Finansiering av hästköp

Roxanna

Trådstartare
Jag har funderat mycket på min budget inför uppkommande inköp av häst, och har bestämt mig för att 150 000 får vara min budget, men kan tänka mig att gå upp till 200 för rätt häst. Det är en summa jag kan tänka mig att riskera förlora om nu oturen är där. Jag vill alltså inte belåna mig för en häst då det känns väldigt riskabelt, och skulle nog inte kunna sova om nätterna med den osäkerheten. Samtidigt hör jag att många lånar.

Hur ser ni på finansieringen av hästar, lån eller inte och hur ser ni på eventuell risk i överlag? :)
 
Jag har funderat mycket på min budget inför uppkommande inköp av häst, och har bestämt mig för att 150 000 får vara min budget, men kan tänka mig att gå upp till 200 för rätt häst. Det är en summa jag kan tänka mig att riskera förlora om nu oturen är där. Jag vill alltså inte belåna mig för en häst då det känns väldigt riskabelt, och skulle nog inte kunna sova om nätterna med den osäkerheten. Samtidigt hör jag att många lånar.

Hur ser ni på finansieringen av hästar, lån eller inte och hur ser ni på eventuell risk i överlag? :)

Alltid kontant!

Jag har haft en del kunder som lånat till hästköp och sen har hästen antingen blivit skadad/varit för svår/de köpt för dyrt och kan inte sälja till samma värde eller öht.
Det är skittråkigt att bli fast med betalningar för en häst som man måste ta bort tex. Och då inte heller ha råd att köpa ny ens.
Jag har då kommit in då de redan köpt och det är kris av olika slag.
Vet någon som fick betala av hästen i 2 år efter den tagits bort. Lagom kul..
 
Jag lånade delvis när jag köpte min häst, hade sparat ihop en del och sen dök rätt häst upp och kostade lite mer än vad jag hade. Jag köpte förvisso loss en bil i samma veva och det var "bara" 20 000 kr som fattades för att kunna köpa hästen, så lånade den summan utöver vad bilen kostade. Hästen kostade 60 000 kr.
Idag skulle jag dock inte göra om det.
 
Alltid kontant!

Jag har haft en del kunder som lånat till hästköp och sen har hästen antingen blivit skadad/varit för svår/de köpt för dyrt och kan inte sälja till samma värde eller öht.
Det är skittråkigt att bli fast med betalningar för en häst som man måste ta bort tex. Och då inte heller ha råd att köpa ny ens.
Jag har då kommit in då de redan köpt och det är kris av olika slag.
Vet någon som fick betala av hästen i 2 år efter den tagits bort. Lagom kul..

Hua ja, det är precis en sådan situation jag ser framför mig som en potentiell risk. Och så ränta på det så blir förlusten ännu större. Tänker att jag hellre lägger ut pengarna direkt så får man svälja den svedan och gå vidare hur tråkigt det än känns såklart.

Jag har idag bara lån på vår bostad. En bekant lånade upp på bostaden eftersom värdet är högre idag, och tänkte låta inflationen äta upp summan, men det blir ju ändå stor skillnad på storleken av lån. Och en risk igen.
 
Jag köper alltid kontant och har hittills inte köpt några hästar över 100 000:-. Jag har istället bra budget för eventuella skador och annat som kan uppkomma. Skulle aldrig låna till ett hästköp faktiskt. Vet folk som köpt hästar för en del pengar och sen har de inte haft pengar över när hästarna skadat sig strax efter. :confused:

Vet inte vad du letar för häst men för 150-200 kan du få en fin välstammad pålle utan problem. :)
 
Alltid kontant!
Enda lån som jag tycker är rimligt att ha är på bostaden. Annars får man vackert spara till det man vill ha:)
 
CSN och bostadslån är de enda lån jag ser som vettiga att ta. Jag skulle inte låna till bil, transport eller annat heller. Jag har vid ett tillfälle i livet tagit en sadel på avbetalning. Då var mitt val räntefri avbetalning i några månader eller sluta rida för att min kropp blev så trasig att jag för att kunna fortsätta behövde en specialsadel. Då gick jag tillfälligt ifrån mina principer och lånade till sadeln. Till häst skulle jag inte låna. Det är inte inköpet som är det dyra utan det löpande och jag resonerar som så att kan jag inte spara ihop till en häst har jag inte råd att ha häst.
 
Jag kan tänka mig att låna till häst. Vi säger att jag har 50k kontant och hittar en jag vill ha för 80k. Ser inga problem att låna den slanten. Låna 100+? Nej.
 
Skulle inte våga låna till en häst om det inte handlar om 10k eller liknande som fattas för just hästen med stort H.
Annars är jag bara för måste lån (hus, studier och även bil är måste för mig för att ta mig till och från jobbet men då handlar det inte om någon ny/nyare bil utan en gammal)
 
Jag hade kunnat låna iaf delar av summan men hade då varit extra noga med försäkring på hästen. Det bör ju skydda iaf skapligt mot en sån sits där lånet är kvar om hästen måste tas bort.
 
Valde att betala av bilen i somras när jag sålde förra hästen.
Sen nu när jag skulle köpa ny häst fanns inte pengarna där, så jag har lånat.

En mindre summa, 50.000 som jag kommer kunna betala av inom två år.
Dör hästen eller nått så kan jag betala av det på mindre än ett år då man slipper alla kostnader runt hästen.

Jag kunde sparat, väntat men jag ville inte vara utan häst.

Har inga andra lån och bra inkomst/fast jobb. Även en buffert som växer
 
Alltid kontant!
Enda lån som jag tycker är rimligt att ha är på bostaden. Annars får man vackert spara till det man vill ha:)

Intressant! Förklara gärna varför du tycker att bilfinansiering är orimligt. Eller hur du hade lagt upp ett bilköp. Det är det näst vanligaste lånet, efter bostad. :)

Jag höjde bostadslånet för att få loss det sista som behövdes till hästen. Sålde som planerat bostaden med stor vinst (sexsiffrigt) straxt därpå och därför kändes den sista höjningen inte riskabel.

Ser inga problem med att låna till en häst så länge man ser till att ha den väl försäkrad så att man minimerar risken med att stå kvar med avlivad häst och utan liversättning.
Man bör dock ha i åtanke att det blir svårare att göra några andra stora inköp tills det lånet är avbetalat, så man inte blir förkrossad av att man inte kan köpa en ny häst, bil eller bostad under de år det tar att betala av allt.

Det bästa enligt mig är att ta ett år, och spara allt som man skulle lagt på en häst om man haft en. I mitt fall ca 10k/mån. Det ger mig 120k på sparkontot och en medvetenhet om hur det känns rent ekonomiskt att bränna den summan månad efter månad.
 
Intressant! Förklara gärna varför du tycker att bilfinansiering är orimligt. Eller hur du hade lagt upp ett bilköp. Det är det näst vanligaste lånet, efter bostad. :)

Jag höjde bostadslånet för att få loss det sista som behövdes till hästen. Sålde som planerat bostaden med stor vinst (sexsiffrigt) straxt därpå och därför kändes den sista höjningen inte riskabel.

Ser inga problem med att låna till en häst så länge man ser till att ha den väl försäkrad så att man minimerar risken med att stå kvar med avlivad häst och utan liversättning.
Man bör dock ha i åtanke att det blir svårare att göra några andra stora inköp tills det lånet är avbetalat, så man inte blir förkrossad av att man inte kan köpa en ny häst, bil eller bostad under de år det tar att betala av allt.

Det bästa enligt mig är att ta ett år, och spara allt som man skulle lagt på en häst om man haft en. I mitt fall ca 10k/mån. Det ger mig 120k på sparkontot och en medvetenhet om hur det känns rent ekonomiskt att bränna den summan månad efter månad.
Jag är väl färgad av en bekant som för flera år sedan lånade pengar till en dyr häst som efter ganska kort tid blev skadad och fick tas bort och där stod hon och fick betala av. Hon hade dessutom snålat på hästens försäkring och ja, du förstår säkert:)

I ditt fall vad gäller bostadsförsäljning osv så hade du ändå en plan och en tanke med det hela. Det hade inte min bekanta...

Vad det gäller bilköp så har jag inget intresse av att köpa en sprillans ny bil pga andrahandsvärdet, men vi köpte en hyfsat ny bil (-15) i somras för sparade pengar + inbyte av gamla bilen. Det är ju ingen dödssynd att ta billån direkt och jag vet att många gör det men för mig så bär det emot:p
 
Jag lånade till en häst för 12 år sen iom att vårt hus i princip var obelånat så la jag det som ett huslån.

Jag kommer aldrig vilja sälja på avbetalning efter en väldigt tråkig erfarenhet nyligen. En häst som var uppstallad och stallägaren ville köpa. Vi drog av stallhyror och på det viset så skulle hästen avbetalas i alla fall delvis tills stallägaren sålt en annan häst och då skulle jag få resterande del. Stallägaren ångrade sig trots att den andra hästen så småningom blev såld. Kvar stod jag med en faktura på stallhyror från flera månader. Vi hade inga kontrakt - det borde vi såklart ha haft men jag litade på personens ord och blev minst sagt ganska förvånad när jag plötsligt inte hade hästen såld och dessutom var skyldig pengar.
 
Jag lånade till en häst för 12 år sen iom att vårt hus i princip var obelånat så la jag det som ett huslån.

Jag kommer aldrig vilja sälja på avbetalning efter en väldigt tråkig erfarenhet nyligen. En häst som var uppstallad och stallägaren ville köpa. Vi drog av stallhyror och på det viset så skulle hästen avbetalas i alla fall delvis tills stallägaren sålt en annan häst och då skulle jag få resterande del. Stallägaren ångrade sig trots att den andra hästen så småningom blev såld. Kvar stod jag med en faktura på stallhyror från flera månader. Vi hade inga kontrakt - det borde vi såklart ha haft men jag litade på personens ord och blev minst sagt ganska förvånad när jag plötsligt inte hade hästen såld och dessutom var skyldig pengar.
 
Låna till hästen eller inte beror väl också på hur mycket man tjänar? Om man fått ett bra, välavlönat jobb och både har råd med låneavbetalningar och de extrautgifter som kan drabba en och till och med har råd att betala en tränare, åka på kurs och kanske långritt, om man alltså vill låna bara för att man inte står ut med att spara ett tag till... då är det väl kanske inte så farligt. Annars tycker jag det skulle vara roligare att vänta och slippa betala räntor och sen ha råd att göra roliga saker tillsammans med hästen och inte bara hålla den vid liv.
 
Jag har funderat mycket på min budget inför uppkommande inköp av häst, och har bestämt mig för att 150 000 får vara min budget, men kan tänka mig att gå upp till 200 för rätt häst. Det är en summa jag kan tänka mig att riskera förlora om nu oturen är där. Jag vill alltså inte belåna mig för en häst då det känns väldigt riskabelt, och skulle nog inte kunna sova om nätterna med den osäkerheten. Samtidigt hör jag att många lånar.

Hur ser ni på finansieringen av hästar, lån eller inte och hur ser ni på eventuell risk i överlag? :)

Har alltid köpt häst kontant, och aldrig lagt mer än 80 000 på en häst. Konsumtionslån (som det ju ändå får anses vara när man lånar för att köpa häst) är ALLTID riskabelt, man riskerar ju att stå helt utan säkerhet för lånet.

Jag har alltid vid hästköp känt att jag överlever utan de pengarna jag lagt på hästen, men också alltid livförsäkrat hästen till det belopp jag köpt den för. Och den detaljen blir ju mycket viktigare om man lånat pengarna, det är ju enda garantin för att kunna betala tillbaka lånet om något händer hästen!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 320
Senast: Mimmimamma
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 109
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 178
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 478
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp