Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Jag skrev att den tryckte så att han tillslut inte kunde höja ryggen pga ömhet, det synd på denna bild också att den tryckte på länden och det var ju det du kom fram till också.

Jag har hört både gott och ont om Lexingtonen men alla verkar i alla fall vara överens om att den är bättre än Londonen ;) Så jag hade i alla fall provat.

När man har ditt problem så får man alltid kompromissa lite.
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

ja jag håller med fast jag inte rider distans men bara minsta lilla förändring i gräset/av höet/ny sadel som gynnar muskelutvecklingen, ny träningsmetod, ny tränare, mer hoppninging/klättring eller vad som helst minsta lilla skillnad gör ju stor skillnad med ryggen och hästens kropp och en bomsadel följer ju inte med det minsta i detta.

du som rider distans vad upplever du är det bästa där? bomsadel eller bomlöst? vilket känns hästen finast i ryggen av efter en 12milare?
för de borde iaf få lite träningsvärk och ömhet efter sadeln även om den passar, det hade ju vi med fått om vi gått 12mil lite hade man ju känt i benen tex haha.
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Jag skrev att den tryckte så att han tillslut inte kunde höja ryggen pga ömhet, det synd på denna bild också att den tryckte på länden och det var ju det du kom fram till också.

Jag har hört både gott och ont om Lexingtonen men alla verkar i alla fall vara överens om att den är bättre än Londonen ;) Så jag hade i alla fall provat.

När man har ditt problem så får man alltid kompromissa lite.

Ja kanske var det så vem vet bara hästen vet hur den kändes.

jag tror jag provar torsion igen nu ett tag eftersom den ligger på posten snart påväg till mig:love: eftersom jag vet att hästen gillade den så mycket känns det ju dumt att inte ge den en chans till.
lexington vet jag ju inget om men det får väl bli nästa chans haha.
men misstänker att den är precis lika bred att sitta i och där hade jag lite problem med, får se hur torsionen känns nu den är ju med bred men har jag tur så hjälper avsaknaden av benstöd till att jag sitter mer fritt och inte anstärnger höfterna på samma sätt.
men vi får se.

fortsätter jag få ont i knän och höfter så måste jag ha en smalare sadel, får väl börja spara till en begagnad sensation för tänker som sagt inte ge den tantan(åf) några av mina pengar med, det räcker med att hon fick mina 4000kr för en snesydd sadel:crazy:
usch att man kan va så arg och besvikn på något, hade hon bara gett mig pengarna tillbaka och inte fortsatt sälja snesydda sadlar till fler folk då hade hon haft ett helt annat ryckte och jag hade sett förbi detta men sådär beter man sig bara inte, hur ska man kunna lita på en försäljare då att man ska kunna få sina pengar tillbaka om en sadel visar sig vara något fel på, speciellt om den kostar 14 000kr.
när jag försökte kontakta henne slutade hon svara:devil:.
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Visst låter man blända sig av priserna på utländska hemsidor men om man gör en snabbkoll vad det egentligen kostar så kommer man fram till:
Sadel på den utländska hemsidan = SEK 9839
Frakt = 1020
2% tull = 217
25% moms = 2769
------------------
Summa kostnad = 13845

Bra uträkning! Då kan man också se att det inte blir några hutlösa pengar över till det arbete ÅF gör - och något måste man ju ta ut för att kunna överleva som företagare, eller hur?

Mitt ena halvblod är byggd på ett sätt som gör det otroligt svårt att hitta en bomsadel som passar. Så efter att ha kämpat i flera år med diverse olika bomsadlar - utprovade och tillpassade enligt alla konstens regler - gav jag upp och bestämde mig för att prova en bomlös. Jag körde upp med hästen till ÅF för att testa en Sensationsadel och redan efter fem minuters provridning var både jag och hästen såld. Det kändes direkt att hon trivdes med Sensation-sadeln (en G4). Jag har haft sadeln i ett par år nu, och tycker fortfarande den fungerar mycket bra. Använder en 2,5 cm tjock Skito-pad till den.

Sadeln är mjuk och skön att sitta i och jag får ofta kommentarer från andra hästägare om att den ser riktigt skön ut.

Gullan86 - Nu vet jag inte vilka erfarenheter du har haft av åf, men jag har bara bra erfarenheter (och min sadel är inte snedsydd)
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Jag har aldrig kommit så långt att jag har kunnat tävla med bomsadel.
Men så har jag kräsna hästar, riktigt kräsna, och jag sitter inte på en häst som har det minsta ont i ryggen.

Efter 12 mil med den sadeln jag har nu, med min förra häst fanns ingen ömhet, ingen svullnad, ingen extra värme eller nånting konstigt överhuvudtaget.
Den är som sagt asbra på distans. Tyvärr vill jag gärna rida dressyr med :P Jag vill kunna komma åt hästen bättre, och jag vill kunna träna dressyr för en tränare utan att de rynkar på näsan för mkt. Jag rider ju arab och bettlöst, så lite kommer de nog alltid att rynka på näsan ;)
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Vill bara notera för dem som inte kan så mycket om distans att ryggen kollas av veterinär flera gånger under dessa 12 mil så det måste ju vara en sadel som verkligen passar bra och inte trycker. :)
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Trycket fördelas mkt mkt sämre i skinnpaddssadel, så därför ska amn ha en bomkös satsa på en som ser ut som en vanlig sadel typ WOW sadeln och inte dessa hööks och börjes paddarna!

Jag kan ha missuppfattat dig nu, men här låter det som om du menar att Wow är bomlösa sadlar? Har jag nu missuppfattat så får du väl bortse från det här, men för att bara förtydliga så är Wow inte en bomlös sadel utan en bomsadel:)

(ej riktat till Niela) Lite allmänt så disskuteras Masterbacken nedan. Jag upplever dem som ganska långa sadlar? Jag testade en islandsmodell (17") på min superkorta arabponny, och upplevde den som ordentligt stor. Man kan ju iof välja att ha kortare paneler, men frågan är väl om det är så bra att ha en väldig skillnad mellan säte och panel? Där är jag iof ingen expert alls, så det kan ju hända att det funkar det med, men sadeln som sådan upplevde jag som väldigt lång. Har nog någon bild på den på hästen liggandes med.
Någon cm för lång kan väl funka om det är en ganska "sladdrig" bomlös man har, men den här är ju en ganska stabil sadel som därför inte bör vara för lång.
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Bra uträkning! Då kan man också se att det inte blir några hutlösa pengar över till det arbete ÅF gör - och något måste man ju ta ut för att kunna överleva som företagare, eller hur?

Mitt ena halvblod är byggd på ett sätt som gör det otroligt svårt att hitta en bomsadel som passar. Så efter att ha kämpat i flera år med diverse olika bomsadlar - utprovade och tillpassade enligt alla konstens regler - gav jag upp och bestämde mig för att prova en bomlös. Jag körde upp med hästen till ÅF för att testa en Sensationsadel och redan efter fem minuters provridning var både jag och hästen såld. Det kändes direkt att hon trivdes med Sensation-sadeln (en G4). Jag har haft sadeln i ett par år nu, och tycker fortfarande den fungerar mycket bra. Använder en 2,5 cm tjock Skito-pad till den.

Sadeln är mjuk och skön att sitta i och jag får ofta kommentarer från andra hästägare om att den ser riktigt skön ut.

Gullan86 - Nu vet jag inte vilka erfarenheter du har haft av åf, men jag har bara bra erfarenheter (och min sadel är inte snedsydd)

Skriver under på allt detta!
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Jag har köpt en Trekker Luxus - tror ingen har nämnt den.
Den är skön i sitsen, går att justera bomvidd och sitsstorlek samt går även att köpa kortare paneler för riktigt korta hästar. Knästöden går att ta bort, alternativt köpa ännu större om man vill ha mer stöd.
Jag har inte haft den så länge, och det var ett evigt trixande innan jag fick till rätt inställningar som passade min häst, men nu trivs vi finfint båda två!
Köpte min från England då återförsäljaren där var så extremt tillmötesgående och svarade på alla mina frågor fort och utförligt.
Dessutom bjöd hon på frakten och skickade med en fårskinnsvojlock.
Tjänade över 2000 på det mot att ha köpt den i Sverige.
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Har du kollat på MasterBack? Där finns sadlar av många olika modeller. De är helt bomlösa och har alltså inte ett koppjärn eller någonting hårt. Man kan själv välja bossornas modell och tjocklek.
Så här ser knästöden i original ut på min Espña. (Jag har satt på ett par större nu)
27646475.jpg

Du får också ta hem en provsadel och känna om den passar dig innan du köper. Trevlig företagare med bra service.
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Om manken ska få plats i en masterbacksadel så behöver man så tjocka bossor på sadeln så man kommer för högt ovanför hästen.
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Manken ja. Jag tänkte inte på att min häst har rätt låg manke. Då passar den bra. Det går förstås inte om hästen har hög manke. Jag har 2 cm tjockare paneler än original också. (för jag tyckte de blev lagom tjocka då). Nu vet jag inte vad TS häst har för manke, men om den skulle ha låg manke kan det vara ett alternativ.
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Jag har köpt en Trekker Luxus - tror ingen har nämnt den.
Den är skön i sitsen, går att justera bomvidd och sitsstorlek samt går även att köpa kortare paneler för riktigt korta hästar. Knästöden går att ta bort, alternativt köpa ännu större om man vill ha mer stöd.
Jag har inte haft den så länge, och det var ett evigt trixande innan jag fick till rätt inställningar som passade min häst, men nu trivs vi finfint båda två!
Köpte min från England då återförsäljaren där var så extremt tillmötesgående och svarade på alla mina frågor fort och utförligt.
Dessutom bjöd hon på frakten och skickade med en fårskinnsvojlock.
Tjänade över 2000 på det mot att ha köpt den i Sverige.

men...denna ser ju nästintill exakt likadan ut som min Trekker pro Endurance???

Så jag har en sådan redan:angel: visst är den hyffsat smal i midjan o mycket stabil för att vara bomlös?!

min var tydligen med importerad jag köpte min begagnad i superfint skick.
4000kr billigare än nypriset.

detta är med en sadel som ligger bra i pris tycker jag.

denna sadel funkade väldigt bra på min känsliga häst och den funkar nu med men jag känner lite att han ev börjar reagera på den om han går med den för ofta så jag vill helst ha en mjukare till han med.

hur långa är dina bossor? min är bara 47cm lång helt okej tycker jag.
men har ingen aning om bomvidden faktiskt, men den passar perfekt till min känsliga häst och är lite bred för unghästen men det har jag löst med ett tjockare schabrak under till han.
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Oj förlåt jag svarade fel tråd! Ja en Masterback kanske skulle kunna fungera :)
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Jag kanske har missat något men om du trivdes med London kan du inte köpa en storlek större? Om det nu inte var den största du hade. Längden är ju inga problem då du kan lägga fram den på bogbladen.
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Såg att jag missade vissa svar av ts, så ignorera mitt tidigare inlägg :-P
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Ja jag hade ju kunnat köpa en större det tänkte jag att jag ska göra ev köpa en lexington om jag inte trivs med torsion island igen men testar med denna nu så får vi se.

om inte annat kommer jag få mkt bättre balans igen vilket jag saknar sen graviditen, men torsion kan man ju inte smita undan.
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Tror ju knappast åf i sverige har samma inköpspris som kunder, så hon lär tjäna betydligt mer än det per såld sadel.
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Så sant så, tänkte på det när jag väl hade svarat. Men betydligt mer tror jag inte att det är med tanke på diverse omkostnader och, inte minst, skatt på förtjänsten.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej alla bukefalister. Jag är urkass på att veta hur de olika sadlarna är i modell osv, och det känns hopplöst att leta runt.. Får ju...
Svar
7
· Visningar
2 542
Senast: Picazzo
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 464
Senast: videnlis
·
E
Islandshäst Hej! För mindre än 8 mån var jag iväg och fick en bomsadel utprovad till min häst. Nu är han helt vit i pälsen där sadeln legat an...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 380
Senast: ellipelli
·
  • Låst
Utrustning Jag har funderat ett tag nu om att prova bomlösa sadlar. Men eftersom det är en djungel av dessa så skulle jag vilja ha lite råd:bow...
Svar
1
· Visningar
1 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp