Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Finns ju bomlösa som ser ut som en vanlig dressyrsadel. Skulle satsa på en sådan och inte dessa "tygpaddar med lite skinn på"

Fast jag rekomenderar ändå först en bomsadel tror i längden dessa passar bättre men det gäller ju att man probar ut en som passar.Och idag finns det ju bomsadlar som antingen går att jystera med en liten skruv i bommen så man kan ändra sadeln om hästen blir smalare/bredare.

Eller värma om så man slipper byta sadel bara för hästen går upp och ner, de flesta som har sina hästar på bete får lite fetare hästar under sommaren och då kan det vara som så att sadeln ej passar då.


Jag ska själv köpa en snart där bommen är ändringsbar=)
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Jag skulle då hellre ta en bomsadel som man skruvar med själv, än lämnar in på omvärmning.

Min förra kuse jag hade bomsadel på bytte bomvidd varannan vecka :crazy:
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Fast inte kan man värma om en bom bara för att hästen går på bete, då får man ju värma om två gånger om året. Det finns en gräns för hur många gånger bommen går att värma om, sedan anses den vara förbrukad (det sliter på materialet att ändra).

Det finns hästar som inte kommer att fungera med bomsadel. T ex de som ändrar ryggform mycket mellan vila och arbete. Ska sadeln ligga bra under uppvärmningen för att sedan ligga illa när hästen ska jobba (d v s den kommer aldrig till optimalt jobb för då börjar den känna av sadeln som straff), eller ska sadeln ligga illa från början och resultera i att hästen aldrig kommer till jobb för att sadeln hindrar den?

Jag har både bom- och bomlösa sadlar, men känslan för hästens rörelse och kommunikationen med små medel är oslagbar i en bomlös alt. sadel med läderbom.
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Har man ett sadelläge som är 35 cm och ska ha en bomsadel så får man köpa en sadel som absolut max är 14" i sitsen och vilken vuxen ryttare kan rida i det.

Själv så anser jag att hästar med så korta ryggar kanske inte borde ridas av vuxna ryttare eftersom man hela tiden får tulla på något gällande inpassningen.
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

kan du säga vad du tycker om de sadlar du haft mer ingående speciellt torsion light???
Hur var det utan kåpor? satt man brett endå? halkigt svettigt mot hästens sidor?
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Har man ett sadelläge som är 35 cm och ska ha en bomsadel så får man köpa en sadel som absolut max är 14" i sitsen och vilken vuxen ryttare kan rida i det.

Själv så anser jag att hästar med så korta ryggar kanske inte borde ridas av vuxna ryttare eftersom man hela tiden får tulla på något gällande inpassningen.

Det var rätt deprimerande sagt:cry:
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Fast inte kan man värma om en bom bara för att hästen går på bete, då får man ju värma om två gånger om året. Det finns en gräns för hur många gånger bommen går att värma om, sedan anses den vara förbrukad (det sliter på materialet att ändra).

Det finns hästar som inte kommer att fungera med bomsadel. T ex de som ändrar ryggform mycket mellan vila och arbete. Ska sadeln ligga bra under uppvärmningen för att sedan ligga illa när hästen ska jobba (d v s den kommer aldrig till optimalt jobb för då börjar den känna av sadeln som straff), eller ska sadeln ligga illa från början och resultera i att hästen aldrig kommer till jobb för att sadeln hindrar den?

Jag har både bom- och bomlösa sadlar, men känslan för hästens rörelse och kommunikationen med små medel är oslagbar i en bomlös alt. sadel med läderbom.

jag håller fullständigt med det är precis så jag tänker.

hur kan man passa ut en sadel med bom med en viss stängdhet av rygglinjen?
Ska man som du säger välja att den ska passa när hästen står still eller när hästen höjer ryggen?!

Det är många hästar som springer runt och ser ut som att de går i form med sänkt rygg, avknäppt nacke och bakbenen släntar efter så rider folk runt så i åratal.
de klarar helt enkelt inte att höja ryggen när sadeln trycker ner i ryggen.

jag har som sagt testat massa olika bomlösa och bomsadlar men den enda sadel jag kände att min häst gick fullt ärligt och samlade sig så jag kände hur hela ryggen höjde sig riktigt ordentligt, det var med hans torsion island.
det är därför jag köper en sån igen nu för det verkar vara den enda sadel som passar honom(som finns på marknaden just nu) då får jag väl rida med den då antar jag.

för jag vill inte sluta rida honom när det funkar bra med den sadeln ju.:cry:
han klarar ju min vikt hur bra som helst och jag är ju inte speciellt stor och fet precis utan jag är ju lagom för honom, känns väldigt deprimerande om han skulle få bli barnponny eller något, det är ju en islandshäst.

26450590.jpg


jag får väl rida barbacka annars då:angel:
29172904.jpg
Här syns hur hur stor del av mig som täcker honom när jag sitter barbacka.

28952994.jpg

och såhär med sadeln som jag sålde, visst såg den lite liten ut i sitsen?!

Men som sagt jag borde ju kunna rida honom tycker man ju är 163cm lång och väger 57kg jag vill verkligen inte ha dåligt samvete att han borde bli en barnhäst istället:cry:
Han är 12år nu och jag har haft honom i 6år och han är 129cm hög och väger runt 300kg.

3093836_171961600_199748585.jpg

Och såhär ser det ut med Torsion island, sadeln jag köpt nu som inte kommit ännu, ägde ju en likadan för 5år sedan.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Är du säker på att det är sadeln som är problemet? Det kanske är ryggen på hästen. Den kanske har ont? Har liksom aldrig stött på problemet med att en häst är så kinkig med sadel. Ok om dom bråkar vid sadling men sen ger sig. Har förresten också en sensation g4 och är nöjd med den. Har provat barefoots sadlar och tycker att visst är dom sköna men blir väldigt breda att sitta i. Har även tittat på andra men de ser ännu bredare ut. Det går att rida ett tag men inte längre tider om man har tendens till att få ont i höfter och knän. Det som jag skulle önska mig mer av med sensation är ett bättre stöd för skänkel. Det är en sadel som man faktiskt kan stå rättupp och rida i och som inte blir så bred. Sensation sadlar är helt mjuka och även om den skulle bli lite för lång så gör det inget, den varken skaver eller trycker. Vi använder den även till vårt fullblod med den jättemanken som han har utan några som helst problem. Hur var det hade du provat sensation till din häst? Vet att det finns även folk som hatar den och tycker att man får dålig balans i den, men det har nog inte så mycket med sadeln att göra utan att man som ryttare inte har så bra balans. Då är det ju bra att ha en sensation att öva upp sin balans i;)
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Forts.
jag ägde en Hercross dressyr bomsadel ett bra tag som såg ut att passa bra.
29675735.jpg

och han verkade accptera den, första gången jag red med den så vann vi tävlingen vi tävlade.

men efter ett tag börade han få problem med att höja ryggen och vilka ta för sig och även fick problem med traven.

och så upptäckte jag detta:
29675678.jpg

kolla bullarna på länden, vad kan det vara?
jag tolkade det som överansträngning eller något pga att jag red med den där bomsadeln(som såg ut att passa perfekt).

Så tog bort den sadeln och började med London sadeln igen och de försvann efter ett tag(bullarna).
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Ja det är väldigt vanligt att hästar får problem/blir "kinkiga" med för långa sadlar men oftast så tolkar folk det som att hästen är dum/olydig/lat/het.
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Herecrossen är för lång och för svängd. Han blev öm och svullen i länden så han kunde inte höja ryggen.

Jag hade nog löst problemet så att jag hade karvat ur bakplommeln tillräckligt för att du skulle få plats med rumpan igen. Jag tror att Torisonen kommer att störa honom längdmässigt.

Annars kanske en Lexington kan fungera, de är ju lite öppnare i sätet men ändå korta.
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Är du säker på att det är sadeln som är problemet? Det kanske är ryggen på hästen. Den kanske har ont? Har liksom aldrig stött på problemet med att en häst är så kinkig med sadel. Ok om dom bråkar vid sadling men sen ger sig. Har förresten också en sensation g4 och är nöjd med den. Har provat barefoots sadlar och tycker att visst är dom sköna men blir väldigt breda att sitta i. Har även tittat på andra men de ser ännu bredare ut. Det går att rida ett tag men inte längre tider om man har tendens till att få ont i höfter och knän. Det som jag skulle önska mig mer av med sensation är ett bättre stöd för skänkel. Det är en sadel som man faktiskt kan stå rättupp och rida i och som inte blir så bred. Sensation sadlar är helt mjuka och även om den skulle bli lite för lång så gör det inget, den varken skaver eller trycker. Vi använder den även till vårt fullblod med den jättemanken som han har utan några som helst problem. Hur var det hade du provat sensation till din häst? Vet att det finns även folk som hatar den och tycker att man får dålig balans i den, men det har nog inte så mycket med sadeln att göra utan att man som ryttare inte har så bra balans. Då är det ju bra att ha en sensation att öva upp sin balans i;)

tack för din kommentar, jag har med funderat på om han har problem med ryggen men har aldrig åkt till klinik med det då han varit helt bra bara han fått ha sina älskade mjuka bomlösa sadlar:confused:.
Men en massör har kollat honom(inte för att jag misstänkt något ont utan bara för att jag ville få han masserad) och hon kunde inte känna att han skulle ha överdrivet ont någonstans som skulle kunna betyda att jag behövt kolla upp det.
han fick en låsning en gång i ryggen av en wintec cair dressyr bomsadel så efter det blev han mer misstänksam mot hårdare sadlar.
Han är en väldigt känslig häst på andra punkter med, kroppspåk osv.

Sen är jag en väldigt lyhörd ryttare med, jag ser inte problemet med traven som ett träningsproblem utan jag förstår små tecken från min häst att det har handlat om sadeln, många hade säkert fortsatt rida när de har en sadel som ser ut att passa för då SKA den ju passa.

men det är ju som med oss människor när vi köper skor tex, bara för att det är rätt str på skon betyder det ju inte att den alltid passar eller är skön.

så ja, det måste vara ungefär samma för hästarna och då gäller det att vara lyhörd som ryttare.

så det är ju inte precis så att han haltar fram och har skitont/öm när man trycker på ryggen men han visar att han inte kan röra sig rätt och tycker det är obehagligt att höja ryggen för att kunna samla sig och trava.
Och matte lyssnar:love:.

min häst har aldrig bråkat vid sadling och han är alltid ärlig och snäll och tålmodig med allt men dessa små tecken visar han för mig(han hade ju kunnat kasta av mig om det gör ont eller så) så jag väljer att lyssna när han pratar med sitt språk.

jag har ju tyvärr tendens att få ont i höfter o knän vilket jag kände i london sadeln.

nej jag har inte testat någon sensation och jag hade velat testa en sån för att uttala mig om hur just sadeln är, åf vet jag redan hur hon är så jag har ingen lust att betala henne något tyvärr så vet inte om jag skulle gilla sadeln hur jag skulle få tag på den, verkar lite osäkert med att beställa utomlands.

thengill hade nog gillat en sån eftersom den är mjuk som torsion och london och jag hade säkert suttit bättre i den än i torsion och london men min ekonomi funkar inte riktigt för 15000kr just nu snarare 5000kr och de säljs ju inte begagnat i mitt prisläge ännu precis.
så detta får väl bli det bästa sålänge antar jag om det nu bara finns dessa sadlar att välja på.

hade varit kul om någon med denna sadel funnits i närheten så man iaf hade kunnat provrida den.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Masterback har väl islandssadel? Dock vet jag inte om det kan passa.

Sensation ride tror jag också skulle funka. Haft en själv, men sålde den då jag tyckte den låg för nära manken (halvblod).

Nån borde väl komma ut på begagnatsidorna. Om du inte vill köpa ny, alltså. Men de är jäkligt sköna.
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Herecrossen är för lång och för svängd. Han blev öm och svullen i länden så han kunde inte höja ryggen.

Jag hade nog löst problemet så att jag hade karvat ur bakplommeln tillräckligt för att du skulle få plats med rumpan igen. Jag tror att Torisonen kommer att störa honom längdmässigt.

Annars kanske en Lexington kan fungera, de är ju lite öppnare i sätet men ändå korta.

Jag håller inte riktigt med om att han inte kunde höja ryggen med den sadeln:angel:
24348205_56224098_199897202.jpg

Han vann som sagt den tävlingen och gick riktigt bra.
det tog som sagt några månader innan han började visa att han inte gillade denna sadeln, annars har han visat direkt om sadlarna inte varit okej.

den låg på honom så den svängde upp baktill så den blev inte alls så lång kommer inte ihåg hur lång dock men den såg helt okej ut och som sagt godkände hästen den...till en början.

jag har ju haft en torsion innan och som sagt har han aldrig gått bättre i någon annan sadel där visade han aldrig någon tendens överhuvudtaget till att inte trivas han gick extremt bra och kunde höja ryggen på ett helt annat sätt jag kände hur jag blev upprest och han tycke det var jättejobbigt när han gick så bra för han gick i helt rätt form med höjd rygg.
den lättät honom att röra sig rätt.
och längden störde honom inte ett dugg vilket man kunde tro.

lexington sa åf att man blir framputtad lätt i:crazy: så har inte vågat testa den, började känna lite så med london med när sätet blev mindre o mindre.

det står att sätet ska vara 30cm långt på london str 0 men då har de mätt från dragkejdan av fram pommeln till kanten på bakvalvet, men vem sitter uppe på bakvalvet och ovanpå dragkejdan?
sadeln blev ju smalare och mindre när man kommer ner i sadeln så i själv sitsen där man verkligen sitter var den 22cm lång bara:eek:.

och egentligen säger de ju att den ska passa byx str 32-34 och det hade jag när jag köpte den men nu har jag 38 i byxor + omformad troligen sen jag fick barn.

när jag köpte sadeln vägde jag 52kg.
så det är ju en viss skillnad endå.

torsion sitsen är ju mkt större så där sitter man inte fastlåst iaf.
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

håller man på med jojjobantning av sin häst är väl en sadel med skruv bäst där man med lätta medel kan skruva mm för mm och ändra vidden p åsadeln så kan man ena månmaden ha en smällfet häst och andra en supersmal:grin:
Inte för att jag kan rekomendera den hästhållningen men de hör ju inte hit.

Men de flesta rider sin häst året om och även om den går på bete då så blir de inte så feta så de växer ur en sadel på 3 månader.
Och har man en häst som blir så pass fet kanske man bör tänka om, om denna häst verkligen ska gå på bete i 3 månader??

Ist för att byta sadel 4 ggr om året se till att ha hästen jämd musklad året om så slipper man sadelproblem.

Man ska aldrig prova ut sadlar p en fel omusklad häst , utan ska man köpa ny sadel se till att rid upp hästfå ner den i vikt då provar du ut.

Men visst vill man jojjobanta köp en storlek större i bommen och ha en tjock padd under när hästen är välmusklad och ta bort padden när hästen är fet.


Jag tycker inte om bomlösa sadlar och framförallt inte att dessa nästan har helonförklarats av många.

Trycket fördelas mkt mkt sämre i skinnpaddssadel, så därför ska amn ha en bomkös satsa på en som ser ut som en vanlig sadel typ WOW sadeln och inte dessa hööks och börjes paddarna!


Så slutordet för mig är.. sluta jojjobanta hästarna och se till att ha dom i samma skick året om några kilo upp och ner gör ju inget men som många rider massa under vintern .Lagom till maj är hästen superfin musklad och i form, ja då slänger man ut hästen på bete och rider lite hipp som happ i 5 månader.
och då måste man ha en sadel MED skruv så man kan jystera sadeln efter hästen annars får man rida barbacka dessa 5 månaderna eller köpa en bomlös under tiden.
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

känns som det viktigaste med hästar vad det än handlar om, är att gå efter individen.
Min häst kanske helt enkelt aldrig kommer kunna ha en bomsadel hur mycket jag än vill men jag är inte så envis att jag vill riskera hans hälsa för att jag ska rida i en bomsadel.

Men så har jag ju en häst till som förvisso med ser ut att få rätt kort rygg men tror det kommer vara mycket lättare att hitta sadel till honom just nu har han med bomlöst eftersom han växer och bara är 4½år men sen när han är färdigväxt ska jag nog testa bomsadel på han och se om det finns någon som kan passa.

Det känns överlag som väldigt mycket oro, pengar, risk för ont kläm bakvikt kissing spines osv med bomsadlar, visst de fördelar vikten bättre men vem har egentligen råd att byta sadel så ofta som det egentligen krävs för att den ska passa exakt alltid och sen den aspekten med hur i hela friden sadeln ska kunna följa med rygglinjen när den är stum?

jag har ju klarat mig bra i 5år nu utan problem och oro för att sadeln inte skulle passa med min London, denna gången sålde jag ju sadeln för att den inte passade mig annars hade det ofta varit hästen sadeln inte passat.

bakvalvet är mjukt på london o visst man hade kunnat karva men misstänker att jag endå inte varit nöjd och då hade jag ju inte fått mkt för sadeln vid en försäljning precis.

jag längtar faktiskt efter att få min Torsion sadel igen jag minns iaf att den var gudomligt skön att rida i och man fick en grym balans för den hade inte mycket stöd;) man kunde inte smita utan och ta stöd av sadeln på så vis, både bra och dåligt.
men samtidigt blir man inte fastlåst.

jag har problem med höfterna sen jag fick barnet så jag klarar verkligen inte att sitta för faslåst på det sättet jag blev satt i london sadeln nu innan älskade jag ju den sadeln så det kan hända mycket när man får barn tyvärr.

varje gång jag klev ur sadeln nu så fick jag skitont i höfterna och ena höften låste sig.

min andra sadeln, trekker pro endurance den är mkt smalare att sitta i sen är sitglädren fästa inte fullt så långt bak som i london så man sitter mer där man sitter trots att det är gigantiska benstöd och bakvalv på den sadeln men den kan man iaf ändra sitsen 16-18 själv ifall man formar om sin ädla bakdel haha.

dscn9211_193522200.jpg

Här är min unghäst och Trekker pro Endurance en bomlös med paneler och mycket stabilare än london och ger mycket stöd.
När jag blev avbockad av hästen i vintras så hängde jag bra länge på ena sidan för jag vägrade släppa taget först och samtidigt bockade han kraftigt men när jag skulle hoppa upp igen hade sadeln inte flyttat sig en millimeter så det är nog rätt ovanligt stabilt för att vara bomlöst, vissa kan ju inte ens hoppa upp från marken i sina bomlösa, det har jag förvisso aldrig haft problem med på vare sig torsion, eller london.
Man får ju vara lite smidig;) kan förvisso hoppa upp på en sadel från marken utan sadelgjord med så det handlar nog om teknik.
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Detta tar jag inte riktigt till mig då jag håller mina hästar i jämnt hull året nuförtiden(har kommit på en bra teknik innan hade jag stora problem med thengills övervikt) men det handlar ju inte om det för thengill, för hans del finns det ingen bomsadel som passar honom han gillar det helt enkelt inte o det finns inte så korta.

vissa rider ju som sagt runt o skiter i att hästen skriker rätt ut att den har ont utan tolkar det som ohyffs osv istället o fortsätter rida, var det inte du som hade en häst som kastade sig o bockade tex kan ju vara sadeln som inte passade då.

men många väljer att blunda för detta.

jag tror inte det är många som rider runt i hööks och börjes sadlar längre, där hör man hur lite du satt dig in i detta område.
Det är en viss skillnad på sensaton, torsion och barefoot mot hööks och börjes haha.
och det är ingen kudde med skinn på hahaha då är din bomsadel en träplanka med skinn på i så fall och då väljer jag nog hellre kudden med skinn på hahaha.
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Nu rider ju jag distans. Jojjobanting är något jag aldrig kan komma ifrån. Hästen kommer aldrig ha samma rygg i starten som när jag är klar 5-12 mil senare.

Sen har jag haft hästar som går upp och ner lite hursom oavsett. Samma foderstat, samma motion, och ändå.
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Masterback har väl islandssadel? Dock vet jag inte om det kan passa.

Sensation ride tror jag också skulle funka. Haft en själv, men sålde den då jag tyckte den låg för nära manken (halvblod).

Nån borde väl komma ut på begagnatsidorna. Om du inte vill köpa ny, alltså. Men de är jäkligt sköna.

tack för tipset.
ja tycker det verkar så kronligt alla G4 sits o bla bla sadel dit massa olika varianter? svået o hitta en som är exakt den rätta då väl när det är så dåligt med begagnade.

tänkte på de att det kryllar inte av begagnade torsion(island och light) heller precis så det verkar som att många tycker om dem fortfarande och behåller dem.

kvaliten på torsion är ju helt fantastisk och det märks ju stor skillnad på viktfördelningen gämför med londons..

hm..
masterback har jag med funderat på men hörde läderkvaliten var rätt kass?
och sen misstänker jag att den är för stabil för honom även om den är bomlöst kanske om det hade funnits en som var max 45cm lång hade det kanske funkat.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej alla bukefalister. Jag är urkass på att veta hur de olika sadlarna är i modell osv, och det känns hopplöst att leta runt.. Får ju...
Svar
7
· Visningar
2 547
Senast: Picazzo
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 474
Senast: videnlis
·
E
Islandshäst Hej! För mindre än 8 mån var jag iväg och fick en bomsadel utprovad till min häst. Nu är han helt vit i pälsen där sadeln legat an...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 386
Senast: ellipelli
·
  • Låst
Utrustning Jag har funderat ett tag nu om att prova bomlösa sadlar. Men eftersom det är en djungel av dessa så skulle jag vilja ha lite råd:bow...
Svar
1
· Visningar
1 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp