Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

R

Raderad medlem 94602

För två år sen sålde jag min underbara V70 pga att min ekonomi blev sämre och jag behövde en mer ekonomisk bil. Dessutom kändes en V70 med 210 hk som lite onödigt mycket bil för bara mig och var annan vecka sonen.

Köpte en Ford Focus ST -02 av en mycket bilkunnig kompis. Bilen var i jättefint skick, inget krångel med något och den har varit mycket lojal mot mig ;) Jag räknade ut att jag sänkte min månadskostnad med 500-600 kr mot V70 med kostnaderna för skatt+ försäkring+ bränsle. Kändes som ett bra "byte" plus att jag fick pengar emellan.
Nu är min lilla Focus en ST så det innebär 170 hk. Och de där jäkla hästarna har skenat iväg i skatt....och försäkring. Har fått skatten höjd från 1300:- till 2445:- per år :(
Nu kostar Focusen nästan lika mycket som V70 gjorde :mad:
Dessutom har det tillkommit en hund i familjen så nu saknar jag kombi sjukt mycket!
Focusen kostar mig 630:- i mån i helförsäkring + skatt. Den drar dessutom 0,80 milen. Jag kör 200-300 mil i mån.

Så nu tänkte jag börja leta efter något annat. Har inte något att lägga emellan. Har fått min värderad till 27 000:- Sen har jag nya däck och lite annat till. Så jag satsar på att jag har en budget på 25 000:-.

Kraven jag har på nästa bil är:
-Max 0,65 i bränsle per mil men gärna mindre
-låg skatt
-max 400 mån helförsäkring, gärna mycket lägre.
-kombi
-lättmekat (karln skruvar åt mig)
-vettig komfort med tanke på att jag pendlar 42 mil enkel väg några ggr i månaden.
-AC

Vad för bilar som inte ramlar i skrot var 3:e mil och finns i hyfsat fräscht skick hittar man för 25 000:- med dessa kriterier?? Eller ska jag behålla Focusen som trots allt går som en klocka och lär så göra ett bra tag till?
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Spontant? Du vet vad du har men inte vad du får. Du kanske kan köpa en bil som "på pappret" är billigare men jag hade dragit mig för att byta ut en välfungerande bil mot ett okänt objekt i 25000-kronorsklassen.

Däremot hade jag inte kostat på en så billig bil helförsäkring, där lär du ju kunna spara in några tusenlappar.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Går det inte att hitta en Focus Flexifuel, alltså som man kan tanka etanol i? Det är mycket låg skatt på den - vi betalar 880 kr (med landsbygdsavdrag då) för våran flexifuel kombi -06. Vi betalar (tror jag) 2800/år för en helförsäkring.

Annars är det som dom andra säger, du vet vad du har men inte vad du får :crazy:
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Focusen är lite för liten nu med hund och pendlingen...det funkar..men det är trångt. Dessutom är komforten sådär så pendlingen blir lite onödigt slitsam. Och den drar för mycket soppa. Med AC på är jag nästan uppe på litern :(
Det är ju det där med att man vet vad man har. Tänker också så.
Helförsäkring måste jag ha i nuläget. Händer det något så har jag inte en spänn att köpa ny bil för och bilen är en livlina. Tills jag har råd att hosta upp 20 000 till en ny bil får den vara helförsäkrad.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Tänkte också lite på det, om man trivs med Focusen så kanske en sådan flexifuel kombi då. Det är ju en väldigt ekonomisk bil på pappret iaf. Och söker man på blocket så finns det flera Focus flexifuel kombi i önskad prisklass.

Fast sen är jag ju så tråkig att jag misstänker att det finns något skäl till Focusens låga andrahandsvärde, så att man kanske ska vara glad om man hittat och äger en som funkar och är i bra skick. Men det är ju bara min tanke förstås.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Skälet heter ROST :mad:
Det har gått snabbt på min på dessa två år. Från helt rostfri till en hel del.

Men driftsäker har den absolut varit. Men den känns lite....smeckig. Mycket vägljud i kupén, hårda säten osv.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Anade att det var så :(

Jag tror din kravlista kan vara svår att uppfylla utan att släppa på nåt. Max 0,65 liter bensin/mil utesluter många äldre kombibilar. Kika på någon Skodakombi kanske. Tyvärr är det väl rostproblem även på dem i den pris/ålderklassen.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Jag har en Megane, en 07:a diesel, kombi. Jag är så jäkla nöjd med den bilen, jag kör minst 100 mil i veckan och den ligger under 0,50. Jag servar ju flera gånger om året iofs, men det ligger runt en tusing för en vanlig service med oljebyte. Dessutom är den rymlig, jag har en MIM XL dubbelbur bak till voffsen.
Min meckare säger att det är bra bilar, men jag vet att Renault har dåligt rykte, själv är jag mycket nöjd.

Förvisso betalade jag 60' för min, men det finns ju äldre modeller.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Det du radar upp i den prisklassen, nej. Det hittar du inte enligt min erfarenhet. Ofta i den prisklassen så börjar det krångla, kosta, och har du otur kan du börja behöva tanka olja och fylla på bensin.

Vi köpte nyss en bil i den klassen, eller ja, maken, jag hatar aset (bilen alltså). Och det blev en golf kombi, 1,6 så den drar helt ok men är i gengäld sanslöst tråkig att köra. Den är trång i kupen, det är liksom en golf, men ja, den har ju kombi så jycken åker fint iaf, för bagaget är stort i förhållande till bilen! Vad en sån ligger på i skatt och annat har jag dock ingen aning om.

Vi var tvungna att byta pga att vi behövde en kombi, och denna är tänkt som andra bil, så köper vi oss en större kombi till sommaren (vi behöver nämligen två och hade ingen...). Annars hade jag aldrig bytt bil, vår gamla fungerade fint om än den var liten, denna började givetvis med att krångla direkt...
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Min flexi drar över 1,0 på etanol och 0,8 bensin så någon snål bil är det inte
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Då är ju frågan om man vill köpa en äldre Renault ;) det har ju hänt mycket med dem det senaste årtiondet. Jag har dock ingen egen erfarenhet men princip varenda kotte jag känner som haft en äldre Renault har sålt den pga dyra reparationer eller servicekostnader.

En äldre Megane, generation II, får man billigt men jag tror inte den kommer ner i 0.65 l/mil i bensin. Och en äldre diesel kostar multum i skatt...
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Har klurat på Golfkombi.
Misstänker att de är ekonomiska. Men jag är plågsamt medveten om att oavsett vad jag byter till så blir det en aptråkig bil eftersom jag vill ha ner skatten och då krymper motorn. Men jag får försöka överleva det ;)

Hade en Passatkombi...en 99. Har för mig att den låg på runt 0.65-0,70 och var rätt okej i skatt och försäkring. Var nöjd med den bilen, Men det var några år sedan. Någon som har koll?

Lite rost får jag ta helt enkelt i den prisklassen. Det finns ju allt mellan rätt rosttåliga bilar till värsta rostmonstren och det vill jag inte ha.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Då är ju frågan om man vill köpa en äldre Renault ;) det har ju hänt mycket med dem det senaste årtiondet. Jag har dock ingen egen erfarenhet men princip varenda kotte jag känner som haft en äldre Renault har sålt den pga dyra reparationer eller servicekostnader.

En äldre Megane, generation II, får man billigt men jag tror inte den kommer ner i 0.65 l/mil i bensin. Och en äldre diesel kostar multum i skatt...

Nä, det är ju det som är kruxet såklart. Därav att jag köpte min för lite mer pengar än jag tänkt och förhoppningsvis klarar mig utan dyra reperationer ;)

Däremot är jag inte så säker på att en äldre diesel kostar multum i skatt, min går på 2500/år, det är ju ändå en 07:a. Brytpunkten borde väl vara där nånstans iså fall.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Brytpunkten är ca 2006 tror jag. Vi har kikat lite på snåla Skodakombi diesel, de drar väldigt lite men skatten går då på typ 5500 tror jag. :crazy: För årsmodell 03-05 typ.

Ts: Passat trodde jag var en ganska stor och törstig kombi i klass med V70, men jag kan ju ha fel. 0,65-0,7 lät jättelite för en sådan bil.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

En äldre Megane, generation II, får man billigt men jag tror inte den kommer ner i 0.65 l/mil i bensin. Och en äldre diesel kostar multum i skatt...
Jag hade nyss en sådan, den kom ner i 7 l/milen blandad körning och jag tyckte om den väldigt mycket. Dock så sålde jag den relativt snabbt då just service och andra reperationer kostade otroligt mycket mera än andra bilar. Jag vågade helt enkelt inte ha kvar den, hade jag vetat om kostnaderna för minsta lilla så hade jag nog inte köpt en sådan, annars en bra bil och jag tyckte om den mycket.

Tyvärr så vet man ju aldrig med bilar, vissa håller vissa håller inte även om dom är nyare.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Närå....man kan hitta ganska bränslesnåla passater om man undviker Turbomodellerna. Och de är rätt slitstarka och bekväma. Dock har jag dålig koll på skatten och försäkringen...sånt ombesörjde alltid exet då vi hade den bilen. Jag bara tankade och körde ;)


KL

Jag har haft ett praktexemplar till sorgebarn också...en V40. Egentligen uppfyllde den alla de krav jag har...men just min bil hade ständiga motorkrångel och efter bara 8 mån rasade motorn. Någon som vet om de är totalt hopplösa eller om de är rätt okej trots min erfarenhet?
 

Liknande trådar

Äldre Jag har bestämt mig för att dumpa min nuvarande Volvo V70 -08 som med sina dryg 32 000 mil nästan kostar mig mer i reparationer än den...
2
Svar
32
· Visningar
2 349
Senast: skerper
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 128
Senast: lillkillen
·
Utrustning Det som skulle ha blivit min förra dragbil hade tyvärr fel på ABS och en hel del andra saker, så den var vi tvungna att sälja...Men nu...
Svar
18
· Visningar
2 595
Senast: lil-sis
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag...
2
Svar
29
· Visningar
5 483
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp