Finsk lapphund

Verkligen inte, han avskyr allt vad regn, snö och slask heter.
Hmm, det gör jag med i och för sig. Det är en väldans mycket täcken och skor och torkande och duschande när det på något sätt är en droppe regn i luften eller hela perioden september/oktober till mars/april med täcke i princip hela tiden. Blir så mycket jobb. Och det tar emot mer att gå ut. Alvin och Milou springer runt i min pyttelilla lägenhet och gömmer sig för att slippa gå ut när dom vet vad det är för väder. Fast det brukar bli bättre när vi väl kommit iväg till skogen eller parken.
 
Jag tycker Löwchen är så fula :cautious:

En italiensk vinthund kanske skulle passa rent mentalt men vet inte om dom är särskilt vädertåliga dom heller. Eller vad dom tycker om freestyle och rally?

Och det måste vara en hund som vill träna och tävla för det är ju bland det bästa jag vet.
De italienska vinthundarna jag träffat/känner hatar typ alla väder utom sol och minst +15 ute :D

Såg att några gett mittelspitz som förslag och det är absolut roliga hundar att träna och tävla med! Dock är många ganska skälliga. Nu fick jag en individ där vi absolut inte passade ihop och med dagens erfarenhet hade jag valt andra linjer men hon skällde satan :laugh: På allt!

Jag vill faktiskt slå ett slag för långhårig chihuahua. Jag har visserligen ett korthår men hon passar in på allt du listar, förutom vädertåligheten :angel:.
 
Jag tycker Löwchen är så fula :cautious:

En italiensk vinthund kanske skulle passa rent mentalt men vet inte om dom är särskilt vädertåliga dom heller. Eller vad dom tycker om freestyle och rally?

Och det måste vara en hund som vill träna och tävla för det är ju bland det bästa jag vet.
Vinthundar har generellt dåligt med will to please, de gillar att springa men inte traggla på lydnadsplanen. Italienaren är nog den hundrasen som hatar kallt och blött väder allra mest 😂 de är kända för att vara hemskt svåra att rumsrenhetsträna just för att de ofta vägrar gå ut när det inte är perfekta väderförhållanden 🙈
 
Jag tycker Löwchen är så fula :cautious:

En italiensk vinthund kanske skulle passa rent mentalt men vet inte om dom är särskilt vädertåliga dom heller. Eller vad dom tycker om freestyle och rally?

Och det måste vara en hund som vill träna och tävla för det är ju bland det bästa jag vet.

Löwchen kan ju helklippas och då ser de ju ut ungefär som en helklippt pudel. Jag har inte haft någon själv men de verkar vara väldigt roliga, trevliga, lättsamma små hundar som anpassar sin aktivitetsnivå efter ägarens ambitioner och tycker det är kul att träna! Definitivt verkar de ha mer will to please och mer robusthet än den generella kinesen. :)
 
Bjuder på en bild från nyårsafton då vi var och tränade.

OT men varje gång jag ser en bild på din lille så tänker jag att jag måste ha en sån igen :heart

För att återgå till tråden: Jag har ingen annan erfarenhet av finska lapphundar än att de skäller. Mycket. Ofta.
Syrran hade en tik som var världens snällaste och mest tillgivna familjehund, men gick absolut inte att få tyst på den när den satte igång att skälla. Träna var den totalt ointresserad av i hela sitt liv, i alla former. Mysa i soffan och gå lulliga promenader var livet.
Har gått kurser med finnar som varit än värre vad gäller att skälla och låta. Och envisa.
Jag tycker de är gulliga men efter att ha haft en i familjen i 13 år är det inget jag skulle fundera på om jag ens tänkte tanken på att träna annat än vardagslydnad och promenader. Jag tror dock den hunden var ett undantag vad gäller soffpotatisvarianten..?
 
Vi har mittelspitz. Visst de skäller ibland, men så bor vi på landet och har inte brytt oss om att de gör det.

När min lillebror hade hundarna hos sig i lägenhet i Lund en vecka hade de tydligen inte skällt så många gånger. Så det är nog inte omöjligt att få dem att vara lugna i en lägenhet.

Nu är det länge sedan jag gick kurs med någon av dem, men de var tysta under träning. De är lättlärda och lätta att motivera, enligt mig som inte har erfarenhet av någon annan ras.

Säg till om du vill veta mer om våra två vovvar.
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
En vän till mig har två Kees (och två pommar 😁) och Keesarna är verkligen toppen! Hon tävlar agility (med fina resultat) och rally. Superhärliga, lättsamma hundar! Skulle absolut tittat närmare på den rasen om jag var du.

Min kompis har ett superhärligt Instagramkonto för sina (hon ska föda upp framöver också är tanken), så PMa om du vill ha namnet så kan du se allt hon gör med sina. 😁
 
Hur skälliga är Schipperke? Jag tycker att verkar vara en käck liten hund!

Jag hade en tik innan nuvarande hund. Min erfarenhet av hund innan henne var i huvudsak jaktspetsar så med det sagt tyckte jag inte att hon var så skällig. Allt är relativt. De skäller inte mer än nån annan hund som har lätt till skall, ffa inte mer än gemene småhundsras :angel:
Hon hade begåvats med en väldig hes och ganska lågmäld röst så hon hördes inte så mkt, tycker andra schippar jag träffat låtit högre. Det viktiga att komma ihåg är väl att det är en väldigt alert larmande hund, ser och hör allt och talar om det. Men jag upplevde inte att hon stod och "tomskällde" som många av jakthundarna. Pratade mkt gjorde hon, hon hade ljud för allt men de var mer i form av suckar, knorr, och flås-prat (verkar vara nåt karakteristiskt för schippe). Jag bodde i hus tills hon var 1,5 år och sedan lägenhet och flyttade ofta, hon var inte skällig inne för ljud i huset. Hon skällde om hon stod i fönstret och såg nåt eller när det ringde på dörren.
Hon var ensamhund större delen av livet och jag upplevde en stor skillnad i skällande när hon hade hundkompis att dra igång. För hon var gärna den som drog igång andra att skälla :sneaky:

Jag saknar henne enormt mkt. Största anledningen till att jag bytte ras var att jag alltid fick höra att hon var så ovanligt mild och snäll för att vara en schippe, och jag ville inte ha en hund som skulle jämföras med henne och inte alls vara sån. Men jag vet inte, får väl åka runt och träffa fler kanske inför nästa hund. Kan mkt väl tänka mig en sån igen, tror tom den rasen passade mig bättre än nuvarande. Med facit i hand :o
 
Jag har en finsk lapphund som är 1,5 år, det är min första lapphund och jag hade inte så väldigt mycket erfarenhet av lapphundar innan jag skaffade honom utöver några jag träffat på kurs och träningar. Jag tycker att min hund är fantastisk - alltid glad, hänger med på allt i alla väder, trygg och snäll med människor och andra djur :)

Om han skäller? Ja! Väldigt sällan inomhus, det fick vi träna på när han var valp. Ute skäller han när han är väldigt taggad eller frustrerad. Jag skulle inte rekommendera en spets om man inte vill ha en hund som skäller, men med det sagt är inte min lapphund och inte heller de jag träffat några som skäller i tid och otid.

När det kommer till träning så är min lapphund en aktiv hund som gillar att jobba, men hans favoritgrenar är där han får jobba mer självständigt. Viltspår, specialsök och drag är han väldigt duktig på och tycker att det är jättekul. Rallylydnad tränar vi också och han är rolig att träna med även där, men det kräver bra belöningar och inte för långa pass så han blir less :) Lydnadsträningen är inte självbelönande i sig om man säger så, på samma sätt som spår eller drag. Agility är en gren som jag tror att han kommer gilla, det har jag tänkt testa lite mer i sommar.
 
Spånar hej vilt. Vill ha en rätt liten ras, 30-45 cm hög, runt 10 kg, vilja träna varje dag och tävla. Fått en del bra tips att titta på. Och kanske några som jag får tänka om och fundera på en större hund.
 
De italienska vinthundarna jag träffat/känner hatar typ alla väder utom sol och minst +15 ute :D

Såg att några gett mittelspitz som förslag och det är absolut roliga hundar att träna och tävla med! Dock är många ganska skälliga. Nu fick jag en individ där vi absolut inte passade ihop och med dagens erfarenhet hade jag valt andra linjer men hon skällde satan :laugh: På allt!

Jag vill faktiskt slå ett slag för långhårig chihuahua. Jag har visserligen ett korthår men hon passar in på allt du listar, förutom vädertåligheten :angel:.
Oj, chihuahua hade jag aldrig kommit på. Men dom är nog snäppet för små.

Jag behöver ingen polarhund när det kommer till väder, bara kunna sitta, ligga och inte se ut att lida när det regnar.
 
Hur fungerar deras rygg? Tänker eftersom dom har rätt lång rygg?

De har inga av mig kända ryggproblem, de är korta jämfört med taxar (min faster har en normaltax och min för rasen långa och stora tik ser ut som en dvärg i jämförelse). De flesta heelers är dessutom inte lika långa som min.

Allltså wow! I princip allt jag vill ha! Är det svårt att hitta bra linjer i Sverige?

Bra linjer beror väl på vad en tycker är bra. Jag upplever rasen som inte så homogen dvs de varierar i både lynne, storlek, päls, vallegenskaper osv. Men detta är min första och jag är inte så kunnig, jämför mest min med de övriga jag känner. Taggar en uppfödare på forumet @russinbulle :)
 
De har inga av mig kända ryggproblem, de är korta jämfört med taxar (min faster har en normaltax och min för rasen långa och stora tik ser ut som en dvärg i jämförelse). De flesta heelers är dessutom inte lika långa som min.



Bra linjer beror väl på vad en tycker är bra. Jag upplever rasen som inte så homogen dvs de varierar i både lynne, storlek, päls, vallegenskaper osv. Men detta är min första och jag är inte så kunnig, jämför mest min med de övriga jag känner. Taggar en uppfödare på forumet @russinbulle :)
Tack, ja jag tycker dom ser rätt proportionerliga ut jämfört med många andra raser med lite längre rygg. Kanske luras lite av vissa bilder.

Det jag vill ha är en stabil, trygg, arbetsvillig hund. Och som går ihop med mina andra hundar. Gärna kunna springa lösa i skogen. Energi till lek, bus och träning i freestyle och rally.

Är sugen på att testa någon bruksgren, tränade lydnad med Alvin ett tag och det gick väldigt bra. Vi höll samma nivå som brukshundarna vilket väckte stor uppmärksamhet när min lilla puff på 1,5 år klarade det vi gjorde. Men han hade inte samma glöd som i dom andra grenarna vi testade (och jag tyckte det var lite tråkigt men tror mest det berodde på kursens upplägg) så vi slutade med det. Skulle kunna tänka mig lydnad eller något annat igen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 514
Senast: lilstar
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 395
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Min sheltie tik på 4 månader är väldigt lättväckt och har svårt att sova om man inte sitter med henne hela tiden, detta blir ju ett...
Svar
16
· Visningar
2 916
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp