Finns det hundraser som saknar jaktinstinkt?

Lalinea

Trådstartare
För att utveckla frågan: finns det någon större typ av hund som har lågt intresse för att förfölja vilt? En ras över 20 kg som inte får vara för klumpig utan vilja och kunna vara med i stallet och följa med och rida i högre tempo några dagar i veckan i minst 45 min. I övrigt kommer jag gå vanliga promenader /powerwalks.
Har inget större intresse för träning med hund men kan absolut aktivera den på en lägre nivå.
Mina vänners hundar jagar efter harar och jag vill gärna slippa det. Misstänker dock att det är lite individ och träningsrelaterat ?
 
Eurasier ska väl ha minimal jaktinstinkt, om jag inte minns helt fel. Avlade främst för sällskap också så de bör inte vara så krävande, men jag har ingen personligen erfarenhet av dem så jag kan ha helt fel. :o

De flesta mastiffraserna skulle jag se som för tunga för att ta med på ridturer regelbundet, de är mer framtagna för att lufsa runt på gården och vakta. Ett möjligt undantag är cane corso, den är lite mer atletiskt byggd, men är också en brukshund och lär behöva en del mental aktivering för att må bra.

Men ja, till viss del är det också en träningsfråga om ens hund drar på vilt eller inte. Vilka anlag ens hund har gör det endera enklare eller svårare att träna den till att låta bli att jaga, så du tänker rätt i att kolla efter en ras som redan från början har litet viltintresse.

Kan du utveckla lite hur mycket tid du kan tänka dig att lägga på träning? Iom att du inte har något stort intresse för det så skulle jag råda dig att främst kolla på sällskapsavlade raser, typ grupp 9, men eftersom du vill ha en större hund så blir det svårare att komma på några bra tips.
 
Att kalla CC brukshund är ju att ta i, även om flera verkar gilla att jobba.

Klassificera dem hur du vill, grundtanken i mitt inlägg var att det troligtvis är mer hund än vad TS har tänkt sig oavsett.
 
Klassificera dem hur du vill, grundtanken i mitt inlägg var att det troligtvis är mer hund än vad TS har tänkt sig oavsett.
Ja, jag tror nog med det är "mer hund" än vad TS vill ha, iaf beroende på linjer - men det blir ju fel att kalla dem brukshundar oavsett. Det blir ju väldigt konstigt att stoppa in hundar lite hur som helst i brukshundsfacket.
Lite som att kalla min hund apportör bara för att han gillar att bära sin boll.
 
Jag tror ju inte att så många ur rasgrupp 9 är aktuellt, med tanke på att hunden ska hänga med i stallet och på ridturer i högre tempo. Det finns ju fler, lite större, raser som inte kräver mycket mer aktivering än så. Det är ju ändå lite mer än de flesta renodlade sällskapsraserna kräver, tänker jag.

Dock är det ju fortfarande hundar av sällskapstyp som är lämpligt, även om det inte nödvändigtvis är såna ur rasgrupp 9 (där skulle jag kanske kunna se pudel som ett alternativ?).

Mastiffraserna har jag noll koll på, men kan du tänka dig att gå ner en storlek så kanske mellanschnauzer kunde vara ett alternativ? Med reservation för att jag inte kan så mycket om rasen. Annars finns det ju ett gäng sällskapsspetsar, t.ex eurasier och finsk lapphund. Långhårig collie är väl inte heller så krävande mentalt längre, i regel, dock finns det väl en del mindre bra mentalitet i rasen. Labrador (sällskapsavlad) är väl också något att kika på.

Hur kommer hundens liv se ut i övrigt, förutom stallvistelsen? Och då tänker jag inte på motion, utan mer om den ska bo i lägenhet eller på gård, vara ensam mycket, spendera dagarna på kontor osv.
 
Ja, jag tror nog med det är "mer hund" än vad TS vill ha, iaf beroende på linjer - men det blir ju fel att kalla dem brukshundar oavsett. Det blir ju väldigt konstigt att stoppa in hundar lite hur som helst i brukshundsfacket.
Lite som att kalla min hund apportör bara för att han gillar att bära sin boll.

Jag beskrev den som en brukshund för att illustrera min poäng, för det behöver du inte anklaga mig för att stoppa in hundar i det facket hur som helst, jag gjorde en miss i formuleringen och har utvecklat varför jag skrev som jag gjorde. Kan vi lägga ner den här diskussionen nu?
 
Jag beskrev den som en brukshund för att illustrera min poäng, för det behöver du inte anklaga mig för att stoppa in hundar i det facket hur som helst, jag gjorde en miss i formuleringen och har utvecklat varför jag skrev som jag gjorde. Kan vi lägga ner den här diskussionen nu?
Anklaga? Jag känner att du drar på lite stora växlar här..
Men sure, jag har inte så mycket mer att säga om det ändå.
 
Keeshound är strax under i vikten men ser större ut än de är pga pälsen. Jaktinstinkten är som en blåmanets...lika med noll och de kräver inte mycket. Vill mest bara hänga med. Ypperliga stall och gårdshundar.
 
Eurasier ska väl ha minimal jaktinstinkt, om jag inte minns helt fel. Avlade främst för sällskap också så de bör inte vara så krävande, men jag har ingen personligen erfarenhet av dem så jag kan ha helt fel. :o

De flesta mastiffraserna skulle jag se som för tunga för att ta med på ridturer regelbundet, de är mer framtagna för att lufsa runt på gården och vakta. Ett möjligt undantag är cane corso, den är lite mer atletiskt byggd, men är också en brukshund och lär behöva en del mental aktivering för att må bra.

Men ja, till viss del är det också en träningsfråga om ens hund drar på vilt eller inte. Vilka anlag ens hund har gör det endera enklare eller svårare att träna den till att låta bli att jaga, så du tänker rätt i att kolla efter en ras som redan från början har litet viltintresse.

Kan du utveckla lite hur mycket tid du kan tänka dig att lägga på träning? Iom att du inte har något stort intresse för det så skulle jag råda dig att främst kolla på sällskapsavlade raser, typ grupp 9, men eftersom du vill ha en större hund så blir det svårare att komma på några bra tips.
Blev visst dubbelt:)
 
Eurasier ska väl ha minimal jaktinstinkt, om jag inte minns helt fel. Avlade främst för sällskap också så de bör inte vara så krävande, men jag har ingen personligen erfarenhet av dem så jag kan ha helt fel. :o

De flesta mastiffraserna skulle jag se som för tunga för att ta med på ridturer regelbundet, de är mer framtagna för att lufsa runt på gården och vakta. Ett möjligt undantag är cane corso, den är lite mer atletiskt byggd, men är också en brukshund och lär behöva en del mental aktivering för att må bra.

Men ja, till viss del är det också en träningsfråga om ens hund drar på vilt eller inte. Vilka anlag ens hund har gör det endera enklare eller svårare att träna den till att låta bli att jaga, så du tänker rätt i att kolla efter en ras som redan från början har litet viltintresse.

Kan du utveckla lite hur mycket tid du kan tänka dig att lägga på träning? Iom att du inte har något stort intresse för det så skulle jag råda dig att främst kolla på sällskapsavlade raser, typ grupp 9, men eftersom du vill ha en större hund så blir det svårare att komma på några bra tips.
Jag har kikat lite på Eurasien och finska lapphunden som exempel men tycker de känns lite små och håriga. Skulle vilja ha i mastiffstorlek och gärna släthårsvariant av hund då vi är ute mycket.
Har varit inne och kollat på olika hundgrupper och det verkar vara sällskap och molosser som inte kräver massor träning?
 
Jag har kikat lite på Eurasien och finska lapphunden som exempel men tycker de känns lite små och håriga. Skulle vilja ha i mastiffstorlek och gärna släthårsvariant av hund då vi är ute mycket.
Har varit inne och kollat på olika hundgrupper och det verkar vara sällskap och molosser som inte kräver massor träning?

En Eurasier (framförallt hane) är i min åsikte inte en liten hund och de kvalificerar ju definitivt in på kravet att de ska väga mer än 20 kg. ;)
 
Jag tror ju inte att så många ur rasgrupp 9 är aktuellt, med tanke på att hunden ska hänga med i stallet och på ridturer i högre tempo. Det finns ju fler, lite större, raser som inte kräver mycket mer aktivering än så. Det är ju ändå lite mer än de flesta renodlade sällskapsraserna kräver, tänker jag.

Dock är det ju fortfarande hundar av sällskapstyp som är lämpligt, även om det inte nödvändigtvis är såna ur rasgrupp 9 (där skulle jag kanske kunna se pudel som ett alternativ?).

Mastiffraserna har jag noll koll på, men kan du tänka dig att gå ner en storlek så kanske mellanschnauzer kunde vara ett alternativ? Med reservation för att jag inte kan så mycket om rasen. Annars finns det ju ett gäng sällskapsspetsar, t.ex eurasier och finsk lapphund. Långhårig collie är väl inte heller så krävande mentalt längre, i regel, dock finns det väl en del mindre bra mentalitet i rasen. Labrador (sällskapsavlad) är väl också något att kika på.

Hur kommer hundens liv se ut i övrigt, förutom stallvistelsen? Och då tänker jag inte på motion, utan mer om den ska bo i lägenhet eller på gård, vara ensam mycket, spendera dagarna på kontor osv.
Spetstyperna tycker jag är fina men ryggar tillbaka lite av all päls när de ska vara i stallet mycket. Labradorer har jag svårt för. De jag träffat har varit så gåpåiga och slickas. Vill hellre ha en lite lugnare variant som gärna får vara pigg och glad men kanske inte så översocial? Jag hamnar hela tiden på molosservarianterna när jag googlar om vad jag söker:)
Hunden kommer att bo i hus och vara hos dagmatte.
 
Ja, jag tror nog med det är "mer hund" än vad TS vill ha, iaf beroende på linjer - men det blir ju fel att kalla dem brukshundar oavsett. Det blir ju väldigt konstigt att stoppa in hundar lite hur som helst i brukshundsfacket.
Lite som att kalla min hund apportör bara för att han gillar att bära sin boll.
Jag vill inte ha en hund som behöver träna någon hundsport utan som trivs med att få fysisk motion och få vara med bara. Kanske spela lite hundspel och gå balansgång på stockar. Som jag antar inte är någon krävande aktivering:)
 
De jag känner som har med hundarna vis ridning har olika settrar, Gordon och irländsk samt springer spaniel. Men de kräver lite mer än vad du verkar vilja erbjuda.

Måste du ha med när du rider? Ska du ha den lös är det kadaverdiciplin som gäller med tanke på att hunden inte får störa vilt och det kan den göra även om den inte jagar.
Annars ha hunden i lina vid ridning, det hade jag själv kunnat tänka mig.

Jag har haft mastiff, trevliga hundar men hälsan är inget vidare och de dreglar.
 
Har storpudlar mycket jakt? De känns ganska lätta att hålla kortklippta. Kan man klippa spetsar? Med klippmaskin?
 
De jag känner som har med hundarna vis ridning har olika settrar, Gordon och irländsk samt springer spaniel. Men de kräver lite mer än vad du verkar vilja erbjuda.

Måste du ha med när du rider? Ska du ha den lös är det kadaverdiciplin som gäller med tanke på att hunden inte får störa vilt och det kan den göra även om den inte jagar.
Annars ha hunden i lina vid ridning, det hade jag själv kunnat tänka mig.

Jag har haft mastiff, trevliga hundar men hälsan är inget vidare och de dreglar.[/QUOTE
De jag känner som har med hundarna vis ridning har olika settrar, Gordon och irländsk samt springer spaniel. Men de kräver lite mer än vad du verkar vilja erbjuda.

Måste du ha med när du rider? Ska du ha den lös är det kadaverdiciplin som gäller med tanke på att hunden inte får störa vilt och det kan den göra även om den inte jagar.
Annars ha hunden i lina vid ridning, det hade jag själv kunnat tänka mig.

Jag har haft mastiff, trevliga hundar men hälsan är inget vidare och de dreglar.
Fågelhundar är inte aktuellt för jag vill som sagt inte träna. Åtminstone inte som det ser ut nu. Att ta med hunden och rida är inget krav utan ser det bara som att det skulle vara mysigt de dagar jag rider ut men det går lika bra med en hund som bara är med i stallet och kan följa med på mina promenader istället. Men jag vill såklart inte att den ska vilja sticka ifrån mig då heller utan kunna gå lös på lämpliga platser:)
 
De jag känner som har med hundarna vis ridning har olika settrar, Gordon och irländsk samt springer spaniel. Men de kräver lite mer än vad du verkar vilja erbjuda.

Måste du ha med när du rider? Ska du ha den lös är det kadaverdiciplin som gäller med tanke på att hunden inte får störa vilt och det kan den göra även om den inte jagar.
Annars ha hunden i lina vid ridning, det hade jag själv kunnat tänka mig.

Jag har haft mastiff, trevliga hundar men hälsan är inget vidare och de dreglar.
Fågelhundar är inte aktuellt för jag vill som sagt inte träna. Åtminstone inte som det ser ut nu. Att ta med hunden och rida är inget krav utan ser det bara som att det skulle vara mysigt de dagar jag rider ut men det går lika bra med en hund som bara är med i stallet och kan följa med på mina promenader istället. Men jag vill såklart inte att den ska vilja sticka ifrån mig då heller utan kunna gå lös på lämpliga platser
 
Har storpudlar mycket jakt? De känns ganska lätta att hålla kortklippta. Kan man klippa spetsar? Med klippmaskin?
Storpudlar ska inte ha mycket jakt. De har ursprung som vattenapportörer. Man kan klippa spetsar, så länge man inte tänker ställa ut. ;) Vet dock inte hur det påverkar pälsens funktion, beror nog lite på ras och pälstyp också.
Skulle Grand danois kunna vara något annars, kanske? De "ska" väl inte ha nån större jaktinstinkt, men någon som känner till rasen bättre kanske kan säga hur det ser ut i praktiken. Min erfarenhet är väldigt liten, men de används väl främst som sällskap.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 302
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Då jag blev tvungen att köra hem foderhästen i helgen och därför behöver sätta fokus på något annat får ni stå ut med ännu en rastråd:D...
Svar
11
· Visningar
1 441
Senast: Grana
·
Övr. Hund Diskussionerna ang elhalsband går ju ofta höga på diverse forum. Själv har aldrig provat, men alltid varit av åsikten att det är bra att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 869
Senast: Nizhoni
·
Övr. Hund Är inte aktuellt just nu - får ju snart hem min efterlängtade valp :)! Men ifall framtiden bjuder möjligheten att ha två hundar, så...
Svar
7
· Visningar
3 690
Senast: Hund-Stina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp