Bukefalos 28 år!

Finns det tygeltag som inte går bakåt?

jacko

Trådstartare
Kanske en filosofisk fråga?

Men finns det tygeltag som inte går bakåt? Så fort man tar upp tygeln verkar ju kraften i bettet bakåt, om man pratar strikt fysiskt?

Eller menar man att handen inte går bakåt?

(Ja, jag förstår att eftergiften inte verkar bakåt, men det är ju inte ett "tag" utan ett släpp. Alltså inget tygeltag, utan ett tygelsläpp?)
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

man menar i min värld, att tygeltaget inte blir statiskt, dvs inte låst bakåt. Men det beror ju också på hur du definierar tygel "tag".
Menar man att det är en aktiv rörelse, isolerad rörelse, då man gör ngt i ridningen, en halvhalt osv osv - eller tygelkontakten när man rider däremellan? Om vi pratar tygelkontakten rent generellt så ber jag till gud att man inte anser att ett sånt till sin natur verkar aktivt bakåt.... :confused:

sen anser jag att det finns olika typer av tygeltag som går bakåt betydligt mindre än andra. det trängande leder väl ligan i fråga om bakåtverkande tygeltag : )
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Ja man kan använda tygeln så. Men huruvida det finns namn på det man gör vet jag inte.
Jag anser att tygeln ska verka där den behövs. Och vad det heter kvittar så länge som det fungerar.
Om man drar upp handen eller åt sidan eller ner utan att då föra den lite fram så verkar det ju per automatik bakåt under den tid tygeltaget tas iom att avståndet till bettet ju ökar.

Däremot kan du ju inverka mot hästens hals utan att för den skull dra handen bakåt, tygeltag behöver inte bara begränsas till hästens mun. Hästar är ju känsliga för tryck på halsen. Och man kan beroende på var man placerar tygeln på halsen få olika effekter. Samt att bettets anläggningsyta ändras i munnen om man tex lyfter armen rakt fram och lägger tygeln mot halsen vid atlaskotan tex.
Nu pratar jag korrigeringsridning igen. Det är alltså inget normalläge. Utan en snabb korrigering som förhoppningsvis inte behövs igen.
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Kanske en filosofisk fråga?

Men finns det tygeltag som inte går bakåt? Så fort man tar upp tygeln verkar ju kraften i bettet bakåt, om man pratar strikt fysiskt?

Eller menar man att handen inte går bakåt?

(Ja, jag förstår att eftergiften inte verkar bakåt, men det är ju inte ett "tag" utan ett släpp. Alltså inget tygeltag, utan ett tygelsläpp?)

I min värld, svar nej.

Alla tygeltag, på alla plan, på alla sätt, på alla vis verkar bakåt i det faktum att de ger en reaktion i det diagonala bakbenet. Detta betyder inte att det blir en bakåtverkande kraft, energi eller hjälp.

Det betyder bara att olika delar sammankopplas och att bakbenen alltid berörs av tygeltag.

Bakåtverkande såsom i kraft, energi och hjälp som blir bakåtdrivande blir det ju bara om hjälpen kvarstår efter första reaktionen som, (Om eftergift ej ges) som sagt alltid uppstår i ett bakben.


*Tycker jag*
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

ett ledande tygeltag går inåt framåt...

ett passivt tygeltag går inte bakåt - det låter ju bara bli att följa med

uppresande använder jag inte men de skall väl gå uppåt framåt

Jag gör ett som jag inte vet vad det heter - det går fram i en cirkel och tillbaka till utgångspunkten - när det är i sin tillbaka gång har hästen redan stöd på yttertygeln så det verkar inte bakåt

Man kan ställa med att gå fram med lillfingret - att rekommendera när man rider på kandar ocksåp på böjda spår


Anledningen att man inte vill ha bakåtverkande tygeltag är att man inte vill att ryttaren skall dra i tygeln. Tygeln skall i neutralläge vara ett neutrum vare sig dra eller gå fram utan en fast punkt att förhålla sig till fast föränderlig iom att den följer halsrörelserna.

Hindra hästen att dra i tygeln gör man med tyska halvhalter får man till det - så är hästen lätt i handen = den drar inte heller

ingen drar = rätt kontakt med bettet
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Eller menar man att handen inte går bakåt?

ja

eller att det är konstant spänning i tygeln beroende på ryttarens sits = bakom hästens tyngdpunkt då verkar ju tygeln bakåt precis hela tiden...
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

På vilket sätt påverkar ett tygeltag det diagonala bakbenet? :confused:
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Men så här då?

Hästen står utan kontakt på slak tygel.

Ryttaren sätter händerna på tygeln och börjar "tugga tygeln" mot sig.

Verkar inte kraften bakåt då? Även om ryttaren håller handen blixtstilla, inte flyttar handen en millimeter eller ens kommer till etablerande av kontakt?

Jag har funderat över det här när man ofta läser att tygeltag inte ska verka bakåt. Jag tycker det blir lite semantiskt fel för mig?
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Ja för mig finns det det.
Ett ledande tygeltag går rakt ut åt sidan.
Ett uppresande tygeltag går uppåt/framåt.
Trängande tygeltag/tygeln mot halsen går också åt sidan.
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Men rakt ut åt sidan sett från det ställe där du höll handen nyss verkar onekligen bakåt.

Går du däremot framåt en bit med handen är det en annan femma.

Tygeln är ju lika lång om du inte flyttar handen på den - och rent geometriskt drar du hästen i munnen om du håller handen på samma ställe men flyttar den rakt ut. Skulle du ha samma tryck hade tygeln behövt vara töjbar så att säga.
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Man får ju givetvis inte vara statisk i handen. Det ska bara bli signal/tryck åt sidan av ett ledande tygeltag och inte bakåt. Om man kombinerar det så åt sidan/bakåt har man ett understödjande tygeltag istället.
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Men rakt ut åt sidan sett från det ställe där du höll handen nyss verkar onekligen bakåt.

Går du däremot framåt en bit med handen är det en annan femma.

Tygeln är ju lika lång om du inte flyttar handen på den - och rent geometriskt drar du hästen i munnen om du håller handen på samma ställe men flyttar den rakt ut. Skulle du ha samma tryck hade tygeln behövt vara töjbar så att säga.

alltså, jag tror du krånglar till det lite för dig själv, för om du inte separerar tygelhjälpen från resten av hästen och ridningen, så blir det lättare att förstå tygeltagets verkan. Hästen är ju inte stillastående, och ryttaren är inte passiv i resten av sin kropp och hjälpgivning. Det bör bli som du beskriver om man inte tar i akt att hästkroppen rör sig, och att man rider framåt. och att handen som biggan säger, inte LÅSES eller blir stagnerad.
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

så länge du sitter bakom hästen och rider så går tygeltagen alltid bakåt - annars måste du ha extremt långa armar. Det heter ju dessutom tygeltag Man tar i tygeln (och släpper efter får man hoppas)

När min pålle är spänd så går min inner hand utåt framåt (hur min kropp går ska vi inte gå in på hahaha)

Det är det närmaste "icke bakåtgående" tygeltaget jag känner till.

I övrigt så är det väl att man ska inte ha en bakåtverkande hand när man rider.. jag tar, men ger.. kroppen följer med, rör sig tillsammans framåt med hästen så då blir handen mer ett uppstoppande i rörelsen mer än bakåtverkande. Du ska väl påverka bakbenen med handen är det nog tänkt *s*

Hahaha, oj så jag flummar iväg. Ber om ursäkt om jag är lite väl oseriös
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Jag tycker att allt verkar bakåt- vårt sätt att överhuvudtaget kunna kommunicera genom munnen. Allt beror ju på graden av kontakt.
Om vi redan rider slackt blir det ingen skillnad på att länga ännu mer.

Sen blir givetvis signalen olika beroende av hästen exteriör, form o höjden/ bredden av våra händer- i hästens mun. Går den a la stjärnkikare berörs bara själva mungipan.

Ser ett stor problem idag med att man sätter bettet för lågt- nere vid huggtänderna o hästarna blir oroliga o tuggar o fixar. Då heter det att hästen inte går att rida på bett.:crazy:
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Nej, jag krånglar inte till det för mig själv det minsta. :idea: Jag ser på ridning som vilken annan sport som helst, som man kan analysera.

Inte för att jag är på Kallurs nivå (nähä?!), men man kan bryta ner ridning i beståndsdelar - precis som hon gör med sin häcklöpning - för att få ett bättre slutligt resultat. Om det sen tar 20 år eller 34 är ju en annan sak.
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Det finns ju även hästtandläkare som rekommenderar "alla" sina kunder att sätta bettet lägre. :o
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Nej, jag krånglar inte till det för mig själv det minsta. :idea: Jag ser på ridning som vilken annan sport som helst, som man kan analysera.

Inte för att jag är på Kallurs nivå (nähä?!), men man kan bryta ner ridning i beståndsdelar - precis som hon gör med sin häcklöpning - för att få ett bättre slutligt resultat. Om det sen tar 20 år eller 34 är ju en annan sak.

det jag menar är att tygeltaget får ju en helt annan verkan om vi pratar om hästen i rörelse jmf med om den står still. det blir därmed inte riktigt jämförbart.
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Ja o vad har det lett till:mad:

Rakt bett o lågt- ger inget finlir precis.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 308
Senast: mars
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 045
Senast: Enya
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 820
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp