Finskt Kallblod!

W

wonderbaunbabe

Är det någon här som har erfarenhet av finska kallblod?
Tycker det verkar vara en trevlig ras!
All information man kan komma på om dem är intressant!

Tack på förhand!
 
Sv: Finskt Kallblod!

Finska kallblod , iallafall travaren är ALLTID fuxar.....det är det enda jag kan bidra med :D
 
Sv: Finskt Kallblod!

Jag kom i kontakt med Finska hästar när jag var liten. En äldre herre som bodde nära min mormor hade både sådana och vbl travare. Jag lånade ett äldre sto, Pimu, att rida på. Köpte mina egna tyglar så jag kunde rida men någon sadel fanns inte. Hon var snäll, hungrig, lat och envis ;) En dag fick jag låna en sadel och då var vi ute och galopperade! Den äldre herren använde henne ibland som arbetshäst, hon fick ta in sitt eget hö med gamla redskap t.ex.
Har träffat på och ridit några fler oxå. Jag upplevde dem som små, trevliga, kraftiga hästar med lite temperament. Dagens varianter är nog lättare iom att de går mest trav? Och så älskar jag fuxar :love:
Jag vet faktiskt en tjej som har ett finskt kallblodsto idag ;)
/J
 
Sv: Finskt Kallblod!

Det finns fyra olika varianter av finsk häst, arbetshäst, travare, ridhäst och ponny. Arbetshästen och travaren är väl de som är mest ursprungliga.

Jag tycker att det är trevliga hästar i lagom storlek. Jag vet inte om det finns så mycket av dem i Sverige, jag har bara träffat nån enstaka. Har däremot träffat fler i Finland :)

Om du har tänkt köpa så är hästar i Finland generellt dyrare än i Sverige.
 
Sv: Finskt Kallblod!

Jag har en sk "finnhäst". Finnhästar är kallblod, men något lättare än t ex Nordsvenskar. Finns i färgerna brun, svart, fux, isabell och skimmel. Skulle tro att dom ligger kring 140-165 cm i mankhöjd. Mitt sto är 150 cm och alldeles lagom till mina 174 cm :). Tävlar western men hon skulle även passa till dressyr då hon har jättebra gångarter. De används verkligen till ALLT i Finland. Dressyr, fälttävlan, hoppning, trav- you name it :D! Tuffa och energiska hästar som går fram överallt. Jag älskar verkligen denna ras- skulle kunna ha en hel flock med små lurviga troll från finska urskogen :p

Här är mitt sto. Till våren ska jag till Finland och betäcka henne (med en skimmelhingst).

liina0610.jpeg
 
Sv: Finskt Kallblod!

Jag har en finnhäst. Som redan påpekats här så avlas dom i 4 olika linjer (p-ponny, r-ridhäst, j-travhäst och t-arbetshäst). Alla dessa linjer kan korsa varandra, vilket är positivt då det annars finns risk för inavel i längden, vill man ha en ridhäst går det lika bra att ha en som är avlad för trav, utan att det påverkar hästens "prestationskapacitet".

Finnhästen är faktiskt världens mångsidigaste hästras, så här i Finland används den faktiskt till allt möjligt! Den har ett stabilt temperament, finns undantagsfall, men är i allmänhet en lugn klönt som gillar att jobba. En del finnhästar kan vara "tunga i huvudet" och de har otrolig styrka i munnen om dom får för sig att sticka iväg (om det är t.ex. en gammal travare lr annars jättehet häst). Hur som helst så har du rätt i att dom är härliga och jag skulle inte kunna tänka mig att vara utan finnhäst;)

Lite surftips om man har tråkigt

På den här föreningssidan hittar du bilder på finnhästar (helu, filippa, pipsa, elviira, velho, henna, rubiini, wilma, lämi, tähtäin, pytte + alla på nedersta raden minus willy):
http://www.malax.org/mahf/

näst intill alla hästar i finland finns här, sök på suomenhevonen
http://www.sukuposti.net/index.php

Här finns hästar till salu, klicka på hevoset under myydään och ratsut, här kan man hitta finnhästar å kanske få lite uppfattning om priser
http://www.hevostalli.net/markkinatnew/

Myydään,suomenhevosratsut- bara finnhästar til salu
http://www.hevosnetti.com/?page=Kategoriat

Ha det bra!
 
Sv: Finskt Kallblod!

Jag har varit ganska mkt i kontakt med hästar av den rasen när jag var mindre och det jag tänker när jag hör rasen nämnas är lugna, stabila hästar:love: men ändock hästar med lite action i..
Det som närmast känns som nåt att jämföra med är nordsvenska travaren, pigga och framåt men samtidigt coola
 
Sv: Finskt Kallblod!

Druvan!

Vilken hingst då? Johtotähti eller Jovanka? Vi har två 05: or, båda ston, efter Johtotähti och är väldigt nöjda. :)

Vad är det för stam på ditt sto, som ser väldigt trevligt ut?

Våra unghästar:
horses083.jpg
horses087-1.jpg
 
Sv: Finskt Kallblod!

Åååååååhhhhh! :love: :love: Båda var ju helt underbara, är det bara jag som smälter för shettislooken som skimmeln har???? Finns dom i svart med vita tecken???? Pojkvännen har kärat ner sig i nordsvensk, men dom här var ju bedårande!!! :bump: :love:
 
Sv: Finskt Kallblod!

Klart de finns :D

at_kimara170905tu1.jpg


Helsvart kanske går också?
samueli290505st.jpg


En till skimmel :angel:
ev_jovankka250706st5.jpg
 
Sv: Finskt Kallblod!

Druvan!

Vilken hingst då? Johtotähti eller Jovanka? Vi har två 05: or, båda ston, efter Johtotähti och är väldigt nöjda. :)

Vad är det för stam på ditt sto, som ser väldigt trevligt ut?


Kul att du frågar :). Bor du i Sverige? Har inte träffat på några andra finnhästar i Sverige... Jag bor i norra Sverige nära finska gränsen, och hingsten vi ska betäcka med finns i Torneå (norra Finland). Det är en ung hingst som används till ridning, han har hitills bara betäckt egna ston på gården men ska premieras i vår. Här kan du se hur stamtavlan på fölet blir: http://hem.passagen.se/blatirans/foals.htm .Jag har även tänkt åka över och visa stoet på någon premiering i sommar.

Har även planer på att inseminera med Lerkkana, men det fick bli naturlig betäckning med skimmelhingsten denna gången då det är första gången för stoet..
 
Sv: Finskt Kallblod!

Jag bor i Finland... Vad jag vet finns det en del finnhästar i skåne också.

Neponen som du har valt har för övrigt samma mor som den mörkare av våra unghästar. Hon är efter Johtotähti som ju är Neponens farfar. Jag måste säga att hon har ett otroligt trevligt lynne och är väldigt cool, och det verkar ligga i släkten. Hon ska betäckas med Vihi-Totti, ja inte nu i sommar men senare, då det är en hingst jag gillar skarpt...

Ditt sto har en ganska intressant släkt också, inte bland de vanligaste?
 
Sv: Finskt Kallblod!

Hon ska betäckas med Vihi-Totti, ja inte nu i sommar men senare, då det är en hingst jag gillar skarpt...

Du menar denna? :)
Finns många fina hingstar, men dom flesta i södra Finland :(. Eller känner du till några norrut?

vihitotti_150505st2.jpg
 
Sv: Finskt Kallblod!

Precis den :D Jag vet att för svenskar som är vana vid nordsvenskar ser han alldaglig ut, men bland alla fuxar är han en uppenbarelse...

Du kan inte tänka dig att köra ditt sto till en hingststation eller annat stall på finska sidan och skicka efter för semin de dagar du behöver...? Det är ju så att det bor väldigt lite folk norröver och hingstarna brukar placeras söderut för att nå flera ston.
 
Sv: Finskt Kallblod!

Finnhästen låter inte alls dumt. Och så har man ju redan en kbl travare, så de blir ju rätt likt.
Mysig häst iaf.
 
Sv: Finskt Kallblod!

samueli290505st.jpg


:love: :love: :love: :love: :love:

Måste ha!!! Finns det någon som föder upp dessa i sverige?
 
Sv: Finskt Kallblod!

Du kan inte tänka dig att köra ditt sto till en hingststation eller annat stall på finska sidan och skicka efter för semin de dagar du behöver...? Det är ju så att det bor väldigt lite folk norröver och hingstarna brukar placeras söderut för att nå flera ston.

Jo, det var väl sådana planer jag har för framtiden. Har haft kontakt med den nordligaste seminstationen som "bara" ligger 40 mil från mig (utanför Oulu). Nära och bra :p. Finns det många hingstar i Finland på semin, eller är det som i Sverige att en hingst inte tillåts betäcka naturligt och via semin under samma säsong?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 286
Senast: WBanna
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 149
Foder & Strö Hej! Jag är lite nyfiken på / intresserad av grovfoderanalyser. Skulle ni vilja dela med er av era och skriva var i landet, när de...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: sweep
·
Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 073
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp