Finns det något sätt att ”testa” hur en tik reagerar på kastrering?

Ceta

Trådstartare
För hanar kan man ju chip-kastrera och får väl då oftare antydan av hur hunden blir vid en kirurgisk kastrering.

Jag har aldrig hört talas om något liknande för tikar, men tänker att är det någon som vet så är det på buke :)

Är alltså inte inte efter ett ”preventivmedel” utan att veta hur en tik mentalt (eventuellt) reagerar på en kastration innan man tar det oåterkalleliga beslutet.
 
Suprelorin kan användas på tikar också och är nog det närmsta du kan komma om du vill veta hur tiken kommer reagera på kastrering.
 
Suprelorin kan användas på tikar också och är nog det närmsta du kan komma om du vill veta hur tiken kommer reagera på kastrering.

@Ceta

Dock induceras löp, dvs det kommer ta minst 3 månader innan tiken ens är icke-påverkad av hormoner. Dessutom är det off-label dvs en icke godkänd indikation för användning av chippet så alla veterinärer kommer inte vara bekväma med att använda det på tikar.
Det kommer också vara svårt att säga om effekten kommer vara densamma som hos en kastrerad tik, även hos hanar kan det finnas skillnader mellan beteende och mentalitet mellan kemisk kastrerad och kirurgisk. Suprelorin används framförallt hos tik för behandling av inkontinens efter kastrering, samt för löpinduktion (dock finns det andra, enklare och billigare alternativ för löpinduktion).
 
Problemet med tikar är att de är känsliga för hormonell obalans, vilket är anledningen till att de lätt får livmoderinflammation av p-spruta och gamla tiders abortsprutor. En kemkastrering bör alltså öka risken för livmoderinflammation.
En annan aspekt är ju att kastrering av tik innebär en bukoperation, vilket i sig är en risk för hennes hälsa. Av den anledningen skulle jag aldrig överväga kastrering av en frisk tik. Jag har haft flera tikar genom åren som kastrerats pga livmoderinflammation och ingen har ändrat sig mentalt. De har haft lätt att lägga på hullet och pälsen har blivit rikligare och mjukare samt har ständigt fällt utan att det märks på mängden päls.
 
. Suprelorin används framförallt hos tik för behandling av inkontinens efter kastrering, samt för löpinduktion (dock finns det andra, enklare och billigare alternativ för löpinduktion).

Hade ingen aning (det fetade)!? Inte hört att mina veterinärer pratat om det heller.. Googlade men hittade inget, har du nåt lästips till hands? 😀
Har du stor erfarenhet av det? Fungerar det bra? Bättre än övriga behandlingsalternativ?

Sorry för trådkap..
 
Hade ingen aning (det fetade)!? Inte hört att mina veterinärer pratat om det heller.. Googlade men hittade inget, har du nåt lästips till hands? 😀
Har du stor erfarenhet av det? Fungerar det bra? Bättre än övriga behandlingsalternativ?

Sorry för trådkap..
Ingen personlig erfarenhet men vet att det görs off-label.

Här är en kort sammanfattning av behandling och där hittar du lite referenser också längre ned. https://todaysveterinarypractice.com/canine-urethral-incontinence/
Borde finnas en hel del på pubmed ändå att läsa om det, och man kan också fråga läkemedelsrepresentant från tillverkaren till Suprelorin, de är oftast väldigt hjälpsamma med information och studier även kring off-label behandling.
 
Tack för alla svar! Intressant att det ändå finns något sätt, även om det låter för obeprövat för att vara värt det :)

Jag har just nu två intakta hundar av olika kön, och min tanke var från början att chip-kastrera Sparven ifall det blev för jobbigt vid löpen. Men sen fick jag veta att det finns karenstegler för tävling för chip :(

Humla ska aldrig gå i avel (det kanske Sparven gör om han och kullen blir bra), är ändå lite påverkad av sina löp och efteråt, har en gång varit på väg att dö under löp (fortfarande inte någon förklaring till det, men inte heller uteslutet att det var löpet). Jag är dessutom rädd för Pyo då det är så sjukt vanligt.
En vän med Pumi förstår inte varför jag tvekar, men hon kastrerar alltid sina tikar och har aldrig märkt någon förändring mer än positiv sådan. En annan vän har tre vänner som kastrerat sina tikar där alla förändrats till det negativa.

Hade jag fått en garanti att jag bara fått positiva (eller inga alls) effekter så hade jag beställt en titthålskastrering imorgon. Men jag vet ju att risken finns, och jag vill inte förlora allt som är underbart med henne :love:

Så vet ni vad frågan kom utifrån…
 

Liknande trådar

Hundhälsa Börjar inse att det inte är riktigt hållbart att ha två intakta hudar hemma av olika kön. Även om vi separerade dem ett par dagar före...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 554
Senast: Masse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 609
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 374
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 752
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp