Finkornigt ekologiskt kattströ

Murphy

Trådstartare
Tjipp.
Relaterat til att tant Spiggson (cornish, 10 år) fått alltmer problem med svamp och sårigheter* i tassarna på äldre dar överväger jag att byta kattsand. Har alltid haft kombinationen Cat's Best Öko Plus i två lådor och PeeWee i en tredje. Till huskatt, cornish och devon. Trots att de är rätt grova i strukturen och cornishtassar är bland det senigaste och nakna jag sett på en katt har det fungerat.

Men nu vill jag skona Spiggs och de känsliga tassarna med en mer finkornig sand - och jag kan svära vid Gudinnan att jag sett ett klumpbildande träfibiber/majs-strö som marknadsfördes som finare i strukturen än de namnkunniga på marknaden. Men relaterat till Covid fanns inte nyheten för relevans förra våren (sannolikt på någon av de vanliga webshoparna). Nu har jag fan glömt vad det var och finner inte igen det.

Vet någon vad jag kan ha sett?

Är annars game att övergå till vanligt bentonitströ om nöden så kräver, men undviker det gärna pga att jag i min kommun själv är skryldig att köra det till deponi. Vilket den blivande maken iofs tyckte lät som en lika spännande som återkommande roadtrip. :cautious:



* katten är diagnosticerad och under livslång behandling/uppföljning på klinik
 
Finns Majstor Majsströ, har själv inte testat men är gjord av majs och ska bilda mjuka klumpar :)
 
Screenshot_20210801-213805.png

Kan de här vara något då?
 
Jag TROR förresten att jag hittat något likt det jag far efter nu: SoftCat Eko.
Ser ut som sand, beter sig som sand, men är gjort av gräs.
 
Jag använder SoftCat och är mycket nöjd, men vad jag förstått så är det en pappersprodukt. I alla fall bättre än bentonit, och mycket kräsna kattdamen går på den utan problem. Mycket bättre än ÖkoPlus som vi hade innan.
 
@Nahar

"SoftCat är en alldeles ny favorit i Supercats testpanel, ett lättvikts-kattströ som beter sig som sand, ser ut som sand och klumpar precis som sand. Men till skillnad från bentonitlera är SoftCat tillverkad av snabbväxande och förnybara grässorter - ett bra miljöval som inte gör avkall på kvalitén eller funktionen som en kattsand bör ha."
//Supercat


"Soft Cat har alla de bra egenskaper man förväntar sig av bra kattsand. En naturlig konsistens för katten med neutral doft och perfekt klumpbildning. Soft Cat kattsand bildar snabbt klumpar och har 500% absorberingsförmåga med optimal luktodör antingen katten har lös- eller hård avföring. Sanden är biologiskt nedbrytbar och tillverkad av snabbväxande förnybara växter."
//Zoo.se

Återförsäljarna menar växtbas. Men den kanske liknar typ Toa-Lätt i typen?
 
@Nahar

"SoftCat är en alldeles ny favorit i Supercats testpanel, ett lättvikts-kattströ som beter sig som sand, ser ut som sand och klumpar precis som sand. Men till skillnad från bentonitlera är SoftCat tillverkad av snabbväxande och förnybara grässorter - ett bra miljöval som inte gör avkall på kvalitén eller funktionen som en kattsand bör ha."
//Supercat


"Soft Cat har alla de bra egenskaper man förväntar sig av bra kattsand. En naturlig konsistens för katten med neutral doft och perfekt klumpbildning. Soft Cat kattsand bildar snabbt klumpar och har 500% absorberingsförmåga med optimal luktodör antingen katten har lös- eller hård avföring. Sanden är biologiskt nedbrytbar och tillverkad av snabbväxande förnybara växter."
//Zoo.se

Återförsäljarna menar växtbas. Men den kanske liknar typ Toa-Lätt i typen?
Då är det gräs, kan vara jag som missuppfattat! Tycker inte den liknar Toa-Lätt alls, snarare bentonitlera fast inte lika tung.
 
Jag använder också SoftCat och är mycket nöjd. Lite flygig eftersom den är så lätt men sprider sig inte mer runt lådan än vad bentonitsanden gör.
Hade inga problem med att byta sand i lådan men han tyckte det var lite jobbigt i början att han sjönk ner med tassarna i sanden.
 
Jag använder SoftCat och är mycket nöjd, men vad jag förstått så är det en pappersprodukt. I alla fall bättre än bentonit, och mycket kräsna kattdamen går på den utan problem. Mycket bättre än ÖkoPlus som vi hade innan.
På vilket sätt bättre än ÖkoPlus?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp