Fingerborgsblomma på betet😣

finapina

Trådstartare
Hej! Jag har börjat hitta fingerborgsblommor (digitalis) lite här och var på vårt skogsbete.Sprider sig även i skogarna häromkring...Tar förstås bort direkt då jag råkar se en liten planta och eldar upp i vedspisen.Är det någon som vet HUR farliga dom är för häst och isåfall i vilken mängd?Tips att bli kvitt dom?
 
Hej! Jag har börjat hitta fingerborgsblommor (digitalis) lite här och var på vårt skogsbete.Sprider sig även i skogarna häromkring...Tar förstås bort direkt då jag råkar se en liten planta och eldar upp i vedspisen.Är det någon som vet HUR farliga dom är för häst och isåfall i vilken mängd?Tips att bli kvitt dom?
Mycket giftiga.
https://www.sva.se/djurhalsa/fodersakerhet/giftiga-vaxter-a-o-fodersakerhet/fingerborgsblomma

De sprider sig galet här omkring också. Otrevlig växt!
 
Vi har också såna i hagen. Hästarna låter bli dem men jag brukar rycka upp hela plantan när jag ser en. De sprider sig med frö så tar man dem innan de blommat över så borde man ju bromsa spridningen tänker jag.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 190
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 112
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
856
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp