Fina blommor

N

Ninja

Har kopt 2st krukor som man hanger pa hus vaggen.
Vad for fina blommor kan man satta i dem?
Hade tyckt det varit fint med nagra som kanske hanger ner over kanterna och sa nagra andra i mitten.
Hur stora (fardig vaxta) ska blommorna vara nar man koper dem nu?
 
Sv: Fina blommor

Vad är det för färg på väggen?
Vad är det för färg på krukorna?
Är det hela runda krukor som hängs i ställningar eller är det halva rundkrukor som hängs direkt på väggen?
Hur stor är krukorna tvärsöver (diametern)?
 
Sv: Fina blommor

Jag har alltid haft pelargonier i mina krukor väggen innan, men i år har jag satt "Million Bells" i dem. De hänger ju mycket. Nu har mina inte börjat blomma än, annars hade jag tagit ett foto.

Lägger in en bild, så du vet ungefär hur de ser ut, finns i massvis av olika färger. Jag har körsbärsröda.

19749466.millionbells.jpg


De är även lättskötta, behöver inte plocka bort vissna blommor och inga mängder med vatten.
 
Sv: Fina blommor

Vad är det för färg på väggen?
Vad är det för färg på krukorna?
Är det hela runda krukor som hängs i ställningar eller är det halva rundkrukor som hängs direkt på väggen?
Hur stor är krukorna tvärsöver (diametern)?

Huset ar inte malat an men ska bli malad i en ljus bla nyans.
Krukorna hangs pa en stallning som sitter pa vaggen. De hanger alltsa ut ifran vaggen och ar gjorda av kvistar.
De ar ca 30cm diametern kan jag tanka mig.
Tankte ha en vid var sida pa framsidan av huset.
 
Sv: Fina blommor

Vaderstreck :confused: hmm... vet faktiskt inte riktigt... sydvast kanske...
Sol i stort sett hela dagen men ligger mest pa efter lunch.
 
Sv: Fina blommor

De ar valdigt fina o sota, ska se om jag kan hitta sana :laugh:
Ar det for sent att satta dem nu eller gar de kanske att kopa "halvklara"?
 
Sv: Fina blommor

De ar valdigt fina o sota, ska se om jag kan hitta sana :laugh:
Ar det for sent att satta dem nu eller gar de kanske att kopa "halvklara"?

Det är vad man kallar sommarblommor och du köper dem helt enkelt färdiga med blommor, sedan växer de ju till sig mer under sommaren. Anledningen till att mina inte slått ut är att jag köpte dem lite tidigt på säsongen. Det enda man måste tänka på är att det ska vara frostfritt på nätterna, för de tål ingen frost.
Du bör hitta dem i typ Handelsträdgårdar eller liknande.
 
Sv: Fina blommor

Jag har precis satt million bells i en av mina balkonglådor. Jag satte också bl a hängpetunia och snöflinga som har hängade växtsätt och som tål hyfsat med sol. Fler tips och fina bilder kan du hitta här t ex: http://www.odla.nu/artiklar/balkongodling.shtml

Million bells och övriga finns förutom handelsträdgårdar hos t ex kedjorna Plantagen och Blomsterlandet. I vissa av butikerna finns även information om resp växt så hittar man en bra sådan butik eller med kunnig personal kan man gå runt och spana in vilka man tycker är fina och inte. Dina krukor är ju hyfsat vida så det kan nog funka med ett par växter i samma kruka om du vill ha mera "liv" och större variation.
 
Senast ändrad:
Sv: Fina blommor

Tack for lanken till den sidan, dar har jag timmar av lasning :)
Gillade skarmlavendeln, den ska jag nog satta i en kruka pa marken.
Vart hus kommer bli bombaderat av blommor :laugh:
Maste bara oversatta alla blommor till engelska eftersom jag inte bor i Sverige...
Men million bells bor val heta det samma...
 
Sv: Fina blommor

Vassego!
Om de latinska namnen finns så funkar de säkert i England också. Annars får du skriva ut bilder och peka på blomman du vill ha.;)
 
Sv: Fina blommor

Haha, i want that one (som de i Little britain om ni sett det)
Jag har skrivit ner de latinska namnen och ska ta med mig det till blomsteraffaren man tycker ju att de borde ha med det latinska namnet under det engelska sa som man har det i Sverige.
 
Sv: Fina blommor

Milion bells är en ganska vindkänslig blomma så är väggen utsatt för vind är risken stor att den blåser sönder. Hängpetunior är mer tåliga, liksom femtunga(blå) och biskopsknapp(gul).
 
Sv: Fina blommor

Milion bells är en ganska vindkänslig blomma så är väggen utsatt för vind är risken stor att den blåser sönder. Hängpetunior är mer tåliga, liksom femtunga(blå) och biskopsknapp(gul).

Million Bells är en hängpetunia, bara med mindre blommor.
 
Sv: Fina blommor

Ok, men den är ändå vindkänslig.
Har haft såna på jobbet och de blåste lätt sönder. Då var de iofs planterade i urnor på backen. De är helt otroliga på att blomma iaf.
 
Sv: Fina blommor

Hm ok, tals att tanka pa. Tror egentligen inte det ar sa varst vindigt dar vi bor sa det ska nog ga bra anda.
Kom aldrig ivag i helgen till nagon blomsteraffar sa an har jag inte kunnat hanga upp nagra blommor :(
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 226
Senast: Huggorm
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 042
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 978
Senast: Voeux
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp