Finns det någon ras som är bra?

Jag "sågar" rätt ofta min egen ras. :D Hellre att en som bara kanske skulle trivas med rasen avstår när de får en ärlig bild, än att en som får en skönmålad bild köper fel hund liksom. Jag tror det är så de flesta som skriver negativ kritik resonerar.
 
Jag "sågar" rätt ofta min egen ras. :D Hellre att en som bara kanske skulle trivas med rasen avstår när de får en ärlig bild, än att en som får en skönmålad bild köper fel hund liksom. Jag tror det är så de flesta som skriver negativ kritik resonerar.
Samma här, jag vet att min ras verkligen inte är för alla och har lätt för att hamna i fel händer bara för att det finns människor utan tankeförmåga som vill ha "en tuff och häftig hund". Hur mycket jag än älskar min hund innebär det inte att hans ras har vissa drag som inte alla klarar av.
 
Jag tycker Nota har en poäng, det finns en tendens här på forumet att racka ner stenhårt på många, om inte de flesta hundraser. Några raser är bra eller ok och de flesta andra är mer eller mindre skräp, bara sjukdomar och dålig mentalitet osv. Kanske finns det fog för det i vissa fall, i andra fall inte. Men det verkar finnas en negativ grundinställning hos vissa här.
 
Jag tycker Nota har en poäng, det finns en tendens här på forumet att racka ner stenhårt på många, om inte de flesta hundraser. Några raser är bra eller ok och de flesta andra är mer eller mindre skräp, bara sjukdomar och dålig mentalitet osv. Kanske finns det fog för det i vissa fall, i andra fall inte. Men det verkar finnas en negativ grundinställning hos vissa här.
Ja exakt jag har inte sett den här totala sågningen i något annat forum än här.
Säger absolut inte emot att det finns stor kunskap men grundinställningen känns lite negativ som du säger.
 
Jag tycker Nota har en poäng, det finns en tendens här på forumet att racka ner stenhårt på många, om inte de flesta hundraser. Några raser är bra eller ok och de flesta andra är mer eller mindre skräp, bara sjukdomar och dålig mentalitet osv. Kanske finns det fog för det i vissa fall, i andra fall inte. Men det verkar finnas en negativ grundinställning hos vissa här.
Jag tänker mest att det är viktigt att en får ta det onda med det goda. Att vara medveten om problematiken inom många (alla) raser hjälper folk att göra ett mer medvetet val och förhoppningsvis bättre efterforskningar. Sedan hypas eventuellt behovet hos raserna ibland kan jag tycka, men å andra sidan förminkas Förmågan hos många hundraser så himla ofta på så många andra forum/platser att jag samtidigt tycker det är ganska skönt att det finns en motpol.
Det är min upplevelse.

Edit:
Tycker man i social media ofta läser saker i stil med:
"Jag joggar två gånger i veckan, kan jag ha en sheltie?"
"Nejnej, små hundar kan inte springa så långt, du behöver en husky!"
Verkligheten på det här forumet är lite mer verklig - här kan både en sheltie och en dvärgpudel hänga med på jogging, men det finns annat man kan behöva se upp med, och du behöver tamefan ingen husky om det är allt du tänker göra! :D
 
Jag tänker mest att det är viktigt att en får ta det onda med det goda. Att vara medveten om problematiken inom många (alla) raser hjälper folk att göra ett mer medvetet val och förhoppningsvis bättre efterforskningar. Sedan hypas eventuellt behovet hos raserna ibland kan jag tycka, men å andra sidan förminkas Förmågan hos många hundraser så himla ofta på så många andra forum/platser att jag samtidigt tycker det är ganska skönt att det finns en motpol.
Det är min upplevelse.

Edit:
Tycker man i social media ofta läser saker i stil med:
"Jag joggar två gånger i veckan, kan jag ha en sheltie?"
"Nejnej, små hundar kan inte springa så långt, du behöver en husky!"
Verkligheten på det här forumet är lite mer verklig - här kan både en sheltie och en dvärgpudel hänga med på jogging, men det finns annat man kan behöva se upp med, och du behöver tamefan ingen husky om det är allt du tänker göra! :D

Jag tänkte mer på det här med hur kass mentalitet och fysik många raser beskrivs ha här på forumet.
 
Jag tänkte mer på det här med hur kass mentalitet och fysik många raser beskrivs ha här på forumet.
Det upplever inte jag. Sanningen är ju att enormt många raser har olika typer av problem, och letar man då valp är det himla viktigt att vara medveten om vad en ska se upp med. Sedan har ju alla användare olika upplevelser av olika raser, och olika nivåer för vad en tycker är godtagbart inom hälsa och mentalitet.
Jag lever gärna med en rätt avig hund men backar hårt på osund fysik, medan någon annan tycker det är viktigare med go och glad familjehund. Frågar man efter folks erfarenheter är det ju just det man får. :)
 
Jag tycker Nota har en poäng, det finns en tendens här på forumet att racka ner stenhårt på många, om inte de flesta hundraser. Några raser är bra eller ok och de flesta andra är mer eller mindre skräp, bara sjukdomar och dålig mentalitet osv. Kanske finns det fog för det i vissa fall, i andra fall inte. Men det verkar finnas en negativ grundinställning hos vissa här.
Vilka raser är enbart skräp enligt buke ?

Faktum är att många raser har problem med svajig mentalitet eller har dålig hälsa. Vem gynnar det att låtsas som att problemen inte finns ?
Och det har verkligen ingenting med tävling att göra.
 
Jag tycker att buke faktiskt är mindre svart-vitt när det kommer till beskrivning av raser än de flesta andra ställen där hundar diskuteras. Det innebär förstås att problem med raser tas upp, men också att man sällan ser att raser faktiskt totalsågas. Jag har en ras - collie - som man på olika ställen inte sällan ser folk skriva att de har en helt kass mentalitet, att rasen är förstörd osv. Det finns förstås också ställen där det helt förnekas att det skulle finnas några problem och att rasen är perfekt. Här på buke varnas det visserligen för att det finns problem med rädslor hos collien, men det är ju sant, och det är för att personer som är intresserade av collie ska få viktig kunskap om vad de behöver tänka på om de ska skaffa en valp.

Samma sak gäller för andra raser. Vissa har kanske egenskaper som gör att de passar dåligt för många personer, andra har hälsoproblem som man måste vara medveten om innan man skaffar en. Ju mer man vet desto lättare är det att hitta både rätt ras och rätt individ.
 
Här på Buke är vi till största delen riktigt inbitna hundnördar som inte bara HAR hund, vi LEVER och andas hund. Det finns uppfödare, veterinärer, djursjukvårdare, instruktörer och folk som tränar och tävlar på alla nivåer i alla olika grenar man kan tänka sig. Många av oss kan avelsdata utan och innan, inte bara för våra egna raser utan för alla raser som vi någon gång haft minsta intresse för. Vi träffar också många hundar av alla tänkbara raser i olika situationer.
Det gör Buke till en värdefull kunskapsbank där det också till väldigt stor del är ett bra diskussionsklimat. Men det är trots allt ett öppet forum så man själv som läsare måste sålla och välja vad man tar in och som med allt annat – vara källkritisk. Och ibland blir det lite hett :devil::nailbiting:.

Men jag vågar påstå att vi alla i till exempel rastrådar vill att det ska bli så bra som möjligt för den som letar hund och i slutändan även för hunden. Det gör självklart att det i första hand blir rasernas negativa sidor som påpekas för att det sen ska kunna bli rasletarens val att göra om de negativa sidorna är något hen kan leva med eller om de rent av inte ens är ett problem för just den personen.
Letar man information i rasgrupper till exempel på Facebook är det oftast bara de fluffiga rosa molnen som visas.
 
Vi har fyra pumi, och framför allt anses den skällig, intensiv och ojämn mentalt 🤷‍♀️ Men jag älskar deras intensitet och vilja att alltid vara med på vad vi än hittar på 🥰

Nu vet jag inget om den eventuella ojämnheten men rasen ska väl vara både intensiv/livlig och ha lätt till skall? Med tanke på deras bakgrund, alltså. Då är det ju märkligt om man "sågar" en ras för att vara just det.
 
Många raser sågas pga folks fördomar och hörsägen. Alla säger att rasen x är så sjuk, så då måste det ju vara så. Om de med erfarenhet av rasen säger något annat, att allt inte är svart eller vitt, att det inte är några problem att få tag i en frisk hund om man bara är lite noga när man letar valp, att personen själv haft en stor mängd hundar av aktuell ras under många år och därför använder sin erfarenhet i sina åsikter, så anses denne vara blind och vägrar att se hur verkligheten ser ut.

Jag tycker att man ska undersöka saker själv, läsa RAS (rasspecifika avelsstrategier) for aktuell ras, för där ser man vilka problem som finns inom rasen, hur utbredda problemen är och hur man inom rasklubben jobbar för att minska på dessa problem både på kort och lång sikt. När man vet detta så kan man ju leta uppfödare som avlar på ett sätt som verkar vettigt. Naturligtvis kräver det lite eget engagemang, men om man nu är seriöst intresserad av en viss ras därför att den verkar passa på alla sätt och dessutom tilltalar en både exteriört och mentalt, så är det väl synd om man ska ge upp den bara för att andra, utan egen erfarenhet av rasen, påstår att den är sååå sjuk, för det har man minsann läst och hört av alla andra.
 
Också viktigt att sära på rasproplem och linjeproblem. Oseriösa uppfödare eller mindre nogräknade/hemmablinda kommer alltid att finnas men de utgör sällan en hel ras. Men är det allt man stött på så kan man ha en skev bild av en ras. Sen finns det ett fåtal raser tex bland trobbnosar, där ett problem är så utbrett att merparten av uppfödarna har skygglappar. Men även där inte exakt alla....
 
Sen får man ju också skilja på individ och rasen i helhet. Ja, rasen kanske dras med problem med rädslor eller olika sjukdomar. Men om man är medveten om det, gör sina efterforskningar och är noggrann i sitt val av uppfödare/avelskombination så utesluter de negativa sakerna inte att det går att hitta bra individer också.
Det är ju jätteviktigt att både de positiva och negativa sakerna med en ras kommer fram. Allt står heller inte i RAS, och vissa RAS är gamla och inte uppdaterade. Finns raser i sverige som inte ens har en aktiv rasklubb.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 321
Senast: bollen__
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 858
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 815
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 836
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp