Bukefalos 28 år!

Finns det något att ge en hund som blir dålig i magen?

TinyWiny

Trådstartare
Några veckor efter löp blev hon dålig i magen och inte så matglad, hon behöver verkligen äta eftersom hon är underviktig.

Jag funderade på, det måste ju finnas något man kan ge extra?
Till hästar finns det ju en hel uppsjö av grejer som hjälper magen att stabiliseras så vad finns det till hund?

Hon är veterinär undersökt och det finns inget fel på henne utan det är förmodligen "bara" att hon inte trivdes i sitt förra hem och därför är underviktig.
Hon har tagit sig riktigt bra i sitt nya hem så därför blev ju det här ett tråkigt bakslag.

Hon fick något tillskott från veterinären för att få upp henne lite extra, det var någon slags olja om jag inte fattade fel.

Det är inte min hund utan jag frågar för en väns räkning.
(om ni tycker att jag har lite dålig koll på vad det var hon fick hos vet:angel:)
 
Sv: Finns det något att ge en hund som blir dålig i magen?

Jag blev rekomenderad Canikur som är till hundar för en fölunge som hade dålig mage. Man kan även ge dem morotspuree. Blanda med leverpastej så går det ned;)
 
Sv: Finns det något att ge en hund som blir dålig i magen?

morotspuree. Blanda med leverpastej så går det ned;)

Men är hunden lös i magen så är inte leverpastej det bästa att ge.

canikur är ofta bra om de är lösa i magen. Man kan även ge dietmat tillfälligt tills magen stabiliserats. Lättsmält mat så att magen inet behöver arbeta så mycket. Eller så kan man ge kokt ris och kyckling eller fisk. Mild mat för magen
 
Sv: Finns det något att ge en hund som blir dålig i magen?

Risavkok, dvs det är risvattnet, inte riset i sig som är bra för magen.

Koka en dl ris med en liter vatten tills riset "är färdig", sila bort riset, låt vattnet svalna och servera till hunden att dricka.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det något att ge en hund som blir dålig i magen?

Vitkål är bra för magen liksom blåbär.
 
Sv: Finns det något att ge en hund som blir dålig i magen?

Kl
Tack för alla era svar, det var ungefär vad jag tänkte med ris avkok och lätt smält mat.
Jag hoppas att detta bara var en tillfällig svacka och att hon snart är på uppgång igen.
 
Sv: Finns det något att ge en hund som blir dålig i magen?

Jag blev rekomenderad Canikur som är till hundar för en fölunge som hade dålig mage. Man kan även ge dem morotspuree. Blanda med leverpastej så går det ned;)

Canikur är hur bra som helst:bow:
 
Sv: Finns det något att ge en hund som blir dålig i magen?

Zoolac är jag mycket förtjust i när det gäller mer akuta magstörningar, har alltid en tub hemma =)
 
Sv: Finns det något att ge en hund som blir dålig i magen?

Det här Canikur och zoolack, finns var? Behövs det recept?
 
Sv: Finns det något att ge en hund som blir dålig i magen?

Vitkål är bra för magen liksom blåbär.
Vitkål är visserligen bra för hundar, men jag skulle inte ge vare sig rå eller kokt vitkål till en hund som är dålig i magen.
Acidofyllus är bra för att stabilisera hundmagar, finns i olika filprodukter, för laktoskänsliga hundar så finns det i pulverform på apotek o i hälsokostaffärer.

mvh
 
Sv: Finns det något att ge en hund som blir dålig i magen?

Underviktig eller ej så hade jag först fastat hunden i 24 timmar. Om hon är risig i magen tar hon ändå inte upp de näringsämnen som sas. passerar igenom henne med turbofart, så för vikten gör 24 timmar varken till eller ifrån!

Därefter hade jag satt henne på ex RC Intestinal under en period.

Att tillsätta olika tillskott osv känns för mej personligen både dyrare och krångligare.

/Ulga
 
Sv: Finns det något att ge en hund som blir dålig i magen?

Vitkål är visserligen bra för hundar, men jag skulle inte ge vare sig rå eller kokt vitkål till en hund som är dålig i magen.
Acidofyllus är bra för att stabilisera hundmagar, finns i olika filprodukter, för laktoskänsliga hundar så finns det i pulverform på apotek o i hälsokostaffärer.

mvh

Nej vitkål känns inte aktuellt, det ger ju gaser på människor så jag gissar att det gör det på hundar med vilket inte skulle göra saken bättre.
Jag hade inte velat ha det om jag var taskig i magen iallafall.
Jag ska tipsa dem om acidofyllus!
 
Sv: Finns det något att ge en hund som blir dålig i magen?

Underviktig eller ej så hade jag först fastat hunden i 24 timmar. Om hon är risig i magen tar hon ändå inte upp de näringsämnen som sas. passerar igenom henne med turbofart, så för vikten gör 24 timmar varken till eller ifrån!

Därefter hade jag satt henne på ex RC Intestinal under en period.

Att tillsätta olika tillskott osv känns för mej personligen både dyrare och krångligare.

/Ulga

Hon är alltså inte dålig i magen=super diarre utan mer att hon inte är som vanligt och att hon inte äter som hon ska.
Men jag ska tipsa dem om att prova fodret du föreslår.
 
Sv: Finns det något att ge en hund som blir dålig i magen?

Vom är kanon för halvrisiga magar, Klass har det bl a, de har oxå Köttkross som är ett bra tillskott för hundar som behöver lägga på sig.
Jipotimas säljer kaninmage som är super för dåliga hundmagar.
Nordic har Lax, som är fett o fint, äts med glädje av mina jyckar som annars ratar rå fisk.

mvh
 
Sv: Finns det något att ge en hund som blir dålig i magen?

Det finns tabletter på apoteket iaf som kan ge till hundar med dålig mage.Kommer itne ihåg vad de heter, har det hemma någonstans.
 
Sv: Finns det något att ge en hund som blir dålig i magen?

min tik va dålig i magen jätte länge..
jag började ge henne klass o sen dess så är hon jättebra i magen o mår prima ballerina :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
783
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
956
Senast: annaovega
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
977
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 126
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp