Finsk lapphund

Jag träffade på en Keeshond idag när jag var ute och promenerade. Tyckte inte den var speciellt stor, jag tror det mesta är fluffig päls. Visst är den större än en kines men ihoprullad skulle den nog kunna åka i någons knä i bilen. Knäpptyst var den, och nästan löjligt lydig och duktig. Hon brukade alltid gå med den lös, även inne i samhället.
 
Ja tänkte också Mittelspitz @Lillefrun
Glada, spralliga och trevliga. Lagom storlek och friska :) Men kan säkert skälla en del.
:love:

Jätte fina, har tittat på dom och japansk spets men börjar undra om det finns någon spets som inte låter i tid och otid? Skäller dom av upphetsning, vakt, stress?

Mina kineser kan morra på hundar ute om dom träffar och inte gillar en hund som vi möter men jag har fått bort det mesta av det så vi kan möta dom flesta men det finns några dom har några dom aldrig vänjer sig vid , blir osäkra av, så det finns den där reservationen ändå där ibland, eller när det är tvärtom att Milou börjar flämta och hoppa runt i piruetter om han ser en hund han gillar och inte får hälsa på. Sen vaktar dom lite här hemma. Reagerar på en del av det som föregår i trapphuset men det är en bra nivå utifrån förutsättningarna i och med att vi bor på nedersta våningen och det är i princip ständig aktivitet här. Upp och ner och dörrar som stängs och öppnas och prat och trappsteg.

Inget skall vid träning, stress, tävling osv. Tycker det räcker som det är med ljud, vill inte flytta in en stackars hund som blir stressad att bo i lägenhet.
 
Jag träffade på en Keeshond idag när jag var ute och promenerade. Tyckte inte den var speciellt stor, jag tror det mesta är fluffig päls. Visst är den större än en kines men ihoprullad skulle den nog kunna åka i någons knä i bilen. Knäpptyst var den, och nästan löjligt lydig och duktig. Hon brukade alltid gå med den lös, även inne i samhället.
Intressant,dom är ju väldigt fina. Men fastnade för Mittelspizt
 
:love:

Jätte fina, har tittat på dom och japansk spets men börjar undra om det finns någon spets som inte låter i tid och otid? Skäller dom av upphetsning, vakt, stress?

Mina kineser kan morra på hundar ute om dom träffar och inte gillar en hund som vi möter men jag har fått bort det mesta av det så vi kan möta dom flesta men det finns några dom har några dom aldrig vänjer sig vid , blir osäkra av, så det finns den där reservationen ändå där ibland, eller när det är tvärtom att Milou börjar flämta och hoppa runt i piruetter om han ser en hund han gillar och inte får hälsa på. Sen vaktar dom lite här hemma. Reagerar på en del av det som föregår i trapphuset men det är en bra nivå utifrån förutsättningarna i och med att vi bor på nedersta våningen och det är i princip ständig aktivitet här. Upp och ner och dörrar som stängs och öppnas och prat och trappsteg.

Inget skall vid träning, stress, tävling osv. Tycker det räcker som det är med ljud, vill inte flytta in en stackars hund som blir stressad att bo i lägenhet.
Då tror jag nog inte att varken Mittel eller Shelite passar in, de skäller absolut då och då 😄
 
:love:

Jätte fina, har tittat på dom och japansk spets men börjar undra om det finns någon spets som inte låter i tid och otid? Skäller dom av upphetsning, vakt, stress?

Alltså de flesta spetsarna är ju gjorda för att de ska skälla, på grund av jakt-, vall- och vaktegenskaper. Det har inget med stress att göra utan handlar om vad de är framavlade till att göra från början.
 
Snart återstår bara två möjliga raser igen, pudel och en nakenfis. Älskar allt med kineserna förutom att vi är så extremt beroende av vädret. Jag vill kunna se fram emot en tävling utan att i månader fundera på väderprognosen. Nu har Milou lärt sig att sitta i vått gräs och ibland kan han ligga men han lägger aldrig ner hela magen i gräset.

Finns det någon hund som är som en puff eller naken förutom lite mer vädertåliga!
 
Snart återstår bara två möjliga raser igen, pudel och en nakenfis. Älskar allt med kineserna förutom att vi är så extremt beroende av vädret. Jag vill kunna se fram emot en tävling utan att i månader fundera på väderprognosen. Nu har Milou lärt sig att sitta i vått gräs och ibland kan han ligga men han lägger aldrig ner hela magen i gräset.

Finns det någon hund som är som en puff eller naken förutom lite mer vädertåliga!

Vet inte hur andra pudlar är, men Totte är allt annat än vädertålig :D
 
Inte så träningsvilliga dock?
Kanske? Beror på vad man jämför med förstås, och mina erfarenheter av dem är inte så moderna. Men småspetsar upplever jag inte som så träningsvilliga alla ggr heller men de har aldrig varit min grej så jag kanske har stött på undantagen snarare än de typiska.
 
Den dagen jag vill ha en mindre krävande hund men som fortfarande är pigg på träning blir det cocker spaniel. Hade inte direkt någon uppfattning om dem innan men den jag har inom familjen nu är jag riktigt imponerad av måste jag säga. Alltid taggad på all träning. Jäkla rolig att köra shejping med för hon bjuder på alla möjliga beteenden och en jäkla bra nos har hon också. Vissa hälsoproblem finns i rasen och ett minus är väl pälsvården, men man skulle ju kunna klippa ner den. Hon själv bryr sig inte om vädret på det sättet, mer än att hon var lite frusen när hon var en liten valp.
 
Ah, det såg ut att vara så stor skillnad mellan dom på bilderna
Keesen är nog mindre än Lapparna och ffa så är det mycket päls.
De är extremt vädertåliga (gårdsras)
I hemlandet (Holland) så kan man se dem ligga på däcket på kanalbåtarna i ur och skur. De behöver inte massa yta men är pigga. De är poppis hos stallfolk.
 
Snart återstår bara två möjliga raser igen, pudel och en nakenfis. Älskar allt med kineserna förutom att vi är så extremt beroende av vädret. Jag vill kunna se fram emot en tävling utan att i månader fundera på väderprognosen. Nu har Milou lärt sig att sitta i vått gräs och ibland kan han ligga men han lägger aldrig ner hela magen i gräset.

Finns det någon hund som är som en puff eller naken förutom lite mer vädertåliga!
En löwchen då? Men det går inte att garantera att en hund är okej med dåligt väder, alla är individer. Har en hund dock tillräckligt med will to please och träningsvilja överkommer det dåligt väder.

Min ena strävhåriga hund hatar regn och blött gräs, men eftersom hennes arbetsvilja är så hög så kör hon på fast hon inte gillar vädret, även en hel platsliggning på tävling i spöregn och +3 grader.
 
En löwchen då? Men det går inte att garantera att en hund är okej med dåligt väder, alla är individer. Har en hund dock tillräckligt med will to please och träningsvilja överkommer det dåligt väder.

Min ena strävhåriga hund hatar regn och blött gräs, men eftersom hennes arbetsvilja är så hög så kör hon på fast hon inte gillar vädret, även en hel platsliggning på tävling i spöregn och +3 grader.
Lite så är det med Alvin, han hatar blött gräs men om jag bad honom om det på träning eller tävling så gjorde han det ändå. Milou försöker verkligen men det är den sista lilla biten ner som han inte vill. Förstår det med hans helt nakna mage, där finns inte ett hårfjun, len som en liten bebis. På något vis har han trots allt steppat upp på just tävling, vet inte hur men det verkar som att han känt på sig på något vis när det varit på ”allvar”.
 
Jag tycker Löwchen är så fula :cautious:

En italiensk vinthund kanske skulle passa rent mentalt men vet inte om dom är särskilt vädertåliga dom heller. Eller vad dom tycker om freestyle och rally?

Och det måste vara en hund som vill träna och tävla för det är ju bland det bästa jag vet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 606
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 532
Senast: YlvaG
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 022
Senast: Migo
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp