Finns min drömhund?

__sofia__

Trådstartare
Dags för ännu en rastråd.

Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två hundar idag). Eftersom jag tycker det här med raser är intressant så tänkte jag redan nu börja fundera på vilka raser jag borde leta inom. Jag har en idé om hur min drömhund är, men finns det någon ras som passar in?
  • 48 – 65 cm hög (tik)
  • Kunna klara upp till mästarklass i rallylydnad utan allt för stora svårigheter, liksom även kunna klara av att köra i alla fall lägre/högre bruks (framförallt spår, men även sök hade kunnat visa sig vara intressant) och klass 1/klass 2 i lydnad.
  • Tillräckligt smidig för att kunna köra agility men tillräckligt stor och stark för att kunna dra cykel/skidor
  • Tillräckligt mycket driv (eller vad man nu kallar det?) för att köra agility och hänga med ut och springa/cykla/etc.
  • Ska hyfsat lätt kunna lära sig att gå lös utan uppsikt med katter, höns etc.
  • Mentalt stabil utan några problem med rädslor och mer än bara föräldrarna ska ha kört BPH/MH med okej resultat
  • Relativt frisk ras. HD problem finns väl i princip i alla raser av den här storleken, men jag är inte intresserad av t.ex. berner sennen.
  • Klara av att vara i hundgård med de andra hundarna under de timmarna som jag är på jobbet (självklart inte som valp och först efter att ha vant sig vid det)
  • Vakta om det är någon som kommer in på tomten, knackar på dörren eller beter sig udda utanför staketet (t.ex. stannat med bilen precis vid grinden) – framförallt på kvällen/när det är mörkt – men inte hålla på och skälla konstant åt allt som rör sig och alla som går/rider/cyklar förbi. Vara social och glad när jag visat att personen var okej. Den äldre jag har är i mina ögon en perfekt vakthund - hon skäller om det faktiskt är något att bry sig om och ser tillräckligt läskig ut (svart och ca 50 cm) för att få folk att välja att vänta utanför grinden till tomten snarare än stiga in oinbjudna. Men så fort hon fått lukta på dem så är hon jätteglad över att dem är där. Är det sent på kvällen eller eller hon hör en grövre mansröst i huset/på tomten så kan hon resa ragg och morra ganska ordentligt. Hör hon något och är osäker på om det är något att bry sig om kollar hon med mig först om hon ska gå och kolla vad det är.
  • Kunna lära sig att gå lös och hänga med på ridturer i skogen och på grusvägar
  • Inte riva huset om det blir någon vecka med enbart kortare skogspromenader, leta mat på gräsmattan och gå lös i trädgården under dagen. Men även kunna klara om man någon dag skulle vara iväg halva dagen med kanske 1 timme lydnad/rallylydnad och två spår på 700-1500 m.
  • I alla fall medelstarkt föremålsintresse och kunna lära sig apportera utan större problem
  • Medelstarkt-starkt matintresse, men det ska fortfarande vara möjligt att köra 8:ans frestelse
  • Tåla att vara ute i relativt kallt/blött väder utan att frysa
  • Jag är 26 år nu och vill ha i alla fall ett barn i framtiden. Den här hunden kommer alltså vara här när jag i så fall är gravid och har en bäbis/småbarn.
  • Jag är inte särskilt intresserad av pälsvård. Pälsvården ska vara så att jag klarar att hantera vardagsfrisyr själv och inte ta mer än max 30-60 min i veckan (inklusive ta bort eventuellt skog som följt med in och dra hår från öronen). Dock är det okej att med någon månads mellanrum spendera längre tid på att t.ex. helraka hunden
  • Jag hade gärna velat testa att ställa ut någon gång under hundens livstid, och då ska det inte först behöva gå ett år av extra pälsvård då pälsen får växa ut från lätthanterlig vardagspäls till lång utställningspäls. Jag ska också själv kunna klara av att fixa pälsen innan utställningen. Det behöver inte gå särskilt bra på utställningen, men det ska vara möjligt att visa hunden så att jag kan få kommentarer på hur hunden är bygd, rör sig etc.
  • Ingen päls för ögonen
  • Tillräckligt kort päls vid munnen för att det inte ska bli ohygieniskt vid rå, kladdig mat.
  • Inte kortnosig, överdrivet med hud eller räkrygg
  • Fäller inte, eller om den gör det så snarare i stora tussar än trehundratusen enskilda små strån som hamnar överallt.

Så, vilken ras ska jag leta inom? Golden retriever? Flatcoated? Springer spaniel? Hur är deras päls när de fäller? Vaktar golden överhuvudtaget?
 
Vill du ha vakt så kan du stryka de flesta retrievers och spaniels från listan. De kan möjligen skälla för att säga till att någon kommer, som de flesta hundar oavsett ras, men de brukar inte ha någon skärpa eller vaktinstinkt.

Men kan du tulla på det där med vakten så kan nog en golden eller labbe passa in. Flatten upplever jag som ett osäkrare kort, framförallt hälsomässigt eftersom det är många individer som drabbas av cancer.
 
Australian kelpie?
Just vakten vet jag dock inte hur de har med. Vår labbe säger tex till om nån stannar vid grinden. Sen tystnar han när vi säger att det är ok.
 
Vill du ha vakt så kan du stryka de flesta retrievers och spaniels från listan. De kan möjligen skälla för att säga till att någon kommer, som de flesta hundar oavsett ras, men de brukar inte ha någon skärpa eller vaktinstinkt.

Men kan du tulla på det där med vakten så kan nog en golden eller labbe passa in. Flatten upplever jag som ett osäkrare kort, framförallt hälsomässigt eftersom det är många individer som drabbas av cancer.
Jag var rädd för det :( Det behöver inte nödvändigtvis vara så mycket skärpa i vakten, men det jag framförallt uppskattar i den äldre hunden och som den yngre helt saknar är kollen på när man ska vakta och inte. Den yngre älskar att ligga på uppfarten, hålla koll på läget och skälla på alla som går, rider eller cyklar förbi - gärna en bra stund efter de gått förbi :meh:. Om den äldre hunden är ute så går hon och kollar vad det är och kan skälla 1-2 skall om det är något intressant, men sedan är det stopp. Men så fort det är något speciellt - t.ex. en bil som stannar framför grinden, en person som står på andra sidan grinden och tittar in - så är den äldre där och skäller. Ett annat exempel är sent på kvällen för någon vecka sedan när vi låg i sängen och skulle sova. Det kom något konstigt ljud från nedervåningen och den äldre lyfte direkt på huvudet och lyssnade. Hon kollade med mig om det var något att bry sig om och när jag gav henne tecken att det var okej att kolla så gick hon fram till trappan och lyssnade innan hon gick ner och kollade. Den yngre hunden lyfte aldrig på huvudet utan sov som om inget hänt.

Så det är inte nödvändigtvis skärpa jag är ute efter och jag tror inte någon av mina hundar faktiskt skulle göra något om någonting faktiskt skulle hända, men den äldre hunden är på något sett mer seriös i sitt vaktande och gör att jag känner mig något lite säkrare med att bo ensam på landet. Hon har mer koll på läget, även om den yngre låter mer.
 
Australian kelpie?
Just vakten vet jag dock inte hur de har med. Vår labbe säger tex till om nån stannar vid grinden. Sen tystnar han när vi säger att det är ok.
De kelpies jag har sett på senaste tiden har känts lite väl små :(
Är de inte också ganska rejält krävande när det gäller aktivering? Skulle de klara av en vecka utan någon mer ordentlig aktivering?
 
De kelpies jag har sett på senaste tiden har känts lite väl små :(
Är de inte också ganska rejält krävande när det gäller aktivering? Skulle de klara av en vecka utan någon mer ordentlig aktivering?
Jag tycker det låter som du tänker dig rätt mycket aktivering? Mästarklass i rally, agility, drag, bruks - det är ju ändå en hel del. Så en Kelpie (inte worling kelpie) är väl ett väldigt vettigt alternativ (eller vad tror du @Milosari ?)

Jag tänker annars att Aussie kan vara en ras värd att kolla in. Som arbetshundar känns dom mer allround än ex spaniel/retriever om en vill satsa och komma någonstans. Men ja, då ska en ju såklart vara väldigt noggrann med valet av uppfödare eftersom vissa verkar vara väldigt fokuserade på enbart utställning. Sen tror jag att tex @Miao eller @Fisherling som tränar och tävlar med sina har en del vettiga tankar kring rasen :)

Nackdelen som jag ser det med Golden/labbe är dels vakt-delen, sen att om du vill jobba med hunden och ändå ställa ut så är det så väldigt stor skillnad att det lika gärna kunde vara olika raser och det är oftast rätt trist att ställa ”fel typ” men också tråkigt att jobba med ”fel typ. Plus att labbar fäller som jag vet inte vad :D
 
Jag får intrycket av att du vill vara ganska aktiv med din hund och testa på lite av varje i form av aktivering och motion?

En nätt Schäfertik av brukslinjer kanske? Schäfer är en utmärkt allroundhund och är den sunt avlad med god nervkonstruktion och av/påknapp är kortare viloperioder inga problem om de har ett meningsfullt liv med aktivering i huvudsak.
 
Hade börjat skriva men orkade inte halvvägs igenom, men nu taggade ju @Killaloe mig så då får jag väl så lov att skriva klart :p

Jag brukar inte föreslå min egen ras, men Australian Shepherd skulle kunna passa. De är en vaktande vall- och brukshund som använts länge som gårdshundar, så de har oftast väldigt lätt att acceptera andra djur oavsett storlek. Det är många inom rasen som hävdar sig i de sporter och grenar du är intresserad av. Jag tävlar själv mästarklass rally och klass 3 agility med min äldre tik, och ska väl våga mig ut på planen i lydnad klass 2 och appellsök någon gång också :nailbiting:

En bra aussie är en jäkligt rolig hund, både att leva och träna med. Och ja, en vettig aussie klarar perioder med mindre aktivitet. Tinja fick väldigt minimal aktivering under hela sommaren då jag är oerhört värmekänslig. Det var jobbigt efter någon månad eller så, hon började vakta mer och hitta på egna jobb, men en vecka eller två med mindre aktivering gör henne inget. Pälsvården är minimal på en bra aussie, jag ansar bara tassarna någon gång i halvåret, och inte för att jag måste, utan för att jag vill. Pälsen fälls i tussar som samlar sig längs väggarna. De ska varken vara köld- eller värmekänsliga och är en generellt sett väldigt frisk och långlivad ras.

Det svåraste är ju dock mentaliteten. Man måste sålla ganska hårt för att hitta guldkornen, och det är många som vill åt dem. Men de finns! Det har fötts flera spännande kullar bara senaste halvåret.
 
Dags för ännu en rastråd.

Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två hundar idag). Eftersom jag tycker det här med raser är intressant så tänkte jag redan nu börja fundera på vilka raser jag borde leta inom. Jag har en idé om hur min drömhund är, men finns det någon ras som passar in?
  • 48 – 65 cm hög (tik)
  • Kunna klara upp till mästarklass i rallylydnad utan allt för stora svårigheter, liksom även kunna klara av att köra i alla fall lägre/högre bruks (framförallt spår, men även sök hade kunnat visa sig vara intressant) och klass 1/klass 2 i lydnad.
  • Tillräckligt smidig för att kunna köra agility men tillräckligt stor och stark för att kunna dra cykel/skidor
  • Tillräckligt mycket driv (eller vad man nu kallar det?) för att köra agility och hänga med ut och springa/cykla/etc.
  • Ska hyfsat lätt kunna lära sig att gå lös utan uppsikt med katter, höns etc.
  • Mentalt stabil utan några problem med rädslor och mer än bara föräldrarna ska ha kört BPH/MH med okej resultat
  • Relativt frisk ras. HD problem finns väl i princip i alla raser av den här storleken, men jag är inte intresserad av t.ex. berner sennen.
  • Klara av att vara i hundgård med de andra hundarna under de timmarna som jag är på jobbet (självklart inte som valp och först efter att ha vant sig vid det)
  • Vakta om det är någon som kommer in på tomten, knackar på dörren eller beter sig udda utanför staketet (t.ex. stannat med bilen precis vid grinden) – framförallt på kvällen/när det är mörkt – men inte hålla på och skälla konstant åt allt som rör sig och alla som går/rider/cyklar förbi. Vara social och glad när jag visat att personen var okej. Den äldre jag har är i mina ögon en perfekt vakthund - hon skäller om det faktiskt är något att bry sig om och ser tillräckligt läskig ut (svart och ca 50 cm) för att få folk att välja att vänta utanför grinden till tomten snarare än stiga in oinbjudna. Men så fort hon fått lukta på dem så är hon jätteglad över att dem är där. Är det sent på kvällen eller eller hon hör en grövre mansröst i huset/på tomten så kan hon resa ragg och morra ganska ordentligt. Hör hon något och är osäker på om det är något att bry sig om kollar hon med mig först om hon ska gå och kolla vad det är.
  • Kunna lära sig att gå lös och hänga med på ridturer i skogen och på grusvägar
  • Inte riva huset om det blir någon vecka med enbart kortare skogspromenader, leta mat på gräsmattan och gå lös i trädgården under dagen. Men även kunna klara om man någon dag skulle vara iväg halva dagen med kanske 1 timme lydnad/rallylydnad och två spår på 700-1500 m.
  • I alla fall medelstarkt föremålsintresse och kunna lära sig apportera utan större problem
  • Medelstarkt-starkt matintresse, men det ska fortfarande vara möjligt att köra 8:ans frestelse
  • Tåla att vara ute i relativt kallt/blött väder utan att frysa
  • Jag är 26 år nu och vill ha i alla fall ett barn i framtiden. Den här hunden kommer alltså vara här när jag i så fall är gravid och har en bäbis/småbarn.
  • Jag är inte särskilt intresserad av pälsvård. Pälsvården ska vara så att jag klarar att hantera vardagsfrisyr själv och inte ta mer än max 30-60 min i veckan (inklusive ta bort eventuellt skog som följt med in och dra hår från öronen). Dock är det okej att med någon månads mellanrum spendera längre tid på att t.ex. helraka hunden
  • Jag hade gärna velat testa att ställa ut någon gång under hundens livstid, och då ska det inte först behöva gå ett år av extra pälsvård då pälsen får växa ut från lätthanterlig vardagspäls till lång utställningspäls. Jag ska också själv kunna klara av att fixa pälsen innan utställningen. Det behöver inte gå särskilt bra på utställningen, men det ska vara möjligt att visa hunden så att jag kan få kommentarer på hur hunden är bygd, rör sig etc.
  • Ingen päls för ögonen
  • Tillräckligt kort päls vid munnen för att det inte ska bli ohygieniskt vid rå, kladdig mat.
  • Inte kortnosig, överdrivet med hud eller räkrygg
  • Fäller inte, eller om den gör det så snarare i stora tussar än trehundratusen enskilda små strån som hamnar överallt.

Så, vilken ras ska jag leta inom? Golden retriever? Flatcoated? Springer spaniel? Hur är deras päls när de fäller? Vaktar golden överhuvudtaget?

Tänker direkt på Australian Shepherd. @Miao vet mycket mer!

För övrigt vill jag bara påpeka att momenten 8:ans frestelse inte har med hundens matintresse att göra utan det handlar om hundens fokus. Båda mina hundar har otroligt starkt matintresse (speciellt nu när båda är kastrerade och ena går på medicin som gör henne hungrig) och har inga som helst problem även om det ligger det godaste dom vet där. Det handlar mer om rätt attityd, fokus och arbetsvilja.
 
Hovawart är en allround bruksras som inte är delad i nån utställning/bruksvariant. De är gårdsväktare till ursprunget så vakt får man på köpet. De allra flesta vaktar när det är något avvikande som händer men ignorerar tex brevbäraren. Läser man på lite så är det inte svårt att hitta de som är bra.

Sen finns ju en hel drös med bruksraser till som säkert kan passa beroende på vilken typ du föredrar.
 
Hovawart är en allround bruksras som inte är delad i nån utställning/bruksvariant. De är gårdsväktare till ursprunget så vakt får man på köpet. De allra flesta vaktar när det är något avvikande som händer men ignorerar tex brevbäraren. Läser man på lite så är det inte svårt att hitta de som är bra.

Sen finns ju en hel drös med bruksraser till som säkert kan passa beroende på vilken typ du föredrar.

Har nog aldrig sett en hoffe på agilityplanen. De känns så klumpiga :p
 
De nätta tikarna är riktigt smidiga och kvicka på tassarna :) Men hanarna däremot skulle nog inte hänga med. Minns jag rätt finns det nån/några klass 3 hoffar i Norge eller Finland.
Vad kul! Man ser dom så sällan överlag men kan såklart tänka mig att de mindre tikarna absolut kan hävda sig!
 
Tänker direkt på Australian Shepherd. @Miao vet mycket mer!

För övrigt vill jag bara påpeka att momenten 8:ans frestelse inte har med hundens matintresse att göra utan det handlar om hundens fokus. Båda mina hundar har otroligt starkt matintresse (speciellt nu när båda är kastrerade och ena går på medicin som gör henne hungrig) och har inga som helst problem även om det ligger det godaste dom vet där. Det handlar mer om rätt attityd, fokus och arbetsvilja.
Min extremt alltid svältande labbe struntar i maten i 8:ans frestelse. Men om det finns ett gosedjur är det jäkligt svårt för honom :p. Så håller med om att det inte har med matintresse att göra hur väl de klarar det.
Lagotton, mästertjuven på att stjäla ätbart, brydde sig inte vad som fanns i frestelsen för då jobbade hon :).
 
Säger som övriga, är du ute efter vakt så är retrievers eller spaniels inget bra val. Labbe och Golden fäller dessutom generellt som as.

I övrigt hade jag sagt schnauzer, tills jag läste att du är intresserad av apport och inte gillar skägg eller ögonbryn. Det sistnämnda kan man visserligen fixa med en sax, men det blir nog svårare att lära en schnauzer att apportera.

En bra och arbetande vakthund är det iaf!

Om du känner att du i övrigt orkar med en brukshund så kan kanske Dobermann vara ett alternativ?
 
Tänker att en nätt liten brukshund skulle passa. Schäfer, dobbis osv beroende på vad du själv föredrar.
Själv har jag en schäfertik av brukslinjer som absolut klarar av att ta det lugnt en vecka eller två. Med ännu mindre aktivitet än vad du beskriver. Och det är absolut inte en lågdriftad hund utan har mer än en gång kallats halvmalle :D
Så, en bra brukshund ska kunna ta det lugnt kortare perioder sålänge de får jobba ordentligt resten av tiden.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 065
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 456
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 001
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 311
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp