Bukefalos 28 år!

Fisk lever olja.

B

Becca85

Vart kan man köpa det. Är det någon som vet har kollat överallt känns det som men hittar inte det. Ska ge det i maten och till hovarna. Hur mycket ska man ge hästen per dag.
Någon som vet?
/Becca
 
Sv: Fisk lever olja.

Fodertran finns att köpa på Granngården bla.
Vet dock inte hur mkt man ska ge i maten, jag använder bara det till att smörja på hovarna.
Luktar apa :smirk:
 
Sv: Fisk lever olja.

Ja, är det inte det samma som "fodertran" eller? :confused:

Tror det i alla fall.
Det finns som "Antiqua" sa på Granngården. Det står dosering på dunken för alla andra djur t ex nöt, gris mm men inget om häst.

Kanske någon som vet?
 
Sv: Fisk lever olja.

Fisk lever olja är nästan lika illa som brun hårig sjuk sköterska ;) Det heter fiskleverolja. Låter det som ett ord så är det oftast ett ord.

/Språkpolisen
 
Sv: Fisk lever olja.

Finns som sagt på granngården under namnet fodertran....

luktar apa,och det tar oftats en tid innan hästar äter det ...

Men det fungerar alldales utmärkt,både för hovar,päls och mage...

ca ½-1 dl/dygn ger jag...
 
Sv: Fisk lever olja.

Okej. Så fodertran är samma sak. Inte konstigt att jag inte har hittat det. Har letat efter fiskleverolja och då har jag ju inte hittat det. Tack så mycket annars.....
 
Sv: Fisk lever olja.

Okej. Tack så mycket ang...
Men jag ska ge i maten och använda till hovarna så då är ju inte den på granngården aktuell. Får kolla hippo foders vad det står där...
 
Sv: Fisk lever olja.

Ska du ge fiskleveroljan för de nyttiga oljorna så kolla om Linfröolja kan fungera. Innehåller omega-3 bla. MYCKET lättare att få tag i.
 
Sv: Fisk lever olja.

Jag tycker faktiskt inte man ska ge animaliska produkter till en varelse som endast lever av vegetabiliska produkter. Det är som att tvinga i människor cellullosa. :eek:
M
 
Sv: Fisk lever olja.

Varför säger du det till mig? Jag föreslår ett alternativ som är vegetabiliskt! Eller tyckte du på fel knapp?
 
Sv: Fisk lever olja.

95johsv skrev:
Varför säger du det till mig? Jag föreslår ett alternativ som är vegetabiliskt! Eller tyckte du på fel knapp?

Skrev det till den som först frågade över att ge fiskleverolja i maten till hästen, det var absolut inte menat till dig, förlåt i alla fall, tycker som dig! ;)
 
Sv: Fisk lever olja.

Jag har lärt mig att man INTE ska ge fodertran till hästar. Bara pensla det på hovarna.
 
Sv: Fisk lever olja.

Problemet med fiskleverolja är farligt höga nivåer av A o D vitaminer, då är marina oljor utan lever säkrare alt linfröolja om man vill ha omega-3.
PL
 
Sv: Fisk lever olja.

Jag fick det rekomenderat utav hovslagaren att jag skulle ge fiskleverolja. Men är det farligt för hästen?. Är det bättre att bara använda det på hovarna. Skulle då linfröoljan vara ett bättre alternativ om man ska ge något till hästen.
 
Sv: Fisk lever olja.

Men är det bara vanlig fiskleverolja så finns det att köpa på apoteket för ca 70 kr :D
Fast det som du köper på apoteket heter torskleverolja. Detta går att använda både invärtes och utvärtes. Gör underverk för hovarna..

1 ml innehåller minst:
660 IE vitamin A och 80 IE vitamin D

en flaska innehåller 300 ml och det står att en häst ska ha 15 - 60 ml dagligen.

Använder detta utvärtes till min hästs hovar som sagt, suveränt.

Någon som nämde här att det var bra för hästarnas magar också.. stämmer det? :D

Mvh
 
Sv: Fisk lever olja.

Är det inte fiskolja du är ute efter? Det är inte samma sak som fiskleverolja.
 
Sv: Fisk lever olja.

emmath skrev:
Fisk lever olja är nästan lika illa som brun hårig sjuk sköterska ;) Det heter fiskleverolja. Låter det som ett ord så är det oftast ett ord.

/Språkpolisen

Tack för det. :bow:

Immer (också språkpolis :D )
 

Liknande trådar

Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
600
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 535
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 255
Senast: Livi
·
Hästvård Funderar på att köpa filttofflor/waterboots till hästarna att sätta på hovarna innan hovslagaren kommer eller som nu när det är väldigt...
2
Svar
20
· Visningar
1 454
Senast: janna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp