Finns det lag på detta?

C

C_L

Hur nära får min granne sätta sitt häststaket-brevid mitt?
Kan jag läsa om detta någonstans?

Det har redan hänt olyckor med mina hästar som inte tål hennes, men hon bryr sig inte.

*Hjälp*
 
Förstår inte frågan riktigt, varför skulle hon inte få det?

:confused:
 
Om hon sätter sitt staket på SIN tomt så får hon ju sätta det vart hon vill...när det gäller hagar finns ingen lag på HUR långt ifrån tomtgränsen det får vara...som tex hus, dom måste vara minst 6 meter från tomtgränsen...men som sagt är det hennes tomt som hon sättersitt staket på, så har du itne mkt att säga till om=)
 
sätt dubbla staket på din sida om du vill ha mer avstånd mellan hagarna. eller flytta in ditt en bit. hon har precis lika mycket rätt att sätta staketet alldeles utmed markgränsen som du.
 
Då hon redan har befintliga hagar hemma hos sig, samt massor av mark men väljer att sätta den slickad till mina hagar 300 meter hemifrån, trots varningar för min ena sura häst som beter sig illa mot andra hästar, samt skadar sig själv och vår andra häst när han har andra i närheten.
Trodde att man kunde visa varandra hänsyn, men det är visst inte så.

Ska ringa försäkringsbolaget idag och höra vad de säger. Kommer säkert ingenstans med detta, men jag har redan extra utgifter på både häst och egendom pga. detta. Jag önskar bara lugn och ro i min hage, men det kommer jag inte att ha mer nu, och jag har mkt lite mark, så det finns inte en chans i världen för mig att göra hagarna mindre.

:(
 
Om man ställer frågan på sin spets så undrar du väl egentligen om du, som verkar ha lite för lite mark för riktigt bra hästhållning, kan kräva att grannen, som investerat i rejält med mark, inte får nyttja sin egendom fritt?

Behöver du en "neutral zon" runt din hage borde du väl fråga om du kan få hyra/arrenderdera ett par meter och inte förutsätta att grannen ska "sponsra" din hästhållning?

Men för att vara lite mindre kategorisk, visst förstår jag din reaktion. Den här grannen verkar inte särskilt mån om grannsämjan, och dessutom inte särskilt rädd om sina egna hästar. För det mesta brukar man ju kunna hitta lösningar som gagnar båda parter om man bara försöker. Är det rentav så illa att dumisstänker att hagen hamnat där i första hand för att djävlas?
 
Vi var tvugna att flytta staketet som går utefter grannens tomtgräns. Enligt miljönämnde här stan så hade grannen rätt att kräva att staketet var 5 meter från tomtgränsen. Det var bara för oss att flytta staketet! Så ring till ditt miljökontor och kolla.
 
Om man ställer frågan på sin spets så undrar du väl egentligen om du, som verkar ha lite för lite mark för riktigt bra hästhållning, kan kräva att grannen, som investerat i rejält med mark, inte får nyttja sin egendom fritt?

Behöver du en "neutral zon" runt din hage borde du väl fråga om du kan få hyra/arrenderdera ett par meter och inte förutsätta att grannen ska "sponsra" din hästhållning?


***Du har helt rätt, men som det är nu så funkar det med den marken jag har, det är vinterhagar och på sommaren så har de väldigt mkt mer mark att röra sig på. Dock, om jag måste göra mina hagar mindre tycker jag synd om hästarna, inte för att de har varsin boxhage precis, men visst vill man att de ska ha ytor.

Att hyra extra mark här är det inte tal om, bönderna slåss om alla markbitar som finns.

Visst får de använda sin egendom fritt, jag ville mest veta vad lagen säger eftersom detta kommer att kosta mig en hel del.
*********************************************

Men för att vara lite mindre kategorisk, visst förstår jag din reaktion. Den här grannen verkar inte särskilt mån om grannsämjan, och dessutom inte särskilt rädd om sina egna hästar. För det mesta brukar man ju kunna hitta lösningar som gagnar båda parter om man bara försöker. Är det rentav så illa att dumisstänker att hagen hamnat där i första hand för att djävlas?

***Jag har ingen som helst logisk förklaring (Inen annan heller som sett det) till varför hagen ska vara precis där. Tycker inte att jag fått någon bra förklaring som håller.
Såklart är jag lite less på det eftersom jag är rädd om både mina och faktiskt hennes hästar, eftersom jag vet vad min elake kan göra om han kommer åt hennes. (Nej, han är inte sjuk i huvudet, bara väldigt stor svart och kung, han äger allt han står på)
 
Då gäller detta naturligtvis även tvärt om.
Alltså blir det en gata på 10 meter mellan hästhagarna...
Man får nog ända anse att det är skillnad på tomtgräns och gräns mot annans mark.
 
Kan du inte höjja ditt staket? Väldigt högt och tätt mellan trådarna där era staket går jämsides, utifall att det inte skulle gå att få det andra staketet flyttat! MEN, om h*n måste flytta sitt staket 5 m. in från din tomtgräns, då måste ju du göra likadant!!!
 
vad menar du med tomtgräns här? är det gräns mot en trädgård?

Jag skulle inte acceptera intrång i min äganderätt annars. jag sätter mina staket i fastighetsgränsen!
 
Jag har själv funderingar på vad som gäller.

Vi har en hagmark som gränsar till grannens hage. Grannens arrendator har satt upp taggtrådsstängel pris vid gränsen.
Så för min del är det lite hopplöst: Man får ju inte ha elstängsel intill och jag vill defintivt inte använda mig av taggtråd heller.

Är det först till kvarn som gäller vid markgränsen?
 
Det bästa är ju att ta en diskussion med grannen, kanske är det OK att byta taggtråden måt tex galvaniserad ståltråd med el i. Det funkar bra för kor tex.
 
Med tanke hur bra hans staket är så har det nog inte så lång livstid kvar :devil: Dvs staketet är uppbundet och fastspiket i träd m m.

Ska i alla fall ta en disskussion med herrn till våren. Det skadar nog inte att hans kor får riktigt staket då de rymmer jämt till min trädgård.
 
Täck på att då kanske du själv också måste flytta in ditt staket 5 meter, istället för att flytta det 1½ meter och låta bli att brka om det..
 
Hade det bara handlat om metrar..och jag bråkar inte, vill jag inte kalla det, jag önskar bara hänsyn. Skydd, för både mina och hennes hästar.



:(
 
Jo jag förstår vad du menar, men jag tänkte bara på att du inte vill att dina redan små hagar skulle bli ännu mindre..
 
ja men vill hon inte skydda sina hästar är det hennes sak.. inte din.. vill du skydda din häst får du göra vad du kan.. du kan inte begära att någon annan ska ändra sina planer för din skull..

ta å prata med grannen om det här istället.. förklara att du har väldigt lite mark att ha hage på och att hon kan flytta sin hage en meter eller två utan att hennes hage minskar nämnvärt..

förresten hur mycket hagmark har du och hur mycket skulle försvinna (%) om du flyttade staketet 2 meter?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 976
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
656
Senast: valy
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 527
Senast: Linda_A
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 370
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp