Finns det något mattesnille här?

Du måste skriva tydligare och mera noga vad du gör i räkningarna, då ser du säkert vad som är fel.

Uppgiften kan lösas på flera sätt. Enklast är att dela intäkten 10000 kr med barnbiljettpriset 35 kr vilket ger 285 plus en rest på 25. Eftersom skillnaden till en vuxenbiljett är 10 kr ges direkt att minsta antalet vuxenbiljetter för att det skall gå jämnt upp är 6 st vilket ger svaret 278 barnbiljetter.

Bättre är dock att göra som du försökt göra eftersom en mera formaliserad lösning fungerar även för svårare uppgifter.
Tack!
Jag ska göra ett nytt försök imorgon. Jag har samma problem med nästa uppgift som är liknande så det är uppenbart att det är något steg som felar trots att jag tycker jag gör på samma sätt som i de tidigare uppgifterna som jag löst utan problem.

Är det rätt att dividera ekvationen med SGD 5 och sedan sätta in SGD=1 så utgångspunkten blir 7x+9y=1?
 
Tack!
Jag ska göra ett nytt försök imorgon. Jag har samma problem med nästa uppgift som är liknande så det är uppenbart att det är något steg som felar trots att jag tycker jag gör på samma sätt som i de tidigare uppgifterna som jag löst utan problem.

Är det rätt att dividera ekvationen med SGD 5 och sedan sätta in SGD=1 så utgångspunkten blir 7x+9y=1?
Jag tror jag kan följa din strategi: du ställer upp ekvationen för problemet, sedan försöker du hitta en lösning till ekvationen och denna används för att ställa upp den allmänna lösningen från vilken du sedan får fram största möjliga antalet barnbiljetter.

Men jag kan inte följa i detalj vad du gjort för uppställningen är för otydlig, X0 och Y0 tolkar jag som din partikulärlösning. Jag antar att du följer någon form av enkel algoritm för att hitta X0 och Y0 och här har det nog blivit fel för (2,-3) är såklart inte en lösning till 35x + 45y = 10000.
 
Nu är det diofantiska ekvationer som gäller :D ingen inlämningsuppgift den här gången

uppgift: vid en teaterföreställning kostade inträdet 35 kr för barn och 45 kr för vuxna. Man sålde biljetter för 10000 kr, hur många barnbiljetter kan högst ha sålts?

Min lösning:
35x+45y=10000
45=1*35+10
35=3*10+5
SGD=5 så jag dividerat ekvationen med 5 = 7x+9y=2000

9=1*7+2
7=3*2+1

2=9-1*7
1=7-3*2
1=7-3(9-1*7)
1=2*7-3*9

A=7
B=9
C=2000
X0=2
Y0=(-3)

Allmän lösning ger
X=2000*2-9n=4000-9n
Y=2000*(-3)+7n=-6000+7n

Men sen kör jag fast! För att både x och y ska få positiva värden behöver n<444 för x och n>858 för y. Vilket ju inte går ihop...

Är det något mattesnille som vill hjälpa mig?! 😁

Tack!
Jag ska göra ett nytt försök imorgon. Jag har samma problem med nästa uppgift som är liknande så det är uppenbart att det är något steg som felar trots att jag tycker jag gör på samma sätt som i de tidigare uppgifterna som jag löst utan problem.

Är det rätt att dividera ekvationen med SGD 5 och sedan sätta in SGD=1 så utgångspunkten blir 7x+9y=1?

Du kan inte sätta 7x+9y=1 genom att bara ersätta 2000 med 1. Däremot verkar det som att du försökt införa X=x/2000 och Y=y/2000, och då går det bra att från 7x+9y=2000 gå till 7x/2000+9y/2000=2000/2000 dvs 7X+9Y=1. Viktigt att du håller isär stora och små bokstäver om du använder de här beteckningarna.

Om du hittar värden på X_0 och Y_0 som löser 7X+9Y=1 så kan du använda dem i en allmän lösning. Här verkar det dock ha smugit sig in ett par fel. Dels är inte X=2 och Y=-3 en lösning till 7X+9Y=1. Dessutom verkar du ha förväxlat dina stora och små x och y i den allmänna lösningen, den ska vara:
x = x0 - 9n = 2000*X0 - 9n
y = y0 + 7n = 2000*Y0 + 7n
 
Du kan inte sätta 7x+9y=1 genom att bara ersätta 2000 med 1. Däremot verkar det som att du försökt införa X=x/2000 och Y=y/2000, och då går det bra att från 7x+9y=2000 gå till 7x/2000+9y/2000=2000/2000 dvs 7X+9Y=1. Viktigt att du håller isär stora och små bokstäver om du använder de här beteckningarna.

Om du hittar värden på X_0 och Y_0 som löser 7X+9Y=1 så kan du använda dem i en allmän lösning. Här verkar det dock ha smugit sig in ett par fel. Dels är inte X=2 och Y=-3 en lösning till 7X+9Y=1. Dessutom verkar du ha förväxlat dina stora och små x och y i den allmänna lösningen, den ska vara:
x = x0 - 9n = 2000*X0 - 9n
y = y0 + 7n = 2000*Y0 + 7n

Tack! Det här ska jag kolla vidare på 😍
 
@Piek Är det en gymnasieuppgift?

Jag vet inte om man har så mycket nytta av att kunna lösa den här typen av ekvationer men ditt sätt (antar att det är en färdig algoritm?) att lösa uppgiften på är ganska kul matematik tycker jag även om det inte är mitt område direkt.
 
@Piek Är det en gymnasieuppgift?

Jag vet inte om man har så mycket nytta av att kunna lösa den här typen av ekvationer men ditt sätt (antar att det är en färdig algoritm?) att lösa uppgiften på är ganska kul matematik tycker jag även om det inte är mitt område direkt.

Nej det är en högskoleuppgift. Det är på det sättet vi fått lära oss lösa diofantiska ekvationer så det är nog säkrast att köra på det. Men det fina med matte är ju att det finns så många olika sätt att lösa samma tal på 😁
 
Nej det är en högskoleuppgift. Det är på det sättet vi fått lära oss lösa diofantiska ekvationer så det är nog säkrast att köra på det. Men det fina med matte är ju att det finns så många olika sätt att lösa samma tal på 😁
Då är jag med och talteori brukar ge roliga kurser :)
 

Liknande trådar

Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 488
Senast: Hedinn
·
Tjatter Välkomna till ulvlek! LL: Idahoe Deltagare: 1. glömmerallt 2. Artline 3. fio 4. Qitis 5. cirkus 6. Niyama 7. Pegasus63 8. hemlig 9...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
11 444
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkommen till Ulvleken Kaos i tomteverkstaden! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det bara...
29 30 31
Svar
606
· Visningar
15 906
Senast: fio
·
Hundavel & Ras Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 142
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp