Finns det något att strö på maten som är oemotståndligt?

WhoIsItAgain

Trådstartare
Har en katt som måste få medicin 2 ggr om dagen (egentligen 3 men funkar utan anfall på två) som slutat frivilligt äta den (gömde den förr i mjuka godisar med leversås ovanpå). Nu har hon kommit på att jag gör det så nu äter hon inget jag bjuder henne på förutom skinka men tveksamt. Tyvärr kan jag inte gömma tabletterna i skinkan.

Jag har inga problem att fånga henne och ge henne medicinen direkt i munnen men nu har jag en katt som flyr såfort hon ser mig + att hon ramlar omkull i sin flykt då medicinen (epilepsi medicin) gör att hon blir vinlig på bakbenen. Så det ger henne mer panik och så vill jag inte ha det. Dessutom är jag borta ofta på helgerna och då måste kattvakten få i henne tabletterna enkelt.

Har dessutom en mycket hungrig och förslagsam bror till henne som slänger i sig sin egen mat och sedan glatt äter upp hennes. För hon funderar först innan hon börjar äta, även det bästa hon vet som är skinka. Stänger jag in henne i ett eget rum blir hon så olycklig och äter inte pga det. Har provat det med. Annars hade jag kunnat gömma hennes tabletter i maten för den äter hon ju till slut men det kan ta 1 timme eller 2 och som sagt, ensam äter hon inget alls.

Gick bra i 1,5 år att gömma tabletterna i godis men som sagt sen 2 månader tillbaka går det inte längre. Även provat Easy Pills och Pocket Pills men vi är i det läget nu katten tror jag ska förgifta henne med allt godis jag sätter framför näsan på henne.

Drömmen vore att man kunde ge medicinen genom en spruta 1 gång i månaden eller så
 
Har du testat att mortla bjäst flingor?

Nej, ska prova det. Provar gärna allt för att hitta en lösning. Hoppas det finns att få tag på här bara. Vi har tex inte den hårda leverpastejen som finns i Sverige och hon äter gärna den bredbara men funkar tyvärr inte gömma tabletter i den, jag har provat, hon slickar bara av pastejen 🙄
 
Har du testat att krossa tabletterna och blanda med något? Blanda med smör och smeta på ett framben?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 291
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 236
Senast: canine
·
Katthälsa Jag har börjat få problem med att medicinera min katt, och jag vet inte hur jag ska vända trenden. :down: Hon har ätit Prednisolon...
Svar
10
· Visningar
3 768
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
7 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp