Finns det odlade igelkottar att köpa

vallhund

Trådstartare
För utplacering?
Har nämligen orm på tomten, har inte lyckats identifiera någon men grannarna som bott här länga påstår att det är huggisar.

Så här ser tomt o omgivningar ut:
large-Uvberget035.jpg

large-Uvberget036.jpg

http://profiler.aktivhund.se/Images/Albums/vallhund/452/large-Uvberget045.jpg
large-Leon007.jpg

large-Uvberget045.jpg
 
Sv: Finns det odlade igelkottar att köpa

Köpa har jag inte hört talas om men hörde någonstans att man kan bli fadder (och alltså få en som omhändertagits pga skada eller olämplig boplats) om man han erbjuda bra boendeförhållanden.

Har varit sugen på kotte också men vi har grävling och de vill såvitt jag förstår inte bo på samma ställe.
 
Sv: Finns det odlade igelkottar att köpa

Grävling har vi inte, har bara sett överkörda då o då, men inte närmare än 10 km härifrån.
Resten av faunan har vi, inklusive ett vargpar som etablerat sig o fått puppisar här!
:love:

Det finns ju växter man kan plantera, minns inte riktigt vilka, åkerbräken o renfana har jag något minne av, länge sedan jag bodde så nära 08 området o planterade ut sådant, inte för att jag har så mycket jordmån att plantera i, men det kan ju ordnas.

Tack för svar, hoppas på fler o tips på vem man kontaktar, viltskadejouren kanske?
 
Sv: Finns det odlade igelkottar att köpa

Du kan också kontakta naturhistoriska för råd angående ormarna. De brukar ha en massa bra tips på hur man får dem att hålla sig på avstånd :)
 
Sv: Finns det odlade igelkottar att köpa

åh jag skulle också gärna ha några igelkottar. tycker man borde få lov att föda upp och sätta ut, dom måste ju nästan vara utrotningshotade nu?? har inte sett en igelkott på år o dag, trots att jag bor på landet med massa igelkottvänliga platser.

snok kan du annars slippa ut. sägs att om det finns mkt snok så försvinner huggormen då den ej gillar snok. vi har massa snok här i olika stl, ser 20 snok på en huggorm. så det verkar ju som det finns sanning i det.
 
Sv: Finns det odlade igelkottar att köpa

Annars kan du ju köpa nån slags grej som sänder ut vibrationer så att ormen inte trivs. Har sett annonser flera gånger.
 
Sv: Finns det odlade igelkottar att köpa

Vet inte om jag litar på vibrationsgrejer, men myror lär vara effektivt.
Jag låter myrorna hålla till på 2 ställen, och de enda huggormar jag sett är de överkörda på landsvägen.
 
Sv: Finns det odlade igelkottar att köpa

kl

här har vi massor med igelkottar ! Tycker det är så roligt ,Orm fins här med iofs fast jag brukar bara se dem när katten kommer hem med dem !
 
Sv: Finns det odlade igelkottar att köpa

Här (med omnejd) tycks det också finnas gott om igelkottar. Jag såg en senast i går kväll. Men det är inte särskilt vanligt att igelkottar tar ormar har jag hört eller läst någonstans. Om det var för att igelkottar ju är nattaktiva medan ormar mest är framme på dagen kanske. Men jag vet inte om det stämmer (att det är ovanligt att igelkottar tar ormar alltså)? Dock finns det ju även andra sätt man kan försöka göra sin tomt huggormsovänlig på. Här finns några exempel.
 
Sv: Finns det odlade igelkottar att köpa

+ kl
Tack alla, har ju väldigt mycket möss o en hel del myror, så ormarna kanske håller sig borta ändå?
Rörmecken som var hos mig igår em sa att han sett en kopparorm ringla iväg när han frilade borrhålet.
Trivs kopparormar tillsammans med huggisar?

Oavsett skall jag kolla upp det där med att vara "fosterfam" till skadade kottar.
 
Sv: Finns det odlade igelkottar att köpa

Lite längre ner på den här sidan kan du läsa hur du gör din tomt oattraktiv för orm
http://www.uhf.se/orm_pa_tomten.html

Huggormen (och snoken) äter gärna kopparödlan så jag misstänker att de inte gärna är grannar. Kopparödlan bits inte men tycker du den är otäck kan du flytta den några kilometer från din tomt, men var försiktig så den inte tappar svansen. Tänk på att alla reptiler är fridlysta i Sverige.
 
Sv: Finns det odlade igelkottar att köpa

Kopparödlan (kommer aldrig ihåg om det är snoken eller koppisen som är ödla:crazy:) får gärna vara kvar, o ja, jag vet att alla reptiler är fridlysta.
Får se vad jag kan göra åt tomten. Visserligen kan ett ormbett inte vara speciellt farligt för mig, däremot för hunden.
Förra hunden blev biten i läppen o var sjuk i över ett år.
 
Sv: Finns det odlade igelkottar att köpa

det FINNS faktiskt afrikanska pygméigelkottar som man får ha hemma och som dessutom föds upp i Sverige (: men de är små och ska bo inne, så jag antar att det inte var mycket till hjälp kanske...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Startar en ny istället för att snylt/kapa Gnist´s tråd. Ursprungligen postat av vallhund Visst finns dom i Sverige, men rasen är...
Svar
6
· Visningar
1 780
Senast: simba_112
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp