Finns det någon ras som är bra?

Nota

Trådstartare
Jag har läst mängder med rastrådar genom åren här på forumet och i princip varje ras har varit det ena eller andra felet på och folk har dåliga erfarenheter av det mesta?

Så nu undrar jag finns det någon ras som forumet enas om är okej som ras? :)
 
Jag har läst mängder med rastrådar genom åren här på forumet och i princip varje ras har varit det ena eller andra felet på och folk har dåliga erfarenheter av det mesta?

Så nu undrar jag finns det någon ras som forumet enas om är okej som ras? :)
Är det hälsa du tänker på i första hand då? Eller vad menar du med "fel"?
Känner att för mig är en urhund dålig för vi skulle inte vara kompatibla men för någon annan är den perfekt. Samma med schäfer som är tämligen perfekt för mitt liv skulle vara värdelös för någon annan.
 
Det är bara något som jag noterat i alla rasttrådar att mer eller mindre varenda ras sågas rätt rejält.

Hälsa,mentalitet,dåliga erfarenheter osv
 
Jag tror inte det finns någon ras där samtliga individer är friska och har bra mentalitet. Men statistiskt sett är ju vissa raser friskare/sjukare och har mer/mindre problem med t ex rädslor. Och olika mentalitet passar olika personer, så där beror det ju på vilken typ av hund man passar med.
 
Jag tror inte det finns någon ras där samtliga individer är friska och har bra mentalitet. Men statistiskt sett är ju vissa raser friskare/sjukare och har mer/mindre problem med t ex rädslor. Och olika mentalitet passar olika personer, så där beror det ju på vilken typ av hund man passar med.
Jo men vore intressant med ett konkret förslag på en sån ras enligt forumets medlemmar :)
 
Grejen är att i de flesta raser så finns det åtminstone några oseriösa uppfödare. Men, till stor del tack vare SKKs officiella register, mentalitetsbeskrivningar mm så kan man se var dessa oseriösa är.

Ingen ras är perfekt, vilket betyder att man oavsett ras behöver hålla koll på någonting för att inte hamna hos de oseriösa uppfödarna.

Att en hel ras är dålig, det är väl först när man måste ha tur(!) för att hitta en som kan andas bra, eller som inte är rädd eller liknande.

Själv har jag saluki. En bra saluki är fantastisk. Orädd, lever länge, frisk och utan några som helst problem fysiskt eller mentalt. En dålig saluki däremot kan ha problem mentalt, fysiska sjukdomar som förkortar dess liv och en så dålig fysik att de inte ens har möjlighet att springa lika bra som de utmärka salukis som finns. Det betyder inte någonstans att rasen är dålig eller ens att det är svårt att hitta en bra hund, det betyder bara att man inte ska köpa från första bästa uppfödare och vara medveten om vad som kan vara ett problem. Är man medveten om det kan man relativt enkelt få tag på en bra hund. (Att det inte är enkelt beror på att det inte föds många hundar per år i rasen och de seriösa har ofta många spekulanter)
 
Jo men vore intressant med ett konkret förslag på en sån ras enligt forumets medlemmar :)
Det kan du inte få eftersom alla sitter med egna erfarenheter av olika raser på olika sätt.
Vad tänker du på mer specifikt?
Om det både ska vara hälsa och mentalitet? - och där undrar jag vilken mentalitet vi pratar om eftersom det som hos en anses vara rädsla tycker en annan är intigritet, det den ena anser att det är skärpa tycker en annan att det är aggresivitet 🤷‍♀️
 
Jag tycker att de raser som oftast rekommenderas i rasvalstrådar där folk söker ”sällskapshund” är papillon, dvärgschnauzer, pudel, whippet, golden och labbe. Ibland Shih Tzu och australisk terrier också. Så jag gissar att många på Buke tycker de är generellt friska och trevliga raser 😊
 
Jag tycker att de raser som oftast rekommenderas i rasvalstrådar där folk söker ”sällskapshund” är papillon, dvärgschnauzer, pudel, whippet, golden och labbe. Ibland Shih Tzu och australisk terrier också. Så jag gissar att många på Buke tycker de är generellt friska och trevliga raser 😊
Ja australisk terrier och pudel har nog bara blivit dissade pga pälsvården :)
 
Men hur ska det gå till, tänker du? Vi är ju ett helt gäng här med olika åsikter, viljor och erfarenheter. Det är helt normalt att vi har olika åsikter i vad vi vill ha och se hos en hund, eftersom det finns många olika sätt att ha hund på.
Tråden är startad lite på skoj självklart finns ingen ras som är perfekt för alla :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 430
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 072
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 841
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp