Finsk lapphund

Lillefrun

Trådstartare
Jag tittar runt överallt jag kan komma på, läser dussintals böcker, ssk hemsidan , letar på forum och försöker bestämma mig för nästa ras. Jag skulle väldigt gärna ha en tredje kines men är sugen på att prova något mer. En av anledningarna är att vi tränar och tävlar en del och hur mycket man är tränar och försöker är dom känsliga för kyla och väta. Det är alltså extremt svårt att få en hund som kan allt och mer därtill att lägga sig på blöt bana eller knappt sätta sig fast den egentligen kan det med lätthet.

Så jag vill ha någon mer ’tuff” hund som inte låter sig störas av lite regn och kyla .

Men jag vill också ha en mjuk hund i uppfostran, jag är lugn, bestämd och har tydliga ramar men skulle inte fungera med en hund som kräver total disciplin eller mer hårt ledarskap.

Jag hittade Finsk lapphund lite av en slump och allt verkar så bra, förutom den lilla detaljen om att dom pratar och skäller mycket. Hur mycket är det på en skala? Blir det så pass att det är svårt att bo i lägenhet? Är det lite små pipljud eller står dom inne och bara skäller?

Är det någon som har en Finsk lapphund som kan berätta eller någon som träffat någon?
 
En av mina närmsta vänner har finsk lapphund och jag är dagmatte rätt ofta till den. Det är kompisens 3:e finne och jag har även passat de 2 tidigare.

En lapphund är inte så brydd om vädret, kan sitta och ligga även om det är blött. W som jag har hemma just nu ligger helst ute på tomten hela tiden, vid regn, snö, blåst osv, inte i stekande sol dock, då vill hon ligga svalt.

En lapphund kan man inte traggla med i träningen men det går att träna och tävla dem. Många har jakt i sig och kan vara svåra att ha lösa. De jag har erfarenhet av har inte skällt i tid och otid och hade inte haft några problem att bo i lägenhet för den sakens skull men jag upplever att en lapphund mår bäst när den har en tomt att ligga och spana på omgivningen från. Att gå ett varv och undersöka och sen lägga sig och filosofera igen. Givetvis ska de promeneras varje dag ändå men det säger ju sig självt.

Bjuder på en bild från nyårsafton då vi var och tränade.
 

Bifogade filer

  • IMG_20211231_124601.jpg
    IMG_20211231_124601.jpg
    274,1 KB · Visningar: 110
Vår granne har en finsk lapphund som verkar ganska tyst. Men jag har träffat desto värre ekipage, med hundar som skällt oavbrutet eller väldigt ofta under t ex kurs, så pass att det blivit svårt för gruppen att få någon arbetsro överhuvudtaget. Jag tittade en del på finsk lapphund när jag var 25-27, men är numera väldigt avskräckt och tror inte heller att de passar mig träningsmässigt. Det verkar vara lite si och så med viljan till samarbete i vissa linjer, men det är ju å andra sidan en spets med allt vad det kan innebära.

Väldigt fina, dock!
 
De jag har tränat ihop med kan skälla vid träning/tävling om de inte förstår vad föraren menar och vid förväntan inför något roligt. Jag vet inte hur de är hemma.
Men de har ett mycket ljust skall, ett sådant som jag lätt blir irriterad på, då det även ganska kraftigt till skillnad från en mindre hund.
 
Om du gillar tanken på fluffig spets så har du ju även Keeshound. Inte lika gapig som Lapphundarna och de har typ noll jaktinstinkt.
Finns en del som kör lite agility och lydnad med dem. Rätt enkla och okomplicerade hundar.
Min gillade spår och uppletande bäst. Kunde verkligen gå lös jämt utan att dra på äventyr. Låg gärna ute ensam på gården även i snö och regn.
 
Jag har lärt känna två finska lapphundar. Den ena var mestadels tyst, sa kanske ett "voff" när den skulle gå ut på promenad och när man lekte ordentligt med den som belöning. Den andra... Matte påstod att han bara skällde när han ville något. Må så vara, men hundskrället ville ju saker hela tiden! "VOFF jag vill ut! Voff kom nu! Voff jag har tråkigt! Voff allt är roligt! Voff! VOFF!!!" :arghh: Gissar m.a.o. att det kan skilja en del mellan olika linjer.
 
Oj hjälp, nu minskade lusten till en finsk lapphund helt. Tack för alla svar. Jag tror inte det är en ras som passar mig. Och den ska ju vilja träna mycket.

Som nu i vår kommer jag gå kurs och träna och tävla i både rally och freestyle med Milou. Då ska han ju jobba varje dag med glädje och det är liksom inget problem för han älskar det.
 
Om du gillar tanken på fluffig spets så har du ju även Keeshound. Inte lika gapig som Lapphundarna och de har typ noll jaktinstinkt.
Finns en del som kör lite agility och lydnad med dem. Rätt enkla och okomplicerade hundar.
Min gillade spår och uppletande bäst. Kunde verkligen gå lös jämt utan att dra på äventyr. Låg gärna ute ensam på gården även i snö och regn.
Ska kolla upp dom direkt
 
Spontant tänker jag att är det viktigt med låg ljudnivå så bör man nog titta på något annat än spetsraserna. :nailbiting:
Klart att det finns undantag, men de är ganska lätträknade. Keeshond har du redan fått som förslag så jag slänger in eurasier som bubblare. Fast de kanske är lite väl lugna istället, har förstått det som att majoriteten är nöjda med att mest hänga med i vardagen.
 
Ska kolla upp dom direkt
Hmm, den var lite för stor för mig. Egentligen vill jag ha något i ungefär samma storlek som mina plus några kg, men tänker nog 10 som mest. Hunden ska kunna sitta i säkerhetssele även i någons famn om det är trångt i bilen.

Jag funderar också på dvärg/mellan pudel och Sheltie. Men har läst så mycket upp och ner om Sheltie. Har dock alltid tyckt om dom. Skulle eventuellt ha tagit mig an en omplacering med en 2 årig Sheltie men han var inte miljötränad eller knappt hanterad så när mina föräldrar kom på besök låg han under sängen hela tiden och var rädd för allt, men snäll. Men jag tackade nej till honom. Just då ville jag inte börja i uppförsbacke och Alvin var ung och full av hyss.
 
Spontant tänker jag att är det viktigt med låg ljudnivå så bör man nog titta på något annat än spetsraserna. :nailbiting:
Klart att det finns undantag, men de är ganska lätträknade. Keeshond har du redan fått som förslag så jag slänger in eurasier som bubblare. Fast de kanske är lite väl lugna istället, har förstått det som att majoriteten är nöjda med att mest hänga med i vardagen.
Ja tystheten är viktig, skulle inte varit det om jag bott annorlunda. Har planer för flytt till hus men nu bor jag i en lägenhet och vill inte bli hatad av mina grannar och utkastad…
 
Hmm, den var lite för stor för mig. Egentligen vill jag ha något i ungefär samma storlek som mina plus några kg, men tänker nog 10 som mest. Hunden ska kunna sitta i säkerhetssele även i någons famn om det är trångt i bilen.

Om du menar att Keeshond är för stort så är ju även finskt lapphund för stora. Mittelspitz, kanske? Tycker de verkar vara lite fräsiga.
 
Det var en Finsk lapphund med på Kryzas valpkurs. När alla vi andra provade på och övade många olika saker övade den valpen enbart på att vara tyst vid alla sex kurstillfällen.

Nu var det bara en individ och det klart att det kan skilja sig hundar emellan, men jag fick inte mersmak direkt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 514
Senast: lilstar
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 395
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Min sheltie tik på 4 månader är väldigt lättväckt och har svårt att sova om man inte sitter med henne hela tiden, detta blir ju ett...
Svar
16
· Visningar
2 918
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp