Bukefalos 28 år!

Finns några vitala strukturer som kan ha skadats? (Sparkad i ryggen)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Alexandra_W

Trådstartare
Blev sparkad i ryggen igår av ett stycke oskodd ponny. Det var inget litet vift eller en spark som träffade av misstag utan det var en medveten fullkraftsspark med båda bakhovarna och som träffade där det var avsett. Vilket tråkigt nog var rakt i ryggen på mig, precis strax ovanför svanken. Ännu tråkigare var att ena hoven tog rakt över ryggraden.

Flög 2-3 m och landade i ett elstängsel. Ont såklart, men konstaterade när jag hämtat andan att jag kunde röra armar och ben och ta mig upp.

Kan som sagt röra armar och ben helt obehindrat, och kan böja mig osv (ev inte lika mkt som vanligt men normalt är jag överrörlig så). Kan vrida etc, inga pirrningar i armar eller ben.

Däremot rejält svullen båda muskelfileerna bredvid ryggraden, hård, fast svullnad och inte något annat än precis vad man kan förvänta sig. En mjuk mer "vätskeaktig" svullnad över en ryggkota, en annan ryggkota ligger inbäddad en del av den hårda muskelsvullnaden.

En ryggkota gör extremt ont att ta på, om man så bara snuddar. Om man inte snuddar den (och inte försöker köra bil, i varje fall inte en bil med ryggstöd..) så känns den inte mer än det övriga. Men snuddar nåt där så gör det grymt ont.

Har sämre hudkänsel på ena sidan av den svullna kotan (som inte är samma som den ömma), jag känner men det känns "luddigt" och nyper man där känner jag beröring men inte nyp. Dock bara lokalt på kanske 1*1 dm, i övrigt känsel som vanligt.

I och med rörligheten osv, och att jag om jag inte rör den kotan inte har alls mer ont än man kan förvänta sig så känns det som jag hade en rejäl portion tur i oturen. Men vill dubbelkolla om det finns någon som kan, finns några vitala strukturer som kan ha skadats "ändå"?

Och innan någon skriker så jag pratade med sjukvårdsrådgivningen igår 1,5 h efter det hänt. De tyckte inte jag behövde åka in akut där den kvällen om jag inte ville det, så länge jag inte fick domningar i armar eller ben. Däremot tyckte de att om jag ville få det kollat så skulle de meddela akuten att jag kom in. Så kändes ganska mycket som en "gör som du vill". Och jag hade ingen lust tillbringa en fredagskväll på akuten, faktiskt inte.. Inte för det där.

Min "plan" är att avvakta, om kotan fortfarande är sådär himla öm på måndag att kolla upp den på vårdcentralen alt akuten "här". Men så har folk berättat skräckhistorier om att deras kusins kompis minsann också kunde röra sig, men det var en spräckt ryggkota och... Ja ni fattar..
 
Blev sparkad i ryggen igår av ett stycke oskodd ponny. Det var inget litet vift eller en spark som träffade av misstag utan det var en medveten fullkraftsspark med båda bakhovarna och som träffade där det var avsett. Vilket tråkigt nog var rakt i ryggen på mig, precis strax ovanför svanken. Ännu tråkigare var att ena hoven tog rakt över ryggraden.

Flög 2-3 m och landade i ett elstängsel. Ont såklart, men konstaterade när jag hämtat andan att jag kunde röra armar och ben och ta mig upp.

Kan som sagt röra armar och ben helt obehindrat, och kan böja mig osv (ev inte lika mkt som vanligt men normalt är jag överrörlig så). Kan vrida etc, inga pirrningar i armar eller ben.

Däremot rejält svullen båda muskelfileerna bredvid ryggraden, hård, fast svullnad och inte något annat än precis vad man kan förvänta sig. En mjuk mer "vätskeaktig" svullnad över en ryggkota, en annan ryggkota ligger inbäddad en del av den hårda muskelsvullnaden.

En ryggkota gör extremt ont att ta på, om man så bara snuddar. Om man inte snuddar den (och inte försöker köra bil, i varje fall inte en bil med ryggstöd..) så känns den inte mer än det övriga. Men snuddar nåt där så gör det grymt ont.

Har sämre hudkänsel på ena sidan av den svullna kotan (som inte är samma som den ömma), jag känner men det känns "luddigt" och nyper man där känner jag beröring men inte nyp. Dock bara lokalt på kanske 1*1 dm, i övrigt känsel som vanligt.

I och med rörligheten osv, och att jag om jag inte rör den kotan inte har alls mer ont än man kan förvänta sig så känns det som jag hade en rejäl portion tur i oturen. Men vill dubbelkolla om det finns någon som kan, finns några vitala strukturer som kan ha skadats "ändå"?

Och innan någon skriker så jag pratade med sjukvårdsrådgivningen igår 1,5 h efter det hänt. De tyckte inte jag behövde åka in akut där den kvällen om jag inte ville det, så länge jag inte fick domningar i armar eller ben. Däremot tyckte de att om jag ville få det kollat så skulle de meddela akuten att jag kom in. Så kändes ganska mycket som en "gör som du vill". Och jag hade ingen lust tillbringa en fredagskväll på akuten, faktiskt inte.. Inte för det där.

Min "plan" är att avvakta, om kotan fortfarande är sådär himla öm på måndag att kolla upp den på vårdcentralen alt akuten "här". Men så har folk berättat skräckhistorier om att deras kusins kompis minsann också kunde röra sig, men det var en spräckt ryggkota och... Ja ni fattar..

Jag skulle nog ha åkt in och röntgat det så fort som möjligt, just för att utesluta att det är något som kräver speciell och akut behandling. Ryggen är känslig på olika sätt.
 
Men vad är det egentligen att vänta på? 1177 är (oftast) bra på rådgivningar, men de kan inte göra undersökningar via telefonen. Så jag tycker nog att du ska kolla upp det, med tanke på symptom och besvär som du ju faktiskt har.
 
Jag kunde efter en stund röra på mig med trasig kota och skadade diskar och en del trasiga nerver fast i mitt fall var det 135 kg ilsken bagge som med full kraft placerade pannan i nedre delen av min rygg. Flög ett par meter och just direkt efter impact kunde jag inte röra mig alls, men dåvarande vc bedömde det inte som så värst akut = tog tid innan jag fick korrekt skadediagnos och då hade det ju redan börjat läka ihop och visst kunde det göras en op, bryta upp och steloperera, men det var förenat med en del risker för mer smärta och ytterligare förlorad rörlighet så rekommendationen blev avvakta och se hur det går att leva med och att leva med det går om än det också ger en del begränsningar såklart.

Så jo, jag rekommenderar att du kollar upp det ordentligt så fort det går.
 
Fast med tanke på de symptom jag har tycker jag som lekman INTE att det är något man behöver belasta en akutmottagning med just i helgen. Min VC har ingen röntgen på helger, så då måste jag åka in till ortopedakuten på Akademiska. Och just med tanke på att jag inte har så himla ont (om jag inte rör nämnda ryggkota) så känns det himla onödigt att belasta dem med det om det ändå är mikroskopiskt liten risk att det kan vara någon "allvarlig fara". Utan då bättre att i så fall åka in på måndag till min VC (akuten eller bokat).

Alltså inte bara för att jag har jävligt liten lust ta en sjukresa 8 mil in till sjukhuset och sitta där i en evighet osv. Utan även med tanke på sjukvården, sjukvårdspersonalen osv.

ÄR det så man t ex kan vandra omkring med en spräckt ryggkota, och det i så fall kan förvärras av att just vandra omkring, så givetvis får jag då ta och åka in. Men då vill jag ha lite bättre källa än nån som sagt att dennes kompis kusin minsann... Och jag tycker ju 1177 borde ha koll på sådant i så fall? Visst att de kan göra fel (och för all del gjort det med, t ex när jag hade proppen i huvudet), men de har varit närmast hysteriska med att man ska åka in och kolla direkt vid nackont efter bilolycka osv. Så säger de jag kan avvakta borde det ju vara lugnt att göra det? Men tråden är ju just en dubbelkoll, jag vet ju det finns duktig sjukvårdspersonal här. Med mer koll än nån som hört att dess kusins kompis har...
 
Jag kunde efter en stund röra på mig med trasig kota och skadade diskar och en del trasiga nerver fast i mitt fall var det 135 kg ilsken bagge som med full kraft placerade pannan i nedre delen av min rygg. Flög ett par meter och just direkt efter impact kunde jag inte röra mig alls, men dåvarande vc bedömde det inte som så värst akut = tog tid innan jag fick korrekt skadediagnos och då hade det ju redan börjat läka ihop och visst kunde det göras en op, bryta upp och steloperera, men det var förenat med en del risker för mer smärta och ytterligare förlorad rörlighet så rekommendationen blev avvakta och se hur det går att leva med och att leva med det går om än det också ger en del begränsningar såklart.

Så jo, jag rekommenderar att du kollar upp det ordentligt så fort det går.

Oj. Hur ont hade du efter, alltså där du kunde röra dig "trots" skadorna? Förvärrades det över tid?
Min rygg känns ju förutom den där enda kotan (och det kan lika gärna vara huden över som är beröringsöm, det vet jag inte) betydligt bättre idag än igår. Jga har smörjt med voltaren men tror inte det har SÅ mycket effekt att det bara är det.
 
Ryggen mår på ett sätt, hur mår resten av kroppen?
Domningar i armar eller ben? Ont i nacke/huvud? Synrubbningar?
Alla symptom sätter sig liksom inte där "de borde" utan hela kroppen drabbas ju vid en skada. På ett eller annat sätt.
Kan du kontakta närakuten på Samariterhemmet? (för visst bor du strax utanför uppsala?) Eller ring 1177 igen och hör vad de säger nu när det ändå har gått ett tag?
 
Men varför frågar du om du inte öht är intresserad av att åka in?

Ingen kan veta vad som är trasigt om något utan en röntgen liksom.

Jag är inte intresserad av att åka in om det inte finns en reell risk så att säga. Alltså om det är osannolikt att något vitalt ska vara skadat och/eller att det riskerar att förvärras tills på måndag. Naturligtvis åker jag in om jag måste. Samtidigt så som sagt 1177 tyckte inte jag behövde det. Det var först när det kom skräckhistorier jag började fundera på om det ändå kan vara nåt läskigt. Förstår givetvis att det kan man inte svara på angående min rygg utan just röntgen, men det går ju i alla fall att svara på om det är möjligt/sannolikt att man kan sprattla runt som vanligt även om. Dessvärre så tyder ju t ex ditt svar på att det ändå kan det...
 
Det är ju din rygg och du som får lida av ev. men. Riskbedömningen om det är värt att kolla upp eller inte ska du väl göra själv och inte buke.
 
Ryggen mår på ett sätt, hur mår resten av kroppen?
Domningar i armar eller ben? Ont i nacke/huvud? Synrubbningar?
Alla symptom sätter sig liksom inte där "de borde" utan hela kroppen drabbas ju vid en skada. På ett eller annat sätt.

Inga som helst domningar, skulle vara uppmärksam på ev sådana och kom det så då skulle jag åka in direkt sa 1177 , så jag har känt efter in absurdum. Men nix. Inga problem med synen. Lite muskelvärk i nacken (har en gammal whiplash där) och lite (pyttelite) huvudvärk som jag kopplar till det (dvs det känns som den vanliga överansträngt nacken-huvudvärken).

Tillägg: Närakuten tar inte sånt här, så det är ortopedakuten på Akademiska isf. Bor 8 mil norr om (utanför Tierp, Tierp är min VC och de har ju akut - dock utan rtg på helger)
 
Senast ändrad:
Jag hade riktigt ont, men att gå gick ju om än med en del problem fast hade det blivit kollat direkt och ev åtgärdat så hade jag kanske sluppit en del av de problem jag har idag.
 
Jag blev sparkad av en ponnymärr men hade tur, det tig över ändan. Spräckt sittben som resultat. Obekvämt...
 
Jag som känner flera som fått frakturer i ryggen hade kollat upp det direkt. En vän åkte in efter att ha fått en rejäl smäll över ryggen, hen blev hemskickad med orden vila några dag och ta det lite lugnare än vanligt närmaste tiden. Vilket hon gjorde, började rida så smått men insåg att det inte fungerade pga smärta och åkte in igen.
Denna gång röntgades hon (varför de inte gjorde det från början begriper jag inte), väl där visade det sig att hon fått frakturer på flera kotor. Läkaren som såg bilderna blev riktigt upprörd över den tidigare undersökningen där hon blev hemskickad och förklarade att hade du ramlat av hästen i detta skick hade du troligen hamnat i rullstol resten av livet. Hon hade inga problem att gå eller röra sig alls men vid ridningen märkte hon av smärtan.

Så jag hade åkt in och kollat upp det, hade inte vågat riskera något alls vid en smäll i ryggen.
 
Fast med tanke på de symptom jag har tycker jag som lekman INTE att det är något man behöver belasta en akutmottagning med just i helgen. Min VC har ingen röntgen på helger, så då måste jag åka in till ortopedakuten på Akademiska. Och just med tanke på att jag inte har så himla ont (om jag inte rör nämnda ryggkota) så känns det himla onödigt att belasta dem med det om det ändå är mikroskopiskt liten risk att det kan vara någon "allvarlig fara". Utan då bättre att i så fall åka in på måndag till min VC (akuten eller bokat).

Alltså inte bara för att jag har jävligt liten lust ta en sjukresa 8 mil in till sjukhuset och sitta där i en evighet osv. Utan även med tanke på sjukvården, sjukvårdspersonalen osv.

ÄR det så man t ex kan vandra omkring med en spräckt ryggkota, och det i så fall kan förvärras av att just vandra omkring, så givetvis får jag då ta och åka in. Men då vill jag ha lite bättre källa än nån som sagt att dennes kompis kusin minsann... Och jag tycker ju 1177 borde ha koll på sådant i så fall? Visst att de kan göra fel (och för all del gjort det med, t ex när jag hade proppen i huvudet), men de har varit närmast hysteriska med att man ska åka in och kolla direkt vid nackont efter bilolycka osv. Så säger de jag kan avvakta borde det ju vara lugnt att göra det? Men tråden är ju just en dubbelkoll, jag vet ju det finns duktig sjukvårdspersonal här. Med mer koll än nån som hört att dess kusins kompis har...

Man vill ju sällan besvära sjukvården i onödan men efter en sådan sak hade jag inte tvekat. Du kan mycket väl ha en spricka eller nått på en ryggkota. Och vad händer om hästskrället skickar på dig en ny spark och du inte kollat upp det (hon verkar ju ha lätt att ta till sådana dumheter)? Förmodligen hamnar du då i rullstol. För mig skulle det vara värt några timmar i väntan på en röntgen och det säger jag som undviker läkare så länge jag kan.
 
Pratat med 1177 igen, de tyckte fortfarande avvakta men kolla på måndag om inte bättre då. Undantaget om domningar/krypningar/stickningar i armar eller ben. Då söka direkt.

I övrigt menade de att om det inte försämrats av normal rörelse så inget söka akut för.
 
Men vet dom om att du fortfarande måste hantera ponnyn? Jag menar är ju viss skillnad om man kan hålla sig hemma i stillhet eller om man måste fortsätta utsätta sig för risken att något mer händer innan du är kollad om du är ok.
 
Det tror jag inte påverkar den medicinska bedömningen så värst ;)

De sa dock inget om att inte göra ditt eller datt.

Hon kommer inte få någon mer chans att kicka.
 
Jag har struntat i att åka in flera gånger när det inte känts så farligt. Ena vändan fick jag sitta inlåst i lägenheten i 3 månader med totalt stallförbud. Andra vändan lyckades jag undvika stelopration i tummen med nöd och näppe.

Så jag säger åk in och röntga! Åker du in i morgon fm så borde det vara lugnt på akuten. 1177 lyssnar ju på hur du mår och du låter ju som du inte vill åka in så då lyssnar de ju på det.
 
Den här andra gången jag ringde lät jag garanterat inte anti åka in. Ni skrämde ju upp mig här ;). Men andra gången då ställde sköterskan många fler frågor, och sedan kollade sköterskan med någon annan, då de var "lite oense" om hur de skulle göra. Diskuterade om de skulle ringa ortoped och rådfråga. Men enades tillslut i att utan neurologiska symptom och utan värre smärta än jag har så fanns ingen anledning åka in akut. Och då nämnde jag även för säkerhets skull - även om jag inte vet om det övht har med varandra att göra - att jag mår lite illa och att jag känner mig lite allmänt "flummig". Typ salongsberusad fast jag är spik nykter. Och som sagt lovar jag inte lät anti åka in. Så nu har tre (iom att någon rådfrågades) personer på 1177 gjort samma bedömning.

Lugnt på akuten är det nog aldrig på den akuten, så åka in utan att bli rek det av 1177 innebär troligen extrema väntetider. Någon tyckte att "är väl värt några h på akuten". Det är tyvärr oftast inte några timmar man får räkna med. Förra gången kom jag med ambulans. Träffade läkare efter 12 h, fick rtg efter 18 h och var på avdelning 26 h efter ankomst...

De är ju sjukt hårt belastade, de gör så gott de kan och sliter som djur men de är ju underbemannade. Vilket spelar in både i att jag hellre tar det "här" på måndag om jag kan, för slippa evighetsväntan och dels gärna avlastar sjukvården från mig om det inte verkligen är akut. Även om jag nu efter att ha blivit skrämd av svaren i tråden gärna skulle ha ryggen röntgad nyss bara för att veta...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

M
Kropp & Själ I början/mitten av januari åkte jag på bra med stryk i en olyckshändelse i stallet och fick ta en tripp till sjukhuset, fick en spark i...
Svar
1
· Visningar
1 465
Senast: Apollo 13
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp