldigt sällan. Skulle aldrig få för mig att klippa om det inte skulle behövas, pälsen sitter inte på hästen för skojs skull. Den har en funktion!
 
Jag tror ju också att daglig utevistelse och bra mat är nycklen till framgång men visst kan man ge lite extra tips ändå... ;)
Tvätta skimmlar i Jodopaxvatten. Det bästa tipset att få en skimmel riktigt vit... och glansig...
Håller med om rykten efter och svettig häst. Blir jättebra glans i pälsen. Märks att de får ut all smuts ur porerna...
Jag tycker också om att klippa lite här och var men sparar öronen på sommaren då flugorna lätt klättrar ner annars...
Men då går min häst ute mkt. En riktig tävlingshäst som är ute 3 h / dag är ju OK ändå...
Men fläta inte svansen på sommaren!!! Den vill kunna slå bort slugor och mygg!!! Finns fortfarande ute. Vi har mygginvasion nu efter regnet förra veckan... Nackdelen med att sommaren kom tillbaka... hihi...
 
1. Borsta bara bort leran innan du rider, rykta noggrant efter, då är hästen varm och då är huden inte lika "åhrd" = effektivare rykt.

Rykta hellre BÅDE före och efter. Damm/grus som ligger kvar under sadeln etc gnids in och kan orsaka skav och/eller hårsäcksinflammation om man har otur. Så rykta iaf området där sadel och sadelgjord ligger innan du rider.

3. B-vitaminer kan häten aldrig få för mycket av! Om du skulle ge för mycket går det överflödiga rakt igenom hästen. B-vitaminer är bra för päls och hovar.

Finns ingen anledning att pytsa i en massa B-vitaminer helt i onödan, bara att kasta pengar i sjön. PROTEIN är bra för päls och hovar, så spara pengarna för B-vitaminen och analysera höet/hösilaget istället och räkna ut en foderstat! Höst och vår i fällperioderna kan vissa hästar behöva extra B-vitamin dock. fast brukar bli samma resultat om man höjer kvoten mellan protein ocj MJ. Hårstrån består i princip bara av protein.

7. På utställning eller tävling kan man smörja in fuxar och bruna med lite jodobax på hushållspapper. Men inte under sadeln, det färgar av sig på schabraket!

Outspädd jodopax ska inte användas på hästar övht. Dessuom är det ganska retande, och hästen kan få allergiska problem om man stryker in en hel häst med jodopax, även om det är liten mängd.

9. Bra hovolja kan du göra genom att blanda matolja, eller solrosolja, med tjära.

VANSINNE!!!! Tjära ska ALDRIG strykas på utsidan av hoven (eller sulan). Kan användas I strålfårorna och på strålen vid strålröta, men inte annars. Tjära är STARKT uttrokande.

12. Fläta svansen på natten så slipper du spån eller halmstrån i den.

Det bryts lätt av strån både när man flätar och när man löser upp och reder ut flätan. Flätad svans i hagen kan i värsta fall innebära att halva/hela svansen slits av om hästen fastnar.
 
En "riktig" tävlingshäst ska väl åxå ha nåt skoj? Min "riktiga" tävlingshäst går ute dygnet runt på nätterna och ca 8 timmar på vintern. I stor, fin och "naturlig" hage, men massa kompisar. :)
 
Till Alexandra_W:
Om hästen är ren i grunden är det bra att göra så, men klart man borstar innan åxå. Men den riktiga RYKTEN (100 tag på varje sida, tills stövet är vitt) tar jag efter ridningen. :)

Jaa, självklart ska hästen åxå ha bra foder, det är ju grunden till det mesta, eller hur? Inte bara till fin päls. Men min häst och flera andra hästar jag vet blir ofta fettiga och matta i pälsen utan extra B-vitaminer. Iaf i pälsbyten osv.

Vad jag vet är det inte så irriterande för hästen, båda på Flyinge, Strömsholm och flera andra stora ställen gör så.

Okejokej, det har jag inte testat, men många gör så och säger att det är bra. Är åxå emot hovolja, igentligen.

"Bryts"? Ingen häst jag känner har ståltrådssvans!! Alla svansar blir ju finare om man borstar ut dom varje dag, (försiktigt såklart) och sprayar med pälsglans och tvättar dom nån gång ibland. Och hållr på mycket med svansarna, flätar tex. Och såklart dom får vara oflätade på sommaren!!

//ANNA :banana:
 
tja... jag menade nog inte som jag skrev där... min går ute så mkt som möjligt men många som har MÅNGA hästar har helt enkelt inte hagar till alla så att de kan gå ute hela dagarna. En del anser att hästarna blir lite sega av det... min blir bara bra... En del tycker att flugorna är för jobbiga. solen för het... det är ju faktiskt inte alla som kan skryta med hagar med skog och bete och allt i samma...
Det finne eg många anledningar på alla håll... ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 494
Senast: Wenniz
·
Hästvård Är nybliven omhändertagare av en 2-årig nykastrerad kille. Storlek D-ponny av kallblodstyp. När han kom för ca 1,5 vecka sedan var han...
Svar
4
· Visningar
1 178
Hästvård I torsdags var min kuse ute och motionerade under sadel, rejält pass, han är inte riden (travtränadriden) så på länge, duschade honom...
Svar
6
· Visningar
1 184
Senast: Tagliabue
·
Hästvård En kompis och jag diskuterade lite praktikerfarenheter häromkvällen och vad för ryktmetoder som används. Då tänkte jag att jag skulle...
2
Svar
24
· Visningar
2 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp