B

bianca99_99

Min medryttarhäst fick i våras små "pluppar" på båda sidor där sadelgjorden sitter. Red då med en neopren sadelgjord från hööks, sen belv hon skavd av den när hon tappat all vinterpäls. Satte då på ett fårskinnsludd. Skavet ville inte försvinna och inte "plupparna" heller. Så hela sommaren red va barbacka, ni anar inte vilken supersits jag har nu ;)
Har även baddat varje dag på plupparna med asolsprit, det har blivit lite bättre. Jag har provat att klämma lite lätt på plupparna och det har kommit ut ngt ur dem, som finnar typ.
En gång fick jag varet/gucket i ansiktet när jag klämde :eek: det var inte trevligt.

Nu verkar det som om de håller på att försvinna, men har börjat sätta på sadel igen, använder ludd, smörjer med vaselin innan ritt och baddar med asol efter ritt. Tänk om de kommer tillbaka?

Är det någon här som varit med om samma sak? Vad är det? Hårsäcksinflamation? Gör vi rätt?
Tacksam för svar!

Ha det bäst! B :rofl:
 
*puttar upp*
37 visningar och inget svar!?
Är det ingen som vet ngt om detta??
B :rofl:
 
Helt rätt det är hårsäcksinflammationer, låter iaf precis som det du talar om. Du gör rätt med att badda med alsolsprit. Detta beror antagligen på en lortig sadelgjord. Var noga med att tvätta den ofta! och använd inte något tvätt medel eftersom det även kan vara detta hästen är allergisk mot, klipp bort pälsen runt knölarna och tvätta de ofta med ljummet vatten och kianske någon mild tvål det kan ta ett tag för de att försvinna men hästarna har oftast inte ont. men har de det så passa dej noga för att lägga på sadel på gjorden innan de försvunnit. Var envis med dem!! Lycka till! :)//Johanna
 
Jag tror inte att det är hårsäcksinflammationer...
Jag hade en häst innan med precis samma problem...vi rådfrågade en veterinär som sa att det var bindvävsknutar-helt ofarliga isig...dom här bindvävsknutorna utveckla ssuccesivt och "mognar" senare som en finne, det som kommer ut är talg(stöv) ungefär som ett vitaktigt var.
Du skall klämma ut det talget ur knutan och sen badda med något bakteriedödande i det lilla hålet som blir. när du fått ut allt så brukar knutan lägga sig, kan hända att den kommer tillbaka och då är det bara att börja om att vänta tills den är mogen och sen klämma...kom ihåg att den måste vara mogen innan du börjar klämma ordentligt annars kan det göra väldigt ont på hästen :confused:...
Tänk på att jag inte kan veta 100%, men det låter väldigt misstänkt.
Lycka till! ;)
 
P.S Klipp inte bort pälsen runt om...den skyddar ju mot tex sadelgjorden...
Och AKTA dig när du klämmer...det kan bli en riktigt bra stråle.... :rofl:
Ha det!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp