Finsk lapphund

Har du funderat något på tollare? Baserat på hur mycket du säger att du vill träna och vad du vill göra tror jag verkligen att du trivts med rasen. Jag var själv väldigt inne på spetsar och har alltid haft en förkärlek för deras egna sätt att vara på. Även haft Eurasier på foder ich ett gäng andra spetsar som daghundar. Tollarna är också lite egna men träningsvilliga, tystare (i alla fall när det kommer till skall) och utan den stora fluffpälsen. Lite mer mellanfluff ;)
Har varit jätte intresserad av dom. En av mina favorit raser. Hur är det med att ha dom lösa i skogen? Hur mycket jakt har dom i sig? Har annars mest positiva tankar om rasen, både från grannar,kurser och tävlingar. Och dom är ju väldigt vackra också 😍

Dom jag träffat har verkat vara väldigt uppmärksamma på sina ägare, positiva och lätta i sättet, dom verkar liksom glada.
 
Min systers Tollare går i alla fall fint att ha lös i skogen, den verkar inte ha något jaktintresse alls. Älskar att springa, gärna efter bollar, men annars också. Sedan är den ju lite större än vad du tänkt, just denna väger 17kg. Hon tävlar en del med den men minns exakt vad.
 
Min systers Tollare går i alla fall fint att ha lös i skogen, den verkar inte ha något jaktintresse alls. Älskar att springa, gärna efter bollar, men annars också. Sedan är den ju lite större än vad du tänkt, just denna väger 17kg. Hon tävlar en del med den men minns exakt vad.
Ja det är ju det där med att förena storlek med vad jag vill ha. Som det är just nu passar en mindre hund bäst i transport sammanhang, jag har ingen egen bil så är i behov av andras, nu är det inga problem för Alvin och Milou kan sitta i våra knän med sele eller på varsin sitts i bilen, vet inne hur det går att ha en 10 kg tyngre hund i knät. Om det ens är möjligt? Men tanken är att förändra den situationen framöver och skaffa en egen bil. Inte just nu men inom någon framtid och då fungerar en mellanstor hund också.
 
Ja det är ju det där med att förena storlek med vad jag vill ha. Som det är just nu passar en mindre hund bäst i transport sammanhang, jag har ingen egen bil så är i behov av andras, nu är det inga problem för Alvin och Milou kan sitta i våra knän med sele eller på varsin sitts i bilen, vet inne hur det går att ha en 10 kg tyngre hund i knät. Om det ens är möjligt? Men tanken är att förändra den situationen framöver och skaffa en egen bil. Inte just nu men inom någon framtid och då fungerar en mellanstor hund också.
Jag brukar ha Ammo framför mig på golvet i passagerarsätet fram om jag åker med nån utan bur och han är 66.5cm o 34kg.
Jag hade ju inte valt bort en ras som passar en bara för att man ev ska åka bil ibland.
 
Min hund väger 27kg och hon brukar ligga ihoprullad i passagerarsätet och sova när vi åker någonstans. Jag har haft henne på golvet framför mig när jag åkt med någon annan men det skulle nog gå att ha henne i knät i nödfall. En hund på 15-20kg borde inte vara några problem, åtminstone när den kommit ur valpstadiet och kan sitta någorlunda still när man åker bil
 
Ja det är ju det där med att förena storlek med vad jag vill ha. Som det är just nu passar en mindre hund bäst i transport sammanhang, jag har ingen egen bil så är i behov av andras, nu är det inga problem för Alvin och Milou kan sitta i våra knän med sele eller på varsin sitts i bilen, vet inne hur det går att ha en 10 kg tyngre hund i knät. Om det ens är möjligt? Men tanken är att förändra den situationen framöver och skaffa en egen bil. Inte just nu men inom någon framtid och då fungerar en mellanstor hund också.

En stor anledning till att jag haft små egna hundar är just detta. Det är mkt mer praktiskt för mig i min vardag. När jag skaffade schipperken var jag bara 19 år, visste inget om hur jag skulle bo eller leva, men jag har i hela mitt liv varit rörlig och åkt och rest mkt, hälsat på kompisar osv. Åkt mkt kollektivt, sovit borta osv. Eftersom jag har många vänner och bekanta sm inte är hundmänniskor är liten hund väldigt praktiskt, det är även praktiskt ur perspektivet att det är lättare med hundvakt. Nuförtiden är min hund med mig på jobbet och det hade nog inte varit lika accepterat att ha en stor hund där... för att inte tala om hur enkelt det är att klättra upp i lastbilen eller hjullastaren med en hund under armen jämfört med en stor.

Enda gången jag blir sugen på en större hund är när jag vill springa, åka skidor eller prova på drag med kickbike. I alla andra avseenden ser jag bara nackdelar med en hund som är stor, för mig.
 
Ju mer man läser och tänker och pratar desto mer omöjligt verkar det vara att välja hundras. Alla har något jag inte vill ha, och vissa är på samma nivå och andra är jag inte alls intresserad av.

Förstår inte, när jag köpte Alvin var det lätt. Jag såg en nakenhund när jag var 10 år och bestämde mig för att det var en sån jag ville ha. Växte upp, läste på och sen en dag såg jag den vackraste hunden jag sett, en puff! Och då bara visste jag att det var rätt, sen hund nummer två med den nakna varianten var precis lika självklar för jag hade ju bestämt för typ 20 år sedan att jag vill ha en naken och älskade det mesta inom rasen.

Nu är jag förvirrad. Ska inte köpa just nu så det är ingen stress, tänker ett par år fram. Vet inte hur jag ska planera om det skulle fungera att ha tre hundar inom något år för Milou behöver mogna och lugna ner sig. Han är vuxen, 2 år men sjövild. Men jag får hoppas att Alvin är med oss massor av år och att jag tar den nya då det tar slut. Vill aldrig mer bara ha en hund och tror Milou behöver sällskap.

Jag tror att det där speglar mer ens egen mognad och skeenden i livet. Överlag är ju saker mer svartvitt när man är yngre och levt mindre så att säga. För mig har det varit tydligt att livet blir mer nyanserat då man blir äldre, man får liksom fler perspektiv.
Då jag såg en schipperke för första gången visste jag att en sån ska jag ha, men jag visste inte ens vad det var för ras. Jag gick fram och frågade och sökte sedan info på nätet. Jag tror att jag skaffat en oavsett den passat eller ej, nu var det ju tur att den gjorde det :o

Sedan under åren har jag skaffat mer kunskap, men ffa kunskap om mig själv och vad jag vill ha och inte vill ha i en hund. Och väljer utfrån det. Nu har jag ju alltid fastnat för raser i grupp 1 varje gång jag sonderat. Men jag har iaf gjort ett medvetet val och inte specellt mkt baserat på "love at first sight". Med åren har jag läst så mkt om raser att jag insett att ingen är perfekt, det finns ju alltid nåt man gillar mindre och nåt man gillar mer. Man får ju välja det som är viktigast och fokusera på det. Och så har jag (innan pandemin tackolov) sökt mig till kennlar med intressanta raser och träffat hundar, och utifrån det fattat olika tycke för dem. Sen är det ju alltid en chansning ändå, för viss info får man ju inte riktigt till sig förrän man börjar umgås med andra med samma ras och då har man ju redan skaffat hunden ;)
 
Ja det är ju det där med att förena storlek med vad jag vill ha. Som det är just nu passar en mindre hund bäst i transport sammanhang, jag har ingen egen bil så är i behov av andras, nu är det inga problem för Alvin och Milou kan sitta i våra knän med sele eller på varsin sitts i bilen, vet inne hur det går att ha en 10 kg tyngre hund i knät. Om det ens är möjligt? Men tanken är att förändra den situationen framöver och skaffa en egen bil. Inte just nu men inom någon framtid och då fungerar en mellanstor hund också.
Jag har inte heller bil, utan åker kollektivt eller med andra. Jag har min Cessna på mig i sängen, i bilar, var vi än är. Hon väger väl 16 kilo ungefär. Det är absolut inga problem. De är mindre och smidigare än man tror :D
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har varit jätte intresserad av dom. En av mina favorit raser. Hur är det med att ha dom lösa i skogen? Hur mycket jakt har dom i sig? Har annars mest positiva tankar om rasen, både från grannar,kurser och tävlingar. Och dom är ju väldigt vackra också 😍

Dom jag träffat har verkat vara väldigt uppmärksamma på sina ägare, positiva och lätta i sättet, dom verkar liksom glada.
Jag har min lös i skogen dagligen. Jag passar lite på att ha henne lös om det börjar bli mörkt så här års och det är "halvmörkt". Då börjar rådjuren komma fram och hon jagar inte rådjur om jag är uppmärksam, men en gång såg jag inte ett rådjur som hon råkade driva upp och sen stack hon några meter. Hon lyssnar dock direkt jag säger åt henne och nu idag har jag absolut inga problem med rådjur som går precis framför oss, bredvid eller så. Jag passar dock på att ha henne lös på stora fält där det springer mycket kaniner. Men aldrig i skog, har haft henne lös sen hon var valp och hon har aldrig stuckit ifrån mig förutom den ena gången med rådjuret som jag berättade om, och då sprang hon 5 meter innan hon stannade när jag sa åt henne.

Hon är ändå en tollare med mycket jakt i sig, men mycket handlar ju om att lära dem vad man vill. Det är inte hundar som är avlade för att jaga levande vilt. Har jag tex med mig en tennisboll i fickan så lämnar hon inte min sida, oavsett vad som händer eller vilket djur som dyker upp framför näsan. Du kan promenera in i henne och hon kommer i princip inte se dig ändå :P
 
Jag tror man får se till vilken typ av jakt en ras har i sig d.v.s. är avlad för. Jaga självständigt långa sträckor eller jaga i nära samarbete med sin människa a la retriever. Jaga med målet att hunden själv ska ta ner bytet ger ju en helt annan jaktinstinkt än den t.ex. en golden ska ha.
 
Ju mer man läser och tänker och pratar desto mer omöjligt verkar det vara att välja hundras. Alla har något jag inte vill ha, och vissa är på samma nivå och andra är jag inte alls intresserad av.

Förstår inte, när jag köpte Alvin var det lätt. Jag såg en nakenhund när jag var 10 år och bestämde mig för att det var en sån jag ville ha. Växte upp, läste på och sen en dag såg jag den vackraste hunden jag sett, en puff! Och då bara visste jag att det var rätt, sen hund nummer två med den nakna varianten var precis lika självklar för jag hade ju bestämt för typ 20 år sedan att jag vill ha en naken och älskade det mesta inom rasen.

Nu är jag förvirrad. Ska inte köpa just nu så det är ingen stress, tänker ett par år fram. Vet inte hur jag ska planera om det skulle fungera att ha tre hundar inom något år för Milou behöver mogna och lugna ner sig. Han är vuxen, 2 år men sjövild. Men jag får hoppas att Alvin är med oss massor av år och att jag tar den nya då det tar slut. Vill aldrig mer bara ha en hund och tror Milou behöver sällskap.
Välj ut några raser du ev kan tänka dig då, ex lancashire heeler, tollare och schipperke, och leta kombinationer där föräldrarna passar dig istället för att enbart välja en ras. Finns ju oftast variationer/olika linjer inom raser liksom, gå på individ istället för ras.
 
Har varit jätte intresserad av dom. En av mina favorit raser. Hur är det med att ha dom lösa i skogen? Hur mycket jakt har dom i sig? Har annars mest positiva tankar om rasen, både från grannar,kurser och tävlingar. Och dom är ju väldigt vackra också 😍

Dom jag träffat har verkat vara väldigt uppmärksamma på sina ägare, positiva och lätta i sättet, dom verkar liksom glada.
Bra tollare är jättetrevliga, men det är en av de retrievers som faktiskt kan ha lite skärpa, framför allt i vissa linjer. Det behöver du nog läsa på om ifall det landar på tollaren.
 
j
Jag har min lös i skogen dagligen. Jag passar lite på att ha henne lös om det börjar bli mörkt så här års och det är "halvmörkt". Då börjar rådjuren komma fram och hon jagar inte rådjur om jag är uppmärksam, men en gång såg jag inte ett rådjur som hon råkade driva upp och sen stack hon några meter. Hon lyssnar dock direkt jag säger åt henne och nu idag har jag absolut inga problem med rådjur som går precis framför oss, bredvid eller så. Jag passar dock på att ha henne lös på stora fält där det springer mycket kaniner. Men aldrig i skog, har haft henne lös sen hon var valp och hon har aldrig stuckit ifrån mig förutom den ena gången med rådjuret som jag berättade om, och då sprang hon 5 meter innan hon stannade när jag sa åt henne.

Hon är ändå en tollare med mycket jakt i sig, men mycket handlar ju om att lära dem vad man vill. Det är inte hundar som är avlade för att jaga levande vilt. Har jag tex med mig en tennisboll i fickan så lämnar hon inte min sida, oavsett vad som händer eller vilket djur som dyker upp framför näsan. Du kan promenera in i henne och hon kommer i princip inte se dig ändå :P
Så länge dom har ett stoppkommando som fungerar är ju inte jakten något problem och Tollare är ju inte avlade för att jobba långt bort och självständighet.
 
Bra tollare är jättetrevliga, men det är en av de retrievers som faktiskt kan ha lite skärpa, framför allt i vissa linjer. Det behöver du nog läsa på om ifall det landar på tollaren.


Ja men hur vet man vilka som inte har det? Kan man utläsa det av olika tester och prov hos föräldrar och längre bak ? Ger dom tillräcklig info? Det känns klurigt att ta sig in i en ny ras och veta om och ha tillgång till all kunskap som finns bland dom som redan har rasen.
 
Ja men hur vet man vilka som inte har det? Kan man utläsa det av olika tester och prov hos föräldrar och längre bak ? Ger dom tillräcklig info? Det känns klurigt att ta sig in i en ny ras och veta om och ha tillgång till all kunskap som finns bland dom som redan har rasen.

Det krävs en väldigt bra kunskap över rasens linjer och hur olika uppfödare tänker kring skärpa och andra bitar i mentaliteten. Det syns ju också på BPH/MH till viss del, i tillgängligheten och kontakten med okända människor samt på avståndsleken.
 
Bra tollare är jättetrevliga, men det är en av de retrievers som faktiskt kan ha lite skärpa, framför allt i vissa linjer. Det behöver du nog läsa på om ifall det landar på tollaren.


Ja men hur vet man vilka som inte har det? Kan man utläsa det av olika tester och prov hos föräldrar och längre bak ? Ger dom tillräcklig info? Det känns klurigt att ta sig in i en ny ras och veta om och ha tillgång till all kunskap som finns bland dom som redan har rasen.
Kolla bph och sen träffa tollare från olika linjer. Jag skulle inte säga att den största skillnaden är skärpan i tollarna, utan snarare att olika tollare har helt olika driv. Så för att hitta en som du gillar bör du oavsett ha träffat ett gäng för att bilda dig en uppfattning om vilken typ av tollare du vill ha. :)
 
Kolla bph och sen träffa tollare från olika linjer. Jag skulle inte säga att den största skillnaden är skärpan i tollarna, utan snarare att olika tollare har helt olika driv. Så för att hitta en som du gillar bör du oavsett ha träffat ett gäng för att bilda dig en uppfattning om vilken typ av tollare du vill ha. :)
Jag vill bara förtydliga mitt inlägg att jag inte menar att skärpan är vad som skiljer linjerna åt mest, men att skärpan är en sån sak som är riktigt jobbig att leva med om en vill ha ett enkelt (men aktivt och träningsglatt) liv, och därför en sån sak som en behöver ha bra koll på. :)
 
Jag vill bara förtydliga mitt inlägg att jag inte menar att skärpan är vad som skiljer linjerna åt mest, men att skärpan är en sån sak som är riktigt jobbig att leva med om en vill ha ett enkelt (men aktivt och träningsglatt) liv, och därför en sån sak som en behöver ha bra koll på. :)
Joo, det förstår jag. Därför citerade jag inte dig, utan mitt meddelande till ts var bara menat kring hur jag hade tänkt. Förstår att ditt också bara var välmenat på det sättet du skrev. Det finns tollare med skärpa, men jag anser inte att det är något större problem inom rasen (längre). Utan det jag hade oroat mig mer för vid köp av tollare är andra aspekter, som just det jag skrev att jag upplever att vissa tollare har bristande driv. I alla fall för vad jag vill ha i en tollare. :) (Och sjukdomar, det börjar sticka upp mer och mer)
 
Joo, det förstår jag. Därför citerade jag inte dig, utan mitt meddelande till ts var bara menat kring hur jag hade tänkt. Förstår att ditt också bara var välmenat på det sättet du skrev. Det finns tollare med skärpa, men jag anser inte att det är något större problem inom rasen (längre). Utan det jag hade oroat mig mer för vid köp av tollare är andra aspekter, som just det jag skrev att jag upplever att vissa tollare har bristande driv. I alla fall för vad jag vill ha i en tollare. :) (Och sjukdomar, det börjar sticka upp mer och mer)
Har tollarna blivit bättre mentalt senaste 10 åren? Var testledare på BPH för många tollare för ca 10 år sedan och såg då tyvärr många med rädslor och svårt att avreagera.
 
Har tollarna blivit bättre mentalt senaste 10 åren? Var testledare på BPH för många tollare för ca 10 år sedan och såg då tyvärr många med rädslor och svårt att avreagera.
Mycket stor skillnad. Det var ju en ganska ”ny” ras då (eller ja, inte för just 10 år sen men några år längre tillbaka) och bph har blivit allt viktigare och viktigare. Tycker många uppfödare har blivit väldigt noga med den biten.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 619
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 547
Senast: YlvaG
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 044
Senast: Migo
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 413
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp