Firar ni nationaldagen?

karamelldrottningen

Trådstartare
Hur isåfall?
Finns det något som hör just nationaldagen till?
Tex sockerkaka kan man ju äta när som helst på året. Men finns det någon rätt eller efterrätt som är typisk för just nationaldagen?
 
Kom på nu att finns det inte en nationaldagsbakelse? Eller har jag blandat ihop det med någon annan dag?
 
Men det finns ingen typisk nationalrätt som man ”ska” äta den 6 juni?
Ingen bakelse som är extra nationaldagsaktig?
Inget firande?

Jag tänkte hissa flaggan imorgon dagen till ära. Och äta glass!
 
Nej. Kommunen jag har flyttat till har jippon en hel dag, men det är mest för barn och ungdomar. Jag är dessutom inte särskilt nationalistisk av mig så jag ser inget att fira.
Jag och mina kompisar brukar ta någon öl.
 
Jag ska mest hoppas på att några rasister går runt och är förvirrade över att skolorna är tomma :D
Annars tänkte jag bara passa på att ta sovmorgon. Nationaldagen är tämligen ointressant men sovmorgon är aldrig fel :up:
 
Ska väl gå till parken och lyssna på musikkåren. Sedan gå ett varv för att se vad som finns. Sedan hem. Inget direkt firande.
 
Vi ska leka i lekpark massor, och äta sushi till middag eller lunch eller bådeoch. Sen ska vi på dotterns (2,5 år) begäran ha ’’munk-kalas’’. Det betyder att vi köper några glaserade munkar, skär i mindre bitar och sen äter man haha. Tänkte baka gräddtårta med jordgubbar först men skippar de, måste tentaplugga också, har sista dagen i skolan imorgon med tillhörande tenta.
 
Hur isåfall?
Finns det något som hör just nationaldagen till?
Tex sockerkaka kan man ju äta när som helst på året. Men finns det någon rätt eller efterrätt som är typisk för just nationaldagen?

Nationaldagen har inte varit helgdag så länge, det har liksom inte hunnit sätta sig någon tradition hemma hos mig än.

Om vädret är ok tänkte jag åka ut och titta på nationaldagsgaloppen, har annars inte bokat in någon särskild aktivitet idag. Förra året hade de en massa musik och officiellt välkomnande av nya svenskar i en av parkerna, det tyckte jag var trevligt. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 561
Senast: Badger
·
Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
5 316
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Är sjukt förkyld och tät i näsan (tar nässpray men det räcker inte) så andas mest med munnen, speciellt när jag sover, vilket jag gör...
Svar
15
· Visningar
754
Senast: SkorpSmulan
·
IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 211
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp