Finska lapphunds tråden

J

Jullis

Tycker inte det är så mycket finska trådar här, därför öppnar jag en:)
Bilder på era finska lapphundar, lite allmänt om era hundar , alltid kul eftersom jag inte haft min så länge är det alltid kul att lära sig massa nytt om rasen, och lära känna lite folk som har samma intresse, nämligen det finska intresset:)
 
Sv: Finska lapphunds tråden

Åh jag äälskar lapphunden! Däremot har jag ingen egen :mad: men en dag ska jag bannemej ha det! I dagsläger har jag ist en siberian husky och en dansk/svensk gårdshund.
Visa gärna bilder på din lappe!
 
Sv: Finska lapphunds tråden

Jag tycker att tråden skulle hetat Lapphundstråden så att alla lapphundar får vara med. =)

Jag har Finsk Lapphund och Lapsk Vallhund. Den FL:en är 12 år och den LV:en är 5. Fantastiska hundar!




 
Sv: Finska lapphunds tråden

Jag tycker att tråden skulle hetat Lapphundstråden så att alla lapphundar får vara med. =)

Jag har Finsk Lapphund och Lapsk Vallhund. Den FL:en är 12 år och den LV:en är 5. Fantastiska hundar!

Synd att jag inte kan byta trådnamn annars hade jag gjort det:) men alla lappar är välkomna självklart:)
Gud vad vad fina dina hundar är, vilken är uppfödaren till dina gullepluttar?
Köpte min från rödmossans kennel men han har varit lite smårädd hela tiden , tradigt, köpte honom när han var 5 månader så jag vet inte om han har varit ute hos någon innan men han är guda snäll, svart med snö vita tecken.
Ska lägga in bilder sen , har ny dator så ska se om jag får in lite bilder här på denna:laugh:
Nu har han två tuffa kompisar, har ju en tibbe också och syrran har en softis så de bråkar ständigt med varandra ute på gräsmattan.

Har du någon kennel att rekomendera till nästa hundköp?
 
Sv: Finska lapphunds tråden

Åh jag äälskar lapphunden! Däremot har jag ingen egen :mad: men en dag ska jag bannemej ha det! I dagsläger har jag ist en siberian husky och en dansk/svensk gårdshund.
Visa gärna bilder på din lappe!

Ok..Lovar dej att du inte kommer bli missnöjd om du skaffar en:) underbara , det bästa jag har gjort när jag skaffade honom..guda snäll

Finns vissa likheter hos huskyn och lapphunden, så vi kan ju säga att du har en halv finsk lapphund så behöver du inte vara helt missnöjd;)

Kommer bilder ska lägga in de idag eller imorgon , ska få ordning på denna datorn först..
 
Sv: Finska lapphunds tråden

Min FLH är från Stenseitens Kennel i Järna. Han har väldigt fina utställningslinjer. Hundarna tränas lite i lydnad och agility också av hans sambo.

Min LVH är från Kennel Lakkanevas i Järfälla. Hon har bara en tik nu som är gammal och ska antagligen inte avla mer. Hon tog två kullar på sin tik.

Ja du... Jag har väldigt dålig koll numer på FLH:s uppfödarna :o. Det beror ju också på vad du vill göra. Blir det mest utställning eller vill du ha mer aktiva linjer i hunden?
 
Sv: Finska lapphunds tråden

Jag är uppvuxen med Svenska lapphundar. Min familj har haft 3 st. Älskar rasen av hela mitt hjärta. Så egensinniga, modiga, vackra och snälla. Någon gång ska jag ha en till. När barnen är stora och jag har mer tid.

har inga bilder på den här datorn. Mina hundar är från fotorullarnas tid.:laugh:
 
Sv: Finska lapphunds tråden

Min FLH är från Stenseitens Kennel i Järna. Han har väldigt fina utställningslinjer. Hundarna tränas lite i lydnad och agility också av hans sambo.

Min LVH är från Kennel Lakkanevas i Järfälla. Hon har bara en tik nu som är gammal och ska antagligen inte avla mer. Hon tog två kullar på sin tik.

Ja du... Jag har väldigt dålig koll numer på FLH:s uppfödarna :o. Det beror ju också på vad du vill göra. Blir det mest utställning eller vill du ha mer aktiva linjer i hunden?

Alltså det skulle vara kul med lite allround i hunden:) tränar mycket lydnad just nu med min kille och det går jätte bra.

Har undrat en sak ett tag, tänkte ställa ut min finne men han har virvlar bak på ryggen har det någon stor betydelse?
Läste nämligen att finska lapphundars päls skulle vara helt slät.
 
Sv: Finska lapphunds tråden

Oj, det kan jag inte svara på.
Bara att ställa ut och se vad dom tycker ;).

Alla Lapphundar är väldigt alround tycker jag, men om du vill ha mycket bra resultat också (ex om du ska tävla) så finns det ju linjer som är mer eftertraktade hos vissa uppfödare.
 
Sv: Finska lapphunds tråden

Här sitter en till med en finsk lapp! Ziva som hon kallas är dock inte mer än 5,5månader men charmar alla som hälsat på henne. Innan jag köpte henne så läste jag att rasen skulle vara aningens reserverad (hälsar glatt men sen är det bra typ) tydligen har inte Ziva blivit informerad om det för hon är översocial så det skriker om det, för modig för sitt eget bästa är hon oxå men de båda är iallafall trevligare problem än motsatsen:D

Utställningspremiären hann vi med i lördags och hon vart tom BIS R (utav typ 10 valpar mellan 4-6mån) tror ni jag är något stolt eller?:banana:

Frågor om finsk lapphund tror jag du med fördel ställer på forumet finsklapphund.eu där det finns en massa ägare, uppfödare och intresserade av rasen ;)

Dax för liten bildbomb:

Precis hemkommet litet fluff endast 8v gammal
100_1329b.jpg


Så göra vi när vi äta oxhudsben (nej bilden är inte uppochner)
DSC02048.JPG


Flytväst var ingen höjdare, men ack så nödvändigt på sjön
100_1427.JPG


Min lilla älskling:love:
DSC02259.JPG
 
Sv: Finska lapphunds tråden

Hon har precis samma teckning som min lilla kille.

Bra att hon inte e resarverad, tror min har fått smak på det däremot, fast han tackar inte nej till att bli kliad på magen:laugh:
 
Sv: Finska lapphunds tråden

Det där med att vara reserverad har jag nog aldrig läst någonstans. Jag vet att det finns de som lutar åt rädsla när det gäller att möta folk, men jag har aldrig träffat någon. Dock vet jag (och känner flera) som är antingen mycket glada i folk eller som går fram och luktar lite sedan är det bra. Skulle kunna jämföras med ointresse, inte direkt reservation och definitivt inte rädsla.

Jag vet inte vad detta kommer ifrån, för jag har inte hört eller sett något av det förens för ca 3 år sedan :crazy:
 
Sv: Finska lapphunds tråden

Det där med att vara reserverad har jag nog aldrig läst någonstans. Jag vet att det finns de som lutar åt rädsla när det gäller att möta folk, men jag har aldrig träffat någon. Dock vet jag (och känner flera) som är antingen mycket glada i folk eller som går fram och luktar lite sedan är det bra. Skulle kunna jämföras med ointresse, inte direkt reservation och definitivt inte rädsla.

Jag vet inte vad detta kommer ifrån, för jag har inte hört eller sett något av det förens för ca 3 år sedan :crazy:

Nej jag vet inte om man kan kalla det han är för resaverad, mer rädd, vet inte vad de har gjort med honom tidigare men han är väldigt nervös men det har blivit mycket bättre.
Men han är en glad kille:laugh:
 
Sv: Finska lapphunds tråden

Riktigt fin :)
Jag har verkligen hittat den ras jag alltid kommer ha, och det är denna.
De är så lätthanterliga och trevliga, verkligen underbara.

När jag kom hem med min finska lapphund till mamma blev hon också helt såld, så nu ska hon också skaffa en:).
 
Sv: Finska lapphunds tråden

tänkte lägga in lite bilder från min svenska. hoppas de går bra
de är vinterbilder men de är dom bästa jag hade på datan
26704335.jpg
[/url][/IMG]
26704338.jpg
[/url][/IMG]
 
Sv: Finska lapphunds tråden

Vilka härliga snöbilder. Min Elektra är precis tokig i snö och kan ligga timme efter timme och sova ute i snön om vintern...
 
Sv: Finska lapphunds tråden

Hahaha roliga bilder:laugh: Hon/Han verkar älska snön..
Alltid kul med bilder:)
 
Sv: Finska lapphunds tråden

*kl*

Här kommer en liten bildbomb på min Finska Lapphund, Samejäntans Ukko-pekka, 4 år, men kallas Zack.

4v, hälsar på på kenneln..
DSCF0144.jpg


8v och på väg hem..
zack8v.jpg


Tiden går... :)
Zackfint.jpg


Zacklitenbild.jpg


Gos... :love:
zack123mindre.jpg


Det lilla trollet blev även han vuxen...
DSCF1543.jpg
 
Sv: Finska lapphunds tråden

Gud vilka fina bilder, favoriten när han har lövet i munnen:)

Vilka skillnader det är på färgen ju äldre de blir , syns verkligen i bilderna.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 974
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 333
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 230
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 698
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp