Finns det nåt sätt att rengöra en diskettstation?

sussisus

Trådstartare
Finns det nån rengöringsdiskett som man kan putta in i stationen, eller så?
Ni vet, såna som man har till bl.a. kassettbands- och cd-spelare.

Susanne
 
enligt min privata hårdvaruexpert :cool: så är lättaste sättet att kolla om diskettstationen är paj att prova en diskett som garanterat fungerar i en annan dator. fungerar den inte i din dator är nog din diskettstation ledsen,. tyvärr finns inga rengöringskit för diskettstationer så vitt jag vet. å andra sidan kostar en alldeles ny diskettstation runt en hundring, så det är ju inte en jätteutgift att köpa ny.
 
Aha, misstänkte att det inte skulle finnas, var värt att fråga i alla fall. :)
Den är nog ledsen på damm i såna fall :D

Vet inte om du minns, men jag frågade ju för en tid sen om man kunde fixa en trasig diskett?
Jag stoppade i en annan diskett som funkade som den skulle (eller ja, jag fick upp listan med innehållet i alla fall). Stoppade sen i den "trasiga" disketten (den som inte var formaterad enligt min dumburk), den lät väldigt konstig en stund - men fram kom listan!
Så nu har jag lagt innehållet på den "trasiga" disketten på hårddisken i stället (ska bränna på cd istället, så att jag åtminstone har nån version kvar om hårddisken pajar).
Hur kommer det sig egentligen?
Först funka, sen jättetrasig, därefter bara lite trasig men användbar(?)...

Susanne
 
ptja... det vet man aldrig. datorer är konstiga djur och disketter likaså. disketter är ett rätt vanskligt lagringsmedia och ibland funkar en "trasig" diskett om man "tjatar" tillräckligt många gånger. ofta för att det är nåt litet fel någonstans i 'indexeringen' på disketten så att datorn inte fattar vad som är på, men så kan den helt plötsligt inse vad som står där det är lite trasigt... tja. hemskt svårt att förklara förståeligt. konstigt är det iaf. :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 471
  • Låst
Relationer Jag vill bara veta OM nån har gått genom nånting som var så extremt jobbigt så ni inte trodde att ni skulle klara det men att ni ändå...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 275
Senast: Gunnar
·
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 936
IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 227
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp