Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Jag kan bara tala från egen erfarenhet som fodervärd.

Jag fick låna en unghäst på 4 år, som inte gjort så mycket, gått 3års testet.

Dåvarande ägaren jobbade då inom Polisens djurskyddsenhet och såg både katter och hundar som for illa...

Jag ville hålla dem uppdaterade trots att de bodde ett par mil bort (Dock i samma län) så jag skapade en blogg, skrev om allt som hände och vad vi gjorde, lade upp bilder m.m.

Det var otroligt uppskattat då de kunde läsa om hästen och utvecklingen utan att de behövde känna sig påträngande.

De var Inget krav från deras sida utan mitt initiativ.

Jag vet hur "pipplig" jag skulle vara om jag lånade ut hästen och ville därför låta dem få en inblick i hur det går för oss =)
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Ja det där hade jag älskat! :) Förstår att dom var nöjda med det!

Och det är väl just det också, jag har bara fått en bild på honom och då bad jag om det.. Nån av alla dagar så skulle det räcka med att hon tog en bild på honom och skrev: "Hej matte, jag har det jätte bra". En sån sak skulle lugna mig.. men inte ens det
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Fast med all respekt ... Du KAN inte forma ngn annan att exakt mentalt klicka med exakt mentalt det du själv föredrar /inte föredrar i exakt alla olika lägen /sekunder ...

Jag vet att du upprepar hela tiden att hon "gått med på" olika typer av kommunikation osv . Men ändå - det blir ju supersvårt att uppfylla allt dagligen dags :(

Är människan möjligen född på 80-talet ?
I min Erf kommunicerar denna generation väldigt mkt på sms osv och ser inget konstigt med det .... Du har ju dessutom sagt att mess är ok ... (I vissa lägen )

Jag tycker det låter som du lite lånat ut hästen lite för snabbt för att verkligen känna dig bekväm med människan , oavsett vad den gör osv ...
Hämta hem hästen om det känns så fel ! Jag tycker inte det låter riktigt som det går att göra dig riktigt nöjd oavsett vem det är i detta läget, och det tror jag har att göra med hur du mår .

Fixa fullservice/lösdrift hemikring åt hästen så har du själv koll på den . Är ju en 3 åring så ridas behöver den ju inte höras just nu om annat är viktigare .
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Nej det vet jag och jag vet att det inte verkar som det.. men jag HAR släppt, för även om jag är hysterisk här.. så har jag hittills lyckats att inte va alltför hysterisk på henne. Bara en sådan enkel sak som att jag skrev i kontraktet att han skulle ha vattenhink i boxen, det har jag velat fråga så många ggr om hon fixat, men jag har inte gjort det för jag avvaktar tills jag kommer dit och ser om hon gjort det eller inte. Jag har heller inte ringt henne varje dag som jag egentligen vill, jag har ringt henne 1 gång på 1 1/2 vecka och det var dagen efter han kom dit.

Och ja sms är väldigt vanlig kommunikation nu för tiden och jag har sagt att det är okej, men jag sa också att jag vill inte BARA ha sms och det förstod hon och sa att hon HELLRE ringer än skickar sms för man får sagt mer på 5 minuter i telefon än på 500 sms.
Hade hon istället sagt då att hon hellre smsar än ringer, så hade jag antagligen inte kört dit honom, men att hon sa allting som jag ville höra och sen gö tvärtom..det stör mig.

Jag ska dit och hälsa på snart och känna av läget.. känns det inte bättre när jag är på plats och ser honom så kommer jag ta hem honom igen. För jag inser själv att det här inte är hållbart, kroppen protesterar nu i form av feber, magkatarr och ont i lederna(vilket säkert beror på att mitt imunförsvar är skit efter 4 penicilinkurer också, men stress gör ju inte saken bättre).


Det verkar antagligen inte så, men jag vill verkligen lita på henne, jag vill verkligen kunna släppa kontrollen och att det ska funka. Men nånting är det som gör att jag inte känner mig trygg med henne.
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Kan det vara så att hon blir avskräckt att ta kontakt med dig så ofta?

Alltså kan de vara så att hon blir rädd att hon råkat blivit fel? Som att hästen blev sparkad? Inte hennes avsikt att det sker men en olycka kan hända, visst kan man tycka att säkerhetstänket borde vara högre men att hon är så glad för att hon har en såpass snäll och fin häst och helt enkelt ?
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Jag har talat om för henne att jag är mycket väl medveten om att olyckor sker, inget konstigt med det. Ovh jag sa till henne att hade han fått en spark i hagen så hade det inte vart några konstigheter, för ihopsläp med nya hästar får man nästan räkna med det.
Men att den olyckan som inträffade inte var okej, att det var hon som tabbade sig. Hur snäll hästen än är så bör säkerhetstänket med en ny häst och dessutom lånad häst vara större!
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Skulle hon behöva byta bett eller använda spö på den hästen så måste hon först rannsaka sig själv och sin egen ridning, för från inridiningen i Maj 2012 tills nu när han åkte har jag haft samma bett hela tiden och aldrig behövt använda spö, inte ens för att förstärka skänkeln under inridningen.

Att rida med spö betyder ju inte att man använder det, utan kan vara bra att ha med sig när man rider ut av säkerhetsskäl :-)

Jag har haft 2 hästar på foder som jag senare fick tillfälle att köpa. Båda fodervärdarna var jättebra att ha att göra med, kom och besökte hästarna 1-2 gånger totalt på de 1½-2 åren som jag var fodervärd åt dom. Utöver detta så fick jag sköta och bestämma om dom som jag själv ville. Dom märkte väl att hästarna mådde bra och att jag tog hand om dom på ett bra sätt, och detta var väl det viktigaste för dom även om jag sen inte gjorde allt på samma sätt som dom.
Jag tror att du kanske måste se helheten i det hela. Mår hästen bra? Tar hon hand om honom på ett bra sätt? Då kanske du borde försöka släppa kontrollen lite. För i längden så kommer du ju att må jättedåligt och säkert reta upp dig mer och mer på alla småsaker som hon gör men som du inte gjorde.
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Absolut! Jag håller med dig!

Men om du försöker se de från hennes perspektiv, släpper du in henne i det du känner, släpper hon in dig?

Att börja med att slänga upp att de inte är många som kan ta hand om din häst så blir det lätt fel...

Jag förstår din tanke, jag hade också haft svårt, men jag hade nog fått inse att man kväver den som faktiskt ska ta hand om sitt älskade djur medan man själv inte har möjlighet. Det är ju värt massor! Annars måste man ju sälja?

Om denne fodervärden ger upp, och lämnar tillbaka hästen, vad gör du då?
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Ja självklart kan det vara bra med spö, men om jag inte ens behövt ha med det under inridningen eller på det 1 1/2 året jag ridit honom så ska inte hon behöva det heller. Och visst kommer han in i en period där han testar henne och förändras så är spö helt okej. Det jag sagt blankt nej till är sporrar och att byta bett.

Och som sagt, planen har hela tiden varit att släppa kontrollen mer och mer. Nu har det bara gått snart 2 veckor och jag ska som sagt hälsa på honom och hoppas då på att få en mycket bättre känsla än jag har nu, så att jag kan börja slappna av. Hälsa på hästen med jämna mellanrum kommer jag fortsätta göra, för jag vill följa hans utveckling.
Det handlar inte om att hon måste göra exakt som jag hade gjort, men hennes grundprincip vad det gäller all hantering och ridning med den hästen ska vara att han ska göra som hon vill för att han vill det, inte för att hon tvingar honom till det. För att jag vill att hästen ska behålla sin positivitet till människor och till arbete. Han är världens lättaste och jag skulle utan tvekan släppa ut en 10 åring på honom själv i skogen utan att vara nervös(nu skulle jag inte bokstavligt talat göra det, men så snäll är han).
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Varför har du så svårt att lita på andra människor och deras kunskaper?
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Ja jag har verkligen försökt att förklara för henne varför jag känner som jag gör, jag har varit så ärlig jag kan vara från början. Men hon har varit lite svår från början, så svår att jag var på väg att inte låna ut honom till henne. Och då förklarade jag för henne precis varför jag tvekade, hon sa att hon förstod och att jag typ hade missuppfattat henne.

Självklart är det värt massor! Samtidigt så satt jag inte i sjön så att säga, det var ju inte ekonomi eller liknande som gjorde att jag lånade ut honom. Utan det var mest för hans skull, för att jag ville att han skulle vara hos någon som hade den orken och kärleken att ge honom som han förtjänar. Så skulle hon ge upp, vilket jag inte tror så tar jag hem honom.. det är inte värre än så.

Och visst jag kan släppa på kontakten oss emellan, vilket jag har gjort mot vad vi bestämde. Men att hennes säkerhetstänk och omdöme felar gör att jag inte vågar släppa kontrollen. Det är fler "smågrejer" än sparken som tyder på det.


Sen så är hon en jätte trevlig och snäll tjej, så inget av det här är personligt emot henne egenetligen, förutom säkerhetstänket.
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Dåliga erfarenheter? Folk som visat gång på gång att man inte kan lita på dom.
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Men om du pratat med tjejen EN gång på 1,5 vecka efter han kom dit hur kan du döma att hon har så dålig koll och inte gör som du vill etc?

Jag tycker hela situationen låter så oerhört tråkig, både för fodervärden och dig själv. Redan från scratch har du bestämt dig för att misstro fv, och du vill egentligen inte låna ut din häst öht som jag tolkar det. Varför lånar du då ut honom, det handlar ju inte om ekonomin heller som du säger utan du kan ha honom hemmavid?

Det känns inte logiskt för mig ö.h.t.
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Ja, lite den känslan får jag också...

Varför lånar du ens ut hästen om du "egentligen inte behöver"?
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

För att jag har smsat med henne?

Jag lånade ut honom för att trodde att det var det bästa för både honom och mig. Och på ett sätt har det varit bra, för även om jag oroar mig så behöver jag inte åka ut till stallet varje dag. Det är ju det som är problemet, jag älskar hästen..han är det bästa och viktigaste jag har, han är min bebis. Men jag tycker inte att det är kul, jag tyckte bara det var jobbigt att åka till stallet.

Och nej det kanske inte låter logiskt här, men just biten om varför jag lånade ut honom förstår iallafall dom som känner mig.
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Åk och hälsa på hästen, försök prata med dina vänner om hur du känner och försök att släppa kontrollen, för allas skull...

För jag kan aldrig tänka mig att du mår bra av att tänka på detta hela tiden.

Se det positiva som hästen har fått istället för att det råkat blivit lite tokigt i början. Bara för att man inte gör precis som du tycker är rätt betyder det inte att hästen lider...
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

men det här med SMS eller ringa, det är ju bara att du ringer upp? Det är inget att hänga upp sig på.
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Men det handlar ju inte om att hon inte gör som jag gör, det är hennes säkerhetstänk som felar och det är fel och kan göra att hästen råkar illa ut. Att allt kan hända vet jag, men det ska inte hända något som kunde undvikits.
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Hon svarar inte? Inget batteri eller så jobbar hon.
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Ta hem hästen....

Du vill inte att hon ska ha den uppenbarligen...
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 750
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 477
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 542
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 227
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp