Finlandssvenska och uttal (utbruten från Vad är det konstigaste någon sagt till dig?)

Var i norra Norrlands inland skulle det vara ett problem med sje-ljudet menar du? Jag är född i Norrbotten och uppväxt i Västerbotten och bott på flera orter i länen utan att höra någon som har problem med det.
Att nämda lärare som inte tollererade mjuka sje-ljud skulle ha fått problem om han hade jobbat på ett ställe där alla pratade så (inte bara enstaka elever inflyttade från andra dialektområden)
För att det inte hade fungerat att bedriva hans typ av omskolningskrig och förmodligen retat honom till vansinne att höra barnen tala så hela dagarna, typ är väl det @Björk menar.
Inte att det är något problematiskt med att använda den typen av uttal.
 
Att nämda lärare som inte tollererade mjuka sje-ljud skulle ha fått problem om han hade jobbat på ett ställe där alla pratade så (inte bara enstaka elever inflyttade från andra dialektområden)
För att det inte hade fungerat att bedriva hans typ av omskolningskrig och förmodligen retat honom till vansinne att höra barnen tala så hela dagarna, typ är väl det @Björk menar.
Inte att det är något problematiskt med att använda den typen av uttal.
Nej, jag undrar fortfarande var sje-ljudet "är av den typen av uttal". Det sje-ljud jag själv använder och är uppväxt med är det rikssvenska, jag har aldrig hört något annat i norra Norrlands inland.
 
Nej, jag undrar fortfarande var sje-ljudet "är av den typen av uttal". Det sje-ljud jag själv använder och är uppväxt med är det rikssvenska, jag har aldrig hört något annat i norra Norrlands inland.
Aha, du menade så.
När man säger sju istället för schu och de två ljuden i 27 låter nästan lika, och sjö har samma ljud som kors. (går ju inte att beskriva i skrift :crazy:)
Det finns väl delvis på några andra ställen också men ska bara vara i norra norrland som det är genomgående ljust uttal av alla sje-ljud oavsett plats i ordet. Nu är jag ute på lite djupt vatten men jag har en känsla av att de ljusa sje-ljuden norrifrån är ett snäpp ljusare, men det kan bero på vilka människor jag hört och kanske variera.
Jag fattade som att det var schu-uttalet läraren ville ha fram hos eleverna?
 
Var i norra Norrlands inland skulle det vara ett problem med sje-ljudet menar du? Jag är född i Norrbotten och uppväxt i Västerbotten och bott på flera orter i länen utan att höra någon som har problem med det.
Var har jag skrivit att det är ett problem?
Det är det absolut inte, det låter bara annorlunda mot sje-ljuden jag har (tänk Stockholm, vi har likadana).
 
Att nämda lärare som inte tollererade mjuka sje-ljud skulle ha fått problem om han hade jobbat på ett ställe där alla pratade så (inte bara enstaka elever inflyttade från andra dialektområden)
För att det inte hade fungerat att bedriva hans typ av omskolningskrig och förmodligen retat honom till vansinne att höra barnen tala så hela dagarna, typ är väl det @Björk menar.
Inte att det är något problematiskt med att använda den typen av uttal.
Exakt så!
 
Aha, du menade så.
När man säger sju istället för schu och de två ljuden i 27 låter nästan lika, och sjö har samma ljud som kors. (går ju inte att beskriva i skrift :crazy:)
Det finns väl delvis på några andra ställen också men ska bara vara i norra norrland som det är genomgående ljust uttal av alla sje-ljud oavsett plats i ordet. Nu är jag ute på lite djupt vatten men jag har en känsla av att de ljusa sje-ljuden norrifrån är ett snäpp ljusare, men det kan bero på vilka människor jag hört och kanske variera.
Jag fattade som att det var schu-uttalet läraren ville ha fram hos eleverna?
Ja, precis. Tyvärr kan jag inte fonetisk skrift, men kan söka o se om jag hittar någon bra länk m skillnaden
 
Hittar inget just nu och ska väl lägga till att min mor som har dessa sje-ljud ( som tydligen heter mjuka) har i och för sig en förälder från Boden o den andra från södra Lappland - på gränsen mot Ångermanland så jag kan inte säga HELT hundra varifrån hon fått dem, men det lutar åt det senare. Min kusin i Umeå (uppvuxen i Lycksele) har dem helt säkert, liksom andra släktingar boende i Umeå. Och Umeå i sig är ju inte inlandet.
 
Aha, du menade så.
När man säger sju istället för schu och de två ljuden i 27 låter nästan lika, och sjö har samma ljud som kors. (går ju inte att beskriva i skrift :crazy:)
Det finns väl delvis på några andra ställen också men ska bara vara i norra norrland som det är genomgående ljust uttal av alla sje-ljud oavsett plats i ordet. Nu är jag ute på lite djupt vatten men jag har en känsla av att de ljusa sje-ljuden norrifrån är ett snäpp ljusare, men det kan bero på vilka människor jag hört och kanske variera.
Jag fattade som att det var schu-uttalet läraren ville ha fram hos eleverna?
Ok, så om jag förstår det rätt så är det sje-ljud längre fram i munnen du menar? Jag minns från grundskolan vi skulle ha en massa fåniga övningar, bl a är och e som vi alltid gjort skillnad på och skjuta, skjorta, sju, sjuka, stjärna och vi uttalar dem inte med samma sje-ljud!
 
Ok, så om jag förstår det rätt så är det sje-ljud längre fram i munnen du menar? Jag minns från grundskolan vi skulle ha en massa fåniga övningar, bl a är och e som vi alltid gjort skillnad på och skjuta, skjorta, sju, sjuka, stjärna och vi uttalar dem inte med samma sje-ljud!
Ja, lite mer "uppböjd tungspets" medan det andra är mer "höja mitten av tungan mot gomen".
Ska inte säga emot dig om bruket för jag har inte detaljerad koll själv. Men min bok säger så :angel::o

Den säger också att sj-ljuden är en grupp ljud med ganksa olika bildningssätt (i munhålan osv.) men som har stora likheter i det hörintryck de ger. I stora drag överväger de mörka varianterna i S och V, de ljusa i N och Finland; i mellansverige ofta kombinationer av dem. Men stora sociala skillnader finns (mer än andra ljudvariationer förstår jag det som) Även kön, talstil och plats i ordet och betoning påverkar. Komplex variation som är mer än dialekt alltså. (slut på utvikning; någon som noterar jag tycker språkvariation är intressant :p)

Noterar vidare att det finska sj-ljudet ligger väldigt nära det vanligaste riksuttalets tj-ljud. Funderar om det är det som kan ha påverkat läraren. Att han har fått för sig att barnen blandade ihop de två olika språkljuden. Vilket ju också är korkat att tro om modersmålstalare.:banghead: Men det skulle förklara lite bättre varför han tyckte det skulle korrigeras. @Björk
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 933
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 922
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
865
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp