Fin video om vallhundar på Irland

Migo

Trådstartare
Jättefint inslag med Paddy Fanning, Churchmount sheepdogs, och hans jobb med får och hundar. Han förklarar bra, Bruce och Jim gör ett kanonjobb och så är det fina landskapsvyer från hillen :D


(Jag försökte få till dispens för att använda sperma från Jim i Sverige, men fick nej pga ej känd höftledsstatus...)
 
Vilket härligt liv de verkar leva. Lilla Jim ser mycket nöjd ut. Inte så konstigt att vissa BC blir rastlösa som sällskapshundar när man ser dem i sitt element. Underbart landskap och man förstår verkligen behovet och varför man avlat dem till de hundar de är idag.

Har ju sett tävlingar i England ibland när jag bodde där och alltid varit fascinerad av hur skickliga de är. Känns ibland som de skulle kunna valla utan många signaler från människor.
 
Vilket härligt liv de verkar leva. Lilla Jim ser mycket nöjd ut. Inte så konstigt att vissa BC blir rastlösa som sällskapshundar när man ser dem i sitt element. Underbart landskap och man förstår verkligen behovet och varför man avlat dem till de hundar de är idag.

Har ju sett tävlingar i England ibland när jag bodde där och alltid varit fascinerad av hur skickliga de är. Känns ibland som de skulle kunna valla utan många signaler från människor.
De kan valla alldeles kanon på egen hand, mycket av jobbet sker utom synhåll! Tävling blir ju speciellt eftersom det är artificiella linjer mm, ute på hillen eller i arbete hemmavid har hundarna eget ansvar på en annan nivå.
 
Ojäklar när Bruce skickas att hämta fåren på slutet är helt sjukt 😅
Men jag fatta inte när han hade båda hur de visste vem av dem han menade?
För han skicka ju Bruce åt ett håll o Jim åt andra?

Och vilket land 🥰 Förr åkte ”vi” i irländska setterklubben till Irland nån gång vartannat år.
Aldrig följt med dock..
 
Ojäklar när Bruce skickas att hämta fåren på slutet är helt sjukt 😅
Men jag fatta inte när han hade båda hur de visste vem av dem han menade?
För han skicka ju Bruce åt ett håll o Jim åt andra?

Och vilket land 🥰 Förr åkte ”vi” i irländska setterklubben till Irland nån gång vartannat år.
Aldrig följt med dock..
De har olika kommandon för olika riktningar, så han ber den ena gå vänster och den andra höger!
 
Ojäklar när Bruce skickas att hämta fåren på slutet är helt sjukt 😅
Men jag fatta inte när han hade båda hur de visste vem av dem han menade?
För han skicka ju Bruce åt ett håll o Jim åt andra?

Och vilket land 🥰 Förr åkte ”vi” i irländska setterklubben till Irland nån gång vartannat år.
Aldrig följt med dock..
EDIT, Migo hann först!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 209
Senast: dobbis
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 445
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp