"Fint" SWB - inget för en hobbyryttare??

Jag ska försöka göra ett förtydligande just när det gäller diskussionen vad som är en "fin" häst.

Det handlar alltså inte om att köpa den dyraste hästen man ser eller att jag som hobbyryttare har behov av en elithäst. Vad som är en "fin" häst är ju jättesvårt att definiera eftersom vi alla har olika behov - och jag tycker det är viktigt att man är stolt över sin häst. Jag har t ex ett 6-årigt shettissto som jag tycker är finast i hela världen :love:

Det jag hakat upp mig på är att jag får hör att jag "för att komma billigt undan" ska köpa mig en "12-13-årig gammal avdankad valack".

Jag har funderat mycket över varför jag får dylika råd när jag är tydlig med vad jag vill ha: ett stoföl (eller åring) som bra stam för dressyr. Detta för att jag gillar att träna dressyr, vill utvecklas i ridningen och gärna kunna avla, och jag vill ha en "påläggskalv" som så småningom ska ersätta min halvblod jag har idag. Jag har inte tid att hålla igång 2 vuxna hästar nämligen.

Vad ska jag då med en typ 13-årig avdankad valack till - när jag har ett avdankat 16-årig sto redan idag :angel:

Jag tror mycket grundar sig i avundsjuka och missunnsamhet - för lyckas jag lägga vantarna på ett fint föl som visar sig bli en riktigt bra och fin vuxen häst - ja, då har jag ju typ "lyckats".

Men jag vill bara påpeka att jag absolut inte ser ner på någon som nu har någon annan ras än SWB, travare eller någon typ av korsning. Alla hästar är "fina" :D

/Lizzie
 
@lizzie Om du känner att du kan vänta ett år att köpa häst så passa på att handla på elitfölauktionen. Fina föl med väl genomgångna stammar och prestationer och många gånger till väldigt bra priser:).
 
Ska man utvecklas i sin ridning så är det ju jätteviktigt att man har en bra häst att rida på - förutom bra tränare etc. Och bara för att man är hobbyryttare så betyder ju inte det att man inte har ambitioner!

De personer som varit nedlåtande mot mig är ju andra hobbyryttare och hobbyuppfödare - så jag tror att de helt enkelt känner sig hotade av att man är beredd att lägga pengar på en, som i ditt fall, fin och välutildad häst.

/Lizzie

Precis, håller med. Är det just hoppning som i mitt fall jag gillade och fortfarande gillar faller det sig naturligt för mig att jag då skaffar mig en hopphäst. Med det sagt så finns det givetvis hästar med "dressyr"stam eller annan stam som är duktiga på att hoppa men jag syftar nu på en utbildad och tävlad häst i hoppning :-)

Samma här, också hobbyryttare, precis som jag! Förstår inte vad det är som är "fel" egentligen. Alla vi älskar hästar och vi köper väl dem hästarna vi tycker om och passar (förhoppninsgvis) ihop med samt har råd med.
 
Ska man köpa en häst som är inriden och klar för LB-LA då hamnar man nästan i prisklassen runt 100 000 kr.

/Lizzie

Det känns som många hästar ligger i denna prisklassen idagsläget.
Min hopphäst som jag skrev om tidigare var till salu för ett högt pris= egentligen hade den väl kunnat hamna hos en mycket duktigare junior eller duktigare ryttare än hos mig men ägarna valde mig OCH reducerade priset till halva priset utan att jag ens bad om det pga att dom tyckte det var viktigt vart hästen hamnade och tyckte vi trivdes ihop så alla uppfödare tänker nog inte på pengar eller vill att sin uppfödning ska bli så "berömd" som möjligt :) Men samtidigt kan jag förstå en uppfödare, om du har en låt säga dressyrhäst med väldigt bra gång. Då vill uppfödarwn säkert få sålt den så dyrt som möjligt (rent krasst kan alla hästar bryta ett ben i hagen närsom) och dom som har möjlighet att köpa dessa hästar kanske mest är ryttare på hög nivå med bra sponsorer i ryggen. Kanske blir lite rörigt men är trött och satt och funderade lite :p
 
För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk stam), regga henne i ASVH, få henne tävlad så hon fick meriter och till sist godkänd som *-igt selektionssto. Betäcker med Dalwhinne - en hingst som jag totalt snöat in på och som enligt avelsråd från ASVH matchar mitt sto. Stoet blir dräktigt och planen var att detta skulle bli min nästa ridhäst med målet att avkomman skulle bli snäppet bättre än mitt sto. När det så "pluppar" ut ett föl som faktiskt blev riktigt fint - då fick jag höra från flera håll (även avelsfolk) - att jag var tvungen att sälja fölet eftersom det blev så fint. För vad skulle jag med ett så fint föl till?

Nu förlorade jag tyvärr fölet - och jag funderar på hur jag ska gå vidare. Har nämnt för några att jag ev kan tänka mig att köpa ett fint föl eller åring nästa år. Jag är ingen jätteduktig ryttare, utan hobbyryttare på LB-nivå med allehanda skador som gör att jag aldrig kommer bli någon grand prixryttare.

Men är det då inte OK att ha en fin häst? Om man nu ska definiera "fin" som ett välstammat SWB, korrekt exteriör etc som skulle kunna gå de högre klasser med en duktig ryttare?

Har jag inte rätt att äga en sådan häst? - Jag har inga problem med att låna ut en sådan häst för tävling om jag nu vill ha den meriterad.

Även om jag inte är en superduktig ryttare betyder inte att hästen inte skulle bli väl omhändertagen av mig.

Att jag undrar är för att jag har fått kommentarer om att jag borde nöja mig med att köpa en äldre häst, och nåt billigt! Underförstått - för att jag inte är någon duktig ryttare i alla fall...

Varför förutsätts det att det är en BILLIG häst jag är ute efter och att jag vill ha en äldre häst. Jag tycker det är jättekul att jobba med unghästar - även om jag gärna lämnar över själva inridningsmomentet till de som är smidigare i sadeln är jag. Jag känner mycket väl till mina begränsningar...

Om jag nu vill köpa ett välstammat och "fint" SWB-sto, föl eller åring, för avel och tävling - är det då inte OK bara för att jag är hobbyryttare? Ni som är uppfödare - hur tänker ni? Vad är viktigt när ni säljer föl och unghästar?

/Lizzie

Klassiska avundsjukan.

Tvärtom är det väl bra egentligen om man vill satsa på hästar med ett mer planerat avelsarbete på?
Jag tror vi i många fall förbiser vad bla god exteriör kan göra tex för hästens framtida hållbarhet. Även lynne borde eg prioriteras högre. Så ser jag det..För buskavel är i mycket inte hälsosamt i slutändan.
Kanske som i hundaveln att man egentligen bör satsa på häst med planerad avel just pga hälsomässiga skäl också?

I övrigt får folk ha vad tusan de vill för häst men det är nåt jag grunnat på länge ihop med denna "prisklassfråga"
 
Jag känner för övrigt en man som för ett par år sedan importerade ett sto m föl för 80.000 exkl fraktkostnader, de hästarna stod som hagprydnader i större hagar i flera år. Han hade helt enkelt fastnat för ett stuteri där han ville köpa häst ifrån. Konstigare än så behöver det inte vara..

Jag personligen har inte så hög budget när jag ska köpa häst, men man får å andra sidan sätta kraven därefter och majoriteten av hästarna i lägre prisklass har bla extriörer som inte är så optimala som oftast som kan försvåra mycket, det är en sanning.
 
Jag känner för övrigt en man som för ett par år sedan importerade ett sto m föl för 80.000 exkl fraktkostnader, de hästarna stod som hagprydnader i större hagar i flera år.

Det där har jag inte så stor förståelse för, måste jag säga. Varför köper man hästar - oavsett prisklass - om man inte har tid eller kunskap att göra något som helst med dem? Hästar mår bra av att röra sig och bli stimulerade. Att ställa dem i en hage och tycka att man har gett dem en meningsfull tillvaro har jag svårt att begripa. De hästar jag har haft har alltid hatat att gå ensamma i hagar och skrota. De har verkligen älskat att jobba och god avel syftar ju till det - att ta fram arbetsnarkomaner. De hade varit närmast plågeri att låta dem vara hagprydnader.
 
Jag ska försöka göra ett förtydligande just när det gäller diskussionen vad som är en "fin" häst.

Det handlar alltså inte om att köpa den dyraste hästen man ser eller att jag som hobbyryttare har behov av en elithäst. Vad som är en "fin" häst är ju jättesvårt att definiera eftersom vi alla har olika behov - och jag tycker det är viktigt att man är stolt över sin häst. Jag har t ex ett 6-årigt shettissto som jag tycker är finast i hela världen :love:

Det jag hakat upp mig på är att jag får hör att jag "för att komma billigt undan" ska köpa mig en "12-13-årig gammal avdankad valack".

Jag har funderat mycket över varför jag får dylika råd när jag är tydlig med vad jag vill ha: ett stoföl (eller åring) som bra stam för dressyr. Detta för att jag gillar att träna dressyr, vill utvecklas i ridningen och gärna kunna avla, och jag vill ha en "påläggskalv" som så småningom ska ersätta min halvblod jag har idag. Jag har inte tid att hålla igång 2 vuxna hästar nämligen.

Vad ska jag då med en typ 13-årig avdankad valack till - när jag har ett avdankat 16-årig sto redan idag :angel:

Jag tror mycket grundar sig i avundsjuka och missunnsamhet - för lyckas jag lägga vantarna på ett fint föl som visar sig bli en riktigt bra och fin vuxen häst - ja, då har jag ju typ "lyckats".

Men jag vill bara påpeka att jag absolut inte ser ner på någon som nu har någon annan ras än SWB, travare eller någon typ av korsning. Alla hästar är "fina" :D

/Lizzie

Är det inte helt enkelt så att de du pratar med inte har så stor koll, helt enkelt? En tolvårig dressyrhäst är ju knappast avdankad, utan snarare i full gång, och ungefär så dyr som den kommer bli i sitt liv nånsin. Ska man komma billigt undan så är det ju snarare ett föl man ska köpa.

Om man tycker att en tolvåring är avdankad, så låter det för mig som att man mest är van vid travare och/eller galoppörer, och helt enkelt inte riktigt har koll på hur det funkar med en dressyrhäst.
 
Det där har jag inte så stor förståelse för, måste jag säga. Varför köper man hästar - oavsett prisklass - om man inte har tid eller kunskap att göra något som helst med dem? Hästar mår bra av att röra sig och bli stimulerade. Att ställa dem i en hage och tycka att man har gett dem en meningsfull tillvaro har jag svårt att begripa. De hästar jag har haft har alltid hatat att gå ensamma i hagar och skrota. De har verkligen älskat att jobba och god avel syftar ju till det - att ta fram arbetsnarkomaner. De hade varit närmast plågeri att låta dem vara hagprydnader.

Pratar man flera hektar yta i samspel m andra hästar i samma hage kan jag absolut inte kalla det djurplågeri?
Ridning är människans intresse.. Men jag själv skulle inte heller ha häst så men plågeri nej snarare varje hästs drömtillvaro.

Tid eller kunskap var inte frågan heller utan jag poängterade att var och en av oss köper häst oftast utefter vad vi har för krav.. I den frågan är egentligen prisklassen totalt ointressant för andra
 
Ridning är människans intresse.. Men jag själv skulle inte heller ha häst så men plågeri nej snarare varje hästs drömtillvaro

Hästar som är vana att bli ridna och utbildade blir skituttråkade av att ströva omkring i hagar, tro mig. De är intelligenta och behöver utmaningar. Kanske inte djurplågeri, men absolut inte någon drömtillvaro. Ofta är det också den typen av hästhållning som leder till att ägarna får bekymmer med hästarna i hantering och ridning pga understimulering. Jag tycker att folk som har inställningen att hästar är hagprydnader borde skaffa sig en annan hobby.
 
Hästar som är vana att bli ridna och utbildade blir skituttråkade av att ströva omkring i hagar, tro mig. De är intelligenta och behöver utmaningar. Kanske inte djurplågeri, men absolut inte någon drömtillvaro. Ofta är det också den typen av hästhållning som leder till att ägarna får bekymmer med hästarna i hantering och ridning pga understimulering. Jag tycker att folk som har inställningen att hästar är hagprydnader borde skaffa sig en annan hobby.

Jag tycker du blandar äpplen och päron här.


I fel hage och utan sällskap i en tråkig miljö.. Ja då blir alla hästar uttråkade. I övrigt, nej en häst brinner inte så för att bli riden. Har man små och tråkiga hagar är ridning och daglig motion ett måste, det blir ett komplement.

Jag ser inga fel att låta hästar ströva i stora, fina hagar med kompisar enbart faktiskt såvida man inte tummar annan skötsel samt hantering. Nu pratar jag om hagar som motiverar timtals med rörelse och umgänge..

Vi har djur eller häst/individ utefter våra behov. Det är annars så lätt att tycka onödigt synd om andras hästar utifrån hur de används bara.. Man får se helheten.
 
Är det inte helt enkelt så att de du pratar med inte har så stor koll, helt enkelt? En tolvårig dressyrhäst är ju knappast avdankad, utan snarare i full gång, och ungefär så dyr som den kommer bli i sitt liv nånsin. Ska man komma billigt undan så är det ju snarare ett föl man ska köpa.

Om man tycker att en tolvåring är avdankad, så låter det för mig som att man mest är van vid travare och/eller galoppörer, och helt enkelt inte riktigt har koll på hur det funkar med en dressyrhäst.

Personen ifråga som tycker att jag ska skaffa mig något "billigt" har ingen koll på hur jag rider. Så h*n tycker inte jag behöver ha en "bra" häst, eftersom h*n förutsätter att jag inte rider så mycket eller bra. Nä, jag har låtit en ung duktig ryttare tävla mitt sto 2010-2012. Hästen blev betäckt 2013 och jag ställde av henne då. Mitt sto måste drogas för att skos, och man drogar inte ett dräktigt sto. Hon är ömfotad och funkar inte att ridas utan skor.

Så visst, det senaste 1,5 året har jag knappt ridit något. Har börjat på ridskola för att komma igång igen. Och visst, som medelålders kvinna blir man snabbt ringrostig - i alla fall jag :p.

Jag har stall hemma och jag tror inte jag umgås med "rätt" hästfolk där jag bor. Läs hoppryttare ;). Dessutom har jag tränat för en person som inte är "inne" bland hoppryttarna - och det har ju folk alla möjliga konstiga åsikter om.

Så som du säger - folk har ingen koll :angel:

/Lizzie
 
Hästar som är vana att bli ridna och utbildade blir skituttråkade av att ströva omkring i hagar, tro mig. De är intelligenta och behöver utmaningar. Kanske inte djurplågeri, men absolut inte någon drömtillvaro.

Fast det skiljer väl ändå från häst till häst? ALLA hästar blir nog inte uttråkade av att gå i en stor hage tillsammans med kompisar.

De hästar jag har haft har alltid hatat att gå ensamma i hagar och skrota

Ja ensamma i en hage blir nog många hästar uttråkade men då jag säger hagvistelse så handlar det om en stor hage med kompisar att umgås med och busa med. Hästar är individer och det finns säkert en del som blir uttråkade men det finns också de som faktiskt är nöjda med att bara gå och skrota tillsammans med kompisar
 
Jag tror att alla hästar skulle ge oss fingret om de fick välja ;)

Grundläggande behov lär vi knappast få bort, även om vi kan komplettera saker så att de trivs med oss och det fungerar.


Stor, fin hage m bästa vänner vs sadel och träns.. Ur hästens synvinkel är nog valet enkelt
 
Personen ifråga som tycker att jag ska skaffa mig något "billigt" har ingen koll på hur jag rider. Så h*n tycker inte jag behöver ha en "bra" häst, eftersom h*n förutsätter att jag inte rider så mycket eller bra. Nä, jag har låtit en ung duktig ryttare tävla mitt sto 2010-2012. Hästen blev betäckt 2013 och jag ställde av henne då. Mitt sto måste drogas för att skos, och man drogar inte ett dräktigt sto. Hon är ömfotad och funkar inte att ridas utan skor.

Så visst, det senaste 1,5 året har jag knappt ridit något. Har börjat på ridskola för att komma igång igen. Och visst, som medelålders kvinna blir man snabbt ringrostig - i alla fall jag :p.

Jag har stall hemma och jag tror inte jag umgås med "rätt" hästfolk där jag bor. Läs hoppryttare ;). Dessutom har jag tränat för en person som inte är "inne" bland hoppryttarna - och det har ju folk alla möjliga konstiga åsikter om.

Så som du säger - folk har ingen koll :angel:

/Lizzie

Fast saken är ju att vill man komma billigt undan när man köper dressyrhäst ska man ju verkligen inte köpa en tolvåring. Däremot kan det ju vara klokt att köpa en rutinerad häst om man är ringrostig, men inte av ekonomiska skäl. Även hopphästar är ju inte avdankade som tolvåringar, det är ju då tävlingskarriären är i full gång.
 
I övrigt, nej en häst brinner inte så för att bli riden.

Jag kan bara beklaga att du aldrig har haft en häst som har brunnit för ridning. Alla de som jag har haft har älskat att göra i stort sett vad som helst utom att gå i hage. Jag tror för övrigt att hästhållningen som du beskriver är rätt mycket en utopi. Ytterst få har möjlighet att ha häst på box och samtidigt släppa den på hektarstora ytor. Det är helt enkelt för opraktiskt att leta häst i 40 minuter vid varje insläpp och har man hästen inackorderad är det en omöjlighet, praktiskt taget.

Jag menar att de flesta hästar - 99 procent, typ - inte alls har de förutsättningarna som du skissar upp, och knappast rör sig särskilt mycket även i relativt sett stora hagar. På hösten är det lerigt och blött - då står de gärna stilla. På vintern fryser det på och blir hårt. Alla hästar jag har haft har avskytt detta och fått ömma fötter. På somrarna är insekterna ett helvete och många djur rör sig knappt, ens i stora beteshagar. Det är egentligen bara när det är torrt, mycket gräs, få insekter eller snö som de rör sig i någon större utsträckning.

Sedan gör du ett tankefel, menar jag. Hästar är långt mer komplexa varelser än vad du gör gällande. De är individer och vi måste anpassa sysselsättningen efter det. Många älskar att jobba - alltså göra annat än att gå i en hage - och det är ju det vi avlar för! Visst, jag hade ett russ från Lojsta hed ett tag. Han älskade att rymma till skogs och äta bark, för det var han van vid. Men de övriga stod vid grinden och stampade varje dag i sin iver att få hitta på saker. Gå på skogstur, eller kanske åka transport någonstans. De var vana vid stimulans och ville ha mer. Tränset var en symbol för att något kul skulle hända!

Jag hade själv aldrig sålt en häst till någon som haft åsikten att hästar blir nöjda av att stå som prydnad i en hage. Den arroganta inställningen hade diskvalificerat direkt, om inte hästen i fråga varit skadad eller pensionerad. Jag avlar fram hästar för sporten, inte för hagen.
 
Stor, fin hage m bästa vänner vs sadel och träns.. Ur hästens synvinkel är nog valet enkelt

Det är ungefär lika förenklat som att anta att människor helst vill bo i grottor, under pälsar, i flock och samla nötter, för att vi är skapta för det. Det kanske stämmer in på många individer, men långt ifrån på alla.
 
Jag kan bara beklaga att du aldrig har haft en häst som har brunnit för ridning. Alla de som jag har haft har älskat att göra i stort sett vad som helst utom att gå i hage. Jag tror för övrigt att hästhållningen som du beskriver är rätt mycket en utopi. Ytterst få har möjlighet att ha häst på box och samtidigt släppa den på hektarstora ytor. Det är helt enkelt för opraktiskt att leta häst i 40 minuter vid varje insläpp och har man hästen inackorderad är det en omöjlighet, praktiskt taget.

Jag menar att de flesta hästar - 99 procent, typ - inte alls har de förutsättningarna som du skissar upp, och knappast rör sig särskilt mycket även i relativt sett stora hagar. På hösten är det lerigt och blött - då står de gärna stilla. På vintern fryser det på och blir hårt. Alla hästar jag har haft har avskytt detta och fått ömma fötter. På somrarna är insekterna ett helvete och många djur rör sig knappt, ens i stora beteshagar. Det är egentligen bara när det är torrt, mycket gräs, få insekter eller snö som de rör sig i någon större utsträckning.

Sedan gör du ett tankefel, menar jag. Hästar är långt mer komplexa varelser än vad du gör gällande. De är individer och vi måste anpassa sysselsättningen efter det. Många älskar att jobba - alltså göra annat än att gå i en hage - och det är ju det vi avlar för! Visst, jag hade ett russ från Lojsta hed ett tag. Han älskade att rymma till skogs och äta bark, för det var han van vid. Men de övriga stod vid grinden och stampade varje dag i sin iver att få hitta på saker. Gå på skogstur, eller kanske åka transport någonstans. De var vana vid stimulans och ville ha mer. Tränset var en symbol för att något kul skulle hända!

Jag hade själv aldrig sålt en häst till någon som haft åsikten att hästar blir nöjda av att stå som prydnad i en hage. Den arroganta inställningen hade diskvalificerat direkt, om inte hästen i fråga varit skadad eller pensionerad. Jag avlar fram hästar för sporten, inte för hagen.

Fast om hästarna blir olyckliga av att inte bli ridna, hur kan de pensioneras utan att bli olyckliga?

Jag skulle snarare säga att hästar är vanedjur, och visst kan vänjas vid att bara vara hästar på heltid, utan att ridas. Annars skulle ju aldrig framgångsrika tävlingshästar kunna leva lyckligt pensionärsliv när karriären är slut, men det gör de ju bevisligen.
 
Fast det skiljer väl ändå från häst till häst? ALLA hästar blir nog inte uttråkade av att gå i en stor hage tillsammans med kompisar.

Nej, inte alla. Men köper man en "fin" häst avlad för sport, som kanske är riden och tävlad och sedan ställer i en hage, har man kanske inte gjort den indviduella bedömningen. Det låter inte så i alla fall.
 
Fast om hästarna blir olyckliga av att inte bli ridna, hur kan de pensioneras utan att bli olyckliga?

Jag skulle snarare säga att hästar är vanedjur, och visst kan vänjas vid att bara vara hästar på heltid, utan att ridas. Annars skulle ju aldrig framgångsrika tävlingshästar kunna leva lyckligt pensionärsliv när karriären är slut, men det gör de ju bevisligen.

Jag har en sådan pensionär där hemma och jag tror alla gånger att han hade föredragit att bli riden framför att bara gå. Han springer in i transporten. Men kan man inte rida hästen så går det inte, och då får den stå ut med att gå i hage. Jag tror att många tävlingshästar fortfarande rids efter avslutad karriär, men inte tävlas. De klarar helt enkelt inte av omställningen. Det finns en underbar youtubefilm på pensionerade Satchmo där Isabelle rider honom utan träns (!) och sadel och de tränar grand Prix. hade jag haft en häst som förlorat livsgnistan hade jag personligen tagit bort hästen.
 

Liknande trådar

Avel jag velar alldeles för mycket nu :crazy:, ena halvan av mig vill ha föl efter mitt eget sto och andra halvan säger åt mig att köpa en...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 627
Senast: cirkus
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 013
Senast: Fenestra
·
Gnägg Jag har en alldeles underbar, fantastisk häst med kapacitet utöver det vanliga. Vi har gjort en lång resa tillsammans och jag har haft...
Svar
11
· Visningar
1 814
Senast: Cilva
·
Hästmänniskan För några år sedan åkte jag på en semesterresa till Portugal med ridning och blev alldeles kär i landet. Sedan dess har det blivit flera...
Svar
8
· Visningar
2 908
Senast: tesora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp