Finns det någon ras som är bra?

Jag har inte sett så mycket negativt skrivet om min ras : mellanpudel. En del säger att de inte gillar pudlar eller vill ha en annan typ av hund för egen del men de flesta verkar överens om att den ( totalt sett ) är fysiskt sund och att mentaliteten är sådan att den kan passa in hos många typer av hem.

Jag gillar verkligen pudel och rekommenderar den gärna men brukar säga åt folk att kolla upp mentaliteten. Jag har träffat några som inte varit så roliga även om det verkar vara vanligare hos de mindre varianterna.
Annars är det verkligen en rolig och trevlig ras. Går kurs med en mellanpudel nu och kombinationen av att ligga tyst och snäll i klubbstugan och hoppa på bakbenen av arbetsglädje när det är dags att gå ut på planen är riktigt härlig!
 
Som sagt fördomar... de som tycker annorlunda har fel... de som har erfarenhet av sådana raser är blinda och de som står utanför och har åsikter är de som har rätt... Som vanligt alltså.
När det gäller trubbnosar så finns det ju faktiskt vetenskapliga fakta som visar på att nära 90% av alla undersökta franska bulldoggar och över 90% av alla undersökta mopsar faktiskt har BOAS. Det är inget tyckande, det är fakta. Och dessvärre verkar det väl vara så att de som har erfarenhet av de raserna är de som är duktigast på att blunda för fakta... (och den sista meningen är mitt eget tyckande och möjligen också min egen fördom)
 
Det är nog få hundraser som man ser så odelat positiv kritik om som pudel. Jag tror aldrig jag sett något negativt skrivet alls? Om det inte är en blandras med hälften något annat förstås :D
Jag har nog varit kritisk till pudel här på forumet :o Vi hade storpudel när jag var barn och jag har verkligen inte bara positiva erfarenheter av det, har heller inte fastnat för eller direkt gillat pudlar jag träffat efter det. Men jag har ju å andra sidan inte sågat rasen, utan bara berättat om mina erfarenheter.
 
Det är nte att såga när man berättar om sin upplevelse/erfarenhet av rasen, det är inte heller att såga att lyfta problem som förekommer i olika raser eller avråda nån som vill ha sällskaps/motions kompis från att köpa en fullfjädrad brukshund. Jag upplever att många på buke dessutom lägger till att det är just deras erfarenhet och även lyfter positiva sidor.

Sällan jag rekommenderar nån av mina raser inte för att de inte är fantastiska (enligt mitt tycke även om det finns en del mindre bra saker att se upp med om man skaffar en) utan för att de helt enkelt inte passar in på det TS söker.

Den bästa rasen är den som passar ihop med ens livssituation, vad man vill ha ut av hundägandet och som kan tänkas leva ett långt och friskt liv.
 
Det finns många bra raser, men det viktigaste är väl att hunden funkar för just den hundägaren. Jag har haft saluki, underbara hundar, som funkade perfekt i den situation jag var i, och för de ambitioner jag hade på den tiden. Sedan vaknade intresset att jobba med hunden och det intresset delades inte av min saluki, så det fick bli en lite mer arbetsvillig hund: welsh corgi cardigan. Hade flera på rad av den rasen, supertrevliga! Jag har också haft tax (typ saluki utan ben 😂) och korthårscollie (kanske jämförbar med corgi med ben 🤣).
Hade jag inte bott mitt på en slätt kanske saluki kunde varit ett val igen, hade jag inte med åren blivit lite stelare i kroppen kanske det hade blivit en corgi igen (jobbig att böja sig med och belöna 😜).
Nu ska det snart bli en storpudel istället, vi farväl se hur det blir ☺️
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 473
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 074
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 842
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp