"Fint" SWB - inget för en hobbyryttare??

lizzie

Trådstartare
För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk stam), regga henne i ASVH, få henne tävlad så hon fick meriter och till sist godkänd som *-igt selektionssto. Betäcker med Dalwhinne - en hingst som jag totalt snöat in på och som enligt avelsråd från ASVH matchar mitt sto. Stoet blir dräktigt och planen var att detta skulle bli min nästa ridhäst med målet att avkomman skulle bli snäppet bättre än mitt sto. När det så "pluppar" ut ett föl som faktiskt blev riktigt fint - då fick jag höra från flera håll (även avelsfolk) - att jag var tvungen att sälja fölet eftersom det blev så fint. För vad skulle jag med ett så fint föl till?

Nu förlorade jag tyvärr fölet - och jag funderar på hur jag ska gå vidare. Har nämnt för några att jag ev kan tänka mig att köpa ett fint föl eller åring nästa år. Jag är ingen jätteduktig ryttare, utan hobbyryttare på LB-nivå med allehanda skador som gör att jag aldrig kommer bli någon grand prixryttare.

Men är det då inte OK att ha en fin häst? Om man nu ska definiera "fin" som ett välstammat SWB, korrekt exteriör etc som skulle kunna gå de högre klasser med en duktig ryttare?

Har jag inte rätt att äga en sådan häst? - Jag har inga problem med att låna ut en sådan häst för tävling om jag nu vill ha den meriterad.

Även om jag inte är en superduktig ryttare betyder inte att hästen inte skulle bli väl omhändertagen av mig.

Att jag undrar är för att jag har fått kommentarer om att jag borde nöja mig med att köpa en äldre häst, och nåt billigt! Underförstått - för att jag inte är någon duktig ryttare i alla fall...

Varför förutsätts det att det är en BILLIG häst jag är ute efter och att jag vill ha en äldre häst. Jag tycker det är jättekul att jobba med unghästar - även om jag gärna lämnar över själva inridningsmomentet till de som är smidigare i sadeln är jag. Jag känner mycket väl till mina begränsningar...

Om jag nu vill köpa ett välstammat och "fint" SWB-sto, föl eller åring, för avel och tävling - är det då inte OK bara för att jag är hobbyryttare? Ni som är uppfödare - hur tänker ni? Vad är viktigt när ni säljer föl och unghästar?

/Lizzie
 
Nu är jag långt ifrån uppfödare (väntar första fölet till våren) och som ryttare är jag en högst medelmåttig hobbyryttare. Men jag har också funderat en del på detta så därför svarar jag ändå ;)

Ur perspektivet hästens välbefinnande är det givetvis inte sämre (ofta rentav bättre...?) att hamna hos hobbyryttare med god hästhållning och ur det perspektivet spelar ju hästens kvalitéer ingen som helst roll. Däremot kan jag ju förstå att man som uppfödare vill att ens avkommor ska få chansen hos duktiga ryttare, alla drömmer väl om att föda upp en svårklasshäst? Och chansen att det händer är ju såklart större om jag säljer till en ryttare med meriter på den nivån än en hobbyryttare.
 
För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk stam), regga henne i ASVH, få henne tävlad så hon fick meriter och till sist godkänd som *-igt selektionssto. Betäcker med Dalwhinne - en hingst som jag totalt snöat in på och som enligt avelsråd från ASVH matchar mitt sto. Stoet blir dräktigt och planen var att detta skulle bli min nästa ridhäst med målet att avkomman skulle bli snäppet bättre än mitt sto. När det så "pluppar" ut ett föl som faktiskt blev riktigt fint - då fick jag höra från flera håll (även avelsfolk) - att jag var tvungen att sälja fölet eftersom det blev så fint. För vad skulle jag med ett så fint föl till?

Nu förlorade jag tyvärr fölet - och jag funderar på hur jag ska gå vidare. Har nämnt för några att jag ev kan tänka mig att köpa ett fint föl eller åring nästa år. Jag är ingen jätteduktig ryttare, utan hobbyryttare på LB-nivå med allehanda skador som gör att jag aldrig kommer bli någon grand prixryttare.

Men är det då inte OK att ha en fin häst? Om man nu ska definiera "fin" som ett välstammat SWB, korrekt exteriör etc som skulle kunna gå de högre klasser med en duktig ryttare?

Har jag inte rätt att äga en sådan häst? - Jag har inga problem med att låna ut en sådan häst för tävling om jag nu vill ha den meriterad.

Även om jag inte är en superduktig ryttare betyder inte att hästen inte skulle bli väl omhändertagen av mig.

Att jag undrar är för att jag har fått kommentarer om att jag borde nöja mig med att köpa en äldre häst, och nåt billigt! Underförstått - för att jag inte är någon duktig ryttare i alla fall...

Varför förutsätts det att det är en BILLIG häst jag är ute efter och att jag vill ha en äldre häst. Jag tycker det är jättekul att jobba med unghästar - även om jag gärna lämnar över själva inridningsmomentet till de som är smidigare i sadeln är jag. Jag känner mycket väl till mina begränsningar...

Om jag nu vill köpa ett välstammat och "fint" SWB-sto, föl eller åring, för avel och tävling - är det då inte OK bara för att jag är hobbyryttare? Ni som är uppfödare - hur tänker ni? Vad är viktigt när ni säljer föl och unghästar?

/Lizzie


Tycker det låter som att såna kommentarer kommer från folk som är avundsjuka för att de själva inte har en "fin" häst men gärna vill ha och inte unnar dig en...
Självklart har hästen det lika bra hos dig, eller bättre än hos en toppryttare. sen precis som superstar så kanske en uppfödare som vill visa fram sina uppfödningar och göra sig en marknad vill ha sina avkommor hos satsande ryttare, men det är ju en helt annan sak.
 
Om du visste hur många gånger jag fått försvarat jag har mitt SWB kvar, rider henne själv, och jag är, herregud, en helt vanlig skogsmulle ;) och vet du, jag tycker ingen mer än jag har med det att göra, jag vill också sitta på ett kanonväder, fastjagegntligen inte har tävlingsambitioner,varför ska jag nöjamig med ngt sämre bara för att jag inte tävlar?

Dessutom har jag en hel del uppfödningar sålda till,unga, ganska gröna ryttare, och jag trivs så bra med det. Jag vill att alla våra föl ska bli älskade och inte "enhäst i tävlingsstallet" ...

Så alla uppfödare siktar inte att uppfödningarna skall tävla svår klass, det skulle vara en stor bonus för mig, jag vill bara att de ska vara hos ägare/ryttare som älskaren häst och sätter den i första hand varje dag, oavsett resultat.
 
Det är väl just som hobbyryttare man kan motivera att man behåller en häst som är "för bra" för en själv som ryttare. Är man däremot tävlingsryttare med en verksamhet som man vill tjäna pengar på ja då kan man prata om att man måste sälja hästar som man får bra bud på och som kanske presterar ännu bättre med en annan ryttare. Hästen lär inte bry sig ifall den bara får gå i hagen, lalla runt i skogen och kanske gå lätta/msv tävligar i stället för svår klass internationellt.
 
Jag tycker det är kul med hästar, och ingen har faktiskt ifrågasatt mig i mina hästval. Och jag gillar fina hästar :D och om nån skulle kommentera mitt liv skulle jag nog bara säga att jag har mer stålar än vett :angel:

Sluta haka upp dig på åsikter, det viktiga är att du gör det du vill. Resten är helt obetydligt!
 
Klart du ska köpa dig ett fint föl! Så otroligt ledsamt med din avkomma:(.
Betäckte också med Dalwhinnie i år men det fick bli hingstbyte då det inte funkade. Hoppas såklart på en fin liten fölis i första hand till mig och mina ungdomar hemma!
Jag är i högsta grad en medioker hobbyryttare som kommit på att det är rätt skoj att tävla och träna dressyr.
Jag skulle nog dock inte köpa ett svårklassämne om jag relaterar till mig själv och stod i valet att köpa (har inte ekonomin heller;))..
Ibland när jag läser annonser och studerar blup.se blir jag nästan förvånad över hur många som inte tävlar, inget ont i det men ibland låter det som att "alla" är ute och presterar. Vore intressant med statistik på det där:)!
Fick när min var fyra år ett helt ok bud från en god vän som tävlat ft på msv nivå. Hon var där för inhoppning. Jag kunde inte sälja känslomässigt och det är jag glad för, inte min väninna;). Det var väl lite mitt fel, jag skojade med henne, hon är väldigt hoppstamfixerad och min har väl kanske inte hopp/ft stam men hoppar både läskiga terränghinder och färgglada bommar, det kan hon..Sa väl nå´t i stil med att du får väl lägga ett bud på en skranglig dressyrmärr..

Fått höra efteråt att hon tyckte otroligt mycket om min häst och vart besviken men va fasen, bara för att jag inte är på den nivån har ju rätt ha en relativt fin häst!



Vad är "fint"? Hästfolk kan vara så:arghh:!!!
 
@polly p Jag fick, visserligen icke-publicerad men ändå tillförlitlig, statistik för tävling med SWB när jag gjorde mitt kandidatarbete som handlade delvis om det (huvudämne var typ BLUP). Enligt min handledare som är den som sköter det i Sverige är det 50-60 % (minns ej exakt) som tävlar av alla SWB (eller var det 50 % av de som gått antingen treårstest eller kvalité?? minnet är bra men kort!).

Du får ett grepp om siffrorna i alla fall. Är du mer nyfiken så PMa, det finns publicerat på nätet men jag orkar inte leta upp det just precis nu :p
 
Jag förstår mycket väl att man som uppfödare vill att hästen visas och tävlas. Det tycker jag inte är konstigt alls. Däremot så tillhör jag den typen av hästägare som i sådan fall utan problem skulle låta en duktig ryttare tävla min häst. Jag har inga problem med att vara en stolt hästägare ute på en tävlingsplats ;)

Jag brukar inte bry mig så himla mycket om vad andra hästmänniskor kläcker ur sig - det finns så mycket missundsamma människor så jag upphör aldrig att förvånas. Men nu har det kommit lite väl komma kommentarer inom en kort tid som alla pekar i samma riktigt. Som typ går ut på att vad inbillar jag mig att jag är, som ens överväger att köpa ett välstammat föl.

Det är väl den berömda Jantelagen som visar sitt fula tryne. Och jag har inte hämtat mig från förlusten över mitt föl, vilket gör att jag är helt nere under isen och faktiskt känner mig sårad och kränkt av kommentarerna, plus att jag börjar fundera på hur uppfödare resonerar.

Så det är skönt att höra att det finns chans för mig som hobbyryttare att kunna köpa mig ett välstammat föl så småningom. Eftersom jag fortfarande är intresserad av avel så vill jag ju gärna ha ett stoföl dessutom :).

/Lizzie
 
Jag är en av dem som med jämna mellanrum undrar varför vissa ryttare ska vissa hästar. Som i detta fallet med "finare hästar", hästar med högt blod och mycket nerv, som ofta är arbetsnarkomaner. Har i.a.f. jag fått uppfattningen om att när de hittar rätt ägare som aktiverar dem, mår så mycket bättre.
Det handlar ju inte om vad ryttaren är, hobbyryttare eller tävlingsryttare, så länge man är tillräckligt ambitiös och tränar.
 
Jag är en av dem som med jämna mellanrum undrar varför vissa ryttare ska vissa hästar. Som i detta fallet med "finare hästar", hästar med högt blod och mycket nerv, som ofta är arbetsnarkomaner. Har i.a.f. jag fått uppfattningen om att när de hittar rätt ägare som aktiverar dem, mår så mycket bättre.
Det handlar ju inte om vad ryttaren är, hobbyryttare eller tävlingsryttare, så länge man är tillräckligt ambitiös och tränar.

Håller absolut med dig. Jag är inte ute efter ett häst med mycket nerv. En sådan häst ska hamna i händerna på rätt ryttare.

Men det betyder inte att jag vill ha en häst med okänd härstamning, travare, eller ett SWB som innehar en exteriör som gör den svårriden.

/Lizzie
 
@lizzie En häst med okänd härstamning och exteriöra avvikelser kan vara nog så svår att rida, man får ju betydligt mindre gratis än med en välbalanserad häst. Däremot så tror jag att många kan ha betydligt roligare med en häst med rätt temperament.
 
@lizzie En häst med okänd härstamning och exteriöra avvikelser kan vara nog så svår att rida, man får ju betydligt mindre gratis än med en välbalanserad häst. Däremot så tror jag att många kan ha betydligt roligare med en häst med rätt temperament.

Och man ska ha kul med sin häst! Men jag är övertygad om att det finns välstammade SWB som har temperament som jag kan ha kul med. Jag är ingen okänslig ryttare och gillar att träna - mitt nuvarande sto har nerv så det räcker och blir helt hopplös när hon inte tränas. Skogsmulleridning är ingenting för den damen...
 
Den här frågan är ganska intressant. Jag sålde min uppfödning dels för att han skulle bli "för bra" för mig. Sen skulle han dessutom bli för stor. Jag skaffade då ponny att rida istället och slutsatsen av det är att det spelar inte ngn roll vilken häst du köper för folk kommer ALLTID ha åsikter om vad man väljer att rida på. Antingen är hästen "för bra" och "för fin" för en hobbyryttare eller så undrar folk hur kan du rida och tävla på "det där" för att du rider en ponny/travare/spanjor. Hur man n gör har man rumpan bak iksom.

Sen kan jag iofs ha problem med hobbyryttare på "för fina" hästar, men det handlar om att de som ryttare inte alltid kan hantera den numera väldigt framavlade nerven som finns hos ffa dressyrhästar.
 
@lizzie
Såklart att du ska ha en fin häst!
Varför inte ?

Jag tycker det är sjukt jävla elakt av människor att lägga sig i på det viset.

Jag gör som du, min nästa ridhäst ligger på bakning i mitt Figaro R sto. Jag har valt jättemycket på temperament, jag är ju för tusan en gammel kärring (blir 53 när fölet föds) och jag måste ha något snällt att rida på. Om någon påpekar att fölungen blir för fin för mig att rida på kommer jag spika upp vederbörande på väggen. Däremot om den blir för svår så kommer jag att sälja.

Fölungen kommer ha stammen Luxus CML - Figaro R.
Den kommer både vara vacker, rörlig och fantastisk i huvudet har jag tänkt mig
 
Sen kan jag iofs ha problem med hobbyryttare på "för fina" hästar, men det handlar om att de som ryttare inte alltid kan hantera den numera väldigt framavlade nerven som finns hos ffa dressyrhästar.

Kan absolut förstå problemet. Gäller att man inser sin begränsning och tar hjälp.

/Lizzie
 
@lizzie
Såklart att du ska ha en fin häst!
Varför inte ?

Jag tycker det är sjukt jävla elakt av människor att lägga sig i på det viset.

Jag gör som du, min nästa ridhäst ligger på bakning i mitt Figaro R sto. Jag har valt jättemycket på temperament, jag är ju för tusan en gammel kärring (blir 53 när fölet föds) och jag måste ha något snällt att rida på. Om någon påpekar att fölungen blir för fin för mig att rida på kommer jag spika upp vederbörande på väggen. Däremot om den blir för svår så kommer jag att sälja.

Fölungen kommer ha stammen Luxus CML - Figaro R.
Den kommer både vara vacker, rörlig och fantastisk i huvudet har jag tänkt mig

Jag är 51 så visst vill man ha något snällt att rida på ;). Men jag vill också ha en häst som har bra ridbarhet, korrekt exteriör etc så det inte blir så hårt slit att rida - eller nåt.

Jag har faktiskt börjat kolla på avkommor efter just Luxus för vad jag förstått så har han väldigt bra temperament (därför jag la Dalwhinnie på mitt sto).
 
Min dröm är precis samma som din. En med exteriör, ridbarhet och bra temperament. Gärna mycket will-to-please och att jag ska kunna göra mycket själv. Stoet som är blivande mamma var insutten när jag tog henne men sen reda jag mest själv.
 
För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk stam), regga henne i ASVH, få henne tävlad så hon fick meriter och till sist godkänd som *-igt selektionssto. Betäcker med Dalwhinne - en hingst som jag totalt snöat in på och som enligt avelsråd från ASVH matchar mitt sto. Stoet blir dräktigt och planen var att detta skulle bli min nästa ridhäst med målet att avkomman skulle bli snäppet bättre än mitt sto. När det så "pluppar" ut ett föl som faktiskt blev riktigt fint - då fick jag höra från flera håll (även avelsfolk) - att jag var tvungen att sälja fölet eftersom det blev så fint. För vad skulle jag med ett så fint föl till?

Nu förlorade jag tyvärr fölet - och jag funderar på hur jag ska gå vidare. Har nämnt för några att jag ev kan tänka mig att köpa ett fint föl eller åring nästa år. Jag är ingen jätteduktig ryttare, utan hobbyryttare på LB-nivå med allehanda skador som gör att jag aldrig kommer bli någon grand prixryttare.

Men är det då inte OK att ha en fin häst? Om man nu ska definiera "fin" som ett välstammat SWB, korrekt exteriör etc som skulle kunna gå de högre klasser med en duktig ryttare?

Har jag inte rätt att äga en sådan häst? - Jag har inga problem med att låna ut en sådan häst för tävling om jag nu vill ha den meriterad.

Även om jag inte är en superduktig ryttare betyder inte att hästen inte skulle bli väl omhändertagen av mig.

Att jag undrar är för att jag har fått kommentarer om att jag borde nöja mig med att köpa en äldre häst, och nåt billigt! Underförstått - för att jag inte är någon duktig ryttare i alla fall...

Varför förutsätts det att det är en BILLIG häst jag är ute efter och att jag vill ha en äldre häst. Jag tycker det är jättekul att jobba med unghästar - även om jag gärna lämnar över själva inridningsmomentet till de som är smidigare i sadeln är jag. Jag känner mycket väl till mina begränsningar...

Om jag nu vill köpa ett välstammat och "fint" SWB-sto, föl eller åring, för avel och tävling - är det då inte OK bara för att jag är hobbyryttare? Ni som är uppfödare - hur tänker ni? Vad är viktigt när ni säljer föl och unghästar?

/Lizzie


Är ej uppfödare men känner igen det där. Köpte en riktigt fin och välutbildad häst för många år sedan, gått svår klass med bra resultat men började bli äldre (ung i mina ögon men i deras för dem klasserna) med syfte att ha den som läromästare. Men det "fick" man tydligen inte göra. Folk frågade mig rakt ut "varför" dom sålde till mig om den nu var så bra? Jag vet mkt väl vad jag behöver träna på i min ridning men kan utan att skämmas säga att jag är och var mycket bättre på att rida än dessa personerna. Kändes riktigt bra att kunna starta mina målhöjder, utvecklas och ha roligt med denna hästen. Ett av mina bästa köp och struntar fullständigt i vad dem tyckte och tänkte.
 
Är ej uppfödare men känner igen det där. Köpte en riktigt fin och välutbildad häst för många år sedan, gått svår klass med bra resultat men började bli äldre (ung i mina ögon men i deras för dem klasserna) med syfte att ha den som läromästare. Men det "fick" man tydligen inte göra. Folk frågade mig rakt ut "varför" dom sålde till mig om den nu var så bra? Jag vet mkt väl vad jag behöver träna på i min ridning men kan utan att skämmas säga att jag är och var mycket bättre på att rida än dessa personerna. Kändes riktigt bra att kunna starta mina målhöjder, utvecklas och ha roligt med denna hästen. Ett av mina bästa köp och struntar fullständigt i vad dem tyckte och tänkte.

Ska man utvecklas i sin ridning så är det ju jätteviktigt att man har en bra häst att rida på - förutom bra tränare etc. Och bara för att man är hobbyryttare så betyder ju inte det att man inte har ambitioner!

De personer som varit nedlåtande mot mig är ju andra hobbyryttare och hobbyuppfödare - så jag tror att de helt enkelt känner sig hotade av att man är beredd att lägga pengar på en, som i ditt fall, fin och välutildad häst.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Avel jag velar alldeles för mycket nu :crazy:, ena halvan av mig vill ha föl efter mitt eget sto och andra halvan säger åt mig att köpa en...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 628
Senast: cirkus
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 013
Senast: Fenestra
·
Gnägg Jag har en alldeles underbar, fantastisk häst med kapacitet utöver det vanliga. Vi har gjort en lång resa tillsammans och jag har haft...
Svar
11
· Visningar
1 816
Senast: Cilva
·
Hästmänniskan För några år sedan åkte jag på en semesterresa till Portugal med ridning och blev alldeles kär i landet. Sedan dess har det blivit flera...
Svar
8
· Visningar
2 908
Senast: tesora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp