"Fint" SWB - inget för en hobbyryttare??

Det är skillnad på ambitionen LB/LA som max och att hästen för tillfället går det men har mera kapacitet. En ung SWB som ligger i hyffsad fas med utbildningsskalan och går LB/LA och som har mer kapacitet kan ligga runt 100 000 utan att det är något överpris, däremot en som har LB/LA som max (oavsett ras) är långt ifrån värd 100 000.

Jag skulle dessutom säga att få ryttare är så skickliga att de kan rida hästen till sitt max, det skulle vara världseliten i så fall. Vanliga dödliga brukar göra lite misstag nån gång, och då är det bra om hästen har lite kapacitet att ta av för att ändå klara uppgiften. Så om en vanlig ryttare köper en häst som max skulle kunna gå LA med optimal ridning, så är min erfarenhet att de i praktiken knappt lyckas skrapa ihop godkänt i LB.
 
Håller med @Mabuse, man får vad man betalar för. Känns väldigt kategorisierat med vissa utav era prislappar. Ett föl kan ligga allt från 3 000:- till miljoner. Man kan inte förvänta sig att den för 3 000:- kommer att bli lika trevlig som den för 1 miljon, visst kan den bli "trevlig" men chansen är inte lika stor.
Detsamma gäller en LA-häst, en 5 åring som går LA (oavsett procent) är dyrare än en 10 åring som går LA.
100 000:- är vad "Svensson-ryttaren" är berädd på att lägga för en häst.
Jag kan tycka att de flesta hästarna kan gå St. G/Int. med rätt utbildning och rätt ryttare. Det krävs inte speciellt mycket för att klara det. Sedan är ju hoppet upp till GP större och kräver mer gång hos hästarna + kräver mkt mer utav ryttarna.

Tycker att det finns mer och mindre bättre hästar, eller sagt "fina". Tycker dock att genomsnittshästen hos en hobbyryttare är fin. Tycker att TS ska köpa precis vilken häst den vill och har råd med. Det är upp till köparen och säljaren att avgöra, ingen annan. Är man osäker kan man alltid höra med sin tränare.
 
Min erfarenhet är att man får det man betalar för, mer eller mindre. En häst för 200 000 kommer ha fler styrkor och färre svagheter än en för 20 000.
Antingen betalat man för potentialen eller utbildningsgraden.
Är den ung o har båda= dyr. Dessutom skulle jag vara rädd att den tagits för hårt om den importerats

Idag är det köparens marknad på "normala" hästar o man kan göra fynd.

De som inte behöver gräva i plånboken kan köpa första bästa.
Vissa köper sig en utbildad häst o andra gör det själv o kan få en riktigt fin häst för marginella pengar.

Jag skulle aldrig ge 100000 för ett föl då det är lite av Lotto. Hellre en 2-3 åring, men sen är jag inget proffs, är rik, har sponsorer eller behöver en av de bästa. Mellanmjölk räcker åt mig.

Såg btw att problemdressyrhästen i "Ryttareliten" tidigare reds av Rath- utbildad o klar GP-häst.
Tja kan man köpa sig färdiga hästar så...
 

Liknande trådar

Avel jag velar alldeles för mycket nu :crazy:, ena halvan av mig vill ha föl efter mitt eget sto och andra halvan säger åt mig att köpa en...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 610
Senast: cirkus
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 946
Senast: Fenestra
·
Gnägg Jag har en alldeles underbar, fantastisk häst med kapacitet utöver det vanliga. Vi har gjort en lång resa tillsammans och jag har haft...
Svar
11
· Visningar
1 812
Senast: Cilva
·
Hästmänniskan För några år sedan åkte jag på en semesterresa till Portugal med ridning och blev alldeles kär i landet. Sedan dess har det blivit flera...
Svar
8
· Visningar
2 897
Senast: tesora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp