Finnar på valp?

simba_112

Trådstartare
Kan valpar få finnar (eller något liknande)?
Upptäckte precis på valpis att hon har något som liknar en finne på magen. Känns som om man skulle kunna klämma ur den om man förösker:crazy:
Eller vad kan det vara?
 
Sv: Finnar på valp?

Många unga hundar har små utslag i huden. De ser ut som små finnar. En del hundar har en nedsatt immuntet i huden och får lätt hudinflamationer. I många fall kan man regelbundet tvätta av huden med en klorhexidinlösning och på så sätt hålla dem under kontroll.
 
Sv: Finnar på valp?

Enligt min uppfödare var det bara att hålla koll och oftast gick sånt där över själv. Det hör liksom till perioden!
 
Sv: Finnar på valp?

min vovve fick ett sånt när hon var runt 1. tvättade varje dag o det försvann efter ett par dagar...
 
Sv: Finnar på valp?

Okej, tack för svaren, då avvaktar jag och håller koll.
Jösses vad man blir nojig när man har bebis:crazy::D
 
Sv: Finnar på valp?

puttar upp tråden och lånar för lite frågor. Vet att den är gammal men har samma "problem".
Min valp (5 mån) har en finnliknande sak på ryggen. Upptäckte den för några veckor sen när den "tömdes", visste inte vad det var men sen såg det bara ut som ett sår (men lite upphöjt) så jag har hållt koll och väntat på att det skulle läka. Nu ikväll började Sigge slicka på det området och sen såg den ut som en klämfärdig finne och när jag klämde lite kom det också vitt gegg ur den.

Finnar verkar ju (utifrån den här tråden) inte helt ovanligt så jag gissar att det inte är nåt att oroa sig för? Hur lång tid borde det ta för den att försvinna och ska jag göra något med den? Tvätta eller liknande?

Han har också en liten knöl i ansiktet (nära nosen, på sidan) såg jag idag. Brunröd och ganska hård, några millimeter i diameter. Några idéer om vad det kan vara? Tänkta försöka fota imorgon och lägger upp i så fall.
Tänkte avvakta någon dag eller två och se om den ändrar sig, sen ringa veterinären men någon här kanske vet vad det är för nåt?

Edit: Kan det vara en finne det med kanske?
 
Senast ändrad:
Sv: Finnar på valp?

kl
Jag hänger på den här tråden.
Min 12 veckors tik har fått finnar på magen, kan det vara för att hon slickar sig mycket?
Vad ska man tvätta rent med?
Mvh Amanda
 
Sv: Finnar på valp?

puttar upp tråden och lånar för lite frågor. Vet att den är gammal men har samma "problem".
Min valp (5 mån) har en finnliknande sak på ryggen. Upptäckte den för några veckor sen när den "tömdes", visste inte vad det var men sen såg det bara ut som ett sår (men lite upphöjt) så jag har hållt koll och väntat på att det skulle läka. Nu ikväll började Sigge slicka på det området och sen såg den ut som en klämfärdig finne och när jag klämde lite kom det också vitt gegg ur den.

Finnar verkar ju (utifrån den här tråden) inte helt ovanligt så jag gissar att det inte är nåt att oroa sig för? Hur lång tid borde det ta för den att försvinna och ska jag göra något med den? Tvätta eller liknande?

Han har också en liten knöl i ansiktet (nära nosen, på sidan) såg jag idag. Brunröd och ganska hård, några millimeter i diameter. Några idéer om vad det kan vara? Tänkta försöka fota imorgon och lägger upp i så fall.
Tänkte avvakta någon dag eller två och se om den ändrar sig, sen ringa veterinären men någon här kanske vet vad det är för nåt?

Edit: Kan det vara en finne det med kanske?

Det du beskriver att hunden har på ryggen låter klockrent som en inflammerad talgkörtel (har en vän vars hund har problemet). Det behöver inte betyda problem men kan göra det om det sprider sig. Du ska definitivt tvätta såret efter att du klämt ur geggan (som ska vara vit och lite grynig). Återkommer besvären så kontakta veterinär.
 
Sv: Finnar på valp?

Jag har haft nakenhund med finnar och läste då att finnar är vanligt bland alla hundraser på unghundar, bara det att dom syns ju på en utan päls :)
 
Sv: Finnar på valp?

Tack för svar. Vad är bäst att tvätta med?
Tvättade med tvål och vatten (i brist på annat) när jag klämde den. Nu ser det ut som ett vanligt litet sår, ska jag tvätta det också? Känns bäst att låta det vara.

Är dock lite fundersam över den på nosen (som inte verkar vara en finne). En liten knöl som sitter i/på huden, hård och det ser nästan ut som en sårskorpa (bästa beskrivningen jag kan komma på, det är dock inget sår). Inga idéer?

Tycker den växt lite och ska nog ringa veterinär imorrn men vill gärna höra om ni har några åsikter. Om vi åker in får de ta en titt på den på ryggen när vi ändå är där, men det verkar inte som att det är nåt att bry sig så mycket om.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 496
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
704
Hundhälsa Min valp som nu är 7 månader upplever jag som väldigt åksjuk. Vi har inte åkt så mkt men varje gång så kräks han och dreglar som jag vet...
Svar
9
· Visningar
498
Senast: Ginne
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 580
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp