Finsk lapphund

Nu har jag bara haft två pudlar, bägge omplaceringar. Den första var en dvärgpudel ifrån utställningskennel uppväxt hos äldre ägare som blev sjuk. Den andra en mellanpudel ( som jag har nu ) med flera arbetsmeriterade hundar i stamtavlan. Gemensamt för bägge är att de älskat att träna. Pigga, alerta, fokuserade. Du verkar mycket duktig på att motivera och hantera dina hundar så jag tror att det hade blivit hur bra som helst att prova pudel. Lite omväxling men ändå inte så stor skillnad att du riskerar att ångra dig. Det finns många raser man vill ha i teorin men i praktiken kanske man inte vill leva med de olika nackdelarna.
Helt sant, och tack för berömmet. Jag tror verkligen en pudel vore fantastisk och har nog verkat lite emot dom i tråden men det är jag inte. Det drar bara igång någon slags oro över förändringar och att jag skäms och som att jag känner mig som en svikare om jag köper en annan ras för att jag inte vill att folk ska tro att det är något fel med Alvin och Milou för det är det inte. Jag älskar båda extremt. Jag behöver ingen kritik mot att jag säger eller tänker så, jag vet att det inte stämmer. Men känslan är så ändå.

Så ja, det kan mycket möjligt bli en pudel.

Är det någon skillnad på dvärgpudel och mellanpudel? Tänker för att en stor dvärg blir stor som Alvin och Milou och en mellan blir lite större, jag har i flera år gått och funderat på en dvärg men risken finns att det blir en liten dvärg och så litet vill jag inte ha. Jag vill helst ha en mellan tror jag men är det någon skillnad mentalt mellan dvärg och mellan?
 
Helt sant, och tack för berömmet. Jag tror verkligen en pudel vore fantastisk och har nog verkat lite emot dom i tråden men det är jag inte. Det drar bara igång någon slags oro över förändringar och att jag skäms och som att jag känner mig som en svikare om jag köper en annan ras för att jag inte vill att folk ska tro att det är något fel med Alvin och Milou för det är det inte. Jag älskar båda extremt. Jag behöver ingen kritik mot att jag säger eller tänker så, jag vet att det inte stämmer. Men känslan är så ändå.

Så ja, det kan mycket möjligt bli en pudel.

Är det någon skillnad på dvärgpudel och mellanpudel? Tänker för att en stor dvärg blir stor som Alvin och Milou och en mellan blir lite större, jag har i flera år gått och funderat på en dvärg men risken finns att det blir en liten dvärg och så litet vill jag inte ha. Jag vill helst ha en mellan tror jag men är det någon skillnad mentalt mellan dvärg och mellan?
Mer go i mellanpudlarna skulle jag säga, finns absolut fräsiga dvärgpudlar också men de jag sett som utmärker sig i arbete är mellan. Jag har haft storpudlar och tycker det är trevliga hundar, men skulle jag skaffa pudel igen hade jag skaffat en mellanpudel.
 
Helt sant, och tack för berömmet. Jag tror verkligen en pudel vore fantastisk och har nog verkat lite emot dom i tråden men det är jag inte. Det drar bara igång någon slags oro över förändringar och att jag skäms och som att jag känner mig som en svikare om jag köper en annan ras för att jag inte vill att folk ska tro att det är något fel med Alvin och Milou för det är det inte. Jag älskar båda extremt. Jag behöver ingen kritik mot att jag säger eller tänker så, jag vet att det inte stämmer. Men känslan är så ändå.

Så ja, det kan mycket möjligt bli en pudel.

Är det någon skillnad på dvärgpudel och mellanpudel? Tänker för att en stor dvärg blir stor som Alvin och Milou och en mellan blir lite större, jag har i flera år gått och funderat på en dvärg men risken finns att det blir en liten dvärg och så litet vill jag inte ha. Jag vill helst ha en mellan tror jag men är det någon skillnad mentalt mellan dvärg och mellan?
Appropå att byta ras : jag har haft hund i drygt 40 år nu och har bytt ras nästan varje gång jag skaffat en ny. Dels för att jag ville slippa jämföra den nya med den gamla, dels för att livets faser gjort att olika raser passat sämre eller bättre och dels för att jag helt enkelt varit nyfiken. Eftersom man fritt kan para pudlar av de tre små storlekarna så är det ju samma ras och borde egentligen inte vara någon skillnad utom i storlek ( min dvärgpudel vägde 3.5 kg och min mellan väger 7.2 kilo ). I praktiken är det nog de olika linjerna och uppfödarna man ska titta på. Min dvärgpudel hade en del rädslor och kom från en ren utställningskennel som inte mentalltestade ( men hon var oerhört träningsvillig, pigg och glad ) Det finns flera mellanpudelkennlar där ägarna är tävlingsaktiva eller som ofta säljer till tävlingsmänniskor. Titta på pudelklubbens sidor över årets bästa hundar inom olika grenar så hittar du nog några kennelnamn som återkommer.
 
Appropå att byta ras : jag har haft hund i drygt 40 år nu och har bytt ras nästan varje gång jag skaffat en ny. Dels för att jag ville slippa jämföra den nya med den gamla, dels för att livets faser gjort att olika raser passat sämre eller bättre och dels för att jag helt enkelt varit nyfiken.

Så var det för mig :) Jag ville inte jämföra min nya hund med min gamla (schipperke), så jag kollade på andra raser i samma segment. Det blev till slut en lancashire heeler. Jag upplevde min schipperke som aningen för självständig och ville ha en förigare hund, det har jag på många sätt och vis verkligen fått. Nu är ju heeler en spretig ras vad jag ser omkring mig, men min har mkt vall i sig och är mjuk och förarbunden. Till nästa hund tror jag att det blir en annan ras, kanske tom en schipperke. Men min är bara 3,5 år och jag hoppas att hon blir kvar många år till, bara vi får ordning på hennes sjukdomsproblematik. Hon är mkt lydig och har ingen jakt i sig vilket är så-himla-skönt, dock blir det andra svårigheter i vardagen med en väldigt mammig hund, och just i det avseendet saknar jag schipperkens självständighet. Man lär så länge man lever :)
 
Appropå att byta ras : jag har haft hund i drygt 40 år nu och har bytt ras nästan varje gång jag skaffat en ny. Dels för att jag ville slippa jämföra den nya med den gamla, dels för att livets faser gjort att olika raser passat sämre eller bättre och dels för att jag helt enkelt varit nyfiken. Eftersom man fritt kan para pudlar av de tre små storlekarna så är det ju samma ras och borde egentligen inte vara någon skillnad utom i storlek ( min dvärgpudel vägde 3.5 kg och min mellan väger 7.2 kilo ). I praktiken är det nog de olika linjerna och uppfödarna man ska titta på. Min dvärgpudel hade en del rädslor och kom från en ren utställningskennel som inte mentalltestade ( men hon var oerhört träningsvillig, pigg och glad ) Det finns flera mellanpudelkennlar där ägarna är tävlingsaktiva eller som ofta säljer till tävlingsmänniskor. Titta på pudelklubbens sidor över årets bästa hundar inom olika grenar så hittar du nog några kennelnamn som återkommer.
Bra tips med bästa hundarna! Ja en dvärg på 3,5 kg går inte så det måste bli en mellanpudel. Hur ofta trimmar du din och hur lång tid tar det varje gång du trimmar?

Jag spenderar en del tid på att borsta och trimma som det är nu. Vill inte ha mer så det är därför det inte kommer bli en puff igen fast att jag älskar dom. Men även Milou kräver borstning varje dag och trimning. Alvin trimmar jag i ansiktet en gång i veckan och sen kroppen med olika lång tid mellan gångerna beroende på hur mycket tid jag vill lägga på all borstning och han är så fin med mer päls men det blir tovor. Det är 2-4 månader mellan helkropps trimningarna. På sommarhalvåret trimmar jag hela Milou 2 gånger i veckan och om han ska vara extra fin, nu på vintern en gång i veckan men nu fuskade jag och lät det vara i 2 veckor, ingen som ser under täcket och inget som spelar roll med det lilla.

Nu har vi borststund varje dag, pälsen på huvudena, göra tofsar på Alvin, öron, man, tassar, svans och hela Alvin. Och borstar tänderna varje dag.

Det är helt ok men sammantaget är det en del tid och det känns ok förutom Alvins helkroppstrimmning för han hatar den men i övrigt går det men mer vill jag inte.
 
När jag hade pudel så rakade jag tassar och nos varannan vecka och rakade ner hela hunden varannan månad ungefär. Behövde inte borsta alls mellan gångerna om jag höll kortklippt. När jag har haft pudel i utställningspäls är det en annan historia dock, då är det många timmars pälsvård i veckan. Men en kortklippt pudel kräver inte särskilt mycket pälsvård men det är förstås ändå tid som ska tas.
 
Bra tips med bästa hundarna! Ja en dvärg på 3,5 kg går inte så det måste bli en mellanpudel. Hur ofta trimmar du din och hur lång tid tar det varje gång du trimmar?
Jag har henne i halvlång päls vilket gör att det blir klart mer arbete än om jag hållit den kort. Var tredje vecka tar jag en timme till att borsta, bada och föna henne. Då rakar jag även nos och tassar. Oftast borstar jag några minuter varje dag eftersom jag har kardan liggande bredvid soffan, när vi tittar på TV på kvällen brukar jag ofta borsta lite samtidigt när hon ändå ligger bredvid. Eftersom jag klappar henne när hon ligger hos mig så känner jag ju om det är någon tova på gång. Jag har inte tålamod med långa pass utan tar hellre små bitar då och då. Klipper henne gör jag med några veckors mellanrum, oftast bara lite år gången. Sammanlagt kanske 10 minuter i veckan. Har jag en period med mer tid låter jag pälsen växa och pysslar mer med den, orkar jag inte lika mycket så klipper jag ner henne mer. På så sätt känner jag aldrig att pälsvården blir för mycket för mig.
 
När jag hade pudel så rakade jag tassar och nos varannan vecka och rakade ner hela hunden varannan månad ungefär. Behövde inte borsta alls mellan gångerna om jag höll kortklippt. När jag har haft pudel i utställningspäls är det en annan historia dock, då är det många timmars pälsvård i veckan. Men en kortklippt pudel kräver inte särskilt mycket pälsvård men det är förstås ändå tid som ska tas.
Jag har fått en pudelvän. Ägaren sa att hen trimmar och klipper ner allt var tredje vecka och att hon då inte behöver borsta alls. Det är rätt stor skillnad mot varannan månad. Det kanske skiljer sig också mellan olika pudlar?
 
Jag har henne i halvlång päls vilket gör att det blir klart mer arbete än om jag hållit den kort. Var tredje vecka tar jag en timme till att borsta, bada och föna henne. Då rakar jag även nos och tassar. Oftast borstar jag några minuter varje dag eftersom jag har kardan liggande bredvid soffan, när vi tittar på TV på kvällen brukar jag ofta borsta lite samtidigt när hon ändå ligger bredvid. Eftersom jag klappar henne när hon ligger hos mig så känner jag ju om det är någon tova på gång. Jag har inte tålamod med långa pass utan tar hellre små bitar då och då. Klipper henne gör jag med några veckors mellanrum, oftast bara lite år gången. Sammanlagt kanske 10 minuter i veckan. Har jag en period med mer tid låter jag pälsen växa och pysslar mer med den, orkar jag inte lika mycket så klipper jag ner henne mer. På så sätt känner jag aldrig att pälsvården blir för mycket för mig.
Det låter helt överkomligt. Mindre än vad jag har nu och definitivt extremt stor skillnad mot en fullpälsad puff. Då badade och fönade och borstade jag ungefär en gång varannan vecka och det tog sin tid. Sen borstade jag runt 30-40 minuter per dag minst utöver det, löste upp tovor och redde ut allt. Ansiktet trimmade jag en gång i veckan och tassar regelbundet, faktiskt pudelklippning på tassarna. Det har han alltid, nu med.. Så då känns en pudel helt ok.
 
Jag har fått en pudelvän. Ägaren sa att hen trimmar och klipper ner allt var tredje vecka och att hon då inte behöver borsta alls. Det är rätt stor skillnad mot varannan månad. Det kanske skiljer sig också mellan olika pudlar?
Inom tre veckor finns det väl inte så mycket att borsta tänker jag. För allra minsta arbetet med klippningen brukade jag klippa var tredje vecka, då behövde hon inte borstas något innan den nya badningen/klippningen utan det vara bara att bada, pälsen torkade nästan direkt och sedan var det bara klippa.

Kan det vara något sånt hon menade?
 
Min pudelvän har tipsat mig om en kennel som prioriterar köpare som vill ha en aktiv hund som får träna och tävla. Fast det är en lång kölista. Uppfödaren hjälper till att välja ut valpar med rätt mentalitet från enbart sällskap till hundar som måste aktiveras och tränas med. Pudelvännens hund är jätte fin verkligen och otroligt trevlig mentalt. Alvin och Milou älskar henne. Har kikat lite på kenneln men måste fixa med facebook för jag har knappt använt det för uppfödarenhar tydligen en bra sida.

Men jag forskar mest nu, lär mig och skaffar en bra grund så att nästa hund ska komma till mig och att vi båda har bästa möjliga förutsättningar.

Jag är inte redo än. Och på ett sätt hoppas jag det dröjer för jag har inte bestämt mig för om jag ska köpa en hund till nu snart och ha tre eller vänta tills älskade Alvin inte kommer finnas med oss. Kanske det allra lättaste och jag hoppar han lever minst 3 år till.

Men jag skulle behöva en hund till innan dess för Milou behöver sällskap. Men det krånglar till saker att ha tre hundar. Och det blir en del mer pälsvård, plats, träna med alla även om Alvin inte kräver mycket utan är nöjd med gamla klassiker men Milou behöver utmaningar hela tiden. Men gud så roligt att träna valp.
 
Inom tre veckor finns det väl inte så mycket att borsta tänker jag. För allra minsta arbetet med klippningen brukade jag klippa var tredje vecka, då behövde hon inte borstas något innan den nya badningen/klippningen utan det vara bara att bada, pälsen torkade nästan direkt och sedan var det bara klippa.

Kan det vara något sånt hon menade?
Ja så kan det nog vara. När Alvin hade lång päls tog det nästa 50-60 minuter föning att få pälsen helt torr. Om man borstar och reder ut allt under tiden. Men pudlar torkar snabbt alltså?
 
Ja så kan det nog vara. När Alvin hade lång päls tog det nästa 50-60 minuter föning att få pälsen helt torr. Om man borstar och reder ut allt under tiden. Men pudlar torkar snabbt alltså?

Det beror nog på hur lång pälsen är, jag tänkte utifrån att den var klippt för tre veckor sedan. Jämför jag med våran gråhund tex så torkade pudeln fort. Men det kunde absolut ta nästan en timme att föna henne också, om pälsen var kanske 5 cm och uppåt? Jag minns inte riktigt.
 
Det beror nog på hur lång pälsen är, jag tänkte utifrån att den var klippt för tre veckor sedan. Jämför jag med våran gråhund tex så torkade pudeln fort. Men det kunde absolut ta nästan en timme att föna henne också, om pälsen var kanske 5 cm och uppåt? Jag minns inte riktigt.
Okej, det löser sig. Det är inte så viktigt i det stora hela. När jag köper en pudel kommer jag göra allt som behövs och nu har jag ett hum på det hela.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 516
Senast: lilstar
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 396
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Min sheltie tik på 4 månader är väldigt lättväckt och har svårt att sova om man inte sitter med henne hela tiden, detta blir ju ett...
Svar
16
· Visningar
2 918
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp