Finns det "kvalitetsporr"

Jamtland

Trådstartare
Som rubriken säger, finns det porr som är producerat på ett sätt som inte är "skadligt" för de som gjort den?

Jag kan ärligt säga att jag kan tycka det är rätt trevligt att titta på en del sorters porr, men med erfarenhet och livsvisdom (?!) så har jag med tiden fått väldigt, väldigt svårt att hitta porr som inte gör mig illa till mods.

Det får inte finnas någon form av kvinnoförtryck, inget tvång, inga drogblanka ögon, osv. Bästa vore ju amatörfilmer som är gjorda av par som "bara" vill synas.

Men hur ska man som tittare kunna veta vad som är frivilligt?!
 
Med samma ingång som dig så säger jag verkligen nej. Tyvärr. Men det kommer säkert komma andra som säger motsatsen...
 
Som rubriken säger, finns det porr som är producerat på ett sätt som inte är "skadligt" för de som gjort den?

Jag kan ärligt säga att jag kan tycka det är rätt trevligt att titta på en del sorters porr, men med erfarenhet och livsvisdom (?!) så har jag med tiden fått väldigt, väldigt svårt att hitta porr som inte gör mig illa till mods.

Det får inte finnas någon form av kvinnoförtryck, inget tvång, inga drogblanka ögon, osv. Bästa vore ju amatörfilmer som är gjorda av par som "bara" vill synas.

Men hur ska man som tittare kunna veta vad som är frivilligt?!
Har funderat på det där, jag också. Och även en annan fråga om vad räknas som frivilligt. Är det frivilligt när man får betalt?
 
Som rubriken säger, finns det porr som är producerat på ett sätt som inte är "skadligt" för de som gjort den?

Jag kan ärligt säga att jag kan tycka det är rätt trevligt att titta på en del sorters porr, men med erfarenhet och livsvisdom (?!) så har jag med tiden fått väldigt, väldigt svårt att hitta porr som inte gör mig illa till mods.

Det får inte finnas någon form av kvinnoförtryck, inget tvång, inga drogblanka ögon, osv. Bästa vore ju amatörfilmer som är gjorda av par som "bara" vill synas.

Men hur ska man som tittare kunna veta vad som är frivilligt?!
Jag tror det finns, men jag tror att det aldrig går att var säker på vad det är man ser. Tror det är snudd på omöjligt att veta faktiskt..
 
Det är väl framför allt just amatörporr i så fall (men även där kan man förstås inte vara helt säker), eller animerat/tecknat om man tycker det är trevligt. :)

Att det inte skulle finnas "etiskt producerad porr" alls tror jag inte på, men att hitta dit är svårt.
 
Alltså jag får svaga minnen av att jag sett någon amerikansk/brittisk influencer på instagram som tipsat om "feministisk porr" på någon speciell sida. Måste in och kolla om jag kan hitta något om det, eller om det bara låg på någon tillfällig instastory.

(Kanske fel ordval med feministisk porr, lägger ingen värdering åt något håll i det. Men det var nån sån formulering om jag inte minns helt fel)
 
Alltså jag får svaga minnen av att jag sett någon amerikansk/brittisk influencer på instagram som tipsat om "feministisk porr" på någon speciell sida. Måste in och kolla om jag kan hitta något om det, eller om det bara låg på någon tillfällig instastory.

(Kanske fel ordval med feministisk porr, lägger ingen värdering åt något håll i det. Men det var nån sån formulering om jag inte minns helt fel)

Jag tror (OBS! tror) att när man pratar om begrepp som feministisk porr så menar man att den är framställd på ett sätt som ska tilltala kvinnor. Att den däremot skulle vara etiskt producerad tror jag som tidigare varit inne på, att det som konsument är omöjligt att veta.
 
Har funderat på det där, jag också. Och även en annan fråga om vad räknas som frivilligt. Är det frivilligt när man får betalt?

Sker samma diskussion gällande prostitution och en del anti-trafficking organisationer menar ju att det per definition inte sker frivilligt om det finns pengar inblandat. Men ”frivilligt” är väl ett begrepp som bjuder in till tolkning så det finns nog olika åsikter där, och därmed kanske inget definitivt svar heller.
 
Har funderat på det där, jag också. Och även en annan fråga om vad räknas som frivilligt. Är det frivilligt när man får betalt?
Det kan ju vara frivilligt i ofrivilljan eller vad man ska säga, man kanske tror att det är frivilligt för att man tjänar på det och inte har ont av det men att det om det funnits val hade låtit bli att göra det. Men så är det med mycket i livet. Inte ens vad jag förstått det som i vanliga relationer är "frivillig" sex alltid helt frivillig utan sker för husfridens skull. Det är visserligen frivilligt men inte av rätt anledning.
 
Sker samma diskussion gällande prostitution och en del anti-trafficking organisationer menar ju att det per definition inte sker frivilligt om det finns pengar inblandat. Men ”frivilligt” är väl ett begrepp som bjuder in till tolkning så det finns nog olika åsikter där, och därmed kanske inget definitivt svar heller.
Jag tycker det är en svår diskussion att ha, många i andra länder ser att om man förbjuder porr/sexköp osv är det ett form av förtryck av kvinnor. Man gör det svårare för dem att under kontrollerade former kunna skydda sig, gå med i fack och frivilligheten försvinner.

Jag kan förstå det synsättet, samtidigt som jag tycker det är en aningens naivt. Men säger man det så är det svårt att föra en vettig diskussion efter det. Det finns ju inget som visar på att kvinnor/trans/homo fortfarande inte hamnar i beroendeställning och slutar utnyttjas för pengar/droger osv.

Det blev ett halv kl på det och jag spann vidare..
 
Snart kan det vara ett icke-problem eftersom porr kommer att digitaliseras och ingen faktisk person kommer vara inblandad.
 
Jag tycker det är en svår diskussion att ha, många i andra länder ser att om man förbjuder porr/sexköp osv är det ett form av förtryck av kvinnor. Man gör det svårare för dem att under kontrollerade former kunna skydda sig, gå med i fack och frivilligheten försvinner.

Jag kan förstå det synsättet, samtidigt som jag tycker det är en aningens naivt. Men säger man det så är det svårt att föra en vettig diskussion efter det. Det finns ju inget som visar på att kvinnor/trans/homo fortfarande inte hamnar i beroendeställning och slutar utnyttjas för pengar/droger osv.

Det blev ett halv kl på det och jag spann vidare..
Jag brukar tänka så här: i de länder där prostitution är tillåtet: förekommer trafficking? Är luder ett skällsord? Är hora en merit att ha i sitt cv? Tyvärr är ju svaren då gott som alltid ja, ja och nej 😞 Min erfarenhet tyder på att män som köper sexuella tjänster har tråkig attityd mot säljarna.

Jag vill att det ska finnas bra porr men jag tror att det i åtminstone i mainstream-samhället är rätt kört.
 
Jag tycker det är en svår diskussion att ha, många i andra länder ser att om man förbjuder porr/sexköp osv är det ett form av förtryck av kvinnor. Man gör det svårare för dem att under kontrollerade former kunna skydda sig, gå med i fack och frivilligheten försvinner.

Jag kan förstå det synsättet, samtidigt som jag tycker det är en aningens naivt. Men säger man det så är det svårt att föra en vettig diskussion efter det. Det finns ju inget som visar på att kvinnor/trans/homo fortfarande inte hamnar i beroendeställning och slutar utnyttjas för pengar/droger osv.

Det blev ett halv kl på det och jag spann vidare..

Det lilla jag vet från lite volontärarbete i frågan så verkar det som att människohandeln ökar markant på de platser där sexköp är lagligt. Där det finns efterfrågan finns det kunder osv.
 
Det lilla jag vet från lite volontärarbete i frågan så verkar det som att människohandeln ökar markant på de platser där sexköp är lagligt. Där det finns efterfrågan finns det kunder osv.
Det har jag inte hört förut men jag kan inte påstå att det förvånar mig, jag hade överlagt velat läsa på mig mer, just för att de som är för-sexköp säger att det finns studier som visar på hur mycket bättre det blir.

Jag följer bla en polis på insta (som jag inte kommer på vad han heter) som arbetar just mot-prostitution i Sverige/ Europa och även länder där det är lagligt, den bilden som målas upp där visar ju på en väldigt bister verklighet.
 
Men för att återgå till ämnet, jag vet att när jag lyssnade på en amerikansk podd så nämnde de flertal gånger just om "rekoporr" som producerades i bla LA. Jag vet dock inte vad företaget heter, men det borde gå att googla fram, bla var det just att innan/under sexet så gavs det consent till sex av olika slag (vaginalt/ analt/ oralt osv) inga droger osv fick förekomma och det var väldigt stor fokus just på att det ska vara säkert för alla inblandade.

Hela podden bestod f.ö. av att intervjua skådisar inom porrbranschen samt "pimps" som hade "stall" med sexsäljare. Väldigt udda koncept för en svensk och jag kan inte påstå att det gjorde mig mer välvilligt inställd till att legalisera sexköp.
 
Men för att återgå till ämnet, jag vet att när jag lyssnade på en amerikansk podd så nämnde de flertal gånger just om "rekoporr" som producerades i bla LA. Jag vet dock inte vad företaget heter, men det borde gå att googla fram, bla var det just att innan/under sexet så gavs det consent till sex av olika slag (vaginalt/ analt/ oralt osv) inga droger osv fick förekomma och det var väldigt stor fokus just på att det ska vara säkert för alla inblandade.

Hela podden bestod f.ö. av att intervjua skådisar inom porrbranschen samt "pimps" som hade "stall" med sexsäljare. Väldigt udda koncept för en svensk och jag kan inte påstå att det gjorde mig mer välvilligt inställd till att legalisera sexköp.
Jag följer Watts the safeword på youtube och de jobbar inom porrbranchen. De är väldigt öppna runt sina egna erfarenheter och jag skulle inte tveka att titta på deras filmer, men så lätta är ju inte alla skådisar eller producenter att hitta.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 463
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 104
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp