Bukefalos 28 år!

Finns det nåt att ge??

Zandrah

Trådstartare
Hej!!
Nu börjar mina lösningar ta slut...
Finns det nån typ av naturmedel(som hjälper!!) att ge en häst som är lite nervöst lagd??
Min Pålle är inte nervös så han är rädd å så utan mer stirrig typ, får ryck då han inte kan stå still i stallet utan hoppar å far, samma när man kör osv. Värre när man är iväg i transport och ska lasta...men ibland är han from som ett lamm...vill ha lite mer balans! och en lugnare häst...han är dock inte het...
Vet att det inte beror på att han får för mkt kraftfoder, för det får han knappt något så...just bara för han blir så stirrig...
Kan oxå tillägga att han är luftsnappare, vilket oxå säger en hel del om hur han är...stressig och så..även fast han har världens bästa tillvaro i ett lugnt stall på landet...det spelar inte nån rooll hur mkt motion han får...han är lika iaf....
Finns de NÅN hjälp?? Börjar bli så frusterande att man aldrig vet vart man har honom :confused: :confused: :confused: :confused:
 
Re: Finns massor!

Dels finns örter tex så har Hippo K9 en färdig blandning som heter: Hilton Response

Annars kan du ge "rena" örter som: kamomill, valeriana, frossört, järnört och kronbladen på kornvallmo.

Men det som funkat allra bäst och helt super på min häst är: Tryptovit. Säljs av veterinärer och innehåller tryptofan ett ämne man tror stressade hästar saknar. Läs mer här: http://www.vetpharma.se/Tryptovit.htm
 
Ge hästen så mycket utevistelse som det bara är möjligt, i hagar med möjlighet till rörelse och sysselsättning. Och helst tillsammans med hästkompisar förstås.
 
Tror knappast att huvudårsaken till att hästar strässar är mangel på ett ämne..... :smirk:

Alltså, du måste ta reda på varför han är så stirrig! Du säger att han inte är rädd men är du verkligen SÄKER på det? Väldigt många hästägare säger att hästen är dum i huvudet när den egentligen är rädd/inte fattar vad man vill. Jag tycker det låter som din häst blir rädd skrämd eller upphetsad av nånting vid vissa tilfällen. Är det kanske ett jud han hörer? Är han osäker på nya platser? Är han kanske väldigt förvantansfull och hetsar upp sig när han vet att han snart skall få göra nåt kul, eller svårt?

Du kan ge kamomill och valeriana, men det löser inte problemet, hästen blir bara lugnare så länge den äter örterna. Gå till botten och försök ta reda på VARFÖR din häst uppför sig som han gör. DÅ kan jag rekommendera alternativa medel. Skriv upp när, var osv han blir stirrig, kolla sen efter en tid om det finns ett mönster.
 
Visst finns det hjälp..

Det första JAG reagerar på är att du skriver "Vet att det inte beror på att han får för mkt kraftfoder, för det får han knappt något så...just bara för han blir så stirrig" till detta är han luftsnappare, som det låter så får han helt enkelt för lite foder till att börja med. Vågar du inte ge honom kraftfoder så ge hästen mer grovfoder så han kan äta sig mätt och ha sysselsättning. Det finns bra kraftfoder som hästar EJ blir stirriga av. För mig låter det som om han "ser spöken" titt som tätt vilket inte alls är ovanligt på en häst som får för LITE foder och är hungrig.

Till detta kan du ge extra magnesium som finns i foderaffärerna som ger lugnande effekt på denna sortens stirrighet.

Så mer mat och extra Mg kommer nog att göra din häst mer välmående inombords.

MVH/
 
Det kan vara bra att se på helheten eftersom det kan vara många grunder till din hästs ohälsa som inte kan lösas med ett mirakelmedel.
Helt klart är att häster som får fel sorts mat eller för lite näring kan bete sig lite annorlunda till skillnad från en häst som är i balans.

Din häst är både luftsnappare och nervös och stirrig.
Vore jag i dina skor så skulle jag kontakta någon mycket kunnig veterinär som kan både västerländsk och österländsk medicin och någon som kan hjälpa dig med en komplett foderstat.

Luftsnappare kan ha problem med magen, magsår eller katarr eller liknande. Luften drar den i sig för att döva smärtan(enkelt förklarat). Ger man då för lite grovfoder så blir det bara värre eftersom magen då inte arbetar och saliven inte spär ut den övriga vätskan i magen, som kan var för sur.
 
Hästen ÄR väldigt speciell, går inte riktigt att beskriva. Men han är den mest orädda häst som finns, inte rädd fast timmertågen kommer susandes 2 m bort osv. Det är bara det att han "gör" sig stirrig om han tex får gå in i stallet själv och stå där(bara ibland!) och om han har fått syn på en grön tuva blir han helt tokig om han inte får gå dig och kan tom slita sig å springa dit!
Han är jätte knepig....
För lite utevistelse får han inte för han går ute dygnet runt på lösdrift just bara för detta samt har fri tillgång på hö.....
Han är dösnäll åhar aldrig gjort nåt för å va elakk, men om man ska ut å går in me honom å stänger dörren så kan han stå å skita 5 gånger tills de eslut i magen :eek:!
Å stå å gå från höger till vänster å ska titta bakåt så han får nackspärr osv....men iblnad e han from som ett lam när han får stå själv inne...
Jag HAR fört dagbok för att komma fram till om det finns nåt mönster...å jag har haft måååånga hästar själv så jag har att jämföra med..men jag kan fasen inte komma på nåt....
Just nu ger jag honom Krafft Groov....det ska det ju inte va så mkt energi i iaf....Å jag menar inte att man ska komma undan alla problem så, men det är ju skönt om man som sagt får en mer harmonisk häst...
:bump:
Tack för alla bra svar!
 
Re: Finns massor!

Hej!
Du som använder tryptonit....ger du det varje dag?
Har du en häst som också är så stressad då?
Är det dyrt? Sånt man får köper hos vet brukar ju va det huuu :crazy:
 
Ang. mg. Jag tror inte att man ska ge extra magnesium för att få en lugnare häst. Däremot så kan ju brist på magnesium ge nervösa besvär.
 
hur länge har du haft hästen?

När jag köpte min var han mer lr mindre som din efter vad du skrivet,det tog ett år innan han lungnade ner sig.

men de krävs tålamod med en sån häst
 
Samma för mig. Jag har också haft en jättejobbig häst. Men han kom till mig för snart 3 år sedan. Var då ohanterad och oinriden som 15 åring. Men nu får han riktig foderstat och rids väldigt hårt på banan. Detta har jag börjat med i höst. Nu är han lugn som en filbunke även när han står ensam i stallet. Sliter sig inte när man går med honom i grimman, springer inte på en, bits inte, gnäggar inte efter andra hästar. Förr kunde han slita sönder en grimma och springa ut osv.... Han vävde också när han kom. Det har han slutat med också. Men allt det där gjorde ju han för att han inte visste vad som skulle hända. Men nu vet han att när vi ridit, kört honom med rockard etc då får han gå ut i hagen igen och träffa kompisarna och vara häst.
 
Re: Finns massor!

Gav 1 mått per dag först i ca 6 mån sedan ½ mått ungefär lika länge. Har nu sen i somras provat utan och än så länge håller han sig lugn och cool.

Kostar 395 kr tror jag och räcker 5 v om man ger 1 mått/dag.

Min häst är ursnäll men är lite nervöst lagt. Inte stressad alls utan bara lite rädd för livet emellanåt.
 
Re: Finns massor!

Om han går på lösdrift dygnet runt kanske det bidrar ganska mycket... Är han ranglåg? Om det är så att han hela tiden måste "titta sig över axeln" i hagen så kanske han behöver få komma in tex på nätterna för att varva ner.
 
Det verkar inte normalt att hästen ska skita 5 gånger brara för att du tar in den från hagen... :confused:
Nog skulle jag anlita nån kunnig iställef för att köpa in dyra preparat...tror att det lönar sig i längden (ifall du finner rätt vet.)
 
Jag tycker din häst verkar vara väldigt osäker på sig själv, och på dig som ledare. Det är inte samma sak som att han är rädd egt. Min nya häst är också lite så, men det blir bättre.

Jag skulle råda dig till att lägga frågan på hästhantering istället, så kanske du kan få råd om hur du skall få honom att bli tryggare i sig själv, och lita på dig.
 
Re: Finns massor!

Ok,,,nej han är den som bestämmer i sin hage så...det trivs han med, och han ligger mer än gärna ner och sover där...
Jag har haft honom i 2,5 år nu, sen han var 3....och han är vääääldigt omogen, så jag tror att lite av allt detta kommer därifrån....men jag ska testa å lägga om hans foderstat iaf, och försöka köra/ rida VARJE dag istället för varannan.... :bow:
Sen ska jag nog ringa till en vet. å höra lite om det där preparatet, kanske kan hjälpa i början iaf....medan man får honom in på det nya "spåret"....
 
Där har du rätt. Har en häst brist på ämnet ger det besvär, men överdoseras det, ges till hästar som har en normalhalt av ämnet kan det ge tråkiga effekter åt andra hållet.
Men man kan alltid prova, är det på grund av Mg-brist så får man resultat efter ca. tre dagar med extra Mg i fodret. Uteblir effekten är det troligen inte brist.

Mvh
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 278
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 702
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 678
Senast: Piaff
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp