Finsk lapphund

Ser man på de får hundarna som går BPH bland pudel och cc så är det ju betydligt mer lek/kamp och lite mer matintresse hos pudeln. Generellt borde den alltså ha mer träningsintresse.

Ja, tittar en på tävlingsresultat (säger inte allt men en del) så är ju mellanpudlar rätt bra representerade i agility och lydnad medan kineserna är rätt sällsynta, det säger ju också en del.
 
Ja, tittar en på tävlingsresultat (säger inte allt men en del) så är ju mellanpudlar rätt bra representerade i agility och lydnad medan kineserna är rätt sällsynta, det säger ju också en del.
Ja men också vilka som köper raserna, jag tror att cc skulle visa samma resultat om dom testades på tävlingar så som pudlarna. Men jag tror att många tänker som er att det inte är en hund som går att träna med och därför köper ingen som vill mer cc utan det blir utställning och "bara" sällskap. Anledningen till att jag funderade på att byta ras är ju inte att dom är svåra eller tråkiga utan att jag ville ha något mer väder tåligt och till viss del också en liten extra kick men när jag läst om vad dom raserna men den där "kicken" innebär så är det saker jag har svårt att klara, som att dom fäller mycket päls, jakt, svajiga mentalt osv. Jag vet att det finns dom som tycker cc kan vara svajiga men hos dom jag träffat har det aldrig varit något problem att anmärka på. Fast de är ju inte världens tuffaste hundar, det är ju långt ifrån en malinois. Tack och lov. Fast Milou är rätt tuff.

Pudlar är definitivt intressanta och som jag kommer ta i beaktning när jag ska köpa hunden men jag har under tiden jag läst om andra raser blivit mer sugen på en till cc. Jag kan inte alls se den bilden av chines crested som många här beskrivit, lite sorgligt men jag vet att mina har omvänt många tvivlare. Till och med en domare på rally som sa innan tävlingen på banvandringen när jag sa att jag hade en cc (Milou) sa att dom verkade sura och svåra fast att han på alla år bara träffat en cc. På vårt protokoll står det glatt, trevligt och positivt ekipage, mycket glädje och fint samarbete.

En extremt lekfull, busig och glad ras. Det är lek hela dagarna i princip. Dom vilar i soffan men dom tar ofta egna initiativ att leka på egen hand eller vill ha med mig,

Alvin kommer folk ihåg från kurser för 4-5 och till och med 9 år sedan på grund av sin förighet och lättlärdhet och vi placerade oss alltid på topp med runt 99 poäng på alla rallytävlingar.

Så ja, jag söker något spännande och pudlar intresserar mig men jag har definitivt inte gått ifrån cc, det är en underbar ras.

Men man får ha koll på vad man köper, jag vet en uppfödare som jag inte ens skulle ta emot en hund gratis ifrån till exempel. Alla hundar därifrån har allt det där man inte vill ha hos en cc. Tyvärr föder hen upp många kullar hela tiden så speciellt här i trakterna kommer många därifrån. Jag har varit på kenneln men inte i valpköpartankar utan annat och om jag kommit dit som valpköpare hade jag backat direkt.

Eventuellt tar jag en valp rätt så snart. En syster till Milou ska ju få valpar och hela hans kull är fantastiska. Annars kommer jag om jag köper en cc senare noga hålla koll på var den här linjen tar vägen, Alvin ingår också i den. Blir det en pudel blir det en spännande resa det också.
 
Ja, tittar en på tävlingsresultat (säger inte allt men en del) så är ju mellanpudlar rätt bra representerade i agility och lydnad medan kineserna är rätt sällsynta, det säger ju också en del.
Dock svårt att jämföra då mellanpudel sannolikt är en mycket vanligare ras att äga än en CC, och dessutom en populär agilityras (som den väl är av en anledning dock).
 
Dock svårt att jämföra då mellanpudel sannolikt är en mycket vanligare ras att äga än en CC, och dessutom en populär agilityras (som den väl är av en anledning dock).

Raserna ser ju dock hyfsat jämnstora ut? CC ca 400 valpar per år, pudel ca 600 valpar per år de senaste åren, men för pudel räknas ju mellan, dvärg och toy in i de siffrorna (och de är ju lite olika mycket representerade i olika tävlingsformer). Från 2013 och framåt verkar ju cc ha blivit mindre populär (färre valpar föds senaste åren) och för pudel är trenden det omvända.
 
Raserna ser ju dock hyfsat jämnstora ut? CC ca 400 valpar per år, pudel ca 600 valpar per år de senaste åren, men för pudel räknas ju mellan, dvärg och toy in i de siffrorna (och de är ju lite olika mycket representerade i olika tävlingsformer). Från 2013 och framåt verkar ju cc ha blivit mindre populär (färre valpar föds senaste åren) och för pudel är trenden det omvända.
Trodde skillnaden var betydligt större med tanke på hur sällan jag stöter på CC jämfört med pudel.
 
Tror skillnaden också beror på vad man väljer att göra med sina hundar, kineser stick ut utseendemässigt så den rasen drar nog till sig många för sitt utseende och fokuserar på utställning eller en check sällskapshund.

Sen finns det ju andra sporter än lydnad och agility, jag själv tycker till exempel att agility är lite trevligt och har gått kurs både med Alvin och Milou med bra prestationer men har aldrig haft lust att tävla eller fortsätta träna, har inte tyckt det varit så roligt. Samma med lydnad. Men vet några som tränar nosework och så jag med rally och freestyle.

Det ekar tomt på tävlingarna jag är med på och kurser. Träffat en korsning pappillon/puff på agility och den var trevlig, snabb. men annars inte en enda på alla år. Men som sagt, tror det mer beror på människorna än hundarna just i dom fallen.
 
Jag tror faktiskt att risken är större att du får en kines som inte har nåt driv än en mer arbetsavlad (mellan)pudel. Där finns det riktigt häftiga hundar!

Jag har en mellanpudel i min lydnadsgrupp och hon är SÅ jävla häftig! Bättre mh än många brukshundar och så jävla glad och positiv. Spårade med henne idag och då sa matten att hon funderar på att para henne nästa år om alla hälsotester ser bra ut. Jag är orimligt sugen på en 😅🙈😁
 
Jag har en mellanpudel i min lydnadsgrupp och hon är SÅ jävla häftig! Bättre mh än många brukshundar och så jävla glad och positiv. Spårade med henne idag och då sa matten att hon funderar på att para henne nästa år om alla hälsotester ser bra ut. Jag är orimligt sugen på en 😅🙈😁

Jag har en väldigt avlägsen bekant som tillsammans med sin sambo satsar hårt i agility tillsammans med sina gyllene mellanpudlar. Jäklar i havet vad det ryker på deras videor, riktigt fräcka hundar. De har kennel nu, nästan så man blir sugen!
 
Jag har en mellanpudel i min lydnadsgrupp och hon är SÅ jävla häftig! Bättre mh än många brukshundar och så jävla glad och positiv. Spårade med henne idag och då sa matten att hon funderar på att para henne nästa år om alla hälsotester ser bra ut. Jag är orimligt sugen på en 😅🙈😁
Mellanpudel är min tänkta framtida hundras när jag inte känner riktigt samma intresse för att träna och styra upp en eller två Aussies som tar stor plats och fäller massor!
 
Ja precis, att få en pudel som inte har det rätta drivet. Har på kurs stött på allt från jätte motiverade pudlar till dom som bara vill sitta i mattes knä. Funderar på om det är tillräckligt stor skillnad mellan pudel och kines för att ens byta ras. När man läser och pratar nu känns det som att jag kan få ut lika mycket av båda, förutom från några t.ex. som du som ser att det kan vara en märkbar skillnad.

Jag är trött på puff pälsen faktiskt, att reda ut tovor och borsta varje dag och trimma och klippa regelbundet om man vill undvika det mesta borstandet. Jag tycker ärligt det är så tråkigt så satsar jag på en till kines så är det en naken som gäller. Fortfarande pälsvård men långt ifrån samma. Jag älskar att se puffar med päls och att röra vid dom men majoriteten av alla puffägare har sina nerklippta av en anledning. Men jag önskar att jag gillade att borsta och fixa. När Alvin varit hos mina föräldrar i perioder med lång päls sitter mamma upp mot en timme och borstar varje dag och tycker det är mysigt. Så det beror på hur man är.

Fast att det finns dom som avlar på lugnare pudlar fråntar ju inte det faktum att det finns dom som avlar på pudlar som används både till tävling på högre nivå (och då tänker jag inte agility utan tex bruks) och tjänst (räddning/patrull).

Du ska ju såklart inte köpa från vilken random pudeluppfödare som helst utan kolla mh/bph, tävlingsmeriter bland släktingar etc.

Jag är med i fbgruppen aktiva pudlar. Det rekommenderas om man vill se vilka pudlar/uppfödare som utvärderar och avlar mer mot "arbete" sas.

Om du ändå ska ha fler än en hund så kan du ju ha CC också?
 
Tror skillnaden också beror på vad man väljer att göra med sina hundar, kineser stick ut utseendemässigt så den rasen drar nog till sig många för sitt utseende och fokuserar på utställning eller en check sällskapshund.

Sen finns det ju andra sporter än lydnad och agility, jag själv tycker till exempel att agility är lite trevligt och har gått kurs både med Alvin och Milou med bra prestationer men har aldrig haft lust att tävla eller fortsätta träna, har inte tyckt det varit så roligt. Samma med lydnad. Men vet några som tränar nosework och så jag med rally och freestyle.

Det ekar tomt på tävlingarna jag är med på och kurser. Träffat en korsning pappillon/puff på agility och den var trevlig, snabb. men annars inte en enda på alla år. Men som sagt, tror det mer beror på människorna än hundarna just i dom fallen.

Om du vill ha mer "tryck" i hunden än i de hundar du har nu så säger tävlingsstarter i lydnad och bruks och agility mer än starter i rallylydnad, rent krasst. Jag tror att anledningen till varför CC inte syns på tävlingsbanorna inte enbart kan förklaras med att deras ägare inte är intresserade - pudel är också en ras där utställning och sällskap är väldigt fokuserat, framför allt i vissa linjer. Pudlar är ju också väldigt uppseendeväckande utseendemässigt när de har utställningsklippning.
 
Jag har en mellanpudel i min lydnadsgrupp och hon är SÅ jävla häftig! Bättre mh än många brukshundar och så jävla glad och positiv. Spårade med henne idag och då sa matten att hon funderar på att para henne nästa år om alla hälsotester ser bra ut. Jag är orimligt sugen på en 😅🙈😁
Asså jag förstår dig! Följer en mellanpudeluppfödare på instagram som tävlar sök med sina hundar och jag blir så otroligt sugen av att se hennes hundar, de verkar vara fantastiska små arbetsmaskiner!
 
Ja pudlar verkar vara suveräna. Jag skulle vilja ha en aprikos. Är det någon som vet hur dvärgpudlar är som är ungefär lika stora som mina i alla fall dom är den lite större varianten av dvärg som är nästan exakt likadana som mina cc? Skiljer det sig mycket mellan dvärg och mellan?
 
Om du vill ha mer "tryck" i hunden än i de hundar du har nu så säger tävlingsstarter i lydnad och bruks och agility mer än starter i rallylydnad, rent krasst. Jag tror att anledningen till varför CC inte syns på tävlingsbanorna inte enbart kan förklaras med att deras ägare inte är intresserade - pudel är också en ras där utställning och sällskap är väldigt fokuserat, framför allt i vissa linjer. Pudlar är ju också väldigt uppseendeväckande utseendemässigt när de har utställningsklippning.
Fast hur många av pudelägarna har sina pudlar utställningsklippta?
 
Fast hur många av pudelägarna har sina pudlar utställningsklippta?
De som är utställningsintresserade, antar jag? Poängen var väl mer att både CC och pudel är sådana hundar som väcker uppmärksamhet (om det nu är det en är ute efter som hundägare).

Som parentes kan jag säga att jag har collie och jag blir stoppad varenda promenad av folk som tycker att de är så otroligt vackra (mina är inte utställningslinjer så de har inte alls den där fluffiga utställningspälsen). De flesta har nog de erfarenheterna oavsett ras. :) Folk gillar hundar helt enkelt! Och olika raser har sina egna "fans".
 
Ja precis, att få en pudel som inte har det rätta drivet. Har på kurs stött på allt från jätte motiverade pudlar till dom som bara vill sitta i mattes knä.
Nu har jag bara haft två pudlar, bägge omplaceringar. Den första var en dvärgpudel ifrån utställningskennel uppväxt hos äldre ägare som blev sjuk. Den andra en mellanpudel ( som jag har nu ) med flera arbetsmeriterade hundar i stamtavlan. Gemensamt för bägge är att de älskat att träna. Pigga, alerta, fokuserade. Du verkar mycket duktig på att motivera och hantera dina hundar så jag tror att det hade blivit hur bra som helst att prova pudel. Lite omväxling men ändå inte så stor skillnad att du riskerar att ångra dig. Det finns många raser man vill ha i teorin men i praktiken kanske man inte vill leva med de olika nackdelarna.
 
Pudel är en ras som hängt med mig sen innan jag skaffade hund. Pappa hade en tax och sen en mellan pudel när han växte upp och han älskade den hunden. Pratar så gott om den hunden. Vi brukat diskutera cc och pudel ibland och vi gillar båda båda raserna Så jag har definitivt pudel på listan som nu bara består av cc och pudel, båda lika troliga att köpa. Vore kul att prova pudel och se vad det innebär. Se skillnaden i träning. Jag ser få fel med kineser men det kan vara roligt med nytt och om dom har mer driv vore det super. Men jag kan ha haft tur med kineser när jag fått mina, Alvin mjuk och följsam och vill vara till lags hela tiden och vill verkligen träna men speciellt Milou är utan överdrift så arbetsvillig och smart så det är galet, tuff, framåt, självsäker.

Pappa sa innan han träffade sina första kineser att han vill ha pudel sen men nu kan han dock säga att mina kineser är mycket mer sociala och gosiga och närhetstörstiga och mer busiga och fulla av lek än vad pudeln var.

Men jag tror att en pudel skulle passa mig väldigt bra.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 635
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 585
Senast: YlvaG
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 070
Senast: Migo
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 415
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp