Finansiering av hästköp

Det är intressant hur olika man tänker! Jag har lägsta vet-vård på mina (25k), jag har svårt att tänka ut mycket som kostar mer som är rimligt att kämpa på med. Får ta ett beslut vid tillfället om det är värt det. (vi har typ 8 timmar transport till närmaste som gör buköppning, så det kommer aldrig bli aktuellt akut).

Jag har typ 50 liv på den ena och 30 på den andra istället. Skulle dom akut tas bort så har jag möjlighet att köpa en ny. Bägge är värda mer, men det känns som en rimlig nivå för mig.

Har man otur så kan det snabbt komma upp i höga summor bara på mindre saker inom ett år.
 
Det är intressant hur olika man tänker! Jag har lägsta vet-vård på mina (25k), jag har svårt att tänka ut mycket som kostar mer som är rimligt att kämpa på med. Får ta ett beslut vid tillfället om det är värt det. (vi har typ 8 timmar transport till närmaste som gör buköppning, så det kommer aldrig bli aktuellt akut).

Jag har typ 50 liv på den ena och 30 på den andra istället. Skulle dom akut tas bort så har jag möjlighet att köpa en ny. Bägge är värda mer, men det känns som en rimlig nivå för mig.

Ja försäkringen kostar mig 270kr i månaden och när min förra häst bröt benet rann pengarna iväg snabbt tyckte jag. Kändes då tryggt att ha 120.000 i veterinärvård :)

Tas denna häst bort så försvinner mycket av kostnader för stall/foder mm så då kan jag betala av resten av lånet snabbt.
Men det är olika och man ska göra det som känns rätt för en själv
 
Absolut! Jag har dock en mycket skadebenägen häst, men aldrig på jourtid hittills. Känner mig ändå trygg med 25k. Och har möjlighet att stå för mycket själv om det skulle krävas.

Jättebra om man har möjlighet att lägga mycket själv! :)
Själv känner jag mig inte ens riktigt trygg med H.Hs 50k i vetvård, fast jag ändå har några 10-tusen i buffert därutöver. Det kan dra iväg väldigt fort! Vad 1 vecka på Ultuna med svår grovtarmsinflammation och överhängande risk för tarmvred kostade, ska vi inte ens prata om, men även mindre saker kan dra iväg. Han har ju t.ex. Artros, och även om han bara blivit behandlad 3 veckor x 3 ggr på de 3.5 år jag känt honom, har varje hältutredning inkl. Medicin då gått på ca. 15k/tillfälle, och då har vi ändå fått stå för ca. 8-10k av dessa själva, som försäkringen inte tagit. Så jag hade som sagt aldrig vågat ha så lågt i vet vård, men funkar det bra för dig är ju det jättebra :)
 
Jag brukar se till att jag kan skaffa minst 30.000,- om något skulle hända med hästarna. Har bra försäkringar men de täcker f.eks. inte tandproblem, kiropraktor, avlivning som inte är nödvändigt av djurskyddsskäl, specialskor som inte är ordinerade av veterinär, m.m..

Man måste även komma ihåg att sätta av en del pengar till utrustning, om det t.ex. behövs en måttbeställd sadel så brukar man få lägga ut sisådär 25.000,- bara för det...
 
På tal om vad det kan kost atat ta ut veterinär/åka till klinik. En i stallet var tvungen att åka till Ultuna på nyårsdagen med sin häst som hade svår kolik. Den fick stå där i två eller tre dagar. Kostade lite drygt 30.000 kr.

Vår ponny har hittills i år (från juni och framåt) kostat ca 35.000 kr i veterinärvård och då är det bara småsaker - kotledsinflammation, akut anaplasma etc.
 
Jag har lånat till del av häst och ser inget fel med det. Har jag fast anställning och vet att jag är god för återbetalning på ett lån ser jag inte varför jag skulle avstå. Lånade till ca. 65% av hästens inköpskostnad, satte livvärde på försäkringen till lånebeloppet och hästen och jag hade sedan ett långt, lyckligt liv tillsammans. Skall jag någonsin köpa häst till mig själv igen (istället för att föda upp) så kommer detta troligtvis delvis finansieras med lån.
 
Absolut! Jag har dock en mycket skadebenägen häst, men aldrig på jourtid hittills. Känner mig ändå trygg med 25k. Och har möjlighet att stå för mycket själv om det skulle krävas.
Efter en mindre men oturlig sårskada orsakad av brodd höjde jag veterinärvårdsförsäkringen på båda hästarna från 50 till 100.000kr eftersom de går med andra hästar i hagen. Veterinärvårdsförsäkringen är ju inte speciellt dyr i förhållande till livförsäkringen.
Hästen var inte alls så dålig att jag inte kunnat köra henne 6 timmar till klinik om det behövts (jag har 2,5)
Veterinären på Ultuna sa direkt jag kom in att dehär kommer med största sannolikhet läka ihop bra, hästen kommer stå här i en vecka och det kommer kosta max 60.000kr om inget oväntat händer.
En vecka senare med en faktura på 53.000kr åkte vi hem igen. Med återbesök och lite fler röntgenbilder slutade det nog på 60.000kr totalt och hästen blev helt återställd.
Jag är glad att hästen var försäkrad för iallafall 50.000kr även fast jag har en rejäl buffert. Det jag betalt i försäkringspremier på 4 år fick jag igen med råge då bolaget ersatte denna skadan.

Vad som är spännande är att jag bara har ägt två hästar som har varit på jourklinik en gång var. Båda två pågrund av lika skada, broddsparkar över olika leder. Dom stod i olika stall, med olika hästar och olika rutiner.

Svar i tråden:
Jag har inga lån på varken hästar, bilar eller transporter. Jag har sparat och köpte sist en billig häst som jag sålde dyrt efter några år.
Skulle jag behöva skulle jag kunna låna en summa pengar för att köpa drömhästen, men jag tycker det är lite tjusning i att köpa billigare hästar för att rida till, utbilda och kunna sälja dyrare.
 
Jag lånade 50 tusen för att köpa häst.
Tog livs försäkring på 50 tusen + användbarhets försäkring på 40 tusen. Tog även den dyraste, största försäkringen som gick.
Han var värd var enda krona :heart.

Va tyvärr tvungen att sälja honom efter bara 1 1/2 år pga sjukdom och sålde honom för 75 tusen.
Så kunde betala av resterande på lånet och hade pengar över.

Men han är One of a kind så visste det inte skulle bli svårt att sälja honom.
 
Alltid kontant!

Jag har haft en del kunder som lånat till hästköp och sen har hästen antingen blivit skadad/varit för svår/de köpt för dyrt och kan inte sälja till samma värde eller öht.
Det är skittråkigt att bli fast med betalningar för en häst som man måste ta bort tex. Och då inte heller ha råd att köpa ny ens.
Jag har då kommit in då de redan köpt och det är kris av olika slag.
Vet någon som fick betala av hästen i 2 år efter den tagits bort. Lagom kul..

Säger samma sak, jag betalar häst kontant och känner som du folk som betalar av på hästar som inte ens är i livet längre sen flera år....
 
Jag skulle aldrig låna för att köpa häst, hellre spara några månader extra då. Men jag skulle troligen inte köpa en häst för över 50 000 kr heller eftersom jag hobbyrider och inte tävlar.
 
Jag betalade mina hästar kontant då det begav sig. Är ju 20 år sedan jag köpte en häst sist. De är kvar i livet som 26 respektive 24 år. Så en livförsäkring på dom hade varit en dålig affär. Dom har högsta vet.vård som räddat mig från ekonomisk ruin. Aldrig varit halta men den ena har istället haft lite andra spännande saker som kostat multum, bla ögonproblem x2 med vardera 1 månads vistelse på djursjukhus som till slut innebar borttagande av ena ögat. Samt någon spännande bakterie eller virus som satte sig på levern eller hur det nu var (längesedan så minns inte riktigt) och innebar över 1 månads vistelse på Helsingborgs djursjukhus.

Förövrigt är jag oxå en sådandär dålig bukeperson som @Fiorano utan sparade pengar och äger inget eget boende. Det är svårt med 3 hästar och tävlingar, det har ju alltid gjort stora hål i ekonomin men jag har haft väldigt roligt och fått tävla på stora tävlingar så det var ju en dröm som uppfylldes på många sätt så det har det ju varit värt. Dock äger jag bil och släp själv.
 
På tal om vad det kan kost atat ta ut veterinär/åka till klinik. En i stallet var tvungen att åka till Ultuna på nyårsdagen med sin häst som hade svår kolik. Den fick stå där i två eller tre dagar. Kostade lite drygt 30.000 kr.

.
Vi hade en häst i stallet som ofta blev sjuk i kolik när ägaren var på andra sidan jordklotet och hens gamla föräldrar skulle se efter hästen. In på Ultuna där hästen blev kändis såklart :angel: och en vecka där är ju inte billigt. Sista gången jag minns hade han fläkt sig i hagen och hoppade in i transporten på tre ben :crazy: , näst sista gången var jag säker på att han skulle dö i boxen men in på Ultuna så kvicknade han till med dropp och allt därtill. Lilla gubben :heart
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 242
Senast: Mimmimamma
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 595
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 130
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp