Finns det magert hösilage?

Fiffi1

Trådstartare
Jag ska börja med hösilage och veterinären ville att det skulle vara magert pga att hästen är alldeles för fet.
Varför blir en del hästar så lösa i magen av det, på ridskolan rinner det ur baken på vissa. Hur undviker jag det på min häst.

Banta häst som inte ska motioneras mer än med promenader,
Är det näst intill svält som gäller?
Hästen har gått upp fruktansvärt mycket i vikt nu under sommaren pga för lite motion - har varit dålig i astma.
Den går nu på kortison mm och det finns fångrisk om den inte går ner i vikt.
Har precis köpt en sån där korg så den inte kan äta gräs som förut = mycket olycklig häst som dessutom lär äta super äcklig medicin :(
 
Ofta kan man få tag på hösilage som har låg energihalt (det är det du vill ha, lite MJ).
 
kolla med Brunsbergs, de gör en blandning till ponnyer, den kanske passar dig. det görs i små förpackningar, perfekta för 1 häst/ponny.
/p
 
Hösilage / Hö ....Har inte olika näringsvärde om det kommer från samma vall är skördat samma dag osv det som skiljer är TS (torrsubbstansen) så när man fodrar med silage så behöver hästen äta fler Kg för att få i sig samma mängd näring, än vad den skulle behöva göra om den åt Hö eftersom det är mer vatten i silaget. Ta en analys och se vad närngsinnehållet är och vad TS ligger på. Om din lilla häst skall äta mindre så är det väl jättebra med ett silage då det ger en högre mättnadskänsla. Ett absolut krav är naturligtvis att den hygieniska kvaliten är bra ... annars blir det naturligtvis dåliga magar och vem orkar prestera med ont i magen och diaree.... Ta hellre bort ev.kraftfoder än stråfoder....
Lycka till
 
Usch vad tråkigt för er! Men jag vill gärna hjälpa er om du gör en hösilageanalys på silaget du köper. Försök få tag på ett redan analyserat hösilage, det du då ska titta efter är att energinivån är så låg som möjligt(gärna 5-6 MJ) och att torrsubstansen(halten vatten i silaget, hö har 84% "ts" t.ex.) är så hög som möjligt. Den får gärna vara 70%, men 60% är okej. Ju högre ts desto större chans att din häst inte blir lös i magen. Och ju mindre energi, ju lättare blir det att sätta ihop en bra "smalis-foderstat". Dock ska du försöka ha proteinet i silaget ungefär 6 gånger vad energin är, gånger 5 är acceptabelt men då måste du ge t.ex. lucern också. Över 6 gånger är bra! Det är INTE proteinet så gör hästen fet eller orsakar fång.

Du kan ge ett magtarm medel vid övergången till hösilage så klarar hästens mage bättre av bytet. Dock så finns det vissa hästar vars magar inte klarar av hösilage, och då får man helt enkelt acceptera detta.

Återkom gärna när du fått tag på ett hösilage, med analys. :)

MVH Nina
 
På människor säger läkarna att lagom mycket motion hjälper mot astman. Förmodligen borde det ju vara det samma med hästar.

Försök alltså lägga in en del muskelträning, även om du kanske inte behöver ha så mycket motionsträning. Muskelträningen hjälper både mot fetman och mot astman.

Silage kan ju vara ganska blött och surt och en del hästar reagerar på det. Om det skulle bli problem kan du prova att ge lite hö eller halm till. Som vanligt är det försiktig invänjning (blanda gamla och nya fodret i ca 2 veckor) som gäller, speciellt när hästen är predisponerad för att få fång.
 
Jodå. Energin skiljer otroligt mycket under en dag. Slår man tidigt på morgonen får man lägre energivärde än om man slår på em när solen lyst ordentligt på vallen.

Fast du kanske menade att näringsvärdet inte spelade nån roll om det var hö eller silage?
 
Det var intressant, visste faktisk inte det. Något att tänka på vid skörd alltså.

Däremot har man ju ofta köpt hö/hösilage taget från samma fält som visat sig skilja enormt på både ts-halt och innehåll. En del av fältet kan ju ligga i skugga, en annan del i en svacka och fått mer vatten/gödsel tillrinning osv. Därför är det ju bra om den som skördar tar prov lite här och där på fältet före pressen för att få ett så bra genomsnitt värde som möjligt.
En annan sprang ju som en hare framför pressen i år till stor munterhet :rofl: för killen från maskinstationen, då vi har kuperad vall.
 
Tack för alla svar!!
Jag hittade faktiskt deras hemsida idag, Brunsbergs och såg att de hade till ponnyer. Funderar starkt på att beställa där, behöver även torv och det hade de också.
 
Jag var in på Brunsbergs sida och kollade, analysen kommer inte förrän några veckor efter om man beställer.
De hade en ca analys på normal ensilage.
Jag skulle vara så tacksam om du ville hjälpa mig och räkna odyl, har aldrig brytt mig isånt. Det är rena grekiskan för mig med alla siffror men har förstått att det ska vara mindre energi.
 
köp lite havrehalm också då, det behövs som komplement till hösilaget.
Lycka till
/P
 
Har astma själv, sådan matte sådan häst :D
Fick inte rida på hela den här säsongen och inte promenera mer än ca 20 min. åt gången.
Har lite dåligt samvete där för jag har varit ute och gått med henne 1-1 ½ timme åt gången för barnen har inte kunnat rida mycket denna sommar.

Vi brukar gå mycket i skogen men vi har en ganska stor backe dit så jag får spara med skogspromenaderna i några veckor.
 
Stopp!! Kolla VAD det är som gör att de säger att det är för ponny. Är det för att proteinet är lågt är det inte bra ändå, det är energin som gör din häst tjock och måste vara lågt så hästen kan äta den mängd den behöver utan att få i sig för mycket kalorier (energi).
 
Det var mer fibrer i ponny hösilaget och mindre energi.
Ska ringa och prata med dom idag så jag får väl reda på mer.
 
Balansen mellan protein och energi är viktig också. Ju närmare 6 destå mindre kraftfoder behöver du lägga till!
 
Jag hade inte tänkt att ge henne kraftfoder, möjligtvis en näve för sällskaps skull.
Nu får hon bara morotsbitar som hon knappt äter för hon har fått korticon tabletter i dom.

High Fibre Horsehage är grövre med lägre protein och energivärde än vanlig Horsehage. Det stod också att 55% ts (+ - 5%) var bäst till hosthästar, annars fanns även 65% ts.

"Normal" näringsvärderna är 30-50gm protein per kg foder, energi 5-7 MJ. Men det gäller väl den normala horsehage.
 
Du behöver veta vad just ditt hösilage innehåller. Tänker du inte ge kraftfoder så se till att du får en kvot på 6 eller mer på hösilaget (dvs t.ex 6 MJ och 36gSRP per kg foder), annars kommer du behöva ge kraftfoder för att få till balansen mellan energi och protein.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 952
Avel Är mer eller mindre säker på att jag ska betäcka hästen i år, dock så tyckte kiropraktikern att hon var en 65kg för fet senast vi var på...
2
Svar
22
· Visningar
2 330
Senast: ameo
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 131
Hästvård Hej! Jag har stort behov av råd och hjälp. För 1 år sedan köpte jag en häst, en underbar individ. Fick veta innan köp att han haft ett...
Svar
17
· Visningar
2 075
Senast: Pellerell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp