Finns ens rasen?

M

Mariika

Jag och sambon har funderat ett tag på om det finns en ras som har huskyns snabbhet och vilja att dra, men som samtidigt är kontaktsökande? Visst har husky ett visst kontaktsökande, men nu tänker jag mer såsom en brukshund.

Det skulle vara intressant att veta om det finns en ras som kan presera BRA både i drag OCH i lydnad. :confused:
 
Sv: Finns ens rasen?

En lite tanke är ju Samojeden. Då den både vallar och drar, vallandet brukar ju gynna kontaktsökandet.

Du bor ju i Luleå, så det borde ju finnas gott om snödrivor att förvara den i på vintern.
 
Sv: Finns ens rasen?

Får ju slå ett slag för "min" ras, schäfern:)
Finns en del draghundar ibland dom:laugh:
 
Sv: Finns ens rasen?

Ingen spetsras, ännu mindre polarspets är väl förstahandsval om man vill satsa på lydnad. De har inte den "will-to-please" som en vallhund som t ex en schäfer har.

Annars tänkte jag också direkt på samojed. De saknar den där extrema arbetsviljan som en husky har, men de jag träffat har inte varit direkt föriga, om man säger så.:D Men det beror naturligtvis på ägaren också.
 
Sv: Finns ens rasen?

Blandrastik
Hmm, samojed är en ras vi inte funderat på. Jag har ingen erfarenhet av samojed mer än att jag vet att de är långsamma draghundar, dvs de är avlade för att dra långsammare och tyngre än huskies. Ska kolla upp dem :bow:

Anledningen till att hunden ska dra fort är att jag och sambon gärna skulle vilja träna tillsammans. Som det ser ut idag är det inte längre möjligt då vår alaskan husky drar ifrån vår schäfer/siberian husky. Samtidigt vill jag inte ha en till husky, då jag vill ha en hund att arbeta med inom apportering, sök och lydnad. Något som ofta inte intresserar en husky i den mån som är önskvärt.

Ambra

Tyvärr går schäfer bort, de är för långsamma tyvärr. Annars är de bra brukshundar :bow:

Haukur

En Vorsteh är redan planerad att införskaffa inom 1-2 år då sambon ska ta jägarexamen nu till hösten och ska ha den till jakt. Vorstehn klarar flera av de önskemål vi har hos en hund, däremot går det inte att förakta att det är en fågelhund och det kan ställa till problem då jag vill ha en hund som kan följa med ut på ridturer och i övrigt ha mycket lös.

Vi planerar inte en fjärde hund i dagsläget, men när nuvarande hundar blivit äldre kommer jag vilja ha en hund som fungerar bra både till drag, lydnad, sök, apport och som inte har så stor jaktinstinkt.

Än så länge verkar Vortehn ligga bäst till, men det hade varit trevligt med en hund utan så mycket jakt (och den vorsteh vi planerar att skaffa kommer tränas mest av min sambo eftersom det är han som ska jaga med den).

Yennork

Hmm, nä polarraser är egentligen inget som är förstahandsvalet, men samojed ska jag kolla på. En ras som jag faktiskt inte ens tänkt på.
Vår andra fundering är en border collie, de syns ibland inom drag, men hur bra de sedan är och trivs med det vet jag däremot inte riktigt. Däremot brukar de ju däremot prestera bra inom bruksgrenarna.

Men jag vill ha BÅDA delarna :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Finns ens rasen?

Synd då min yngsta skulle passa som handen i hansken till drag! Hon är både stark & ruskigt snabb men hon kanske är ett undantag....:)
 
Sv: Finns ens rasen?

Synd då min yngsta skulle passa som handen i hansken till drag! Hon är både stark & ruskigt snabb men hon kanske är ett undantag....:)

Min schäfer/siberian husky är för långsam och han anses som snabb av många, speciellt i snö. Han springer t ex lätt från andra schäfrar, men ändå är han för långsam för att kunna prestera så bra som jag önskar hos en draghund.
 
Sv: Finns ens rasen?

Doberman används ibland till drag. De är rejält snabba men man kan få vara rädd om deras öron om det är superkallt. Rör de på sig klarar de nog hur kallt som helst men de klarar inte att sova i en snödriva direkt.
Oftast är de mycket kontaktsökande och roliga att träna lydnad med.
 
Sv: Finns ens rasen?

Jag slår nog ett slag för Samojeden.

Har själv haft en Samojed som jag tränade lydnad med och hon var väl kanske inte som alla andra Samojeder men hon älskade det.
Hon var otroligt lättlärd och älskade att vara ute på apellplanen och tragla lydnasmoment......

Min Samojed va rätt matglad så hon va lätt att motivera med godis men även med kamp och leksaker.

Sen älskade hon att dra, både släde och skrinda!=)
 
Sv: Finns ens rasen?

En lite tanke är ju Samojeden. Då den både vallar och drar, vallandet brukar ju gynna kontaktsökandet.

Du bor ju i Luleå, så det borde ju finnas gott om snödrivor att förvara den i på vintern.
Känner du några vallande Samojeder? Själv har jag aldrig hört talas om någon o de lyser med sin frånvaro på SVaKs resultatlistor.
 
Sv: Finns ens rasen?

En Vorsteh är redan planerad att införskaffa inom 1-2 år då sambon ska ta jägarexamen nu till hösten och ska ha den till jakt. Vorstehn klarar flera av de önskemål vi har hos en hund, däremot går det inte att förakta att det är en fågelhund och det kan ställa till problem då jag vill ha en hund som kan följa med ut på ridturer och i övrigt ha mycket lös.

Vi planerar inte en fjärde hund i dagsläget, men när nuvarande hundar blivit äldre kommer jag vilja ha en hund som fungerar bra både till drag, lydnad, sök, apport och som inte har så stor jaktinstinkt.

Än så länge verkar Vortehn ligga bäst till, men det hade varit trevligt med en hund utan så mycket jakt (och den vorsteh vi planerar att skaffa kommer tränas mest av min sambo eftersom det är han som ska jaga med den).
Fast Vorsteh är ju en lättränad jakthund som utan större problem kan gå lös på ren lydnad. Du kan ju likställa vorstehn med retriverraserna lite så, visst har de jaktinstinkt men de är ju mer förarbundna än de rent drivande hundarna så jag tror inte att det är några som helst problem att ha med en vorsteh lös på ridturerna om man har en bra lydnadsgrund.

Min sambo jagar också och flocken ska uppdateras med en vorsteh som ska ta över retriverns jobb när hon blir gammal, den räknar jag med att ha som hästhund under försäsongen just för att bibehålla fysiken.
 
Sv: Finns ens rasen?

En Vorsteh är redan planerad att införskaffa inom 1-2 år då sambon ska ta jägarexamen nu till hösten och ska ha den till jakt. Vorstehn klarar flera av de önskemål vi har hos en hund, däremot går det inte att förakta att det är en fågelhund och det kan ställa till problem då jag vill ha en hund som kan följa med ut på ridturer och i övrigt ha mycket lös.

Vi planerar inte en fjärde hund i dagsläget, men när nuvarande hundar blivit äldre kommer jag vilja ha en hund som fungerar bra både till drag, lydnad, sök, apport och som inte har så stor jaktinstinkt.

Än så länge verkar Vortehn ligga bäst till, men det hade varit trevligt med en hund utan så mycket jakt (och den vorsteh vi planerar att skaffa kommer tränas mest av min sambo eftersom det är han som ska jaga med den).

Fågelhundar blir vad man gör dem till! Jag har en Weim och den är lös i skogen utan att dra efter allt. Man får ha uppmärksamhet och kolla om de tar spår på något. Ser man att de börjar ta grepp om något får man kalla in. Det ska gå att bryta en jakthund. Hundens liv kan hänga på det i en jagande situation.

Sedan tycker jag att ridning i skogen och ha hunden lös med sig är en dålig kombination. Kanske om man bara ska skritta en runda men ska man rida så rider man och ska man träna hund så gör man det. Jag blir otroligt irriterad när jag är ute och promenerar i skogen och så möter man en lös hund och en bit bakom kommer det häst och ryttare. Det är få som har den kontrollen på hunden från hästryggen som de tror sig ha.
 
Sv: Finns ens rasen?

Sedan tycker jag att ridning i skogen och ha hunden lös med sig är en dålig kombination. Kanske om man bara ska skritta en runda men ska man rida så rider man och ska man träna hund så gör man det. Jag blir otroligt irriterad när jag är ute och promenerar i skogen och så möter man en lös hund och en bit bakom kommer det häst och ryttare. Det är få som har den kontrollen på hunden från hästryggen som de tror sig ha.


Fast det går;) Jag har jämt mina hundar med mig när jag rider, oavsett tempo och de går oftast bakom mig. Vi kan möta det mesta utan bekymmer, så det är definitivt en träningssak. Tycker faktiskt det är ett av de bästa sätten att träna kondition med hundarna eftersom det är kuperad terräng och tempot växlar hela tiden. Promenad blir alldeles för mesigt och cykling blir lätt slitande:D

Så tränar man bara in det från grunden och har koll på lydnaden i övrigt ser jag inga hinder i att ha hunden med sig när man rider.


TS: Stående fågelhundar är ju en ganska speciell grupp på så vis att de inte förföljer vilt på samma sätt som andra jakthundar. De ska ju faktiskt stanna vid viltkontakt och det ligger mer eller mindre i dem.
 
Sv: Finns ens rasen?

Sedan tycker jag att ridning i skogen och ha hunden lös med sig är en dålig kombination. Kanske om man bara ska skritta en runda men ska man rida så rider man och ska man träna hund så gör man det. Jag blir otroligt irriterad när jag är ute och promenerar i skogen och så möter man en lös hund och en bit bakom kommer det häst och ryttare. Det är få som har den kontrollen på hunden från hästryggen som de tror sig ha.

Fast bara för att du haft dålig erfarenhet av kombinationen häst + hund, betyder det väl inte att alla ryttare har dålig koll på sina hundar?

Jag tycker inte att det är relevant att dra den parallellen då det handlar om grundlydnad i övrigt. Det är väl knappast bättre om hunden går före i skogen och efter kommer ägaren gående? :confused:
 
Sv: Finns ens rasen?

Fast Vorsteh är ju en lättränad jakthund som utan större problem kan gå lös på ren lydnad. Du kan ju likställa vorstehn med retriverraserna lite så, visst har de jaktinstinkt men de är ju mer förarbundna än de rent drivande hundarna så jag tror inte att det är några som helst problem att ha med en vorsteh lös på ridturerna om man har en bra lydnadsgrund.

Min sambo jagar också och flocken ska uppdateras med en vorsteh som ska ta över retriverns jobb när hon blir gammal, den räknar jag med att ha som hästhund under försäsongen just för att bibehålla fysiken.

Att Vorstehn är en stående fågelhund tror även jag och sambon förenklar arbetet med att få en så pass bra grundlydnad att man kan ha hunden lös även när den inte ska jaga. Detta just för att de (precis som du skrev) har en annan förarkontakt mot tex de drivande raserna. Det skulle däremot vara intressant att veta om det finns ytterligare en ras som kan ses så allround.
 
Sv: Finns ens rasen?

Weimaraner och vizzla skulle jag nog vilja säga. Du har ju även de engelska fågelhundarna, setter och pointer, men jag kan tyvärr inte svara på hur de funkar med drag, skulle tro att det inte är alls omöjligt.
 
Sv: Finns ens rasen?

Weimaraner och vizzla skulle jag nog vilja säga. Du har ju även de engelska fågelhundarna, setter och pointer, men jag kan tyvärr inte svara på hur de funkar med drag, skulle tro att det inte är alls omöjligt.

Settern används till viss del i drag. :) Jag drar visserligen bara däck med min ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 950
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 277
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 293
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 156
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • Gråter du?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp