Bukefalos 26 år!

A

aska

Min mammas katt har nog fått fip, det är jättehemskt. Är det någon som vet något om denna sjukdom och finns det nån som har blivit frisk?

Hur "vet" ni att det är FIP? Det är en sjukdom som man inte kan vara säker på förrän katten obduceras, en katt med FIP dör alltid.
Det är smittsamt, och går inte att vaccinera mot (vaccin finns, men det används knappt eftersom det inte är effektivt). Av de katter som smittas insjuknar bara 10%, men resten är smittbärare.
Har man haft FIP i sin kattbesättning så får man en försäkringskarens ett par år, då inte försäkringen gäller för ytterligare katter som får FIP.

Liknande trådar

Katthälsa Förutom dövhet - finns det någon forskning som visar att vita katter har fler sjukdomar/genetiska defekter än andra katter?
Svar
5
· Visningar
1 043
Katthälsa Jag var hos veterinären här om dagen för den årliga vaccineringen. Veterinären tyckte att jag skulle boka in dom för en seniorkoll. Mina...
Svar
7
· Visningar
437
Katthälsa Min veterinär tror att min ena katt kan lida av Addisons sjukdom. Eftersom sjukdomen är så pass ovanlig för katt (?) kan veterinären...
Svar
2
· Visningar
366
Övr. Katt Hej! Någon som sitter på tips hur man kan få katten att sluta hoppa upp på vissa hyllor ? Det är såhär att min mamma på 65 år har 3...
Svar
15
· Visningar
752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu? Del 8
  • Sommarbokbingo
  • Vad gör vi CLIX

Hund, Katt, Andra Djur

• Hund i hundgård 100 %
  • Kattbilder #7