Finns det någon guide till rassafarin?

Eira

Trådstartare
Nybliven bukefalist här! Ber om ursäkt ifall trådar av detta slag inte uppskattas men jag hittade ingen liknande.

Jag tänkte be er om lite tips och goda råd!
Efter många år med stora hundar känner jag att det vore behändigt om nästa hund är i mindre storlek. Jag har insett de storleksmässiga fördelarna med en mindre hund men känner mig smått vilse i rasdjungeln. Trots att jag plöjt igenom böcker och hemsidor har jag inte hittat en ras som känns RÄTT! Jag söker en hund att ARBETA med, som gillar utmaningar lika mycket som jag gör och som tycker det är spännande att prova på nytt, utvecklas och träffa nya människor och hundar. Där jag är vill jag också att min hund ska vara - och framför allt trivas!
Jag har tidigare arbetat/umgåtts/levt med bland annat retrievers, rottisar, amstaff, slädhundar, gatukorsningar, schäfrar och så vidare men mina erfarenheter av hundvärldens goingar i mindre storlek är små. Det jag önskar från er är alltså rasförslag, och gärna med tillhörande motivering, egna erfarenheter etc.

Lite info om det liv jag har att erbjuda:
Boende på mysig gård med gott om kompisar; från hundar och katter till getter till hästar och såklart även en del människor. Långa, dagliga skogspromenader och även fjällvandringssemestrar eller liknande. Jag har även möjlighet att ha med hunden till mitt arbete.
Med egna hästar blir det en hel del tid i stallet med allt vad det innebär och förhoppningsvis kan/vill hunden följa med som sällskap på ridturer. Förutom detta tycker jag personligen att det är väldigt roligt med all möjlig annan regelbunden aktivering och träning, såsom agility, freestyle, bruksträning, lydnad etc. och söker därför såklart en hund som delar min åsikt. Förutom detta är det även en självklarhet med en generös plats i såväl min säng som i mitt hjärta.

Min förhoppning är att det ska finnas en ras med en mankhöjd under 40 cm som inte kräver ofantlig pälsvård eller fäller päls tre gånger sin egen vikt per år. Helst inte massa jaktlust, rädsla/osäkerhet eller dålig hälsostatus/rasbundna hälsoproblem men gärna mycket nyfikenhet, vilja att lära och glädje vid arbete och träning.

Jag är fullt medveten om att alla hundar är olika individer med olika egenskaper, styrkor och svagheter osv men jag vet också att många av dessa faktorer är sådant som kan förstärkas eller förminskas genom avel. Så vilken ras tror ni skulle passa mig?

Ooups, blev visst lite längre än planerat :o Ha överseende ;)
:bow: Tack till er som orkat läsa, och särskilt till er som orkar skicka iväg ett litet svar :)
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Jag har inte så stor insikt i rasen men kanske svensk/finsk lapphund?
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Min förhoppning är att det ska finnas en ras med en mankhöjd under 40 cm som inte kräver ofantlig pälsvård eller fäller päls tre gånger sin egen vikt per år. Helst inte massa jaktlust, rädsla/osäkerhet eller dålig hälsostatus/rasbundna hälsoproblem men gärna mycket nyfikenhet, vilja att lära och glädje vid arbete och träning.
Du behöver ju en hund med lite fart och fläkt i. Min Jack Russell-tik hade passat dig som handen i handsken. Visst har hon lite jaktlust, men det har ju min chihuahua också liksom. Min JRT är absolut ingen jaktmaskin och inte är hon speciellt skällig heller.

Hon är med på det mesta, är rolig och social. Älskar livet! Precis som alla andra JRT jag haft innan jag skaffade denna tiken.

Många tycker att JRT är så jobbiga och att de kräver så mycket för att inte bli helt tokiga, men jag har inte alls den erfarenheten av rasen.
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Jag skulle rekomendera dansk-svenskgårdshund. Det du beskriver är en dansk-svenskgårdshund ;)

Fäller minimalt och vill gärna vara med överallt. Ha bara koll på vilka linjer för vissa kan vara lite reserverade mot främlingar.

De kan visserligen vara lite frusna på vintern men med ett täcke så klara de det galant.
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Borderterrier! Jag har själv en som jag tävlar lydnadsklass III och högre klass spår med. Vi har precis börjat med söket för att se om det kan vara något. Många tävlar i agility med stor framgång, och även i freestyle. Det är förvisso en jakthund men med rätt träning från början ska det inte behöva bli ett problem.

Normalt sett fungerar de kanonbra med andra hundar och älskar människor. Undantag finns naturligtvis, men är förhållandevis få. För att vara terrier är de oftast väldigt "mjuka" även om de kan plocka fram terriertemperamentet vid behov. ;) Dvs min kaxar sig aldrig mot andra hundar, men skulle någon göra ett ufall inom 2-3 meter svarar han. Är de längre bort tittar han bara åt andra hållet.

Det är en trimras. Att trimma två gånger om året (som "räcker" enligt rasklubbens sida) leder till en hund som ser ut som ett vanvårdat virvelmarsvin, men underhåller man med 6-8 veckors mellanrum ser de helt OK ut och det är inte svårt att göra själv. Räkna med ca en timme för en lagom sportfrissa. Ska man ställa ut är det lite mer "pill".

Jag är själv uppväxt med schäfrar och har haft två egna (den ena finns fortfarande kvar) men känner att jag hittat den "optimala" rasen. Den där lilla krabaten (38 cm, 9 kilo) har överträffat mina förväntningar med råge. :) Det finns rätt många borderterrierägare som haft brukshundar innan men fastnat för den här rasen och blivit kvar. :)

Generellt sett är det även en mycket "frisk" ras även om det naturligtvis finns måndagsexemplar.
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Irländsk terrier, ofta mindre jaktlust än vad som är typiskt för terriers..
Japansk spets, en gudasöt tuffing!
Pudel, lätta att äga, och i valfri storlek ;-)

Det var det jag kom på nu...
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Jag tänkte också Jack Russell eller Parson Russell. En Dvärgschnauzer skulle också passa väldigt bra, lite mindre grävande och jakt än JRT ;) Men där har du ju pälsen, som ska trimmas. Men du kan ju lämna bort för trimning och har sedan en päls som är vattenavstötande, varm och fäller inte ens minimalt.
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

*Delvis KL*
Välkommen hit! Jag blev lite förvirrad av nicket först, heter också Eira fast på ett annat hundforum:).
Även jag tänker terrier, det finns ju ett antal att välja på. Faktiskt tycker jag att de i många fall är som små brukshundar, det är bara det att när bruksegenskaperna sitter på en terrier får man höra att de är ettriga, egensinniga och envisa:devil:...

Själv har jag cairn och är supernöjd med rasen MEN där har du en begränsning i form av korta ben om du vill köra bruks mm på lite mer allvar. Är du bara ute efter att träna för skojs skull och kanske testa att tävla duger en cairn (från "rätt" uppfödare) gott och väl.
Världens bästa kompis är ju rasens "slogan" och det stämmer faktiskt:).

Annars finns det ju större terriers också, som borderterrier som Lizah tipsade om och även russllarna.

Gillar du inte terriers alls så finns det ett gäng trevliga spetsar, tex svensk/finsk lapphund som redan nämnts, isländsk fårhund, norsk buhund, västgötaspets. De flesta ligger iofs över 40 cm i manken, min islandshund som var liten för rasen var precis 40 cm hög.
Ja, de fäller, men har faktiskt väldigt lättskött päls. Håller i alla väder, torkar snabbt, smutsen dröser av och pälsen "rengör sig själv". Kräver lite jobb just i fällningen men så jobbigt tycker jag inte att det är.
Och faktum är att min korthåriga ridgeback släpade in mer smuts (hon måste haft dolda fack i tassarna ;)) än islänningen med sin spetspäls.

Förresten, om jag får sno tråden lite så får gärna Boerperd berätta mer om irländsk terrier. Tror ju att jag har hittat min nästa ras men håller ändå ögonen öppna.
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Den hund som du beskriver är en Lancashire heeler och nu är det så att jag råkar ha exakt den rasen. ;)
Det är en vallhund i grunden vilket gör den väldigt förig och lyhörd.Jag har imponerat på både lydnadsfolket och agilityfolket med min lilla tik.
Min är med mig hos hästarna varje dag och är alltid lös. Visst kan hon sätta efter en kanin några meter men de är inte några jakthundar mer än att de tar möss hemma på gården.
Läs gärna mer här: http://www.lancashireheeler.se/
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Håller med TinyWiny, det är en Dansk/svensk gårdshund du beskriver. Alldeles på pricken. :banana:

jag hade samma kriterier o funderingar som dig när jag sökte liten hund. Kunde inte valt bättre, pasar mig som handen i handsken. Visst de har lite jakt o vakt i sig men inte så det tar överhanden. Har du med den i stallet får den utlopp för den sidan när den tar alla möss o råttor. :D

Har inte tid o skriva så mycket om dem nu, men tiotta gärna in på www.garsdhund.com o läs mer om rasen. Du kan även kolla in min egen hemsida o se vad vi gjort under vår tid tillsammans *Länk borttagen av moderatorn*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Rent spontant blev jag att tänka på Berger des pyrénées, en ras jag själv ör ganska nyfiken på.
Tror Vallhund här på forumet har en sådan..
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Jag håller med Ramona jag :D

Terriers som faktiskt får arbeta är riktigt trevliga djur!
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Wow, tackar för alla goa svar!

Andra jag pratat med har avrått mig för terriers men jag känner mig inte alls främmande för tanken att de säkert kan passa mig. Min önskan är ju en hund som gillar att arbeta, om som mår bra när den får göra det :)
Jag är hopplös fartdåre som älskar när andra har samma motor, oavsett om det är hund, häst eller bil ;) Bromsar hellre än gasar, haha!

Lancashire Heeler har jag tittat på men släppt ganska snart då deras kroppsbyggnad enligt mig borde göra att de har liknande fysiska begränsningar som ex. taxar, med typ högre hopp i agility etc, eller är jag ute och cyklar?

Borderterrier känner jag mig positiv till, helt klart! Särskilt när jag såg deras hälsostatus, de verkar ligga bra till statistiskt sett. Alla individer jag mött/sett på tävling har dessutom vart väldigt trevliga. Jag var runt på lite olika tävlingar i agility och freestyle i somras för att kolla vilka raser som deltog och min uppfattning är att borderterrier tillsammans med pudel dominerade i de mindre storleksklasserna i de tävlingar jag såg. BT såg väldigt smidiga men ändå robusta ut, kvicka och glada. Blev glatt överraskad!

Det som gör mig tveksam till pudel är att jag upplevt det svårt att hitta uppfödare som avlar mer på mentalitet, meriter och prestation än utseende osv. Jag vill absolut inte ha en "vek" eller "bjäbbig" hund. Dessutom vill jag inte stötta en verksamhet som avlar på osunda individer utan genomförda hälsoundersökningar, såsom MH, röntgen osv. Och när jag ändå är igång, är jag ute och cyklar om jag fattat det som att pudlar även har en del rasbundna, ärftliga sjukdomar? (Mina kunskaper inom pudelavel är bristande, någon mer insatt får gärna motbevisa mig ;) )

Både Jack russel och D/S gårdshund känns intressanta och båda två är raser jag behöver läsa på mer om. Det som ni med erfarenhet av raserna beskriver låter ju helt klart lovande!

Cairnterrier känns lite för små och "bastanta" (missförstå mig rätt) för mig.

Spetsar gör mig lite skeptisk med pälsmängden hehe, men ni med erfarenhet får gääärna berätta mer! Jag har dålig koll på spetsar över lag, hur är de i mentalitet, hälsa osv? Finns det bra avelsmaterial och vettiga uppfödare?

Tack än en gång!
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Jag tränar aktivt agility med min och jag vet flera heelers som tävlar upp i klass 3 så några problem med kroppen har de inte. De är inte alls som en tax i kroppen utan mer som en lite längre Jack Russell. :)
de dras inte heller med samma ryggproblem som taxarna gör utan är en mycket sund ras. Min heeler springer lätt ifrån vår JRT så snabb är hon också (faktiskt snabbast på agilitybanan vilket gör att jag inte hinner med). :D
Här är ett litet filmklipp på hundarna och du kan nog lista ut vilken som är heelern och ursäkta mitt gapande i filmen. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=eL1MeTuvBmw&feature=player_profilepage
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Tycker du fått bra förslag! Måste dock slå ett slag för Shetland Sheepdog!
Partiskt nog har jag två grabbar här hemma ;)
Köper man av vettig kennel med bra linjer får man en superkompis som är med på ALLT. Mina hänger med i stallet var dag och jag älskar fördelen att slippa jaktlusten. Vi tränar både agility och lydnad och ställer även ut en del! Pälsen är lättskött och kräver inte överdriven pälsvård, borstar igenom dem max 1 gång i månaden. Även en frisk ras.
Vår yngste sheltie är en OTROLIG arbetsmaskin som är skitkul att jobba med, är du intresserad av en bra kennel så kan du skicka PM :)

En kanonhund som älskar att vara med på allt, även soffmys ;)
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Kul att du tycker borderterrier låter intressant! :) Jag kan ju berätta vad som slutligen fick mig att tippa över till bt. Jag hade nämligen redan bokat en cairnterrier men tiken gick tom och jag hade under väntan på den valpen även fått upp ögonen för borderterrier. Så åkte jag på My Dog, utställningen i Göteborg för att kika. Bt- och cairnringarna låg precis jämte varandra. I och runt cairnringen var det ett evigt tjafsande, främst mellan hanarna. I och runt borderringen var det lugnt och harmoniskt. ;) Där och då bestämde jag mig definitivt. Jag vill inte ha en hund som ständigt går och spänner sig mot andra hundar. Visst förekommer det tjafs även mellan bordrar, men det är betydligt mer sällsynt.

En annan fördel är ju att du hittar betydligt fler arbetsmeriterade bordrar hos uppfödarna. Gryt- eller viltspårsmeriter (som är det vanligaste) visar ju ändå att det är en "arbetsbar" hund.

Bordrarna är pigga och glada och med på allt. Det må vara en klyscha men de är verkligen stora hundar i litet format. ;-) Sen kan de väl ibland ha problem att hävda sig i (bruks)tävlingssammanhang pga benlängden. Det har tyvärr hänt rätt ofta att vi inte klarat tävlingsspåren inom den tillåtna tiden som naturligtvis är anpassad efter de vanliga brukshundarna. Det behövs inte mycket strul för att klockan ska gå för fort när man har korta ben. Men visst går det. Vi har trots allt ett antal tävlingar i högre klass där vi kommit runt på tid, och även med god marginal.

Vad det gäller pälsen så är den ju oerhört bra på så sätt att inget fastnar, och är de blöta så torkar de nästan innan man hunnit tänka "handduk". ;) När det börjar bli dags för trimning lossnar det ju lite hår, men de fäller ju inte alls på samma sätt som t ex en schäfer.

Russlarna upplever jag som betydligt "vassare", framför allt i umgänget med andra hundar. Det finns ju naturligtvis undantag även där, men det är ingen ras jag ens skulle fundera på, just av den anledningen.

En bra pudel kan vara riktigt mysig, men som du skriver; problemet är ju att hitta de som är riktigt bra...
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Lizah: Tack för att du tar dig tid, du förstärker helt klart min positiva uppfattning om bt ;)

Kollade på lite filmer på YT med de raser ni tipsat om och hittade en tjej med två BT:s som har helt underbara filmer med sina två charmtroll. Spana in detta tycker jag :love:
http://www.youtube.com/watch?v=TVyeqBXdSto&feature=BFa&list=FLA5rkc_EUsz5jCyb2xz7V8g&lf=mh_lolz
http://www.youtube.com/watch?v=BcjdV4LXPeo&feature=BFa&list=FLA5rkc_EUsz5jCyb2xz7V8g&lf=mh_lolz

Lancashire heeler kanske inte är så dumt ändå... Hmm tål att tänkas på ;) Härlig film du länkade förresten, tackar!

Shelties har jag fått uppfattningen är lite instabila i mentaliteten, men jag är inte sen att ändra uppfattning om motsatsen bevisas! Vill absolut ha uppfödartips, PM är på ingång ;)

Förresten, vad säger ni om dvärgpincher? Jag har ingen koll alls förutom de få jag träffat. De har vart jäkligt kaxiga men ändå med glimt i ögat. En av dem fick en tuff dobbermannhane att lägga sig på rygg haha, blev lite fina kontraster :D

Fan, från att inte ha haft några potentiella raser har jag nu samlat på mig så många alternativ som verkar goa att jag har jättesvårt att välja :angel:
Om någon av er har bra kenneltips får ni gärna PM:a namnen på dem, det vore super! :bow: Blir nog till att ge mig ut på lite studiebesök!
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Personligen skulle jag inte välja en border terrier om man vill vara relativt säker på att den kan vara med när man är ute och rider. De har ofta en rejäl jaktinstinkt. Vi har själv haft två JRT och det skiljer sig avsevärt mellan de australiensiska linjerna och de engelska. Vår engelska (och många fler) jagade allt han såg och var en riktigt ettrig terrier :love: medan nuvarande australiensiska mer är som en snäll gårdshund.
Om det är viktigt för dig att kunna ha med hunden överallt och då lös skulle jag nog släppa terrierraserna och kolla på vallhundarna/boskapshundarna. De är avlade för att hålla sig nära föraren.

Dvärgpinscher uppfattar jag som en ras med många individer med svag mentalitet och de jag har träffat har varit rädda för sin egen skugga nästen.

Var i landet håller du till?
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Kolla in Lancashire heeler:)

Liten frisk ras, men mycket fart i. Förig vallhund i behändigt format. Lättlärd och snabb som attan - många kör agility med sina heeler.
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Narcissa, det där är helt klart en viktig aspekt att ta med i beräkningen... Att kunna ha hunden lös på promenader och ridturer är viktigt för mig men jag kanske är naiv som tror att det blir iaf en del vad man gör det till? Jag vet en hel del terriers faktiskt som är stallhundar och som följer med på ridturer utan problem men de kan vara undantag. Jag har även haft stora hundar med ganska utpräglad jaktinstinkt tidigare med i stallet och på ridturer utan större problem.

Vall-/boskapshundar har jag lite koll på men bara raser av större storlek än vad som är aktuellt för mig nu. Vilka raser finns det i mindre storlek inom den kategorin som du/ni tror skulle passa mig? Förutom heelern då.

Jag bor en bit utanför Göteborg :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 278
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 203
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 214
Senast: Ajda
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 785
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp