Finsk lapphund

Jag har alltid tänkt på kineser som lättlärda, antingen har min uppfödare väldigt bra hundar, eller så har jag haft tur eller som min mamma sa igår att det beror på mig. Att det är för att jag är så duktig med alla djur 🙈🙈 Vill verkligen, verkligen inte skryta, funderar bara rent objektivt på om jag som matte eller förare kan avgöra så mycket.🙈 Eller så har många förutfattade meningar om kineser som bara utställningshundar.

Både Alvin och Milou har gjort bäst ifrån sig på alla kurser vi gått oavsett dom andra raserna. Men jag har varit lite avundsjuk på att vissa hundar verkar ännu mer lättmotiverade än mina. Det är väl just det jag saknat, den där lilla extra gnistan. Lusten att bara jobba och jobba. Orka längre. Energi att bara kasta sig in i träningen. Ännu snabbare i tankarna. Jag trodde länge att en aussie skulle ge mig det men i början av tråden avrådde så många mig från en aussie.

Jag tror absolut att en perosn som är duktig med hund och som är brapå att motivera kan ta fram betydligt mer i en hund än en person som inte är lika bra på det. Så sträck på dig och erkänna för dig själv att du är bra!
 
Cattle dogs är ofta ganska hårda hundar, stor arbetslust men självbelönande och självständiga, schäfer till sport däremot är oftast mycket mjukare och har ofta mycket social kamp och samarbetsvilja.
Då säger jag att en arbetsvillig västgötaspets ligger mittemellan dem i egenskaper. Fast såklart lite mildare pga inte en bruksras.
 
Jag tror absolut att en perosn som är duktig med hund och som är brapå att motivera kan ta fram betydligt mer i en hund än en person som inte är lika bra på det. Så sträck på dig och erkänna för dig själv att du är bra!
Tack :heart Det var väldigt snällt att du skrev det.
 
Jag som haft collie som ung och har en del i bekantskapskretsen skulle nog säga att personlighetsmässigt är corgi närmare schäfer (inklusive ljudandet hos en del individer eller iallafall min 🙃) än vad collie är. Många som gått från schäfer till corgi verkar hålla med. Har nog aldrig hört en collieägare påstå att deras collie är lik en schäfer i personligheten. Västgöten och corgin är ju relativt nära besläktade om än långt tillbaka i tiden.

Av de fåtal cattledog jag träffat har jag fått uppfattningen att de är hårdare och inte lika lättränade men dock har humor.
 
Angående om jag klarar av tuffare hundar så gör jag det. Jag har hållit på med djur så länge jag kan minnas och med väldigt olika behöv och krav. Men frågan är huruvida jag vill ha en sån hund eller om jag trivs bra som det är Milou är mycket mildare än mer bruksavlade raser fast han är en självsäker hund, tänker själv och tycker att han själv är störst, bäst och vackrast. Fått höra från många på klubbar och tävlingar att dom är som små bc, brukshundar och att dom inte trott att allt det finns i en liten kind. Många förvånade människor.

Ett exempel till som är är att hitta rätt tollare till exempel. Älskar det fina med dom men är osäker på vardagen med en tollare fast att jag gärna skulle vilja träna med dom och dela livet med dom,.Men hur blir det med mina skogspromenader och springa fritt för jag hör så blandat om dom och jag vill ju hemskt gärna hitta en fin aussie. Och den där pudeln… Fullt upp här låter det som om jag skulle skaffa varenda hund jag vill ha.

Men vad med tollarna i vardagen är du orolig över? Jag tycker att en bra tollare, vilket nu för tiden inte är så svårt att få tag i, är en fantastiskt enkel hund. Min hund är otroligt enkel med allt. Vi har bott i stockholms innerstad med allt vad det innebär, gått så bra. Vi bor nu i ett område där de spränger i grunden precis jämte vårt hus, i princip under oss så hela lägenhetshuset skakar, hon bryr sig inte det minsta. En bomb kan smälla ner bredvid henne, hon går på oxh tittar glatt dit.

Enkel att lämna själv, har henne lös dagligen, tränar vad som helst och hon är go och glad kexchoklad oavsett. Går att belöna med allt, går ihop bra med andra hundar, älskar folk. Verkligen en enkel hund. Kan lätt vila längre perioder om jag är sjuk. Sover ändå mest inomhus. Det enda jobbiga är fällningen.

Jag har fått en bra tollare, men hon är ingen exceptionell hund som det bara finns en av. Hon är fantastiskt enkel, men det är många. Så jag vet inte riktigt vad du är osäker på. Du kanske behöver träffa några fler? 😁
 
Senast ändrad:
Men vad med tollarna i vardagen är du orolig över? Jag tycker att en bra tollare, vilket nu för tiden inte är så svårt att få tag i, är en fantastiskt enkel hund. Min hund är otroligt enkel med allt. Vi har bott i stockholms innerstad med allt vad det innebär, gått så bra. Vi bor nu i ett område där de spränger i grunden precis jämte vårt hus, i princip under oss så hela lägenhetshuset skakar, hon bryr sig inte det minsta. En bomb kan smälla ner bredvid henne, hon går på oxh tittar glatt dit.

Enkel att lämna själv, har henne lös dagligen, tränar vad som helst och hon är go och glad kexchoklad oavsett. Går att belöna med allt, går ihop bra med andra hundar, älskar folk. Verkligen en enkel hund. Kan lätt vila längre perioder om jag är sjuk. Sover ändå mest inomhus. Det enda jobbiga är fällningen.

Jag har fått en bra tollare, men hon är ingen exceptionell hund som det bara finns en av. Hon är fantastiskt enkel, men det är många. Så jag vet inte riktigt vad du är osäker på. Du kanske behöver träffa några fler? 😁
Jag vet nog inte vad som jag är rädd för, antar att det är folks kommentarer när jag nämnt att jag vill ha en tollare och att alla säger att dom är lite svåra som fått mig att tänka i många år att det är lite krångligt med jakt men som du skriver så är det inte är något problem men andra säger tvärtom, du är den enda med tollare som uttryckt fig i frågan så du har fått mig att ändå tänka att dom inte är så svåra som vissa jag hört säger att dom är.

Tycker dom verkar suveräna. Men när jag började fundera på raser nu senaste tiden har jag fått total panik. Det har studsar runt så mycket raser att jag hamnade tillbaka i utgångspunkten med kineser och pudlar, tryggheten. Och tollare känns så annorlunda mot mina kineser och det är ju lite grejen med att prova en ny ras att testa nytt men jag och förändringar innan jag vant mig vid en förändring är en knepig kombo. Vet att jag skulle älska en tollare.

Dessutom är planen att fortsätta ha minst två hundar och att en av dom ska vara kines. Alvin hoppas jag hänger i många år till och Milou ännu längre så jag kommer ju kunna både äta kakan och ha den.

Men det här med fällning också en av anledningarna till att jag fastnade extra mycket för kineser och pudlar från början. Jag har astma och kan på vissa individer få problem med andningen av just pälsigt damm. Men var länge sen jag mötte en långhårig hund en längre period så jag vet inte hur jag fungerar nu.
Och har lite städmani så en massa päls skulle göra mig galen. Måste man dammsuga varje dag?
 
Men det är ju fortfarande även en träningsfråga? Eller har du fått det "gratis" med dina kineser?
Träning, träning, träning plus en vilja att vara med mig. Men mycket träning från början. Men en ras som också vill hålla ihop flocken och hålla sig nära. Men mest träning.
 
Jag har noll intresse av ”riktig” jakt (kan tänka mig att prova spår och sök), det är så långt ifrån mig man som person kan komma,det är därför det krånglar till sig för mig när det pratas om jakt i olika raser.

Jag antar att olika sorters jakthundar har olika roller och jobbar utifrån det. Så vissa jakthundar ska jobba på långt avstånd och självständig och då är det större risk att drar lätt iväg långt bort och andra raser jobbar närmare ägaren ochdrar inte så långt utan håller sig nära? Innan man lägger till själva träningen som gör att det går att kontrollera hundarna oavsett.

Och tollare är en ras där hunden inte drar iväg och om man tränar har man inga problem alls?

Super dålig på det här med jakt och hur mycket man kan påverka och vad som bara är att acceptera för att det ligger i hunden.

Dumma frågor kanske🙈
 
Senast ändrad:
Jag har noll intresse av ”riktig” jakt (kan tänka mig att prova spår och sök), det är så långt ifrån mig man som person kan komma,det är därför det krånglar till sig för mig när det pratas om jakt i olika raser.

Jag antar att olika sorters jakthundar har olika roller och jobbar utifrån det. Så vissa jakthundar ska jobba på långt avstånd och självständig och då är det större risk att drar lätt iväg långt bort och andra raser jobbar närmare ägaren ochdrar inte så långt utan håller sig nära? Innan man lägger till själva träningen som gör att det går att kontrollera hundarna oavsett.

Och tollare är en ras där hunden inte drar iväg och om man tränar har man inga problem alls?

Super dålig på det här med jakt och hur mycket man kan påverka och vad som bara är att acceptera för att det ligger i hunden.

Dumma frågor kanske🙈
Apporterande hundar (som retriever) ska ju jobba nära föraren, de driver ju inte vilt i långa sträckor exempelvis. Apportering kan du ju köra med dummies, du behöver inte vara jägare och skjuta fågel själv för att kunna ge det utloppet för en retriever.

Sedan är det ju så i alla raser att det kan dyka upp avvikande hundar med exempelvis extrem jaktinstinkt som inte går att bryta, men det gäller ju även kineser.
 
Apporterande hundar (som retriever) ska ju jobba nära föraren, de driver ju inte vilt i långa sträckor exempelvis. Apportering kan du ju köra med dummies, du behöver inte vara jägare och skjuta fågel själv för att kunna ge det utloppet för en retriever.

Sedan är det ju så i alla raser att det kan dyka upp avvikande hundar med exempelvis extrem jaktinstinkt som inte går att bryta, men det gäller ju även kineser.
Då är det som jag tänkt, tack för hjälpen
 
Men det här med fällning också en av anledningarna till att jag fastnade extra mycket för kineser och pudlar från början. Jag har astma och kan på vissa individer få problem med andningen av just pälsigt damm. Men var länge sen jag mötte en långhårig hund en längre period så jag vet inte hur jag fungerar nu.
Och har lite städmani så en massa päls skulle göra mig galen. Måste man dammsuga varje dag?

Med tanke på hur mycket @machafuko hund fäller och hur vanligt det verkar vara i rasen så hade jag nog backat pga detta.

Om du trivs med pudelns mentalitet, päls, storlek etc. Vad är det som får dig att backa? Är du rädd att få en som inte vill så mycket som du?

Jag tror ju att kan du motivera kineser är en pudel ingen match. Och det finns pudlar med betydligt större arbetslust än dina kineser utan att för den delen tappa enkelheten i vardagen. För att även om man KAN leva med en "svårare" hund eller hund som fäller som ett as och då gör din vardag svårare, så varför?

Helt okej att vissa egenskaper trumfar en svårare/krångligare vardag. Men, då bör det ju verkligen vara så också, om du förstår hur jag menar?

Jag har ju själv schäfer. Och känner ibland att storlek, fällande (när man ska till andra, åka andras bil etc) etc är lite krångligare än när jag bara haft de små. Nu ville jag ju köra sporter/tjänst som inte hade gått med de små, så valet blev ändå schäfer och även om jag älskar och trivs med rasen så är jag inte helt säker på att det blir en till efter denna, men det beror ju på hur livet ser ut då :)

Allt beror ju egentligen på vad man själv ser som problem i vardagen. Men så som du beskriver din vardag, vad du förväntar dig och vad du vill ha ut av hundägandet så ser jag nog inte varför en pudel inte skulle passa som komplement till dina kineser?
 
Med tanke på hur mycket @machafuko hund fäller och hur vanligt det verkar vara i rasen så hade jag nog backat pga detta.

Om du trivs med pudelns mentalitet, päls, storlek etc. Vad är det som får dig att backa? Är du rädd att få en som inte vill så mycket som du?

Jag tror ju att kan du motivera kineser är en pudel ingen match. Och det finns pudlar med betydligt större arbetslust än dina kineser utan att för den delen tappa enkelheten i vardagen. För att även om man KAN leva med en "svårare" hund eller hund som fäller som ett as och då gör din vardag svårare, så varför?

Helt okej att vissa egenskaper trumfar en svårare/krångligare vardag. Men, då bör det ju verkligen vara så också, om du förstår hur jag menar?

Jag har ju själv schäfer. Och känner ibland att storlek, fällande (när man ska till andra, åka andras bil etc) etc är lite krångligare än när jag bara haft de små. Nu ville jag ju köra sporter/tjänst som inte hade gått med de små, så valet blev ändå schäfer och även om jag älskar och trivs med rasen så är jag inte helt säker på att det blir en till efter denna, men det beror ju på hur livet ser ut då :)

Allt beror ju egentligen på vad man själv ser som problem i vardagen. Men så som du beskriver din vardag, vad du förväntar dig och vad du vill ha ut av hundägandet så ser jag nog inte varför en pudel inte skulle passa som komplement till dina kineser?

Ja, min hund fäller något otroligt. Det ska belysas. Dock(!) ska jag säga att alla jag pratar med absolut inte verkar ha samma problem som jag har. Vänner med hanar säger att de inte har lika stora problem, medan vissa med tikar säger att deras tikar fäller mindre än vad deras tidigare hanar gör. Svårt att förutspå. Sen börjar jag faktiskt fundera, något som slagit mig över tid, om det inte är något med foderkänslighet eller liknande det kan ha att göra med för min hunds del. Jag tycker hon fäller så mycket att det inte känns som helt dumt att utelusta något sånt. Men kan haft otur och fått en rejält fällande individ också, men ja. Inget jag kan säga något säkert om än. Jag bor också på 24 kvm så allt märks väldigt snabbt här, var bättre när jag bodde på 39 kvm. Något att också ta i beaktning.

Men tollaren är en ras som fäller, det ska man ju vara beredd på. För egen del har jag lite insett dock att jag älskar rasen så otroligt för övriga egenskaper att jag nog får acceptera pälsen bara.
 
Men håller med @linnsan angående att man funderar en gång extra om det är värt det för nästa hund beroende på vad man vill göra. Det blir ju ett störande moment ibland. Så för egen del, om jag inte vill ha något riktigt sportigt nästa gång, så skulle jag nog absolut överväga en pudel. Min erfarenhet av kineser, som dock är mycket liten, är att de inte alls har riktigt samma go kanske som en pudel. Men jag kn ju ha mycket fel och TS verkar ju som sagt hittat rätt linjer och det är ju toppen :D
 
Med tanke på hur mycket @machafuko hund fäller och hur vanligt det verkar vara i rasen så hade jag nog backat pga detta.

Om du trivs med pudelns mentalitet, päls, storlek etc. Vad är det som får dig att backa? Är du rädd att få en som inte vill så mycket som du?

Jag tror ju att kan du motivera kineser är en pudel ingen match. Och det finns pudlar med betydligt större arbetslust än dina kineser utan att för den delen tappa enkelheten i vardagen. För att även om man KAN leva med en "svårare" hund eller hund som fäller som ett as och då gör din vardag svårare, så varför?

Helt okej att vissa egenskaper trumfar en svårare/krångligare vardag. Men, då bör det ju verkligen vara så också, om du förstår hur jag menar?

Jag har ju själv schäfer. Och känner ibland att storlek, fällande (när man ska till andra, åka andras bil etc) etc är lite krångligare än när jag bara haft de små. Nu ville jag ju köra sporter/tjänst som inte hade gått med de små, så valet blev ändå schäfer och även om jag älskar och trivs med rasen så är jag inte helt säker på att det blir en till efter denna, men det beror ju på hur livet ser ut då :)

Allt beror ju egentligen på vad man själv ser som problem i vardagen. Men så som du beskriver din vardag, vad du förväntar dig och vad du vill ha ut av hundägandet så ser jag nog inte varför en pudel inte skulle passa som komplement till dina kineser?
Ja precis, att få en pudel som inte har det rätta drivet. Har på kurs stött på allt från jätte motiverade pudlar till dom som bara vill sitta i mattes knä. Funderar på om det är tillräckligt stor skillnad mellan pudel och kines för att ens byta ras. När man läser och pratar nu känns det som att jag kan få ut lika mycket av båda, förutom från några t.ex. som du som ser att det kan vara en märkbar skillnad.

Jag är trött på puff pälsen faktiskt, att reda ut tovor och borsta varje dag och trimma och klippa regelbundet om man vill undvika det mesta borstandet. Jag tycker ärligt det är så tråkigt så satsar jag på en till kines så är det en naken som gäller. Fortfarande pälsvård men långt ifrån samma. Jag älskar att se puffar med päls och att röra vid dom men majoriteten av alla puffägare har sina nerklippta av en anledning. Men jag önskar att jag gillade att borsta och fixa. När Alvin varit hos mina föräldrar i perioder med lång päls sitter mamma upp mot en timme och borstar varje dag och tycker det är mysigt. Så det beror på hur man är.
 
Men håller med @linnsan angående att man funderar en gång extra om det är värt det för nästa hund beroende på vad man vill göra. Det blir ju ett störande moment ibland. Så för egen del, om jag inte vill ha något riktigt sportigt nästa gång, så skulle jag nog absolut överväga en pudel. Min erfarenhet av kineser, som dock är mycket liten, är att de inte alls har riktigt samma go kanske som en pudel. Men jag kn ju ha mycket fel och TS verkar ju som sagt hittat rätt linjer och det är ju toppen :D
Hehe, dom har en del energi kineser med kan jag lova. Även om Alvin med ålderns rätt lugnat ner sig var han lugnare än Milou som ung också men en väldans fart på den lillen förr. Milou är en extremt intensiv hund, han går in för allt med sån vilja och kraft, hittar på egna projekt, är som en liten studsboll och han ger järnet när vi tränar men stöttar upp mig också om jag får panikattacker, då stannar han vid min sida och rör sig inte en centimeter ifrån mig oavsett vad som händer omkring oss och han gör samma hemma eller om vi är iväg, lindrar min ångest med att lägga sig på mig eller precis bredvid mig, han är en självlärd stödhund.

Han har jämförts med att det finns vanliga bilar och det är dom flesta hundarna, sen finns det explosiva sportbilar och en sån är Milou.
 
Jag som haft collie som ung och har en del i bekantskapskretsen skulle nog säga att personlighetsmässigt är corgi närmare schäfer (inklusive ljudandet hos en del individer eller iallafall min 🙃) än vad collie är. Många som gått från schäfer till corgi verkar hålla med. Har nog aldrig hört en collieägare påstå att deras collie är lik en schäfer i personligheten. Västgöten och corgin är ju relativt nära besläktade om än långt tillbaka i tiden.

Av de fåtal cattledog jag träffat har jag fått uppfattningen att de är hårdare och inte lika lättränade men dock har humor.
Nu var ju jämförelsen mellan collie och just schäfer/cattle dog/kines, corgi var inte med i jämförelsen. Jag har inte träffat tillräckligt många corgis för att uttala mig men jag ser många likheter mellan mina collies (och en del andra collies jag tränat med) och schäfer för sport (tjänstehundslinjer kan vara lite annorlunda) när det gäller just följsamhet och will to please (det var ju det som var frågan i ursprungsinlägget och inte "personlighet"). Collie är en spretig ras, men när den nämns i denna tråden där TS är tydlig med sitt träningsintresse, så utgår jag från att en menar mer arbetsavlade linjer som har arbetslust och inte en collie som är rädd för allt.
 
Ja precis, att få en pudel som inte har det rätta drivet. Har på kurs stött på allt från jätte motiverade pudlar till dom som bara vill sitta i mattes knä. Funderar på om det är tillräckligt stor skillnad mellan pudel och kines för att ens byta ras. När man läser och pratar nu känns det som att jag kan få ut lika mycket av båda, förutom från några t.ex. som du som ser att det kan vara en märkbar skillnad.

Jag tror faktiskt att risken är större att du får en kines som inte har nåt driv än en mer arbetsavlad (mellan)pudel. Där finns det riktigt häftiga hundar!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 602
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 524
Senast: YlvaG
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 009
Senast: Migo
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp