Finns transporten jag vill ha?

Bellini

Trådstartare
Det är dags att inhandla transport i år och jag börjar mer och mer inse hur svårt det kommer bli utan att tumma på mina krav och önskemål :(. Kommer inte köpa en helt ny heller utan letar bättre begagnad.

Kanske buke kan hjälpa mig även denna gång?

Absoluta krav:

Panikutlösning på bommarna (inte modell vrida runt en ögla, utan en "spak" eller liknande så bommarna faller)
Boggi
Sadelkammare
Robust konstruktion

Önskemål/funderingar

Sadelkammare som öppnas utifrån (då jag kommer åka själv med hästen oftast)
Stort utrymme framför bommen (gärna fyrkantigt
Fronturlastning (för att underlätta när jag åker själv vore detta kanon!)
Golv som ej är i aluminium helst (har hört skräckhistorier och eftersom det inte blir en ny vet jag ju inte hur golvet skötts)

Har tittat på Thule Exellent, det enda som fattas mig där är frontutlastning.
Även större Boj har jag kikat på, robusta släp, dock alugolv på de flesta som jag förstått det, är inte jätteförtjust i dörrarna bak heller)
Ifor har ju en bra frontutlastning men hur är det med panikutlösning på bommarna? Dessutom är deras sadelkammare inte jättemycket att hurra över.

Går det ens att få en transport med utvändig öppning på s-kammare tsm med fronturlastning?

Har ni några goda råd att ge mig?

I värsta fall får jag försöka klara mig utan fronturlastning eller något annat av mina önskemål. Vill dock ej ha s-kammare man hänger på i fronten.

Mvh B
 
Sv: Finns transporten jag vill ha?

tror inte det finns någon transport med både sadelkammare och frontutlastning, men ume B50-2 och B60-2 har stort utrymme framför hästarna, den ena med sadelkammare den andra med frontinlastning
 
Sv: Finns transporten jag vill ha?

Sadelkammare som öppnas utifrån (då jag kommer åka själv med hästen oftast)
Stort utrymme framför bommen (gärna fyrkantigt
Fronturlastning (för att underlätta när jag åker själv vore detta kanon!)
Golv som ej är i aluminium helst (har hört skräckhistorier och eftersom det inte blir en ny vet jag ju inte hur golvet skötts)


Mvh B

Fautras har både sadelkammare och fronturlastning och självutlösande frambommar vet inte riktigt om det motsvarar de panikbommar du vill ha
 
Sv: Finns transporten jag vill ha?

Vi har valt Boj, även om vi inte ville ha alugolv. Just robust konstruktion, bra utrymme framför bommarna, panikutlösning som funkar och vettig sadelkammare fick oss att välja Classic.

Fronturlastning har jag aldrig sett mening med, så det var inget vi funderade över.
 
Sv: Finns transporten jag vill ha?

Man kan få bommar istället för dörrar till Boj. Jag förhandlade mig till bådadelarna när jag köpte ett begagnat Boj av en handlare.

Om du ska ha fronturlastning och sadelkammare är det nog bara Thule Diamant(?) (fd Star) som gäller, men då får du leva med liten sadelkammare som öppnas inifrån.

Liksom ovan ser jag inte heller något behov av fronturlastning. Jag lastar och reser nästan alltid ensam och skickar in hästen och har lärt den backa ut på kommando. Mycket smidigt.:) På tävling måste man ju oftast parkera så tätt så där går det inte att använda fronten ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns transporten jag vill ha?

Ja, det glömde jag! Det är inga problem att byta dörrarna mot bom om man vill. Vi har både mjuk och hård mellanvägg samt helbom fram och bak om vi skulle vilja byta.
 
Sv: Finns transporten jag vill ha?

Självklart kan man bygga på det, det var inte vad jag menade. Det blir en helt annan transport, eftersom antingen garderoben eller sadelkammaren måste bort (om man inte har den korta modellen). Vill man ha fronturlastning på en Boj hade jag tagit motsvarande Bravo-modellen.
 
Sv: Finns transporten jag vill ha?

Jag har sett en Boj Classic som hade fronturlastningen rakt ut åt sidan, på höger sida i stället för extra skötardörr. Minns dock inte exakt hur det såg ut, bara att rampen inte var på "diagonalen" snett framåt utan just, rakt ut åt sidan. Då hade de även kvar både sadelkammare och garderob/förråd.
 
Sv: Finns transporten jag vill ha?

Fronturlastning tycker jag är en säkerhetsrisk om man har en någorlunda normalstor häst och inte en väldigt liten ponny. Det blir väldigt trångt att passera öppningen och det blir dessutom ofta som en sväng från där hästen står och ut genom luckan, många hästar hoppar ut, skyndar sig eller på annat vis riskerar att det blir en läskig situation. Är man då dessutom själv och blir översprungen i dörröppningen, ja då är det ju inte så kul.

Jag åker ofta ensam och jag lastar ur bakåt utan problem alls. Hästen backar när jag drar den i svansen, efter att jag öppnat.
 
Sv: Finns transporten jag vill ha?

Men det måste ju vara en helt hopplös vinkel att ta ut hästen i! Särskilt eftersom det är i mitt tycke på tok för smalt för en frontlurlastning.
 
Sv: Finns transporten jag vill ha?

Jag är också en sån som vill ha fronturlastning på mitt släp (dock så har jag då prioriterat bort sadelkammaren, blir i dagsläget för tungt med Bojs version som har både och + att jag föredrar fronturlastning i dörrform utan ramp). För det första för att hästen jag har nu tidigare vägrade backa ut, nu fungerar det och jag använder sällan fronturlastningen men kan ju gissa vad som skulle hända om jag plötsligt försökte köra henne i ett släp utan :grin:.
Den andra anledningen är för att jag vill kunna få ur hästen den dagen jag har oturen att bli påkörd bakifrån!
 
Sv: Finns transporten jag vill ha?

*kl* Svarar alla!

Tack för alla era synpunkter först och främst!

Jag har förstått att det blir svårt med alla mina önskemål :(, frågan är vad jag då ska prioritera bort...

Jag har fostrat henne så att jag släpper in henne och hon går in själv. Hon backar även på kommando och jag fångar henne i grimskaftet när hon kommit en bit. Dock tycker jag det känns som lite säkerhetsrisk, tänk om hon skulle bli rädd och fara iväg! Ingen som har ett tips på hur man kan hålla i henne samtidigt som hon backar ut? :) Kanske med longerlina på något sätt?

Umesläp vill jag inte ha, en granne hade ett nyare (-10 tror jag) och frambommarna gick av 2 ggr, utan att hästarna i hade gjort mer än åkt som normalt :eek:

Känns just nu efter era tips att det är någon s-kammar boj eller Thule exellent som är något för mig. Behöver inte vara någon jättetrailer egentligen då mina hästar är ganska små (förutom en men hon är pensionerad från tävling och träning), men jag vill ha bra utrymme fram!
(har BE så jag vill ha ett släp som både får och tål en hög lastvikt)

Så säg att jag skippar fronturlastningen (känns viktigare med s-kammare på utsidan). Har inte så bra koll på bojs modeller, Classic känns i dyraste laget även beg. men det finns några som heter SE och några andra kombinationer. Vad skiljer dem åt? :)

Och vet någon vad det kostar att röntga ett alugolv?
 
Sv: Finns transporten jag vill ha?

Boj Bravo resp. Classic går att få som E=extra bred och/eller H=extra hög. Hur mycket det skiljer jämfört med normalversionen kan du läsa på deras hemsida. Modellerna som har sadelkammare och garderob har S som tillägg till modellnumret t.ex. Boj Bravo 220S. Även detta kan du hittar bra info om hos dem.

Angående lastning gör jag ungefär som du. När jag lastar ur på platser där det är extra olämpligt att riskera att tappa hästen gör jag så att jag lossar hästen, sätter fast ett grimskaft i grimma/träns och lägger det över höger sida på hästen. Går ut, öppnar luckan. Går in i höger spilta, tar grimskaftet, fäller bommen och ber hästen backa ut. Då har jag koll på hästen. Det jag dock inte har helt koll på då är om hästen riskerar att kliva på sidan av rampen för tidigt, men ibland kan man inte ha koll på allt.
 
Sv: Finns transporten jag vill ha?

Tack för tips!

Jag vet bara inte hur jag ska kunna hålla i grimskaftet samtidigt som jag öppnar bommen, bomfästet sitter på ytterväggen på utsidan på denna transport jag använder nu. Får skaffa lååångt grimskaft :D.

Frågan är vilken man ska väjla, gillar verkligen thules lösningar, dock verkar det inte finnas så många exellent på marknaden som Boj med s-kammare (gillar också Boj med det enda nu är alu-golvet jag tvekar om, eftersom man tydligen kunde ha bommar istället för dörrar :laugh:)
Blir lite knepigt att hitta ett thulesläp med åtminstonde 1200kg lastvikt beg, eller överhuvudtaget. Nästan alla är ju max 1500 totalvikt :mad:
 
Sv: Finns transporten jag vill ha?

Thule Excellent, det är den som hette Ringo Star förut.
Jag har ett Star XR3000 (numera Thule Premium) som uppfyller alla dina önskemål (bortsett från fronturlastningen). Med Thules lösningar bå bakbommen är det inga problem att öppna bakbommen även om fästet är på ytterväggen.

Mitt släp får lasta 1090kg (totalvikt 1990), men kan genom däckbyte typas upp till 2600kg totalvikt.

Jag är supernöjd med mitt släp, och kan varmt rekomendera ett likadant :)
 
Sv: Finns transporten jag vill ha?

Thule Excellent, det är den som hette Ringo Star förut.
Jag har ett Star XR3000 (numera Thule Premium) som uppfyller alla dina önskemål (bortsett från fronturlastningen). Med Thules lösningar bå bakbommen är det inga problem att öppna bakbommen även om fästet är på ytterväggen.

Mitt släp får lasta 1090kg (totalvikt 1990), men kan genom däckbyte typas upp till 2600kg totalvikt.

Jag är supernöjd med mitt släp, och kan varmt rekomendera ett likadant :)

Jag har med ett xr3000 å har aldrig vatt så nöjd. till å med min häst som innan tog 3 timmar å lasta går rakt in.. de släpet stämmer ju på alla dina kriteier utan fronturlastningen..

ang säker urlastning bak så tar min kompis en longer lina på hästen går bak i den anra spiltan å hänger den över bomen sen knäpper hon loss transport grimskaftet å går ut å öppnar lämmen sen tar hon linan som ligger lagom å hålla i å sen öppnar hon bommen å ber hästen backa. inget krångel alls..

jag vill med ha fronturlast men så hittade vi detta släpet å jag saknar de inte faktiskt.. e kanon nöjd med detta... stort rejält släp. vårt släp väger dessutom endast 800 kg tom så vi har 1400 kg på de å får lasta 600 kg. kanon nöjd =)
 

Liknande trådar

Utrustning Önskemål: - fronturlastning - kombiramp - lasta 2 hästar (har BE-kort) - gärna diagnollastning etc så man slipper bom framför hästarna...
Svar
11
· Visningar
590
Senast: MiniLi
·
Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
1 891
Senast: fio
·
Utrustning Ska köpa mej en ny transport och har nu svårt att välja Det jag letar efter är en glasfiber eller aluminium vagn. Alu golv ett måste...
Svar
7
· Visningar
2 303
Senast: mazariin
·
Utrustning Har kikat lite på hästtransport och snöat in mig på en ifor Williams, B403 (deras 1,5 hästars). Men tycker att det är för mycket pengar...
Svar
8
· Visningar
990
Senast: lulski
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp